Hulp gevraagd: Welke beamer voor een verlichte ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelV81
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:51
Ik zoek een?
Ultra Short Throw Beamer.

Wat is je budget?
Ik wil hier tussen de €1.500 en €3.000 voor uitgeven, tenzij er een extreem moverende reden is om nog meer uit te geven.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
voornamelijk films, sport en televisie te kijken. In een later stadium ook te gamen (onze kinderen zijn nu nog wat te jong hiervoor).
Voor het geluid heb ik een Sonos Beam met twee Sonos One. KPN glasvezel (en televisie via KPN).
Mijn sterke voorkeur gaat uit naar een ultra short throw beamer, dan hoeven we niks aan het plafond te bevestigen en kunnen we de beamer ook makkelijk verplaatsen. Een televisie is voor ons geen optie, wij vinden het erg prettig dat er geen scherm is. De beamer projecteert op een witte muur.

Momenteel hebben wij een Optoma GT1080e, waar wij weinig tot niks van zien tijdens daglicht. Dit begint steeds meer te irriteren. ;-)

Wat heb je zelf al gevonden?
Uit eigen onderzoek heb ik de volgende beamers gevonden,

Epson EH-LS800W 4K UHD laser TV
Samsung LSP9T 'The Premiere' beamer

Via iemand anders heb ik begrepen dat de NexiGo Aurora-Pro er geweldig uit ziet, alleen wil ik persoonlijk liever een ander merk dan een Chinees merk.

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat is de beste oplossing voor een behoorlijk verlichte ruimte, zie foto's. Wil overdag de beamer ook aan kunnen zetten en genoeg zien.

De muur waar de beamer op projecteert: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoyE92A1CZMbrq0nKtKemzw37YA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUgsWa9USHBz57jjRspXnlHg.jpg?f=fotoalbum_large

Hier komt het licht vandaan, twee ramen aan de voorkant en ook nog een raam aan de zijkant. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYCdWzx-3pdlYf9_yJfodpkRbc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwFWJ3LVbC8yNv5U7LzX2agb.jpg?f=fotoalbum_large

Hier komt nog meer licht vandaan, heel fijn, maar zorgt er dus ook voor dat we niks meer zien op onze oude beamer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_j1eed28gANf8Kdip3cyyFVSEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWlyHaNJ5cRMO0WqObvpk7JC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou jullie heel dankbaar zijn als jullie mij tips kunnen geven over welke beamer het beste is, of welke beamer ook goed is maar goedkoper dan wat ik aangegeven heb.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-10 18:06
Wil je genoeg kunnen zien of ook een mooi beeld hebben? Als dat laatste het geval is, is een projector echt een nogo en ik spreek uit ervaring. Ik had in de oude woning op zolder in een verduisterde ruimte met een Sony VPL-XW5000ES projector met een klein beetje licht al duidelijk het effect dat de projector er echt niet goed meer uit zag. En dat is echt een brute projector met veel licht opbrengst.

Interesseert je de beeldkwaliteit niet, dan zou ik voor de goedkoopste projector gaan die je kan kiezen (wel met een limiet natuurlijk, er zijn echt heel slechte projectoren te kopen, even reviews lezen). Want het verschil tussen goede en minder goede projectoren ga je in dit geval toch niet zien.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:01

Major_ton

Shoot!

Het is inderdaad vrij onmogelijk wat je wilt. Het belangrijkste aspect van beeldkwaliteit is contrast. Kijk eens naar je muur en hoe wit die is overdag. Dat is namelijk het diepste 'zwart' wat je dan kan behalen met elke projector (type, techniek en prijs maakt niks uit). Er zal geen contrast zijn en dus blijf je ervaren wat je nu ervaart. Het kan wel iets beter, maar dat is n**ken in de marge. Als je een TV zo lelijk vindt, waarom maak je dan geen lambrisering aan de wand waar de TV met lift in weg kan zakken?

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:14
Ik zag bij vrienden van mij een throwbeamer die wel een scherm naar beneden laat zakken. Door het gebruik van wilt scherm met zwarte rand gaat je contrast omhoog en hadden ze iets minder last van zonlicht. Echter hadden zij enkel licht uit de dakkapel, niet grote ramen rondomrond.

Je kan natuurlijk kijken wat de lichtsterkte is van de zon op je muur.
De beamer moet vervolgens 12x zo sterk zijn om contrast te houden.
Als je dan nagaat dat je dit wilt verdeeld hebben over een muur van 2 bij 2 meter, kan je de minimale lichtsterkte van de beamer bepalen.

Uitgaande dat de zon niet recht op muur schijnt, levert die 15.000 lumen/m2 op.
Dus dan kom je op 15.000 x 12 x 4 = 75.000 lumen MINIMALE lichtsterkte.

Als de zon dan WEL op je muur schijnt heb je nog stuk meer nodig. (Tot factor 10 meer). Op foto is het geen rechtstreeks licht, je vloer heeft wel rechtstreeks licht. Dus je kan de 15.000 als uitgangsnorm nemen.
Wil je de projectie kleiner maken, dan kan je misschien 10 a 20% lager zitten, maar het gaat even om het idee.

Nu enkel een winkel vinden met beamer met 75.000 ansi lumens.

[ Voor 66% gewijzigd door 99ruud99 op 11-10-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een helderdere beamer geeft onder de streep meer contrast, en als je echt deze richting op wil kan je nog die muur grijs verven, al dan niet met speciale verf voor projectoren.

Maar het blijft dat ondanks de creatieve marketingbeelden van de fabrikanten, een beamer nooit licht kan weghalen. Je donkerste is wat je hier op de foto's hebt. Dat kan je dus iets verbeteren door een donkerdere muur te gebruiken waarbij een voldoende heldere beamer wat kan compenseren, maar het blijft gerommel.
99ruud99 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:01:
De beamer moet vervolgens 12x zo sterk zijn om contrast te houden.
Als je dan nagaat dat je dit wilt verdeeld hebben over een muur van 2 bij 2 meter, kan je de minimale lichtsterkte van de beamer bepalen.
Om zichtbaar te zijn ja. Als in, je kan daarmee het journaal kijken, maar 'we' zijn van LCD naar OLED gegaan omdat we een 1000:1 contrast niet voldoende vonden. Granted voor journaal kijken is 1000:1 natuurlijk prima, maar 12:1 is nog wel echt belabberd.

En een mariokart kan je misschien nog wel ermee spelen, maar elk spel met een donkerder level is gewoon onmogelijk.

Anyway wil je toch deze richting op, dan lijkt het mij dat maar één spec punt relevant is: Hoeveel lumen hij kan projecteren. Meer is beter. De kleurnauwkeurigheid, resolutie, etc zijn allemaal irrelevant in deze setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:14
@Sissors dat is nu juist wat ik berekende, je hebt minimaal 75k lumen nodig.
Meeste winkels leveren maar tot 8k...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:22:
@Sissors dat is nu juist wat ik berekende, je hebt minimaal 75k lumen nodig.
Meeste winkels leveren maar tot 8k...
Snap ik :) . Waarbij bij jouw berekeningen je nog van een heel belabberd contrast uit gaat. Dus dit is een slecht idee imo, maar wil TS het toch, dan is enige spec waar hij op af moet gaan het aantal lumen. En ja dat gaat bij zonnig weer echt nog niet afdoende zijn, maar hij zal dan eerder in de avond of met goede gordijnen het kunnen gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:01

Major_ton

Shoot!

Alle berekeningen veranderen natuurlijk niks aan de realiteit en dat is dat elke beamer een belabberd beeld geeft in deze setting. In mijn ogen is het een enorme verspilling van geld. En nu ga ik waarschijnlijk tegen het zere been van de TS trappen, maar het interieur is dermate op de kinderen ingericht dat we niet echt van een strakke toonzaal kunnen spreken. Er staat van alles overal en in elke hoek, maar een TV langs de muur is plotseling een doorn in het oog. Dat vind ik lastig te rijmen, maar dat is mijn mening en iedereen mag daar natuurlijk anders over denken. Je maakt het jezelf in dit geval wel erg lastig. Creatief denken of aanpassen gaat de oplossing zijn.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Major_ton schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:46:
Alle berekeningen veranderen natuurlijk niks aan de realiteit en dat is dat elke beamer een belabberd beeld geeft in deze setting. In mijn ogen is het een enorme verspilling van geld. En nu ga ik waarschijnlijk tegen het zere been van de TS trappen, maar het interieur is dermate op de kinderen ingericht dat we niet echt van een strakke toonzaal kunnen spreken. Er staat van alles overal en in elke hoek, maar een TV langs de muur is plotseling een doorn in het oog. Dat vind ik lastig te rijmen, maar dat is mijn mening en iedereen mag daar natuurlijk anders over denken. Je maakt het jezelf in dit geval wel erg lastig. Creatief denken of aanpassen gaat de oplossing zijn.
En dan koop je een Samsung The Frame; zie je de tv niet als hij uit staat, maar projecteer je een mooi schilderij oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelV81
  • Laatst online: 08:51
Dank alleen voor jullie antwoorden, dat ik iets onmogelijke wil, hoor ik niet voor het eerst.

Kleine nuance is dat overdag films kijken niet de hoofdmoot gaat zijn, ook wij moeten werken/naar school. We hebben rolgordijnen om het licht enigzins tegen te houden. Maar als ik jullie goed begrijp, zal het "behelpen" blijven totdat het donker wordt?
Pagina: 1