recht van overpad verlenen in gang naast huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:24
Hallo allemaal,

Ik zit met een juridische kwestie met mijn buurman over een gang die, volgens de kadasterstelling en mijn notariale akte, volledig onder mijn eigendomsrecht valt. Er rust echter een erfdienstbaarheid op deze gang, die mijn buurman het 'recht van overpad' verleent.
In mijn notariële akte staat de omschrijving van de erfdienstbaarheid: erfstdienstbaarheid: lopend of zodanig door de gang passend voertuig. De akte van mijn buurman bevat precies dezelfde tekst. Belangrijk: in zijn akte staat ook vermeld dat hij op de hoogte is dat er fietsen in de gang worden gezet.

De gang is ongeveer 1.5 meter breed.
De buurman maakt nu ontzettend veel heisa. Hij lijkt niet goed te begrijpen dat hij geen eigendomsrecht heeft op de gang, maar enkel een recht van overpad. De situatie is geëscaleerd, mede omdat hij recentelijk zijn eigen spullen uit de gang heeft moeten verwijderen hij begon steeds meer onze gang over te nemen met spullen. En toen ineens principeel tegen een zak plastic was die ik ook hoog had ophangen.

Mijn inrichting van de gang:
Wij hebben de gang gebruikt om onze fietsen (mijn vrouw en ik) op te hangen aan de zijkant en wat planken te plaatsen, alle planken boven deurhoogte de fietsen strak langs de muur op hoofdhoogte. Ik heb video's gemaakt waaruit blijkt dat je zo goed als onbelemmerd door de gang kunt lopen met een fiets.

* Als je strak langs de muur loopt waar de fietsen hangen, kom je met je hoofd in de buurt van de fietsen. Maar dan ga je dus ook bijna met je wangen tegen de muur aan.

* Als je echter gewoon rechts loopt (of door het midden), kun je obstakelvrij door de gang.
Het lijkt erop dat hij vooral geïrriteerd is dat hij zijn eigen spullen moest weghalen en nu zoekt naar een stok om mee te slaan. Hij claimt nu dat onze ophangingen zijn recht belemmeren. En een zak met plasticafval gesorteerd (gaat om de week naar buiten is altijd 1 zak) die ook hoog aan een haak ophangt

Mijn Vragen:

* Aangezien in zijn eigen akte staat dat hij op de hoogte is van het feit dat er fietsen in de gang worden gezet, heeft hij dan een punt als hij bezwaar maakt tegen de huidige manier waarop wij onze fietsen ophangen? We zetten ze al niet in de gang. De vorige bewoners hadden ook de fiets ophangen.

* Als eigenaar van het dienende erf heb ik het recht om de gang te gebruiken, zolang ik de uitoefening van de erfdienstbaarheid maar niet onredelijk verzwaar of onmogelijk maak. Is het ophangen van spullen boven deurhoogte (in een 1.5m brede gang) een onredelijke verzwaring?

Alle inbreng van mensen met kennis van het erfstdienbaarheus zeer welkom!
Wat is de beste volgende stap als hij zoals hij al deed dreigt met rechtsbijstand (die hij heeft) na een conflict met de vorige buren (ik heb nr van de zaak helaas niet) of zelfs dat hij vuilniszakken over de schutting gaat gooien.

Een rustig gesprek is niet meer mogelijk ik ben al meerdere naar hem toe gegaan om uit te leggen dat ik hem enkel recht van overpad moet verlenen en de gang binnen mijn eigendomsrecht valt. Vandaar dat ik al zijn spullen heb verzocht te verwijderen. Hij had er eerst kasten en rekken ingezet. Die zijn overigens nu weg.

Op dm aanvraag kan ik videos delen van mezelf lopend met een fiets. De kadasters in onze beide aktes. De passages in onze bij notariële koopaktes.

Moet ik ergens aan denken? Rekening mee houden.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:27
Je gaat op Tweakers een aantal reacties krijgen:

1) ga verhuizen naar vrijstaand
2) contacteer je rechtsbijstand
3) koop een krat bier/ fles wijn en ga met je buurman praten

Verder zal je hier weinig inhoudelijks terugkrijgen.

Ikzelf ben overigens van nummer 2. Bel je rechtsbijstand, laat die het uitzoeken en volg hun advies op.

Ga daarna vooral vrolijk verder met je leven. Hopelijk schijnt de zon vandaag!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:35
https://www.kijkers.tv/aa...ank-visser-doet-uitspraak

Voor de rest, eens met hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Foto? Ik snap er weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Plak eens de hele tekst van de erfdienstbaarheid zoals deze in de akte staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
Xx

[ Voor 99% gewijzigd door kEYZERK1NG op 11-10-2025 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:48
Recht van overpad betekent alleen dat hij er door moet kunnen lopen. Normaal gesproken mag hij daar dan ook geen spullen plaatsen, tenzij dit benoemd is in de akte (wat niet het geval lijkt te zijn). Ik zou er dan ook de rechtsbijstand op zetten als je er zo niet uitkomt en hij moeilijk blijft doen. Dat hij dreigt met rechtsbijstand mag natuurlijk, maar die zullen hem ook zeggen dat ie geen poot heeft om op te staan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EEg7m53J_6TQ2_3Bp8aSfHTOXo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JMGyEfrqUn2kpS5QWwMpA2KX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
Dit is inderdaad de situatie.
Dit is inderdaad situatie.

Ik heb hem gezegd dat ik het zakje plastic verwijder. Hij is weer rustig. Toch ben ik benieuwd naar de reacties.

Hoe het juridisch elkaar steekt, volgens mij kan hij willen wat hij wil maar heeft geen poot om op te staan zoals hierboven ook benoemt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

kEYZERK1NG schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:20:
Hallo allemaal,

Ik zit met een juridische kwestie met mijn buurman over een gang die, volgens de kadasterstelling en mijn notariale akte, volledig onder mijn eigendomsrecht valt. Er rust echter een erfdienstbaarheid op deze gang, die mijn buurman het 'recht van overpad' verleent.
In mijn notariële akte staat de omschrijving van de erfdienstbaarheid: erfstdienstbaarheid: lopend of zodanig door de gang passend voertuig. De akte van mijn buurman bevat precies dezelfde tekst. Belangrijk: in zijn akte staat ook vermeld dat hij op de hoogte is dat er fietsen in de gang worden gezet.

De gang is ongeveer 1.5 meter breed.
De buurman maakt nu ontzettend veel heisa. Hij lijkt niet goed te begrijpen dat hij geen eigendomsrecht heeft op de gang, maar enkel een recht van overpad. De situatie is geëscaleerd, mede omdat hij recentelijk zijn eigen spullen uit de gang heeft moeten verwijderen hij begon steeds meer onze gang over te nemen met spullen. En toen ineens principeel tegen een zak plastic was die ik ook hoog had ophangen.

Mijn inrichting van de gang:
Wij hebben de gang gebruikt om onze fietsen (mijn vrouw en ik) op te hangen aan de zijkant en wat planken te plaatsen, alle planken boven deurhoogte de fietsen strak langs de muur op hoofdhoogte. Ik heb video's gemaakt waaruit blijkt dat je zo goed als onbelemmerd door de gang kunt lopen met een fiets.

* Als je strak langs de muur loopt waar de fietsen hangen, kom je met je hoofd in de buurt van de fietsen. Maar dan ga je dus ook bijna met je wangen tegen de muur aan.

* Als je echter gewoon rechts loopt (of door het midden), kun je obstakelvrij door de gang.
Het lijkt erop dat hij vooral geïrriteerd is dat hij zijn eigen spullen moest weghalen en nu zoekt naar een stok om mee te slaan. Hij claimt nu dat onze ophangingen zijn recht belemmeren. En een zak met plasticafval gesorteerd (gaat om de week naar buiten is altijd 1 zak) die ook hoog aan een haak ophangt

Mijn Vragen:

* Aangezien in zijn eigen akte staat dat hij op de hoogte is van het feit dat er fietsen in de gang worden gezet, heeft hij dan een punt als hij bezwaar maakt tegen de huidige manier waarop wij onze fietsen ophangen? We zetten ze al niet in de gang. De vorige bewoners hadden ook de fiets ophangen.

* Als eigenaar van het dienende erf heb ik het recht om de gang te gebruiken, zolang ik de uitoefening van de erfdienstbaarheid maar niet onredelijk verzwaar of onmogelijk maak. Is het ophangen van spullen boven deurhoogte (in een 1.5m brede gang) een onredelijke verzwaring?

Alle inbreng van mensen met kennis van het erfstdienbaarheus zeer welkom!
Wat is de beste volgende stap als hij zoals hij al deed dreigt met rechtsbijstand (die hij heeft) na een conflict met de vorige buren (ik heb nr van de zaak helaas niet) of zelfs dat hij vuilniszakken over de schutting gaat gooien.

Een rustig gesprek is niet meer mogelijk ik ben al meerdere naar hem toe gegaan om uit te leggen dat ik hem enkel recht van overpad moet verlenen en de gang binnen mijn eigendomsrecht valt. Vandaar dat ik al zijn spullen heb verzocht te verwijderen. Hij had er eerst kasten en rekken ingezet. Die zijn overigens nu weg.

Op dm aanvraag kan ik videos delen van mezelf lopend met een fiets. De kadasters in onze beide aktes. De passages in onze bij notariële koopaktes.

Moet ik ergens aan denken? Rekening mee houden.

Alvast bedankt!
Is dit nu een gang in een huis binnen, of een pad ergens langs een tuin?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kEYZERK1NG
bombadil schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

Is dit nu een gang in een huis binnen, of een pad ergens langs een tuin?
Overdekte gang, mijn slaapkamer ligt erboven. Het is binnen loopt naar hun tuin. Ze doen dus een deur open wat ook hoort bij mijn pand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:00
Fietsen lekker laten hangen, die moeten en mogen daar hoe dan ook ergens staan. Plastic zak: als je er een andere plek voor hebt, zou ik die voor ieders gemoedsrust even elders parkeren. Maar verder zou ik op basis van die stukken de inzet van buurmans rechtsbijstand met vertrouwen afwachten. Waarschijnlijk krijgt hij daar hetzelfde te horen als wat jij hem al vertelde, maar bij sommige mensen komt de boodschap niet eerder over. Hij is nu geirriteerd omdat jij hem hebt gevraagd zijn spullen weg te halen, terwijl jouw spullen er wel staan. Ik zou die irritatie niet verder laten groeien met aktes en bezoekjes, laat zijn RBV het maar oplossen.
Pagina: 1