Vraag

• sprovost
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15:36
Hi all,

Mijn vriendin en ik hebben net een huis gekocht.

Nu is deze verwarmd met een combinatie van accumulatie en gewone elektrische verwarming. Deze zouden wij er graag allemaal uitslopen en vloerverwarming leggen op de benedenverdieping (in combinatie met een l/w wamtepomp).

Volgens de plannen van de woning is er echter een gewapende betonvloer gestort van 14cm dik, waarop de (dragende) binnenmuren gemetst zijn.

Naar boven komen lijkt hier ook niet echt een optie, vermits 260cm hoogte nu ook niet heel veel is, en we liever toch ook geen lager plafond dan 250cm zouden hebben.

Wat zijn onze opties in dit geval? Met een dunne laag isolatie werken? Of gewoon beter geen vloerverwarming leggen in dit geval?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SG0LLnb6RVUSmTna3bdE5Bwdvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sANWGySeF8Qh0SZyLwXRvY69.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-10 19:29
Is er geen kruipruimte waarin je van onderaf kunt isoleren? Op de tekening lijkt er ruimte voor te zijn.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:11
Met 10cm ruimte voor isolatie + vloerverwarming kom je een heel eind hoor.
7cm PIR + 2cm platen zoals dit + 1cm vloer: https://www.vloerverwarmi...recht-element-120x60x2cm/

Kan droogbouw dus je hoeft geen beton of zandcement te storten.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 10-10-2025 15:55 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• sprovost
wvdveer schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:54:
Is er geen kruipruimte waarin je van onderaf kunt isoleren? Op de tekening lijkt er ruimte voor te zijn.
Zover ik weet en in de andere plannen kan zien, is de plaat gewoon op volle grond gelegd. Uitbreken lijkt me ook moeilijk, vermits volgens de plannen de draagstructuur hier op steunt.
LED-Maniak schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:55:
Met 10cm ruimte voor isolatie + vloerverwarming kom je een heel eind hoor.
7cm PIR + 2cm platen zoals dit + 1cm vloer: https://www.vloerverwarmi...recht-element-120x60x2cm/

Kan droogbouw dus je hoeft geen beton of zandcement te storten.
Ik vermoed dat dit dan af te werken met een pvc vloer bvb? Liefst hadden we keramisch parket gelegd, maar dit lijkt me in deze situatie niet mogelijk.

• sprovost
Na nog even verder nadenken ben ik er nog steeds niet helemaal uit.

Nu kwam ik toevallig volgend fillmje tegen:
Hier is een Britse installateur van WP'en, hij geeft aan dat het verlies bij vloerverwarming op een betonplaat of volle grond (zoals mijn voorbeeld), minimaal is.

Verder lees ik dat de meeste verliezen aan de rand van de muren zijn. Is het dan niet mogelijk om onder het maaiveld enkel cm's isolatie te steken, om de warmte onder het huis vast te houden?
De spouwmuren worden namelijk ook geisoleerd.

Wat denken jullie hier van? Dit zou natuurlijk alles een heel pak makkelijker en goedkoper houden in mijn geval.

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:22
sprovost schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:53:
Na nog even verder nadenken ben ik er nog steeds niet helemaal uit.

Nu kwam ik toevallig volgend fillmje tegen:

[YouTube: Heat Pump Installation With 500% Efficiency Guarantee.]

Hier is een Britse installateur van WP'en, hij geeft aan dat het verlies bij vloerverwarming op een betonplaat of volle grond (zoals mijn voorbeeld), minimaal is.

Verder lees ik dat de meeste verliezen aan de rand van de muren zijn. Is het dan niet mogelijk om onder het maaiveld enkel cm's isolatie te steken, om de warmte onder het huis vast te houden?
De spouwmuren worden namelijk ook geisoleerd.

Wat denken jullie hier van? Dit zou natuurlijk alles een heel pak makkelijker en goedkoper houden in mijn geval.
Als je vloer direct op het zand ligt zijn de verliezen waarschijnlijk iets minder dan wanneer er een kruipruimte met luchtstroming onder zit, maar het is onzin dat je verlies bij een betonplaat "minimaal" zou zijn. Je verliest gewoon fors warmte aan de flink koudere aardbodem.

Het lijkt mij allereerst verstandig om even iets beter uit te zoeken of er toch geen kruipruimte onder je vloer is. Isoleren vanaf de onderzijde heeft bijna altijd de voorkeur als dit beschikbaar is. Ja, het is wel even wat werk als je nu geen toegang hebt, maar een kruipluik door een aannemer laten maken is ook niet het meest lastige ooit.

Mocht blijken dat je geen vrije ruimte aan de onderzijde hebt of daar toch geen zin in hebben: ik zou aan de bovenzijde dan sowieso werken met iets van isolatie. Je wil je plafondhoogte op minimaal 250cm behouden, dus je maximale nieuwe opbouw mag 10cm worden. Eventueel dat je nog iets wint als je de huidige dekvloer eruit haalt, dus wie weet heb je dan wel 14cm beschikbaar.

Dat is meer dan genoeg hoogte om een mooie nieuwe opbouw te maken. Zoals ik al zei: een paar centimeter PIR doet echt al heel erg veel voor je isolatie. Al gooi je er slechts 6cm PIR in, dan heb je al een Rd-waarde van 2,7. Gooi daar je nieuwe dekvloer met vloerverwarming bovenop en je komt aan ~11cm opbouwhoogte + je vloerafwerking.
Pagina: 1