Kan een doorstroomverwarmer hot-fill worden aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redhead1980
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-10 14:23
...

Situatie word als volgt: kraan met 3 voudige keuze-selector:

1- ligbad vullen
2- douchestang
3- bidet

Verderop word ook nog een wastafel aangesloten op w.w.

We willen graag snel warm water. Vooral bij de bidet en de wastafel.
Mij idee is om een doorstroomverwarmer toe te passen die vanaf de CV word aangesloten op de w.w. leiding.

Kan dit? Of blijft de doorstroomverwarmer dan continu IN staan ondanks dat de max. watertemperatuur is bereikt?

Andere optie is 5 liter boiler, echter geeft deze voldoende flow?
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:54
redhead1980 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 06:59:
...

Situatie word als volgt: kraan met 3 voudige keuze-selector:

1- ligbad vullen
2- douchestang
3- bidet

Verderop word ook nog een wastafel aangesloten op w.w.

We willen graag snel warm water. Vooral bij de bidet en de wastafel.
Mij idee is om een doorstroomverwarmer toe te passen die vanaf de CV word aangesloten op de w.w. leiding.

Kan dit? Of blijft de doorstroomverwarmer dan continu IN staan ondanks dat de max. watertemperatuur is bereikt?

Andere optie is 5 liter boiler, echter geeft deze voldoende flow?
...
Heb je al de moeite genomen om een willekeurige doorstroomverwarmer op internet op te zoeken en daar in de installatiehandleiding opzoeken of er hot fill op kan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als er al een doorstroom verwarmer met hot fill ondersteuning bestaat; heb je reeds onderzocht wat de aansluitwaarde ervan is (lees: krachtstroom)? De gemiddelde badkamer in NL heeft daar niet de voorziening voor.
Een kleine boiler is wat dat betreft veel interessanter.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redhead1980
Handleidingen heb ik inderdaad nog niet gelezen……dr. Google daarentegen wel uitgebreid geraadpleegd.
De stroomaansluiting 11 of 13 kw is overigens geen issue. De doorstroomboiler kan prima op bijv. De zolder geplaatst toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Lijkt me geen probleem, een doorstromer verwarmt bij tot de ingestelde temperatuur.
redhead1980 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:25:
De doorstroomboiler kan prima op bijv. De zolder geplaatst toch?
Ik zou een doorstromer zo dicht mogelijk bij de wastafel plaatsen, is het meest efficiënt (en zo groot is een doorstromer niet).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:42
Ik zou wel even opletten dat deze doorstromer niet een begrenzer erin heeft zitten.
Dan heeft je douche niet veel druk meer. Een 5L of 10L boiler heeft sowieso geen begrenzing mits de aansluitingen voldoen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redhead1980
Dat was precies mijn volgende vraag: hoe zit het met de doorstroomvolumes. Voor de wastafel en het bidet zal geen volume gevraagd worden. Voor het ligbad wel. Boilers zitten veelal op 3/8” draadaansluiting. Hoe zit dit bij de doorstroomverwarmer? Heeft deze intern een restrictie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
redhead1980 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:27:
Dat was precies mijn volgende vraag: hoe zit het met de doorstroomvolumes. Voor de wastafel en het bidet zal geen volume gevraagd worden. Voor het ligbad wel. Boilers zitten veelal op 3/8” draadaansluiting. Hoe zit dit bij de doorstroomverwarmer? Heeft deze intern een restrictie?
Hangt (vooral) van de temperatuur af, dus check de specs

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:27
Als je een doorstroom unit op zolder plaatst heb je precies niets bereikt want al het water in de leiding is nog steeds koud. Dus die moet echt zo dicht mogelijk bij de kraan voor snelheid. Anders kun je gewoon af aan van je CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
redhead1980 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:25:
Handleidingen heb ik inderdaad nog niet gelezen……dr. Google daarentegen wel uitgebreid geraadpleegd.
De stroomaansluiting 11 of 13 kw is overigens geen issue. De doorstroomboiler kan prima op bijv. De zolder geplaatst toch?
Op een 3x25A is dat zeker wel een issue. Er hoeft maar het element van wasmachine, vaatwasser oid bij te komen en je overbelast de hoofdzekering….

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1