Beste Tweakers,
Ik ben bezig met het verduurzamen van een vakantiepark met 11-20 accommodaties en ben op zoek naar een slimme oplossing voor de koppeling tussen een airco (lucht-lucht warmtepomp) en een bestaande cv-installatie.
Huidige situatie:
Het gaat om goed geïsoleerde vakantiewoningen (energielabel A) met een recente cv-ketel (Remeha Calenta) en radiatoren in alle vertrekken.
In de woonkamer/keuken wil ik een wand-airco van ca. 3,5 kW plaatsen — enerzijds voor koeling op warme dagen (comfort voor gasten), maar vooral om in de winter te kunnen verwarmen en zo het gasverbruik flink te reduceren.
Mijn ideaalbeeld:
Hardware:
Cv-ketel: Remeha Calenta
Thermostaat: ICY met bewegingssensor (per woning)
Airco: nog te kiezen (3,5 kW, met Wi-Fi-module en wandbediening gewenst)
Bijkomstigheid:
Ik ben bezig met het verduurzamen van een vakantiepark met 11-20 accommodaties en ben op zoek naar een slimme oplossing voor de koppeling tussen een airco (lucht-lucht warmtepomp) en een bestaande cv-installatie.
Huidige situatie:
Het gaat om goed geïsoleerde vakantiewoningen (energielabel A) met een recente cv-ketel (Remeha Calenta) en radiatoren in alle vertrekken.
In de woonkamer/keuken wil ik een wand-airco van ca. 3,5 kW plaatsen — enerzijds voor koeling op warme dagen (comfort voor gasten), maar vooral om in de winter te kunnen verwarmen en zo het gasverbruik flink te reduceren.
Mijn ideaalbeeld:
- De airco verwarmt primair.
- De cv-ketel draait slechts gedeeltelijk (bijv. op 60%) of springt pas bij onder een bepaalde temperatuur (bijv. < 15 °C of buitentemp < 0 °C).
- In de woonkamer hangt een vast bedieningspaneel (geen losse IR-afstandsbediening) waarmee gasten beperkte instellingen kunnen aanpassen (bijv. temperatuur ± 4 °C, sterkte ventileren, geen uitgebreide menu’s).
- Ik wil het systeem op afstand kunnen monitoren (aan/uit zetten woningen, liefst ook inplannen van aan/uit)
- Bestaat er een systeem dat de airco en cv-ketel hybride laat samenwerken, waarbij de airco prioriteit heeft en de cv alleen bijspringt indien nodig?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat de cv de overige vertrekken (slaapkamers, badkamer, overloop, berging) blijft verwarmen wanneer de airco de woonkamer al op temperatuur houdt?
Kunnen slimme radiatorknoppen (Tado°, Honeywell Evohome, Loxone e.d.) de cv-ketel zelfstandig laten aanslaan, ook als de hoofdthermostaat “tevreden” is?
- Zijn er merken/modellen airco’s die hier al beter op voorbereid zijn (denk aan Daikin / Mitsubishi / Panasonic / LG met API of relaisuitgang)?
- Loxone-systeem: lijkt in theorie zo’n hybride regeling te kunnen, maar nog niet getest in combinatie met Remeha.
- Eenvoudige variant: “airco aan → cv uit, airco uit → cv aan bij < 15 °C”. Dit zou via relais kunnen, maar ik twijfel aan de betrouwbaarheid in de praktijk (zeker bij koude dagen waarop de rest van de woning warmte nodig heeft).
Hardware:
Cv-ketel: Remeha Calenta
Thermostaat: ICY met bewegingssensor (per woning)
Airco: nog te kiezen (3,5 kW, met Wi-Fi-module en wandbediening gewenst)
Bijkomstigheid:
- De woningen hebben geen centraal afzuigsysteem en geen ventilatieroosters. Het zou een mooie bijkomstigheid zijn als ik een oplossing vind waarmee ik ook de ventilatie in de woning op niveau kan brengen/houden.
[ Voor 3% gewijzigd door keun1702 op 10-10-2025 12:18 ]