Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzing
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:12
Hoi,

gezien alle expertise hier, vraag ik om advies.

Heb niet veel eisen, maar zag dus te denken aan de UDR7 om aan te schaffen.
Deze komt in de meterkast. Begrijp dat het niet de beste plaats is, maar ik heb er geen probleem mee.

Mijn huidige netwerk is een ZYXEL T-56 (Odido) 1GB

Daarachter een Netgear 16PT POE/POE+GIGABIT UNMANAGED Switch

Verder in huis Ubiquiti Unifi AC Mesh 1167 Mbit/s Wit Power over Ethernet (PoE) (bekabeld)
Deze hangt in de hal van de 1e etage. Het betreft hier nieuwbouw, dus die isolatie is extreem.
In de meterkast UniFi Swiss Army Knife Ultra Access Point (bekabeld)

In de garage (6m van het huis) Ubiquiti Unifi UAP-AC-M
In het tuinhuis eenzelfde Ubiquiti Unifi UAP-AC-M
Ook beide bekabeld.

Ik dacht dat met al die Unifi producten in hetzelfde netwerk er een Mesh netwerk zou ontstaan, maar nu begrijp ik dat dat niet zo is, daarvoor moet er een controller tussen (klopt dit?).

Even er vanuit gaan dat dit klopt, daarom dacht ik aan de UDR7, maar misschien is er een andere product van Ubiquiti, beter oplossing. Het is is dat de UDR 7 meteen de ZYXEL moeten vervangen.

Alle kamers hebben UTP. Alle AC's zijn dus bekabeld op de switch aangesloten.

Nu staat ook de WiFi van de ZYXEL nog aan. Ik heb nu 3 WiFi netwerken.
De Unifi's hebben een apart genaamd 2.4Ghz en 5Ghz netwerk

Dat ik deze apart heb aangemaakt, is omdat nogal wat "slimme" apparaten alleen maar op 2.4Ghz
werken (Robot-maaier, computer voor de beregening, etc)

De ZYXEL heeft dit ook een 2.5 en 5Ghz netwerk maar alles onder een 1 naam.

Wat ik er nog bij wil hebben zijn twee Ubiquiti Camera's voor buiten.
Ik heb al een "slimme" deurbel (niet Ubiquiti).

Ik hoef niet perse een NVR, de opslag van de UDR7 zou voor mij voldoende zijn.

Nu snap ik ook dat UniFi Swiss Army Knife Ultra Access Point met de aanschaf van de UDR7
overbodig wordt. Beetje dubbel als er twee AC in de meterkast komen.

Heel verhaal, maar heeft iemand dus een advies wat ik nu het beste aan kan schaffen?
Ben geen expert, dus het moet vooral eenvoudig in te stellen zijn en werken :-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:17
Even voor de duidelijkheid, er bestaat nier zoiets als een bekabeld mesh wi-fi netwerk, dus je hebt of (allemaal op 1 na draadloos) een mesh netwerk, of een multi-AP wifi netwerk (waarbij ze dus allemaal dezelfde SSID+password hebben en allemaal bekabeld zijn), of een mixed-mesh-bekabeld netwerk, waarbij sommige bekabeld zijn en sommige mesh (dus wifi-naar-wifi zonder enige kabel, en sommige met kabel).
Mesh is wifi-naar-wifi-naar-wifi..

Waarom wil je een mesh netwerk als je alles bekabeld hebt? Alles bekabeld is beter voor stabiliteit en radio-tijd/snelheid.

Als je eenmaal al je access points van ubiquity configureert (bijvoorbeeld met de unifi controller app op je computer en dan die app eraf gooit, niet doen maar kan) en er 1 netwerk van maakt, met 1 ssid en 1 wachtwoord, misschien nog de optie "seamless roaming" (802.11r) aanzetten*, dan heb je een dekkend "roambaar" netwerk waarbij alle access points samen werken. Geen actieve controller nodig die continu aan staat.

* - Dan moeten de access points wel elkaar kunnen bereiken, dus niet gescheiden zijn door VLANs of meerdere routers oid, gewoon 1 zelfde netwerk. 802.11r kan zowel op mesh als bekabelde access points gebruikt worden. Gezien je alle AP's al op dezelfde switch/1 netwerk hebt komt dat goed.

** - Ja er zullen vast wel wat geniale marketingmensen "bekabelde mesh" gebruiken, maar dat is gewoon geen ding mijn insziens. Bij Unifi (Unifi Gateway Cloud Fiber) heb ik in ieder geval NIET de optie om wired een "mesh" te maken (zoals het hoort).

[ Voor 42% gewijzigd door grasmanek94 op 10-10-2025 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:25
grasmanek94 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:34:
Even voor de duidelijkheid, er bestaat nier zoiets als een bekabeld mesh wi-fi netwerk, dus je hebt of (allemaal op 1 na bekabeld draadloos) een mesh netwerk
@grasmanek94 volgens mij had je bekabeld neergezet waar je draadloos bedoelt. Verder eens met je verhaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:17
vanaalten schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

@grasmanek94 volgens mij had je bekabeld neergezet waar je draadloos bedoelt. Verder eens met je verhaal. :)
Ah dank, fixed ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
Waarom wil je die UDR kopen, welke functionaliteit denk je te krijgen die je nodig hebt en nu niet hebt?
Of koop je gewoon voor de "heb".

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.