Isolatie en ventilatie van de kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffritsdr
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11:50
Van je fouten kun je leren…

Ik heb de kruipruimte geïsoleerd met steenwol. Dat ging goed tussen de houten balken van de woonkamer. De keuken is een nehobo-vloer, dat aan de onderzijde er dus uit ziet als een soort gemetselde muur. De steenwol heb ik tegen het ‘plafond’ bevestigd door een vurenhouten rachelwerk te maken. Op de vloer van de kruipruimte had ik miofol rode folie gelegd. De keuken is voorzien van 1 ventilatiekoker (50mm?) die recht tegenover een 2e ventilatiekoker is geplaatst (washok).

Dat hout is een goede voedingsbodem gebleken voor schimmel. De schimmel heeft het hout zodanig aangetast, dat een enkele lat al doormidden is gebroken. Ik heb dus geleerd dat een houten rachelwerk in een inherent vochtige omgeving geen slim plan is.

De vraag is nu: hoe los ik dit op?

Twee deelvragen.
1) De wens is de steenwol te behouden. Op welke wijze kan ik dit het beste bevestigen aan het plafond? Plakpennen zullen niet werken, omdat het plafond niet bereikbaar is en vrij moeilijk stofvrij te maken is. Pennen die geboord moeten worden hebben geen voorkeur, omdat de nehobo-blokken vrij hol zijn en snel breken.

Ik kom niet verder dan draad spannen of een ‘rachelwerk’ maken van metalstud. Dat draad zal alleen volgens mij net zo kwetsbaar zijn voor schimmel. Ik ben benieuwd naar jullie creatieve ideeën!

2) Moet ik mij zorgen maken over de ventilatie van de kruipruimte? 2 kokers tegenover elkaar zouden in principe voldoende moeten zijn. De kruipruimte is ongeveer 2.5x4.5 meter. De ruimte ertegenover het washok is ca 2.5x2.5 meter. De afstand tussen de kokers is ongeveer 7 meter.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
gaan die beide ventilatiegaten ook daadwerkelijk naar buiten? gaat er lucht doorheen? Dat icm folie kan toch niet een lat laten doorrotten? over wat voor periode hebben we het?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffritsdr
Ik was er ook verbaasd over. Daarom heb ik de ventilatiegaten goed bekeken en gecontroleerd op eventuele verstoppingen. Niets van dat al, ze zijn prima aangebracht. Er gaat daadwerkelijk lucht doorheen.
Ik heb de isolatie en folie ongeveer 5 jaar geleden aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
en die balken worden niet aangetast?
nét iets te lange pvc buis kun je tussen de balken klemmen bijv

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffritsdr
De houten balken in de andere ruimte zien er nog goed uit.

Mijn vraag ziet op het plaatsen van steenwol tegen een cementachtig plafond.