Kan hier met PIR geisoleerd worden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doosjekarton
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 12-10 12:58
Mijn vraag
Ik wil weten of de zwarte folie damp open is (wat ik ver verwacht) en of het hier verstandig is om met PIR te isoleren. Ik ben voornemens het zelf te doen en de PIR plaaten te klemmen tussen de gordingen en vervolgens met pur vast te zetten.

Kan dat gewoon regelrecht op de gips plaaten die je op de foto ziet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxpFmBO-NkLqhJ66IRBc_Lb1uKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cr73wiYG0KEu5jiIVXeCGqJ2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKajpe5AO3uYkIlh2j8xMAxUm0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCYE12b7rL5AYiegMNvGR2HX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Doosjekarton op 11-10-2025 13:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het is mij niet helemaal duidelijk aan de hand van de foto's, maar ik zie iets van glaswol met daar bovenop de folie, en dan de panlatten? Waarschijnlijk heeft de folie kleine perforaties? Dan is die damp open.
Maar wat zit er aan de binnenkant van het glaswol? Het beste kun je het gewoon simuleren in ubakus, want eea is weer afhankelijk van de dikte van de isolatie en de materialen die tussen je glaswol en PIR in komen.

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 11-10-2025 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:26
Kijk of je een opdruk op de folie kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doosjekarton

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:09
Je kon niet 1 pan extra weghalen zodat we het merk van de folie kunnen lezen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doosjekarton
Er staat Ceniko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doosjekarton
Er zitten inderdaad gaatjes in Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eOmvkP0kAUMrGVpO2F8vdSWv08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIThh2uudi8wtLhpAnmVVBwm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUO-tPhTwo5OlmBVzXuOltv4EGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwzKs9BZhHaZ3BXjmZljIFdC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Geperforeerd, dus dat zal dampopen zijn idd.

Hier had ik ook 80mm wol met vergelijkbare folie.
Daaronder zat het dakbeschot bestaande uit spaanplaat met folie/coating. (Dampdicht waarschijnlijk, al zal de praktijk wel wat doorlaten)
Aan de binnenzijde tussen de 120mm hoge balken nageïsoleerd met 120mm PIR. Het is nu qua isolatiewaarde vergelijkbaar met de nieuwbouw norm. Qua geluid deed dat niet veel, maar de extra plaat 12mm gips waar ik het mee afwerkte wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doosjekarton
Gaaf! Hoeveel cm heb jij gedaan?

Vraagje: je denkt dus dat er een dampdichte laag zit voor je afwerking binnen? En nu heb je daar dus pir met alu en weer een dampdichte laag op. Zorgt dat dan niet voor problemen als je hout zo insluit?

Voor mijn situatie is PIR wel de beste oplossing denk ik. Ik kan max 12 cm isoleren. Ik vraag ben nu vooral benieuwd naar hoe af te werken.

Is het nuttig om waar mogelijk koude bruggen van bv isolatie schroeven vermijden? Of is dat te perfectionistisch?
Ik heb namelijk een vrij grote afstand tussen gordingen. Ik las dat ik dan drie opties heb:
1. een extra horizontale houten balk plaatsen
2. Met montage pur?/kit. Twee plaatsen verlijmen
3. Isolatie schroeven

Hoe heb jij dat gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik hoop/verwacht het niet, volgens ubakus kon het, en hout is ook wel regulerend. Bij mij zat er nog geen 60cm tussen de 120mm hoge balken, dus ik kon de platen op maat zagen en er tussen klemmen en afpurren. En vervolgens aftapen. Als je er nog gipsplaten tegenaan gaat zetten komen ze met de rachels ook nog extra vast te zitten.
Pagina: 1