Hoe raamkruk + nokken correct afstellen met Horren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Mijn vraag:
Hoe moet ik mijn raamkruk + nokken correct afstellen (i.c.m. luxaflex horren).

Relevante hardware die ik gebruik:
Ik heb momenteel onderstaande raamkruk en nokken op mijn draai/kiepraam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qc7u8t6cPNZcaEeJyxTp_cRM70Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuXBhSxBneeStV9WwETf4qiT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bg0ipJG4WlSdqEcdUzg0-NxTXiE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25x5Y5C5Q5EnMaqiBUMYTgiU.jpg?f=fotoalbum_tile
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Als ik op dit onderwerp google en YouTube gebruik kom ik allemaal andere type nokken tegen die makkelijk met een inbussleutel te verstellen zijn maar mijn model heeft dus een andere kop (met kleine rondjes)

Nu lukt het verstellen op zich wel met een knijptang, maar welke kant moet de open kant (dus waar je niet die kleine rondjes ziet) naar toe wijzen?

Is het trouwens de bedoeling dat het raamkruk ook helemaal naar beneden op 6 uur komt te staan als ik het raam wil sluiten? Ook als ik de horren er uit haal lukt het niet, ik ben bang dat ik het kapot maak als ik er meer kracht op zet.

Ik heb de nokken gedraaid naar 12, 3, 6 en 9 uur maar wat ik ook doe, de raamkruk gaat nooit volledig dicht/recht op 6 uur zeg maar, eerder op 8 uur.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leela
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:20
Het verstellen van je nokken kan volgens mij alleen bij sommige kunststof kozijnen. Je hebt dan een zomerstand en winterstand, zodat je hor makkelijk past bij het sluiten (denk aan een inzethor). Dit kun je meestal doen door te draaien aan de nok (met je vingers). Je kiest dan een klein of groot bolletje zoals op de foto. Dit moet je even zelf testen wat de zomer en winterstand is.

Sommige merken (bijv Winkhaus) hebben een speciale sleutel waarmee je deze stand kunt wijzigen. Heb je een aluminium of houten kozijn dan kun je dit dus niet instellen. Je moet dan nooit een inzethor hier plaatsen maar bijvoorbeeld een klemhor (rvs klemmen aan de zijkant), omdat je kozijn dan namelijk te strak sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:34

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Niet direct antwoord op je vraag, maar wij hebben kunststof kozijnen boven die hetzelfde euvel met de kruk hebben (en vergelijkbare nokken). 1 raam is bij ons uitgerust met een sleuteltje, en pas als we de kruk op slot draaien blijft hij netjes op 6 uur staan. Alle overige - die geen slotje hebben - staan nèt niet helemaal recht naar beneden als ze dicht zitten.

Ik heb laatst mijn voordeur laten vervangen en heb er toen door die monteurs naar laten kijken, maar zij konden niks raars ontdekken en dachten dat het puur esthetisch was. Zolang het raam maar goed in de rubbers trekt was er geen probleem werd mij toen gemeld, dus daar heb ik het maar bij gelaten. :X

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V