Beste Tweakers,
Een familielid is op zoek naar een nieuwe mini-pc, voornamelijk omdat Windows 11 niet wordt ondersteund op het apparaat. Bovendien is het systeem al 10 jaar oud...tijd voor een upgrade/ vervanging!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat internetten, office gebruik en filmpjes kijken op YouTube. Meer dan dat eigenlijk niet, misschien beetje foto's/ video's bewerken in de toekomst.
Wat mag het systeem gaan kosten?
850 euro of minder
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- 16GB
- 512GB (M2) SSD
- Onboard GPU is voldoende
- 3.5mm jack voor geluid (boxen - geen must wel handig)
- i5 of i7 (mogelijk in de toekomst wat basis foto bewerking)
- Windows 11
Wat verwacht je van ons?
Advies van mini-pc's en merken. Zelf heb ik al onderzoek gedaan en zie dan mini-pcs van o.a. Asus en MSI die voldoen aan de eisen:Nu zie ik ook regelmatig merken als Beelink en Minisforum. Vooral die laatste vind ik interessant. Enige 'zorgen' die ik heb (en misschien volledig onterecht, maar vandaar mijn vraag): Chinees merk? Privacy? Backdoor?
Voorbeeld Minisforum: https://minisforumpc.eu/p...pc?variant=52215880319342
Wat zouden jullie me adviseren? Minisforum of bv. toch een dergelijke Asus of MSI?
(Lees wel dat die Asus wat warmer kan worden dan bv. de MSI -> is wel iets minder krachtig)
Een familielid is op zoek naar een nieuwe mini-pc, voornamelijk omdat Windows 11 niet wordt ondersteund op het apparaat. Bovendien is het systeem al 10 jaar oud...tijd voor een upgrade/ vervanging!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat internetten, office gebruik en filmpjes kijken op YouTube. Meer dan dat eigenlijk niet, misschien beetje foto's/ video's bewerken in de toekomst.
Wat mag het systeem gaan kosten?
850 euro of minder
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- 16GB
- 512GB (M2) SSD
- Onboard GPU is voldoende
- 3.5mm jack voor geluid (boxen - geen must wel handig)
- i5 of i7 (mogelijk in de toekomst wat basis foto bewerking)
- Windows 11
Wat verwacht je van ons?
Advies van mini-pc's en merken. Zelf heb ik al onderzoek gedaan en zie dan mini-pcs van o.a. Asus en MSI die voldoen aan de eisen:Nu zie ik ook regelmatig merken als Beelink en Minisforum. Vooral die laatste vind ik interessant. Enige 'zorgen' die ik heb (en misschien volledig onterecht, maar vandaar mijn vraag): Chinees merk? Privacy? Backdoor?
Voorbeeld Minisforum: https://minisforumpc.eu/p...pc?variant=52215880319342
Wat zouden jullie me adviseren? Minisforum of bv. toch een dergelijke Asus of MSI?
(Lees wel dat die Asus wat warmer kan worden dan bv. de MSI -> is wel iets minder krachtig)
[ Voor 6% gewijzigd door Odrai op 10-10-2025 13:28 ]