Online lees je op verschillende websites dat de meeste verzekeraars bij opzegging van een autoverzekering na meer dan een halfjaar (185/190 dagen), een (heel) schadevrij jaar registreren:
Ik ben nu bij OHRA verzekerd, en het halfjaar is bijna voorbij. Toen ik ze hiernaar vroeg, kreeg ik een vrij vaag antwoord. Volgens hen hangt het af van de nieuwe verzekeraar of die het als schadevrij jaar ziet (terwijl ik online juist veel lees dat de oude verzekeraar dit wel of niet zo registreert).
Zolang dit nog mogelijk is, wil ik hier graag gebruik van maken. Zijn er hier mensen met ervaring? Bij welke verzekeraars werkt dit wel of niet? En zijn er nog dingen om rekening mee te houden?Schadevrije jaren bouw je normaal gesproken per verzekeringsjaar op. Het kan zijn dat je géén schadevrij jaar meekrijgt als je tijdens het verzekeringsjaar wisselt van verzekeraar. Bij de meeste verzekeraars krijg je na 180 tot 185 dagen een schadevrij jaar. Bij Avéro Achmea, Nationale-Nederlanden Bank en SNS krijg je pas een schadevrij jaar erbij als je een heel jaar verzekerd bent. Stap je net te vroeg over, dan loop je soms een heel schadevrij jaar mis. Dit wordt je als verzekerde bij een overstap niet verteld.
Er wordt aan een vernieuwd systeem voor schadevrije jaren gewerkt (nu nog Roy-data). Het is nog niet bekend wanneer dat wordt ingevoerd.
Ik ben nu bij OHRA verzekerd, en het halfjaar is bijna voorbij. Toen ik ze hiernaar vroeg, kreeg ik een vrij vaag antwoord. Volgens hen hangt het af van de nieuwe verzekeraar of die het als schadevrij jaar ziet (terwijl ik online juist veel lees dat de oude verzekeraar dit wel of niet zo registreert).
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.