Kozijn in buitenmuur plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nbgiesen
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15-10 20:47
Beste Tweakers,

Graag zou ik een kozijn willen plaatsen in deze buitenmuur. Nu heb ik samen met mijn vader 4 jaar geleden eenzelfde kozijn geplaatst op dezelfde hoogte in de kamer ernaast, maar zonder latei. Nu lees ik overal dat je vanaf zo'n 80cm echt een latei moet gebruiken. Toentertijd hebben we alleen een rollaag gemetseld, met het argument dat (denk ik) dat de druk van boven niet heel hoog is. boven het kozijn zitten nog 10 lagen metselwerk. het dak rust hierop. Nu wil ik met het zagen van de sparing voor het nieuwe kozijn de draagbalken aan de binnenkant ondersteunen met 2 stempels, maar de buitenmuur kan ik niet stempelen natuurlijk (zonder dat er iets in de weg zit voor het plaatsen van het nieuwe kozijn). is het nodig om het metselwerk aan de buitenkant te ondersteunen? en is het handig om de waterslag pas na het plaatsen van het kozijn te metselen of ervoor.
het nieuwe kozijn is 200cm lang en ik wil een stalen latei/hoeklijn van 230cm gebruiken, 1 voor de binnen- en 1 voor de buitenmuur.
alle advies is welkom.

Groeten,

Een nieuwe bouwTweaker

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:27
Je kan toch een gat maken door binnen /buitenmuur, balk er door en zo stutten?

Die stutten zet je voldoende afstand van de muur zodat je kozijn er eerst langs kan om in de opening te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woontips
  • Laatst online: 14-10 11:43
Bij een opening van 2 meter is een latei absoluut aan te raden, zeker als er tien lagen metselwerk en dakbelasting boven staan. De oude situatie heeft waarschijnlijk goed gegaan door geluk of geringe belasting, maar constructief gezien hoort er een stalen latei in.

Gebruik twee hoeklijnen of één samengestelde stalen latei met voldoende opleg aan beide zijden (minimaal 20 cm). Ondersteun tijdens het uitzagen het binnenspouwblad met stempels dicht tegen het metselwerk. Het buitenspouwblad kun je tijdelijk ondersteunen met een zogeheten stelplaat of messingsleuf boven de zaaglijn, of het voorzichtig in fases uitzagen zodat het niet bezwijkt.

De waterslag kun je het beste na plaatsing van het kozijn aanbrengen. Dan weet je exact de hoogte en dikte en kun je netjes aansluiten op de onderdorpel en het lood.

Bekend van de FB groep en van https://woon.tips/blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:19

Fe2O3

Ja das roest

Zonder fotos en constructie tekeningen als die fotos niet duidelijk genoeg is het lastig er wat van te vinden ...

Voorzichtig steen eruit, boven waar de latei komt en stempelen binnen en buiten met een balk in dat gat haaks op de muur kan niet? En dat dan een paar keer natuurlijk.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nbgiesen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEzjvGerlnXz1AtU4fc0UjzZ-y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBZJKE8Deyb5MRXQo66IFruK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tl0D5sXusoD81NqPp2P2TvTYDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibw18QvXHpUhWr0S6R6Ek2Ab.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fA9aYBz2TkBSpupgMQZLg8WVRL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUvKJIreCFIrWKNuDC8QeTtY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nbgiesen
excuses voor de knullige manier van posten, ik vogel dit nog uit. Ik wil dus de last van de binnenmuur afhalen door deze te onderstempelen onder de balken. Dan de stenen eruit halen, zowel binnen als buiten een latei erin (beton, staal vind ik vrij prijzig voor deze constructie). en dan dichtmetselen boven de lateien. weten jullie een goed alternatief voor loodslabben? ook dit omwille van kosten. Ook lees ik diverse dingen over de afdichting rond het kozijn. hier wil ik compriband voor gebruiken en een epdm strip onder het kozijn.
Pagina: 1