Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:31
Situatie: 1 fase PV omvormer aangesloten op PV verdeler op zolder. Deze pv verdeler heeft daarnaast 1 stopcontact tbv de wasmachine.

Ik wil daarnaast een Zendure thuisbatterij gaan plaatsen. Deze kan op een eigen groep tot 2400w terugleveren.

Om dit voor elkaar te krijgen wil ik een krachtautomaat laten plaatsen en een 3 fase kabel naar de zolder laten leggen.

Welke aderdikte zou hiervoor nodig zijn? De lengte is ongeveer 10-15 meter. Opgeteld zou er dus van de zonnepanelen maximaal 3680w + 2400w van de Zendure teruggeleverd kunnen worden (=ruim 6000w).

Ik vermoed dat ik hiervoor aan een 3 fase kabel met 6mm aderdikte moet gaan denken, kan iemand dit bevestigen? Alle werkzaamheden worden uiteindelijk uitgevoerd door een elektricien, maar ik krijg hiervoor graag een second opinion van tweakers :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:31

orf

Waarom wil je voor een 3-fase automaat en niet gewoon eigen bekabeling voor de wasmachine, de zonnepanelen en de accu? Zo te lezen zijn dat enkel-fasige apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
Omdat er simpelweg maar 1 loze leiding beschikbaar is :)

Ik houd er sterk rekening mee dat de 3 fase kabel niet door deze leiding kan en deze buitenom het huis gelegd moet worden. Dan houd ik ook graag het aantal nieuwe pvc pijpjes beperkt…

Daarnaast ben ik ook graag voorbereid op de toekomst. Er staat al een Quatt hybride warmtepomp, en deze is eventueel later uit te bouwen tot volledige warmtepomp.

[ Voor 25% gewijzigd door N3OREJ op 11-10-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:31

orf

Ik ga er even vanuit dat je nu een 3x 25A aansluiting hebt.

Je zou dan een onderverdeler kunnen plaatsen:

- in de meterkast een 3x 25A aardlekautomaat (niet selectief ten opzichte van de hoofdzekeringen, maar dat wordt sowieso lastig
- een 5 aderige 4mm2 kabel
- kast met 3x 16A automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Ben je van plan om de accu te laten terugleveren als de zonnepanelen ook opwekken?
Als je dat niet van plan bent (en ook zo instelt), heb je helemaal geen nieuwe kabel nodig. Alleen een extra automaat/uitgang op je PV verdeler.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:57
Dat vermogen kan met gemak over 2 fasen 2,5mm2 … alleen gaat er niet 5x2,5mm2 VD door een 16mm pijp. 5 aders via een YMVK past in 16, maar je krijgt het vast geen bocht door.

4 aders, 2 fasen, N en aarde zou wel in 16mm moeten gaan. Das genoeg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:07
Er gaat hier iets mis in de denkwijze.

Als je allemaal 1 fase apparatuur hebt, dan kun je niet zomaar een 5 ader kabel trekken en daarmee 3 eindgroepen maken. Dan kan er maximaal alle stroom van 3 groepen over de nul gaan lopen dat lijkt me niet de bedoeling.

Doe het goed of doe het niet.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:27
Wat is de diameter van de buis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:22
Gieliovd520 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:54:
Er gaat hier iets mis in de denkwijze.

Als je allemaal 1 fase apparatuur hebt, dan kun je niet zomaar een 5 ader kabel trekken en daarmee 3 eindgroepen maken. Dan kan er maximaal alle stroom van 3 groepen over de nul gaan lopen dat lijkt me niet de bedoeling.

Doe het goed of doe het niet.
Zo werkt dat niet helemaal in een 3 fasen stelsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3OREJ
De buis lijkt als ik meet net geen 20mm te zijn. De reden dat ik de vraag stel is ook omdat ik vaak maximale wattages zie staan bij kabels met bepaalde aderdiktes. Inmiddels ben ik er achter dat het aantal ampère bepalend is, wat weer afhankelijk is van de dikte.

Ik ben zoals overduidelijk is een redelijke noob op dit gebied, maar wat is gangbaar om door een buis van deze dikte en lengte te krijgen? En hoeveel watt mag hier vervolgens doorheen? Ik wil inderdaad zowel de zonnepanelen als de batterij kunnen laten terugleveren. In de praktijk zal het niet veel voorkomen, maar de mogelijkheid moet er zijn.

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 11% gewijzigd door N3OREJ op 12-10-2025 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vermogen ("wattage" zoals jij het noemt) vloeit direct voort uit stroom ("amperage" zoals jij het noemt) en spanning. Inderdaad worden kabels ingedeeld in maximale stroomsterkte.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ronald schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:38:
Dat vermogen kan met gemak over 2 fasen 2,5mm2 … alleen gaat er niet 5x2,5mm2 VD door een 16mm pijp. 5 aders via een YMVK past in 16, maar je krijgt het vast geen bocht door.

4 aders, 2 fasen, N en aarde zou wel in 16mm moeten gaan. Das genoeg.
Maar niet als je leveren en terugleveren hebt op verschillende fases... Dan loopt er namelijk tot 2x de L stroom door de N

Dus het 3-fase maken is wat het wat lastig maakt. Dan zou je dus een diameter moeten pakken die 2x de afzekering van de L aan kan.
Pagina: 1