Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonex
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17:59
Wij willen om onze bestaande woning (volledig voorzien van vloerverwarming) te verwarmen de volgende all electric warmtepompinstallatie lucht-water van NIBE kopen:

Warmtepomp Nibe, type F2050-10. Dit is een warmtepomp geschikt voor een verwarmingsrange van 2,1 – 11,4 kW. Het vermogen bij -7°C buitentemperatuur is 8,2 kW. Het betreft hier een type warmtepomp in monoblock uitvoering.
De warmtepomp bestaat uit een monoblok buitendeel en een binnendeel. Dit binnendeel is het type
VVM S320. Deze is voorzien van geïntegreerde boiler met een inhoud van 180 liter.
Volledige installatie incl regeling en aansluitingen.

Offerte die we hebben liggen is 20k incl btw. Materiaal 15k en arbeid 5k

Is dit een redelijke prijs voor jullie gevoel? Twijfel zit 'm bij mij met name in het aantal uren wat gerekend wordt voor de installatie en afstelling (waterzijdig inregelen ed), in totaal 60 uur. Is dat normaal voor een dergelijke installatie waarbij binnen en buitendeel dicht bij elkaar komen (1 m afstand, 1 muur ertussen) en vloerverwarmingsverdeler ook vlakbij in dezelfde ruimte zit (1m) of nogal aan de ruime kant?

Dank voor jullie reacties :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:16

Fanta

FordPerformance™️

Hoeveel uren werk het is om dit aan te leggen kan ik lastig inschatten, ligt er ook aan met hoeveel man ze komen. Stel ze zijn met zijn 3-en, dan zijn ze dus 2-3 dagen bezig om aan 60 uur te komen. Ik weet niet zo goed wat ze al die tijd gaan doen, ik kan me niet voorstellen dat het zoveel werk is. Maar die vraag kan je ze gewoon stellen, vraag ze eens om die 60 uur uit te leggen.

Qua materiaal heb je wel een prima prijs denk ik, de bruto adviesprijs van enkel het binnen- en buitendeel is al ca. 16K incl. BTW. Er komt altijd nog wat klein materiaal bij, zoals leidingwerk, koppelingen, afsluiters, naregeling, etc. Dit kan hard oplopen.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:21

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Correcte prijs. Hier een F2050-6 + VVM S320 incl. installatie, ook een situatie waarbij de binnen- en buitenunit dichtbij elkaar zitten + extra radiator voor 17K (moet subsidie nog af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:32
netjes denk ik, ik heb hier een Panasonic all-in-one, men was 1 hele week bezig met dagen van 10 uur of langer en de electricien was hier ook nog een halve dag.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:51
rvdgaag schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:39:
netjes denk ik, ik heb hier een Panasonic all-in-one, men was 1 hele week bezig met dagen van 10 uur of langer en de electricien was hier ook nog een halve dag.
Pfff ik denk altijd dat als ik er 2 of 2,5 dag alleen over doe dat dat heel lang is. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:47
Tja nibe is duur spul. Installatietijd vind ik bijzonder lang. Ik ben geen installateur en heb onze warmtepomp in 3 dagen geïnstalleerd met suboptimaal gereedschap en ik moest 15 meter koelleiding door een dichte koof (2 verdiepingen) heen porren (4 uur). Volgens mij heb je voor 12-13k een Daikin, panasonic of vaillant inclusief installatie en exclusief subsidie.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:40
Jeetje wat een prijs. Ik weet dat Nibe duur is en kwalitatief goed maar het is wel een investering zo.

Wij hebben zelf een WeHeat Sparrow geïnstalleerd (6KW bij -7) op ongeveer dezelfde situatie: Monoblock en aan de andere kant van de muur een binnenunit. Daarnaast nog een 300liter vat. Bijde installatie kwam nog het toevoegen van 2 nieuwe groepen in de meterkast.
In 2 dagen geïnstalleerd voor 13,5K exclusief subsidie.

Waarom je keuze voor Nibe?

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonex
Vanwege de hoge kwaliteit. We hebben nu ook een Nibe en zijn daar erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonex
Technician- schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:06:
[...]

Pfff ik denk altijd dat als ik er 2 of 2,5 dag alleen over doe dat dat heel lang is. :*)
Jij bent installateur dus neem ik aan? Die 60 uur is dus onrealistisch lang wat jou betreft begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Yonex schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

Jij bent installateur dus neem ik aan? Die 60 uur is dus onrealistisch lang wat jou betreft begrijp ik.
Nou ja dat ligt eraan hoe het werkelijk zit, anders stuur me per dm de begroting zonder prijzen en dan kan ik eens controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:42
misschien kun je de gok nemen om de werkzaamheden gewoon uurtje factuurtje te laten doen. 5k in 60 uur is €83.3/uur. Als het dan in 45 uur lukt heb je 15 x €83 = €1245 bespaard

Dat klinkt eigenlijk ook al lang, 45uur.
Dat is 2 man ruim 2,5 dag aan het werk

[ Voor 18% gewijzigd door Piemol op 11-10-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
De Nibe F2050-10 is ook maar 7,1kW bij -7c/35. In tegenstelling tot wat het type nummer probeert te zeggen.

Als je dat vergelijkt met andere A klasse merken, bv de nieuwe ecodan serie van Mitsubishi Electric, waarvan de buitendelen helemaal nieuw en erg stil van zijn gemaakt dan kijk ik naar een PMCR-Z80V-200-E SET.
Dan heb je een monobloc R290 met cilinderunit 200L warm water, met als voordeel tov de Nibe 8,3kW bij -10C maar wel een heel lage minimum vermogen.
De prijzen zijn vergelijkbaar duur overigens.

Komt ook omdat de F2050 serie alweer jaren meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Yonex schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:05:
Is dit een redelijke prijs voor jullie gevoel? Twijfel zit 'm bij mij met name in het aantal uren wat gerekend wordt voor de installatie en afstelling (waterzijdig inregelen ed), in totaal 60 uur. Is dat normaal voor een dergelijke installatie waarbij binnen en buitendeel dicht bij elkaar komen (1 m afstand, 1 muur ertussen) en vloerverwarmingsverdeler ook vlakbij in dezelfde ruimte zit (1m) of nogal aan de ruime kant?
Persoonlijk vind ik het allemaal wel wat veel.
Vergelijk je dit met een CV ketel, dan hangen ze die in een dag op. Voor een bedrag dat significant lager is.
En bij een CV ketel heb je een gasleiding & rookafvoer, naast de waterleidingen.

Het voelt een beetje alsof elke warmtepomp (nog) maatwerk is. Terwijl een CV ketel een standaard klus is. En als er maatwerk nodig is (bijvoorbeeld een nieuwe rookafvoer), dan wordt dat expliciet benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 11:57
Hier een nibe f2120. Met 300liter cv buffervat en 500 liter tapwater en een smo 20. Wel veel extra’s er nog bij.
Denk dat
Mijn broertje 2 a 3 daagjes nodig had.
Anderhalve week lijkt mij een beetje veel voor installatie.
Pagina: 1