Dual boot desktop (Linux + Windows), uitbreidbaar, €750–1000

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edv
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-10 11:34
Situatie
— Ik gebruik al >15 jaar uitsluitend Linux, maar voor een nieuwe opdracht heb ik nu ook Windows nodig.
— Mijn huidige laptop is einde levensduur, dus ik wil een nieuwe desktop.

Gebruik
— Software testing; development; data-analyse; Python, C/C++, MATLAB, R.
— In vrije tijd incidenteel gamen (geen prioriteit).

Budget
— Liefst rond €750, max €1000 (alleen wat nodig is).

Ervaring & randvoorwaarde
— Geen self-build/upgrade-ervaring. Ik wil me daar later graag in verdiepen, maar nu moet het plug-and-play zijn.
— Daarom zoek ik een systeem dat makkelijk uitbreidbaar is (RAM/SSD/HDD/GPU) en waar ruim community-support/documentatie voor bestaat, zodat ik stap voor stap kan leren zonder alles zelf te hoeven uitvinden.

Eisen
— Direct leverbaar en plug-and-play (geen zelfbouw).
— Windows vooraf geïnstalleerd (Linux zet ik er zelf wel op).
— Dual boot met Linux als daily driver → goede Linux-compatibiliteit is belangrijk.
— Uitbreidbaar: later eenvoudig extra RAM, extra SSD/HDD en eventueel een GPU kunnen plaatsen.
— Geen muis, toetsenbord of monitor nodig. Ook liever geen fancy RGB-lighting e.d.

Wensen
— Gangbare, goed gedocumenteerde componenten waarover veel community-ervaring te vinden is.
— Kast en voeding die uitbreiden in de toekomst praktisch maken.

Waar ik advies over zoek
— Concrete tips/aanbevelingen voor kant-en-klare systemen die hierbij passen (evt. huidige aanbiedingen/sales).
— Welke merken/leveranciers/componenten aan te raden zijn en welke ik beter kan vermijden.
— Als iemand via Tweakers iets passends te koop aanbiedt, hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:09

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Even de open deur intrappen; je zit hier in het hardware forum. En veruit de meerderheid hier zijn gamers op windows. En die zitten vooral naar FPS per euro te kijken.
Waar jij mogelijk tegen aan gaat lopen is de hardware ondersteuning van de nieuwste hardware. Dus de focus is niet zo zeer op 'merken/leveranciers/componenten' maar of de componenten door de linux kernel ondersteunt wordt.
Ik denk dat jij het best gedient bent met een 'standaard' dell of lenovo.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 05:58

SpamLame

niks

Vishari Beduk schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:42:
Ik denk dat jij het best gedient bent met een 'standaard' dell of lenovo.
Ja en ook nee. Hier moet je dan goed opletten dat de hp dell of wie dan ook geen proprietary componenten gebruikt heeft. Psu moederbord en kast zijn de belangrijkste.

Kant en klaar zoals een azerty Zenith mss een optie?

Community (ik lees hier Linux community) kan ik niks over roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Linux werkt tegenwoordig op vrijwel alle gangbare hardware, zeker als je bij bekendere ditributies als Ubuntu blijft. Eens met @SpamLame, met jouw eisen zou ik op zoek gaan naar partijen die zelf hun machines bouwen met standaard componenten, zoals bv Azerty, Alternate en Paradigit doen. Er zijn ook partijen die een systeem voor je bouwen, zoals de eerste twee winkels in mijn lijstje, daar zou je heen kunnen gaan met een lijst als in De beste 1080p-game-pc/Desktop Best Buy Guide. Kijk inderdaad uit met kant en klare PC's van de grote merken, die zijn veelal slecht uitbreidbaar/upgradebaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!

Dit topic is gesloten.