Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellHunterMax
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-10 21:08
Hallo allemaal,

Ik heb wat advies nodig voor onze nieuw te bouwen woning.
Standaard zitten er 5 zonnepanelen van 450WP in het pakket die wij krijgen omdat we daarmee voeldoen aan de beng voorwaarde.
Nu zijn we aan het nadenken over eventueel extra panelen.

Onderstaand is een foto van het dak van de woning. Dit betreft 2 woningen rechts is van mij links is de buurman/vrouw.

De zonnepanelen boer heeft op de verkeerde kant getekend en een verkeerde standaard aantal panelen getekend maar dat geeft niet.

De panelen worden op een hellingshoek van 10 graden geplaatst "om ervoor te zorgen dat ze niet wegwaaien".
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-xR_Utgvu7Nl-tE0M09GDX4jXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LYjLZYXRxA3zFJqywy1XDB5J.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Wij hebben net iets minder dan 7x7 meter beschikbaar.
Het gaat om een plat dak.
Schaduw
We hebben minder dan 150 uur per jaar last van slagschaduw windmolens.
Jaarverbruik
????
In ons oude huis zaten we in 2024 aan de 3300 kWh. Zonder warmtepomp. Wel met elektrisch koken.
het is een nieuwbouwwoning met warmtepomp en elektrisch koken.
In de toekomst waarschijnlijk een elektrische auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Er komt een 3 fase aansluiting.
Budget en doel
Doel is om de energie rekening zo laag mogelijk te krijgen zonder een investering te maken die het niet waard is. Hoe meer we hieraan uitgeven hoe minder we voor andere dingen hebben.
Wie gaat het project uitvoeren
Aannemer
Bijhouden van data
Ja graag.
Reeds verkregen offertes
- 12 panelen oost/west opstelling met 3- fase string-omvormer.
Geeft een meerprijs van € 3.660,- inclusief de btw.

- 12 panelen oost/west opstelling met 3- fase micro-omvormers.
Geeft een meerprijs van € 6.189,- inclusief de btw.
Regio
Flevoland - Almere
Mijn eigen gedachtes
Ik zit zelf te denken aan 12 panelen op zuid opstelling, ik heb even wat onderzoek gedaan en ik denk dat ik daar het meeste uit kan halen, ook qua eigen verbruik.
We hebben in huis niet heel veel ruimte en zouden liever geen omvormer in huis hebben hangen, dus wij neigen naar micro omvormers.

Ik ben even benieuwd naar jullie advies.

[ Voor 0% gewijzigd door HellHunterMax op 09-10-2025 23:15 . Reden: verduidelijking van plaatsing ]

Beste antwoord (via HellHunterMax op 14-10-2025 20:30)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:59
Web handelaren Solar bouwmarkt en solar outlet zitten in Almere

Plat dak leggen is amper lastiger dan een LEGO bouquet in elkaar zetten. Zorg dat er dakdoorvoer en kabel trajecten voorbereid zijn (2x loze leidingen voor gescheiden solar kabel envereffening naar omvormer locatie) 3 fase minimaal 4 kwadraat tussen omvormer en meterkast.

[ Voor 68% gewijzigd door Ronald op 14-10-2025 13:32 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:14
De genoemde prijs, is dat de meerprijs tov 5 panelen? Of krijg je 5+12 panelen voor deze prijs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Als 12 oost west het max is wat past, dan past er geen 12 zuid (kans op max 8) en wint overal de oost west opstelling.

Past er wel 12 zuid, dan past er ook waarschijnlijk meer dan 12 oost west en wint oost west weer.

That said: 6 per richting is heel erg weinig voor 3-fase string. De offerte met micro’s is een veel en veel te grote meerprijs… die moet zeker niet gekozen worden.

Waar liggen de 5 van de bouw? Hoe liggen die, met welk systeem omvormer?

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 10-10-2025 00:36 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellHunterMax
Bedankt Ronald en Oilman,
Zoals je ziet in de tekening zijn de aan de rechter kand getekende panelen hoe hij ze standaard had ingetekend. Het aantal klopt alleen niet en dit zou 5 moeten zijn (zo ver nu bekend).
Links is wat hij adviseerd qua oost-west opstelling.
Hij heeft gezegd dat hij er ook wel 12 kan plaatsen in zuid opstelling als die het zo bekijkt.
Standaard hebben we een string omvormer dus dat zit in theorie al in de prijs in.

Als we gaan voor micro dan krijgen we dus een prijs voor 12 micro-omvormers en 7 extra panelen.

Wel moet gezegd worden dat de BTW nog van de prijs wordt afgehaald aan het eind. maar we moeten ook nog 10% provisie betalen over het bedrag...

Uiteraard zou misschien ook een keuze kunnen zijn om nu gewoon voor standaard te gaan en dan aan een ander bedrijf te vragen om het aan te passen naar een nieuw systeem???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik zou graag technische details zien. Er lijkt een en ander niet te kloppen in wat er nu voorgesteld staat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellHunterMax
Ik heb helaas ook erg weinig informatie :(
Ik heb dus alleen een prijs en aantal...
Het is een nieuwbouwwoning waar een standaard aantal panelen in verwerkt zitten.
Indien ik extra panelen wil, dan betaal ik blijkbaar dus ook echt extra 3 dubbel lijkt wel?

Welke informatie zou je precies willen weten dan kan ik die proberen op te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:06
12 panelen inclusief omvormer en plaatsing zal ongeveer tussen de 4,5 en 5,5 duizend euro kosten dus die meerwerkkosten van 3,6 duizend euro voor 7 panelen plus een grotere omvormer is best aan de prijs maar nog niet de extreme kosten die ze voor die micro omvormers vragen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Opvragen bij de installateur :-)
Bij een prijsvoorstel mag toch gewoon de geleverde producten en diensten???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellHunterMax
Ik heb iig alvast antwoord op welke producten geleverd gaan worden :)
Prijzen voor 9/12 panelen op zuid voor string/micro volgen nog.

Ik vind de prijzen sowieso al prijzig en ook moet ik nog 10% provisie betalen maar daarintegen gaat de BTW van de panelen er aan het eind nog af.

We moeten een afweging maken tussen extra panelen en andere dingen in ons nieuwbouw huis.
Begrijp je stelling. De prijs van de micro-omvormers valt altijd tegen.. Echter het betreft een hogere investering aan de voorkant, maar levert in de jaren zéker zijn geld op. De levensduur van de micro-omvormers is minimaal 25 jaar, de string-omvormer 10 a 15 jaar. Plus meer opbrengst per paneel.

De string-omvormer voor de 9 panelen is een Goodwe, type GW4K-SDT. En voor de 12 panelen een Goodwe, type GW5K-SDT.
De micro-omvormers zijn van Enphase, type IQ8MC met voor de 5 panelen type Standaard en voor de 9 en 12 panelen type Metered.
Panelen zijn van Jinko, type JKM450-48HL4M-DB-BK. Een Full Black glas/glas paneel.

[ Voor 17% gewijzigd door HellHunterMax op 13-10-2025 14:52 . Reden: extra informatie van boer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellHunterMax
En ik heb ook reactie gehad op prijzen:
PV-systeem 9 panelen string-omvormer:
Panelen: 9 stuks fabrikant Jinko, type 450Wp FB. Total geïnstalleerd vermogen 4.050Wp.
Omvormer: 1 stuks string-omvormer. Fabrikant Goodwe, type GW4K-SDT. 3- fase.
Montagemateriaal: Fabrikant Van der Valk, voor platte daken.

Meerprijs € 2.728,- inclusief de btw.(btw wordt verrekend bij de laatste termijn)

PV-systeem 9 panelen micro-omvormers:
Panelen: 9 stuks fabrikant Jinko, type 450Wp FB. Total geïnstalleerd vermogen 4.050Wp.
Omvormer: 9 stuks micro-omvormer. Fabrikant Enphase, type IQ8MC. 3- fase. T.b.v. monitoring Envoy type Metered.

Meerprijs € 4.658,- inclusief de btw. (btw wordt verrekend bij de laatste termijn)

PV-systeem 12 panelen string-omvormer:
Panelen: 9 stuks fabrikant Jinko, type 450Wp FB. Total geïnstalleerd vermogen 5.400Wp.
Omvormer: 1 stuks string-omvormer. Fabrikant Goodwe, type GW5K-SDT. 3- fase.

Meerprijs € 4.192,- inclusief de btw. (btw wordt verrekend bij de laatste termijn)

PV-systeem 12 panelen micro-omvormers:
Panelen: 12 stuks fabrikant Jinko, type 450Wp FB. Total geïnstalleerd vermogen 5.400Wp.
Omvormer: 12 stuks micro-omvormer. Fabrikant Enphase, type IQ8MC. 3- fase. T.b.v. monitoring Envoy type Metered.

Meerprijs € 6.588,- inclusief de btw. (btw wordt verrekend bij de laatste termijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
String omvormer kost nog geen €700 incl https://www.solar-outlet....-3-fase.html?id=283897805

En kost 15 minuten om te vervangen. Dus drogreden. Een Enphase hoort langer mee te gaan, maar als er een stuk gaat zonder garantie op werk dan is het economisch Total-loss. Het verhaal van de tweede Gateway is ook raar. Dezelfde gateway zou alles moeten kunnen monitoren…

Tegen dergelijke meerprijs moet je Enphase heel snel vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:14
HellHunterMax schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:11:
Ik heb iig alvast antwoord op welke producten geleverd gaan worden :)
Prijzen voor 9/12 panelen op zuid voor string/micro volgen nog.

Ik vind de prijzen sowieso al prijzig en ook moet ik nog 10% provisie betalen maar daarintegen gaat de BTW van de panelen er aan het eind nog af.

We moeten een afweging maken tussen extra panelen en andere dingen in ons nieuwbouw huis.

[...]
Je geeft het antwoord zelf al, het is een vlak dak dus makkelijk te plaatsen, gewoon na oplevering zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellHunterMax
Dank jullie wel voor de antwoorden.

Als ik jullie beide goed begrijp zeggen jullie dat ik beter elders kan kijken om achteraf nadat de woning is opgeleverd het systeem te laten aanpassen?

Nog tips in de buurt van Almere?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Web handelaren Solar bouwmarkt en solar outlet zitten in Almere

Plat dak leggen is amper lastiger dan een LEGO bouquet in elkaar zetten. Zorg dat er dakdoorvoer en kabel trajecten voorbereid zijn (2x loze leidingen voor gescheiden solar kabel envereffening naar omvormer locatie) 3 fase minimaal 4 kwadraat tussen omvormer en meterkast.

[ Voor 68% gewijzigd door Ronald op 14-10-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellHunterMax
Helemaal zelf doen? :O
Ik ben wel handig en heb wel wat klusjes in huis gedaan :P ben ook wel relatief technisch belegd, maar hier had ik nog niet aan gedacht.

Is dat ingewikkeld om zelf om te zetten van de standaard setting:
5 zonnepanelen 1 string omvormer.
naar:
12 zonnepanelen met micro omvormers?

Ik denk dat ik ga kijken of ik dit zelf kan aanpassen.
Of anders iemand/bedrijf kan vinden die dit voor mij kan doen.

Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De 2 webwinkels bemiddelen ook installatie voor vaak goede prijs
Vaak ook adviserend voor zelf installatie

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 14-10-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellHunterMax
Thanks Ronald,

Ik denk dat ik weet wat ik ga doen ;)

Ik ga even afwachten wat ze vragen voor micro omvormers ipv standaard string aansluiting,
Als die daar geen belachelijke prijs voor vraagt (wat ik betwijfel) laat ik dat meteen leggen en kan ik makkelijk zelf wat extra panelen neerleggen :D
Indien niet ga ik even wat research doen om het string systeem om te zetten in micro-omvormers.

Ik ga geen extra panelen door hun laten leggen.

Bedankt voor het advies!
Pagina: 1