Beste opbouw voor vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokane
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15-10 11:38
In mijn woning uit 1960 wil ik vloerverwarming aan laten leggen. Op dit forum zijn al verschillende manieren besproken maar ik heb nog een aantal vragen.

gegevens;
huidige situatie
woning uit 1960
radiatoren op verdieping en zolder.
stampbeton vloer direct op zand met een dikte van 80 0f 100mm(niet zeker) totaal ongeveer 70m2.
Geen folie en geen isolatie onder deze stampbeton vloer.

Ik heb twee opbouw versies ingedachte waarbij geldt slangen 100m h.o.h. en in toekomst geschikt voor warmtepomp. Op dit moment cv ketel ingesteld op 75 graden i.v.m. radiatoren op verdieping.
Stampbetonvloer wordt verwijderd en begane grond wordt uitgegraven tot gewenste diepte.

versie 1
- cementdekvloer met hierin vloerverwarming
- isolatie 40mm
- folie
- betonnen constructievloer 120mm of zo dik als nodig
- isolatie 100mm
- folie

versie 2
- cementdekvloer
- betonnen constructievloer 120mm (of zo dik als nodig) met hierin vloerverwarming
-isolatie 140mm
- folie

vragen

versie 1
  • Zoals ik begrijp sneller opgewarmd en vooral ideaal in voor en najaar als je even snel de kou er uit wilt halen in de woning. Klopt dit?
  • Door de vloer steeds op te warmen en af te koelen is er dan meer kans op scheurvorming en zoja is deze kans te verwaarlozen tov versie 2?
  • Hoe dik moet de cementdekvloer zijn en waarom deze dikte?
  • Is er kans op scheuren door de isolatie die onder de dekvloer ligt?
  • 40mm heb ik aangehouden voor de isolatie onder de dekvloer. Is deze dikte acceptabel of niet nodig en beter wat dunner? (Ik zou de isolatie aan kunnen passen zodat de totale isolatie dikte hetzelfde blijft).
  • Is de afgifte van warmte bij versie 1 minder egaal dus meer last van koude plekken in de woning?
  • Wat zou verder een nadeel kunnen zijn van versie 1?
Versie 2
  • Versie 2 heeft als voordeel dat het veel massa heeft, langer duurt om op te warmen maar het een grote warmte buffer heeft. Heeft deze versie in het voor en najaar een nadeel dat het dan te warm of te koud wordt in de woning door de sterk wisselende buitentemperaturen en zon instraling, met andere woorden moeilijk te regelen?
  • Indien er in de toekomst een warmtepomp wordt aangesloten, welke versie is hiervoor het beste geschikt of maakt dit niets uit?
  • Wat kunnen verder nadelen zijn om versie 2 toe te passen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Blijft het stampbeton er in liggen, of gaat dat er nog uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Versie 1 is t slechtste van 2 werelden...

Je kan ook nog beton op zand storten, dan al je isolatie en daar een zwevende zandcement vloer op. Zo heb ik het hier, wel met een dikke zc vloer van zon 8 a 9 cm maar dat bevalt goed. Vloer reageert binnen een uur maar heeft toch genoeg warmtebuffer.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokane
Koekstra schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:37:
Blijft het stampbeton er in liggen, of gaat dat er nog uit?
Stampbeton vloer wordt verwijderd en begane grond wordt uitgegraven tot gewenste diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokane
Makrolon schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:03:
Versie 1 is t slechtste van 2 werelden...
Kun je uitleggen waarom je versie 1 het slechtste vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Versie 2 vind ik enorm nadelig, je creëert een extra vertraging op wat al een traag systeem is; en er zijn geen voordelen aan.
Ik heb folie en constructievloer op zand, dan dikke laag betopor isolatie, daarop folie met 10x10cm hokjes, vloerverwarming daarin getackerd, en 7cm zandcement. Daar bovenop keramisch parket gelegd (uitzetvoegen exact op tegelvloeren geplaatst dus onzichtbaar).
Werkt heerlijk, het is vlot warm en geen overshoot als de zon binnenkomt. En het blijft best lang warm ´s nachts, op 70m² heb je echt wel veel buffer.
Ik heb boven ook radiatoren, die zijn door nieuwe ramen (was glas in lood met ongeisoleerde rolluikbakken) ferm overbemeten dus voor de vloerverwarming kregen we het al warm op 45° aanvoer.
Een nadeel bij de combo vloerverwarming en radiatoren kan zijn dat er in het tussenseizoen nauwelijks wordt verwarmd beneden, dus je boven wat warmte mist. Bij hoge comforteis kan je beter zoneregeling voorzien (één afsluitklep voor volledige vloer volstaat), zeker als de badkamer boven is.

Voor warmtepomp: voldoende dikke aanvoerleiding, en voorzien dat je de vloerverwarmingsverdeler gemakkelijk naar LTV over kan schakelen

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:00
Heb je deze opbouw versies zelf bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokane
naftebakje schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:55:
Bij hoge comforteis kan je beter zoneregeling voorzien (één afsluitklep voor volledige vloer volstaat), zeker als de badkamer boven is.
Badkamer wordt boven gerealiseerd. Bedoel je een afsluitklep zodat de volledige vloerverwarming wordt uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokane
Voor warmtepomp: voldoende dikke aanvoerleiding, en voorzien dat je de vloerverwarmingsverdeler gemakkelijk naar LTV over kan schakelen
Wat voor dikte aanvoerleiding heb je in gedachte. er zit nu een stalen aanvoerleiding van 25mm. Heb je een voorbeeld van zo'n vloerverwarmingsverdeler en waarom maak je deze keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokane
dan dikke laag betopor isolatie, daarop folie met 10x10cm hokjes, vloerverwarming daarin getackerd, en 7cm zandcement
Wat was de afweging om betopor isolatie te kiezen en niet bv xps?
Heb je de folie gekozen omdat er 10x10cm hokjes op zitten of is het sowieso beter om ook nog folie op de isloatie te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:13
Het klopt dat het sneller opwarmt als de vloerverwarming in de dekvloer ligt.
Echter zou ik daaronder niet direct isolatie doen, maar juist de dikkere betonvloer (die gaat dan als buffer dienen) en daaronder dikke isolatie.

Bij ons is het:
PVC vloer
Egaline
Dekvloer + vloerverwarming
Kanaalplaat / beton
Isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:13
Volgens mij heb je 2 opties:
1: Zandcement, vloerverwarming, isolatie, beton.
2: Zandcement, vloerverwarming, beton, isolatie.

Hierover is al veel geschreven op tweakers, sommige zijn voorstander van optie 1 andere van optie 2. Er is geen goed of fout. Persoonlijk zou ik net als @naftebakje voor optie 1 kiezen, buffer van rond de 7cm zandcement is ruim voldoende ook met een WP.

Jou optie 1 is een heeeeel langzaam opwarmende buffer van beton die ook slecht weer zijn warmte aan de ruimte kan afgeven omdat er 4cm isolatie tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:19
Inderdaad hierboven zijn de twee opties. Wij hebben voor optie 2 gekozen omdat we een thermische batterij wilde via het beton in combinatie met een warmtepomp. Zou ik het weer zo doen? Geen idee, dit raden destijd de installateur aan.

Als je zelf verbouwd zou ik wel voor optie 2 kiezen. Dit maakt dat je snel door kan werken en een stabiele ondergrond hebt voor je alles gaat afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Terrz schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:16:
Het klopt dat het sneller opwarmt als de vloerverwarming in de dekvloer ligt.
Echter zou ik daaronder niet direct isolatie doen, maar juist de dikkere betonvloer (die gaat dan als buffer dienen) en daaronder dikke isolatie. ...
Waarom zou je die extra buffer willen? Is daar ook maar een voordeel voor te bedenken? Je maakt een traag systeem nog veel trager; het zandcement is al meer dan voldoende buffer.

@spokane Ja, als de badkamer in het stuk met radiatoren wil, dan is het handig om de vloerverwarming als aparte zone (met een afsluitklep) te hebben, zodat je de badkamer kan warm stoken zonder de living onaangenaam warm te maken (of warmer dan nodig, want dan voelt het fris als het nadien afkoelt).

Diameter leiding is een afweging, maar als het gemakkelijk wat dikker kan is dat meerwaarde. Dacht dat richtlijn was 28mm voor metalen buis, en 32 voor multilayer buis.

Verdeler nu al voorzien op warmtepomp is goedkoper dan een andere verdeler als die warmtepomp later komt. Als je later met je vloer wil koelen kan je best nu een geschikte verdeler nemen. Er zijn verdelers waar een losse pompgroep bij komt, die kan je later weghalen.

Ik heb via easykit de vloerverwarming zelf gelegd (en zij geven 10 jaar garantie, komen perslucht steken in de leidingen voor het zandcement wordt gelegd); die leverden die folie standaard mee (en dat was verdomd gemakkelijk; ik zou het iedereen aanraden om zo'n rol folie te gebruiken). Systeem was met tackers, plastic nietjes die je in de isolatie prikt; en er was voldoende dikte (vloer moest er uit, nieuwe riolering die diep genoeg moet liggen) dus dan was betopor een logische keuze. Met minder diepte kan je beter isolerende platen gebruiken, maar dan zit je wel met oneffenheden die je moet opvangen (electriciteit, water en netwerk zitten in de isolatie).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tabacca
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:00
Tegenwoordig wordt de betonvloer er ook steeds vaker van tussen gelaten, aangezien het eigenlijk overkill is voor alleen een leefvloer zonder constructieve waarde. Je opbouw word dan
- draagkrachtig en verdicht zandbed/ondergrond
- drukvaste isolatieplaat
- dekvloer met vloerverwarming

Scheelt opbouw hoogte en spaart het geld van de betonvloer uit
Pagina: 1