In mijn woning uit 1960 wil ik vloerverwarming aan laten leggen. Op dit forum zijn al verschillende manieren besproken maar ik heb nog een aantal vragen.
gegevens;
huidige situatie
woning uit 1960
radiatoren op verdieping en zolder.
stampbeton vloer direct op zand met een dikte van 80 0f 100mm(niet zeker) totaal ongeveer 70m2.
Geen folie en geen isolatie onder deze stampbeton vloer.
Ik heb twee opbouw versies ingedachte waarbij geldt slangen 100m h.o.h. en in toekomst geschikt voor warmtepomp. Op dit moment cv ketel ingesteld op 75 graden i.v.m. radiatoren op verdieping.
Stampbetonvloer wordt verwijderd en begane grond wordt uitgegraven tot gewenste diepte.
versie 1
- cementdekvloer met hierin vloerverwarming
- isolatie 40mm
- folie
- betonnen constructievloer 120mm of zo dik als nodig
- isolatie 100mm
- folie
versie 2
- cementdekvloer
- betonnen constructievloer 120mm (of zo dik als nodig) met hierin vloerverwarming
-isolatie 140mm
- folie
vragen
versie 1
gegevens;
huidige situatie
woning uit 1960
radiatoren op verdieping en zolder.
stampbeton vloer direct op zand met een dikte van 80 0f 100mm(niet zeker) totaal ongeveer 70m2.
Geen folie en geen isolatie onder deze stampbeton vloer.
Ik heb twee opbouw versies ingedachte waarbij geldt slangen 100m h.o.h. en in toekomst geschikt voor warmtepomp. Op dit moment cv ketel ingesteld op 75 graden i.v.m. radiatoren op verdieping.
Stampbetonvloer wordt verwijderd en begane grond wordt uitgegraven tot gewenste diepte.
versie 1
- cementdekvloer met hierin vloerverwarming
- isolatie 40mm
- folie
- betonnen constructievloer 120mm of zo dik als nodig
- isolatie 100mm
- folie
versie 2
- cementdekvloer
- betonnen constructievloer 120mm (of zo dik als nodig) met hierin vloerverwarming
-isolatie 140mm
- folie
vragen
versie 1
- Zoals ik begrijp sneller opgewarmd en vooral ideaal in voor en najaar als je even snel de kou er uit wilt halen in de woning. Klopt dit?
- Door de vloer steeds op te warmen en af te koelen is er dan meer kans op scheurvorming en zoja is deze kans te verwaarlozen tov versie 2?
- Hoe dik moet de cementdekvloer zijn en waarom deze dikte?
- Is er kans op scheuren door de isolatie die onder de dekvloer ligt?
- 40mm heb ik aangehouden voor de isolatie onder de dekvloer. Is deze dikte acceptabel of niet nodig en beter wat dunner? (Ik zou de isolatie aan kunnen passen zodat de totale isolatie dikte hetzelfde blijft).
- Is de afgifte van warmte bij versie 1 minder egaal dus meer last van koude plekken in de woning?
- Wat zou verder een nadeel kunnen zijn van versie 1?
- Versie 2 heeft als voordeel dat het veel massa heeft, langer duurt om op te warmen maar het een grote warmte buffer heeft. Heeft deze versie in het voor en najaar een nadeel dat het dan te warm of te koud wordt in de woning door de sterk wisselende buitentemperaturen en zon instraling, met andere woorden moeilijk te regelen?
- Indien er in de toekomst een warmtepomp wordt aangesloten, welke versie is hiervoor het beste geschikt of maakt dit niets uit?
- Wat kunnen verder nadelen zijn om versie 2 toe te passen?