Ik zou graag wat hulp willen vragen voor het opnieuw opzetten van het thuisnetwerk De kids zijn hier in de volgende fase gekomen dus na 15 jaar tijd voor een nieuwe aanpak en opzet. Ik had het volgende bedacht maar zou graag wat feedbak willen horen of dit optimaal is. Het hele huis draait nu op de Deco M9 set maar dit laat te wensen over met de mogelijheden en prestaties. Het idee is om het volgende neer te zetten:
RT-AX88U (aanschaffen) als hoofdrouter meterkast (odido glas of ziggo als de BlackFriday aanbieding goed is)
VPN via RT-AX88U voor het hele huis
Bekabeld naar woonkamer, 1e verdieping, zolder: TP-Link gigabit switch op elke verdieping naar een Deco M9 als AP neergezet.
Bekabeld naar tuin DecoX50
(kabels door het hele huis Cat6)
Synolgy 1618+
Installatie van Windows server (nieuw): voor profielen en eigen omgeving voor opslag.
Synology is nu niet vanaf buiten benaderbaar. Met de nieuwe setup gaat dit wel gebeuren.
Aangezien er 1 whizkidd is wil ik deze op een VM op zijn laptop laten spelen en leren. Om een scheiding te maken op basis van een testaccount lijkt me weer extra werk met zich meebrengen.Door gebruik van een gebruikersprofiel zou dit voldoende bescherming moeten geven voor de rest van het netwerk
Op deze manier is de synology voor iedereen benaderbaar met zijn eigen stukje, blijven de belangrijke stukken en apperatuur veilig en kan er volop gespeeld worden op de laptops.
Ik denk dat dit een goede oplossing is waardoor:
juiste hoofdrouter voor configuratie en ouderlijk toezicht
de snelheid blijft op het netwerk
Scheiding tussen de gebruikers op het netwerk
optimaal gebruik van de synology
We de komende 10 jaar weer door kunnen met alle whizzkids en probeersels en risico's redelijk beperkt
Minimale investering door hergebruik van de deco M9 set
Dank!
RT-AX88U (aanschaffen) als hoofdrouter meterkast (odido glas of ziggo als de BlackFriday aanbieding goed is)
VPN via RT-AX88U voor het hele huis
Bekabeld naar woonkamer, 1e verdieping, zolder: TP-Link gigabit switch op elke verdieping naar een Deco M9 als AP neergezet.
Bekabeld naar tuin DecoX50
(kabels door het hele huis Cat6)
Synolgy 1618+
Installatie van Windows server (nieuw): voor profielen en eigen omgeving voor opslag.
Synology is nu niet vanaf buiten benaderbaar. Met de nieuwe setup gaat dit wel gebeuren.
Aangezien er 1 whizkidd is wil ik deze op een VM op zijn laptop laten spelen en leren. Om een scheiding te maken op basis van een testaccount lijkt me weer extra werk met zich meebrengen.Door gebruik van een gebruikersprofiel zou dit voldoende bescherming moeten geven voor de rest van het netwerk
Op deze manier is de synology voor iedereen benaderbaar met zijn eigen stukje, blijven de belangrijke stukken en apperatuur veilig en kan er volop gespeeld worden op de laptops.
Ik denk dat dit een goede oplossing is waardoor:
juiste hoofdrouter voor configuratie en ouderlijk toezicht
de snelheid blijft op het netwerk
Scheiding tussen de gebruikers op het netwerk
optimaal gebruik van de synology
We de komende 10 jaar weer door kunnen met alle whizzkids en probeersels en risico's redelijk beperkt
Minimale investering door hergebruik van de deco M9 set
Dank!