Kan Cat7 kabel van CCA compliant zijn met de standaard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• closefuture
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-10 15:40
In webshops word Cat5e, Cat6a, Cat7, etc. kabel van CCA (Copper-clad aluminium) aangeboden. Zie bijvoorbeeld de Cat7 kabel in deze webshop.

CCA is kort gezegd kabel waarbij de aderen een dikke aluminium kern hebben en een dun laagje koper om deze kern heen hebben. Dit in tegenstelling tot "normale" netwerkkabel die volledig van koper is. Het voornaamste voordeel van CCA is dat het goedkoper is. Het nadeel is dat aluminium substantieel slechter geleid dan koper.

De specificaties van Cat5e, Cat6a, Cat7, etc. hebben duidelijke eisen over zaken zoals weerstand e.d. Bijvoorbeeld PoE++ vereist Cat5 of hoger maar ik vraag me sterk af of je 100 meter 60 watt over een "Cat7" kabel gemaakt van CCA kunt krijgen? Of dat je 100 meter 10Gbe over "Cat7" gemaakt van CCA kunt krijgen?

Kan er technisch gezien volgens de specificaties van bijvoorbeeld Cat5e, Cat6a, etc. uberhaupt een dergelijke kabel gemaakt worden van CCA?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:20

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarom wil je überhaupt CCA kabel? Het is troep en kan zelfs op 20m en korter al problemen geven met signaal, snelheid en inderdaad voeding over langere afstanden.

Cat7 is een nepstandaard en kun je negeren.

Als je doel 10G is met Poe++ over afstanden rond de 25m is cat6 genoeg (YMMV), tot 100M is cat6a wat je zoekt. 1G tot 100m kan met zowel cat5e als cat6. Dit gaat dan om volledig koper.

Als budget de beperking is, werk/spaar dan een maandje langer voor je met de klus begint zodat je wel fatsoenlijk materiaal kunt kopen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:48
Alles wat hierboven staat kan ik beamen.

Verder een direct alternatief voor jouw gelinkte artikel:
https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

Helft zo duur, wel 100% betrouwbaar.

[ Voor 29% gewijzigd door P5ycho op 11-10-2025 21:44 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:32
Die kabel is gewoon koper. Die Cca slaat op de brandveiligheidsklasse. Dit is een kabel met weinig rookontwikkeling en weinig gevaarlijke dampen als de kabel in brand wordt gezet (LSZH).

En nee, een aluminium kabel voldoet niet aan de standaard en zal falen bij gebruik van PoE. Ik heb al een aantal uit zien vallen bij klanten, daarom leg ik 100% koper.
Verder eens met hierboven: CAT7 is een standaard zonder toepassing, pak CAT6 of CAT6A. Liefst zonder shield want dat is in thuissituaties overbbodig en bij foute montage doet het meer verkeerd dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De CAT specs gaan afaik vooral in op bandbreedte, overspraak, interferentie, dat soort zaken.
Best kans dat je met CCA binnen die specs kunt werken.
Echter, als je de kabel handmatig in keystones of connectoren gaat afmonteren, dan krijg je te maken met het feit dat de kabel gewoon rommel is, en je jezelf gaat afvragen waarom je niet een paar euro extra hebt uitgegeven aan het materiaal.

Trouwens, de kabel in de TS zou ik sowieso niet kopen. Als ze het hebben over een 100% koperen kern CCA kabel, dan ontstaat er kortsluiting in mijn hoofd. Verderop hebben ze het over brandklasse CCa, wellicht dat ze daar op doelen. Zie ook https://www.elektramat.be...bij-elektriciteitskabels/

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 11-10-2025 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:32
@_ferry_ Naast Cca is er ook Dca en Eca. Bij onze zuiderburen is Cca tegenwoordig verplicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor netwerken hebben we een apart subforum, Netwerken. Ik verplaats even.

Move OH -> NT

Verder inhoudelijk:
1) Cat7 is zoals gezegd redelijk irrelevant. Er is geen enkele Ethernetstandaard die Cat7 vereist; voor 10GBASE-T volstaat Cat6 (<55m) of Cat6A (tot 100m). Voor 25GBASE-T heb je Cat8.1 nodig (<30m). Cat7 is vanuit Ethernetperspectief dus niets meer dan een duurdere, dikkere, iets lastiger om mee te werken Cat6A-kabel. In alle gevallen ben je beter af met Cat6A zelf. Cat7 is ueberhaupt niet door TIA vastgelegd, dus kan per definitie niet "compliant" zijn. Best-case is het compliant met Cat6A, maar aangezien het niet als zodanig verkocht wordt hoeft dat niet eens.
2) mbt CCA: het is niet uitgesloten dat CCA kabels voldoen aan alle specs van TIA586C, maar het is onwaarschijnlijk. Weerstand is te hoog, buigbaarheid te laag. Ik kan geen situatie bedenken waar ik CCA zou aanraden. Bedenk dat er veel kabels en aansluitapparatuur verkocht worden die niet aan TIA586C voldoen - ook zuiver koperen kabels - die te dun zijn, om maar eens iets te noemen. Geen haan die ernaar kraait. Totdat je de grenzen opzoekt (PoE erover, lange kabellengtes in de buurt van max, uitdagende RF-omgeving - of gewoon kabels laten slingeren en tussen deuren klemmen of (her)gebruiken van niet helemaal passenden stekkers of sockets) en dan kom je erachter dat de marges een stuk smaller zijn.

TLDR: laat die Cat7 CCA lekker zitten en koop Cat6 CU. En let op dat je vaste montage doet met stugge kabels en goede contactdozen, geen stekkers direct naar apparaten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49
closefuture schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:28:
In webshops word Cat5e, Cat6a, Cat7, etc. kabel van CCA (Copper-clad aluminium) aangeboden. Zie bijvoorbeeld de Cat7 kabel in deze webshop.
Die kabel is Cca niet CCA.

Cca = klasse brandbescherming
CCA = type geleider

CAT7 kabels voegen alleen maar extra werk en frustratie toe aan de installatie.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49
_ferry_ schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:51:
Trouwens, de kabel in de TS zou ik sowieso niet kopen. Als ze het hebben over een 100% koperen kern CCA kabel, dan ontstaat er kortsluiting in mijn hoofd. Verderop hebben ze het over brandklasse CCa, wellicht dat ze daar op doelen. Zie ook https://www.elektramat.be...bij-elektriciteitskabels/
Ik zie nergens CCA staan, alleen Cca.

Dus geen noodzaak voor kortsluiting ;)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

FredvZ schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:17:
[...]

Ik zie nergens CCA staan, alleen Cca.

Dus geen noodzaak voor kortsluiting ;)
Ajah dat klopt, met de insteek van TS over CCA was ik iets te voorbarig over het noemen van massief koper en CCA in 1 beschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:13
CCA kabel kan wel compliant zijn aan de CAT specs, al is dat vaak niet het geval.

Het probleem zit hem in de dunne koper laag die er voor moet zorgen dat de kabel aan het specs onderdeel voldoet voor ohmse weerstand.
Als je die kabel maar een beetje buigt dan verniel je die laag en springt de ohmse weerstand ineens omhoog en voldoet hij niet meer aan de specs.

Algemene conclusie is "niet aan beginnen", de geld besparing is het echt niet waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 12-10-2025 11:29 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• closefuture
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-10 15:40
Bedankt allemaal voor alle inzichten!
nelizmastr schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:36:
Waarom wil je überhaupt CCA kabel? Het is troep en kan zelfs op 20m en korter al problemen geven met signaal, snelheid en inderdaad voeding over langere afstanden.
Dat realiseer ik me helemaal en ik was zeker ook niet van plan om het te kopen. Mijn vraag was meer vanuit een "theoretischkader" gesteld. Als in: "Bestaat een Cat7 kabel gemaakt van Cca? Verkopen deze winkels geen onzin?".
Als budget de beperking is
Eigenlijk geen beperking en ironisch genoeg resulteerde dit erin dat ik dacht: "Laat ik het dan maar goed doen" en kocht Cat7 S/FTP om er vervolgens achter te komen dat die kabel zo stug is (en "terug wil" naar zijn opgerolde toestand) dat ik die van frustratie in de container gegooid heb. Om het nog suffer te maken; Ik wist ook dat S/FTP totale overkill was, maar ik liet me teveel leiden door de gedachten: "Als ik dan toch die kabeltrek, kan ik net zogoed de beste trekken.".
P5ycho schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:44:
Verder een direct alternatief voor jouw gelinkte artikel:
https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

Helft zo duur, wel 100% betrouwbaar.
Thanks, ga ik naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Stugge kabel is gemaakt om bij bedrijven in kabelgoten te leggen en niet in een thuis muur ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:20

nelizmastr

Goed wies kapot

Damic schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:19:
Stugge kabel is gemaakt om bij bedrijven in kabelgoten te leggen en niet in een thuis muur ;)
Hier is het meer stug in de zin van moeilijk te gebruiken en niet zozeer de eigenschap van de aders. Cat7 is een pseudo-standaard die sowieso niets op de markt te zoeken heeft en meer en soort cat6a voor masochisten is O-)

Cat7 wordt door bedrijven ook vrijwel niet gebruikt. Dat is meestal cat6/a

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 12-10-2025 12:25 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:13
In alle gevallen is Cat 6 stugge kabel zonder afscherming (dus U/UTP) het beste (dus ook Cat 6A niet gebruiken).
Al het andere is marketing en onzin voor thuisgebruik en kan bij verkeerd aangesloten afscherming ook nog eens voor nare zaken zoals aardlussen of common mode spanningen zorgen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1