Xx
[ Voor 100% gewijzigd door kEYZERK1NG op 17-10-2025 20:04 ]
[ Voor 100% gewijzigd door kEYZERK1NG op 17-10-2025 20:04 ]
[ Voor 47% gewijzigd door twain4me op 15-10-2025 11:02 . Reden: die glazen bol is niet nodig. ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
[removed]
Dit is inderdaad de situatie.
Dit is inderdaad situatie.
Is dit nu een gang in een huis binnen, of een pad ergens langs een tuin?kEYZERK1NG schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:20:
Hallo allemaal,
Ik zit met een juridische kwestie met mijn buurman over een gang die, volgens de kadasterstelling en mijn notariale akte, volledig onder mijn eigendomsrecht valt. Er rust echter een erfdienstbaarheid op deze gang, die mijn buurman het 'recht van overpad' verleent.
In mijn notariële akte staat de omschrijving van de erfdienstbaarheid: erfstdienstbaarheid: lopend of zodanig door de gang passend voertuig. De akte van mijn buurman bevat precies dezelfde tekst. Belangrijk: in zijn akte staat ook vermeld dat hij op de hoogte is dat er fietsen in de gang worden gezet.
De gang is ongeveer 1.5 meter breed.
De buurman maakt nu ontzettend veel heisa. Hij lijkt niet goed te begrijpen dat hij geen eigendomsrecht heeft op de gang, maar enkel een recht van overpad. De situatie is geëscaleerd, mede omdat hij recentelijk zijn eigen spullen uit de gang heeft moeten verwijderen hij begon steeds meer onze gang over te nemen met spullen. En toen ineens principeel tegen een zak plastic was die ik ook hoog had ophangen.
Mijn inrichting van de gang:
Wij hebben de gang gebruikt om onze fietsen (mijn vrouw en ik) op te hangen aan de zijkant en wat planken te plaatsen, alle planken boven deurhoogte de fietsen strak langs de muur op hoofdhoogte. Ik heb video's gemaakt waaruit blijkt dat je zo goed als onbelemmerd door de gang kunt lopen met een fiets.
* Als je strak langs de muur loopt waar de fietsen hangen, kom je met je hoofd in de buurt van de fietsen. Maar dan ga je dus ook bijna met je wangen tegen de muur aan.
* Als je echter gewoon rechts loopt (of door het midden), kun je obstakelvrij door de gang.
Het lijkt erop dat hij vooral geïrriteerd is dat hij zijn eigen spullen moest weghalen en nu zoekt naar een stok om mee te slaan. Hij claimt nu dat onze ophangingen zijn recht belemmeren. En een zak met plasticafval gesorteerd (gaat om de week naar buiten is altijd 1 zak) die ook hoog aan een haak ophangt
Mijn Vragen:
* Aangezien in zijn eigen akte staat dat hij op de hoogte is van het feit dat er fietsen in de gang worden gezet, heeft hij dan een punt als hij bezwaar maakt tegen de huidige manier waarop wij onze fietsen ophangen? We zetten ze al niet in de gang. De vorige bewoners hadden ook de fiets ophangen.
* Als eigenaar van het dienende erf heb ik het recht om de gang te gebruiken, zolang ik de uitoefening van de erfdienstbaarheid maar niet onredelijk verzwaar of onmogelijk maak. Is het ophangen van spullen boven deurhoogte (in een 1.5m brede gang) een onredelijke verzwaring?
Alle inbreng van mensen met kennis van het erfstdienbaarheus zeer welkom!
Wat is de beste volgende stap als hij zoals hij al deed dreigt met rechtsbijstand (die hij heeft) na een conflict met de vorige buren (ik heb nr van de zaak helaas niet) of zelfs dat hij vuilniszakken over de schutting gaat gooien.
Een rustig gesprek is niet meer mogelijk ik ben al meerdere naar hem toe gegaan om uit te leggen dat ik hem enkel recht van overpad moet verlenen en de gang binnen mijn eigendomsrecht valt. Vandaar dat ik al zijn spullen heb verzocht te verwijderen. Hij had er eerst kasten en rekken ingezet. Die zijn overigens nu weg.
Op dm aanvraag kan ik videos delen van mezelf lopend met een fiets. De kadasters in onze beide aktes. De passages in onze bij notariële koopaktes.
Moet ik ergens aan denken? Rekening mee houden.
Alvast bedankt!
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Overdekte gang, mijn slaapkamer ligt erboven. Het is binnen loopt naar hun tuin. Ze doen dus een deur open wat ook hoort bij mijn pandbombadil schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:43:
[...]
Is dit nu een gang in een huis binnen, of een pad ergens langs een tuin?
Bekend van de FB groep en van https://woon.tips/blog
https://www.brandweer.nl/...vlucht-met-je-vluchtplan/Wat mag je niet neerzetten en/of ophangen in gemeenschappelijke ruimten?
Om veilig te kunnen vluchten mogen er sinds 1 juli 2024 geen brandgevaarlijke objecten in de gemeenschappelijke ruimten (de hal, gang, trappenhuizen en/of galerij) staan. De volgende zaken zijn verboden:
Meubilair van brandbaar materiaal, zoals een stof;
Decoratie van brandbaar materiaal, zoals een stof;
(Elektrische) fietsen en scootmobielen;
Afval (zoals huisvuil, grofvuil, oud papier) en kratten.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Denk dat er wel onderscheid wordt gemaakt tussen buiten en binnen.naitsoezn schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:30:
Ik vrees dat buurman je wel het leven zuur kan maken, niet zozeer om het recht van overpad maar om het vrijhouden van de vluchtroutes:
[...]
https://www.brandweer.nl/...vlucht-met-je-vluchtplan/
[ Voor 8% gewijzigd door Sharky op 14-10-2025 09:50 ]
This too shall pass
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Dit topic gaat om binnen, zoals ik het begrijp.Sharky schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:43:
[...]
Denk dat er wel onderscheid wordt gemaakt tussen buiten en binnen.
kEYZERK1NG schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:44:
[...]
Overdekte gang, mijn slaapkamer ligt erboven. Het is binnen loopt naar hun tuin. Ze doen dus een deur open wat ook hoort bij mijn pand
[ Voor 37% gewijzigd door naitsoezn op 14-10-2025 09:49 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Growing old is mandatory, growing up is optional.
Maar het is geen gemeenschappelijke ruimte. Het is ruimte van de TS waarop hij zijn buurman recht van overpad moet geven. Ik vraag me wel af in hoeverre het ophangen van planken en fietsen daarmee in lijn is overigens, maar niet vanwege het vluchten, maar vanwege het feit dat overpad niet een heel duidelijk begrip is, het omvat ook lopen met een fiets of vuilcontainer of in een rolstoel of rollator.naitsoezn schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:30:
Ik vrees dat buurman je wel het leven zuur kan maken, niet zozeer om het recht van overpad maar om het vrijhouden van de vluchtroutes:
[...]
https://www.brandweer.nl/...vlucht-met-je-vluchtplan/
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Dat inderdaad. Laat beide rechtsbijstanden (van hem en van jou) het maar uitvechten. Dan heb je onafhankelijke partijen die een 'uitspraak' doen over de situatie, waar jullie je hopelijk allebei naar kunnen schikken.Nullifiel schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:49:
Je buurman dreigt met rechtsbijstand? Vat het niet op als een dreigement, maar ga er open op in en zie het als een kans om het recht te laten zegevieren. Wellicht koelt ie dan ook wat af...
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Deze opmerking is helemaal waar, zal het waarschijnlijk op neerkomen dat alles weg moet i.v.m. veiligheid.Marc H schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:09:
Een vluchtweg van anderhalve meter breed met obstakels die op hoofdhoogte hangen. En het dan gek vinden dat er klachten over komen.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ik ben meer van punt 3 maar dan vooral hetgeen voor de “en”.Panzer_V schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:02:
Je gaat op Tweakers een aantal reacties krijgen:
1) ga verhuizen naar vrijstaand
2) contacteer je rechtsbijstand
3) koop een krat bier/ fles wijn en ga met je buurman praten
Verder zal je hier weinig inhoudelijks terugkrijgen.
Ikzelf ben overigens van nummer 2. Bel je rechtsbijstand, laat die het uitzoeken en volg hun advies op.
Ga daarna vooral vrolijk verder met je leven. Hopelijk schijnt de zon vandaag!
[ Voor 16% gewijzigd door gielie op 14-10-2025 11:01 ]
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Hoe zit dat andersom dan?Woontips schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:08:
Je zit juridisch eigenlijk best stevig. Een recht van overpad geeft je buurman alleen het recht om erdoorheen te gaan, niet om de gang te gebruiken als opslagruimte.
Is dat relevant? Recht van overpad, is recht van overpad. Dat is wat anders dan: recht om bij de buurman aan te bellen en te vragen of je asjeblieft even gebruik mag maken van de gang.Wielo1 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:59:
Mijn is onduidelijk of die buurman geen eigen voordeur heeft of alleen toegang door de gang
Want met een eigen voordeur kan hij zijn grote spullen daar door naar binnen sjouwen
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Normaliter staat dit beschreven.ShadowMaster82 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:32:
[...]
Hoe zit dat andersom dan?
Als je buren te pas en te onpas de boel blokeren zodat je er niet in of uit kan?
In dit geval een garagepad.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
[ Voor 14% gewijzigd door Fe2O3 op 14-10-2025 12:01 ]
Dum de dum
Dum de dum
Vluchtroute hangt niet alleen af of er een voordeur is of niet. In de meeste gevallen moet een huis twee vluchtroutes hebben als dat enigszins mogelijk is. Er kan altijd een blokkade o.i.d. zijn bij een andere uitgang.Lothlórien schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:05:
maar de fietsen zitten niet hinderlijk in de weg, het pad is ongeveer 1,5 meter breed en met de fietsen tegen de muur zal daar nog 1,3 meter op manshoogte van over zijn? de opgehangen planken zijn discutabel, recht van overpad impliceerd volgens mij ook dat je een dergelijk pad zonodig moet kunnen ontruimen, bijv als de buurman met een graafmachientje bij zijn tuin wilt. Zijn er nog specificaties waaraan de gang moet voldoen qua afmetingen want hij is nu (nog) breder dan een keukendeur.
Dat de buurman een eigen voordeur heeft lijkt me trouwens wel relevant om te benadrukken dat dit geen vluchtroute betreft. Als ik de foto zo bekijk is het slechts een toegang tot de achtertuin. Juridisch staat TS gewoon best sterk lijkt me.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Nee, minimaal 1 vluchtroute bij wet. 'niet X indien mogelijk'...Koldur schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:54:
[...]
Vluchtroute hangt niet alleen af of er een voordeur is of niet. In de meeste gevallen moet een huis twee vluchtroutes hebben als dat enigszins mogelijk is. Er kan altijd een blokkade o.i.d. zijn bij een andere uitgang.
Natuurlijk zijn er ook bijzondere gevallen waarbij er huizen zijn die echt maar een in-/uitgang hebben, maar als de mogelijkheid er is, dient deze (ook al is het niet jouw eigendom) ook als vluchtroute.offtopic:
Heb iedere keer route moeten aanpassen omdat ik er router schreef
Dum de dum
Je hebt gelijk, was mij altijd verteld dat dit wel het geval was, te naïef in geweest dit aan te nemen. Net even wat onderzoek gedaan en zie dat het inderdaad niet klopt wat ik schreef.Fe2O3 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:57:
[...]
Nee, minimaal 1 vluchtroute bij wet. 'niet X indien mogelijk'...
En als er een deur met slot in zit, en hij standaard op slot zit, is het per definitie geen vluchtroute.
4) Zijn die fietsenhangers wel met een chemisch anker in de muur?Panzer_V schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:02:
Er staat toch helemaal nergens dat dit een vluchtweg is? Het is een gang met recht van overpad, waarbij buurman rekening moet houden met feit dat er fietsen van de eigenaar kunnen staan. Een brancard van de ambulance of een brandweerman met blusmateriaal kan daar dus gewoon langs, als dat al nodig zou zijn (want er is gewoon een voordeur, zie foto)Marc H schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:09:
Een vluchtweg van anderhalve meter breed met obstakels die op hoofdhoogte hangen. En het dan gek vinden dat er klachten over komen.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
4) doe nietsPanzer_V schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:02:
Niets aan de handkEYZERK1NG schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:42:
[...]
Ik heb hem gezegd dat ik het zakje plastic verwijder. Hij is weer rustig.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dat is bij ons dus het probleem, als de buren hun auto in de toegangsweg zetten je er alleen lopend in of uit kan, zetten ze hem voor hun garage kan je er met een auto niet meer langs. eg je er van wat krijg je de opmerking dat je ze van hun terrein afjaagt terwijl zij de toegang naar ons terrein en van de andere buren blokkeren.Ora et Labora schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:37:
[...]
Normaliter staat dit beschreven.
Bijvoorbeeld: Vrijelijk toegang met een fiets. Of vrijelijk toegang met een auto.
Om naar het eigen perceel te komen.
Ja mag dus gerust een hek of poort plaatsen bijvoorbeeld, als diegene maar een sleutel krijgt.
Of spullen neerzetten, als de vrijelijke toegang met fiets, auto, lopend, maar niet belemmerd wordt, ook niet een beetje.
Een foto van @kEYZERK1NG zou al helpen denk ik.
Nee, een fiets ophangen is op plekken waar weinig ruimte is iets heel normaal. Dan hou je vloer vrij en je pakt het er zo af als je 's morgens naar je werk fietst. Daar komt meestal geen stallen bij kijken.TheMak schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 06:42:
Als een gang bedoelt is als toegang is tot andersmans woning, dan heb je feitelijk weinig aan eigendomsrecht. Uiteindelijk zal een rechter jurispedentie bijpakken en kijken wat passend is. En rechters ziin een ander slag mensen dan tweakers. Een fiets neerzetten vind ik iets anders dan ophangen. Dat laatste neigt naar stallen. Op de stoep worden ook fietsen gezet, naar gestalde fietsen worden weggehaald.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq