Vraag

• DesertRose
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-10 20:45
Ik ben er door tijdgebrek niet aan toegekomen om de schakelaars in ons nieuwe huis te labelen voordat de stukadoors alles uit de inbouwdozen hebben gehaald. Nu probeer ik alles weer werkend te krijgen, maar vooral het trappenhuis is een nachtmerrie door drie verdiepingen en meerdere kruisschakelingen. Op dit moment krijg ik geen enkele lamp aan, en weet ik ook niet goed waar ik moet beginnen.

Situatie:
Begane grond:
* inbouwdoos met 4 zwart naast WCD op groep A
* 1x buis met 7 draden: 3 naar inbouwdoos 1, 4 naar inbouwdoos 2 (geen bruin)
* 3 plafondlampen (serie)

Eerste verdieping:

* 1x buis met 4 draden naar een inbouwdoos, naast WCD op groep A (zit een extra bruin in die naar boven gaat, maar geen idee waar precies heen)
* 2 plafondlampen (serie)

Tweede verdieping:

* 1x kabel met 4 zwarte draden, waarbij 3 naar inbouwdoos 1 en 1 naar inbouwdoos 2.
* 2 bruine draden (één spanningsloos, één op groep B) in inbouwdoos 2.
* Als ik in inbouwdoos 2 groep B op de zwarte draad aansluit → kortsluiting
* 3 plafondlampen

Ik heb geprobeerd te meten waar spanning op staat als ik het een en ander verbind. Maar er komt beneden bijna overal spanning op te staan als ik op de eerste verdieping naar beneden bruin op zwart zet, wel met wisselende spanning.

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken of systematisch kan doormeten?

Heel veel dank.

Alle reacties

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Met "buis met 7 draden", "3 plafondlampen (serie)" en "2 bruine draden" samen met die kortsluiting zou ik alles er uit trekken, en opnieuw bedraden en aansluiten zoals het hoort.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
  1. Elektriciteit uitschakelen in de meterkast.
  2. Alle draden merken, met een stikker met een nummer of zo.
  3. Lange draad aan je universeelmeter en meten wat met wat verbonden is.
  4. Tekening/schema maken en net zo lang prutsen tot je het snapt.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Inderdaad eerst maar eens uitzoeken waar welke draad uit komt.
Eventueel met zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...-allteq/9300000045792153/

Spel en typfouten voorbehouden

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:43
Prisma16 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:01:
  1. Elektriciteit uitschakelen in de meterkast.
  2. Alle draden merken, met een stikker met een nummer of zo.
  3. Lange draad aan je universeelmeter en meten wat met wat verbonden is.
  4. Tekening/schema maken en net zo lang prutsen tot je het snapt.
Precies dit. En dus niet '7 draden' maar '#1 zwart', '#2 bruin' etc.

Als je het uittekent valt het meestal wel op zijn plek.

• DesertRose
Dank voor jullie hulp. Ik ga het morgen dan weer verder proberen.

Je schrijft: Lange draad aan je universeelmeter en meten wat met wat verbonden is.
Koppel je hem dan aan een zwarte draad en vervolgens loop je alle andere zwarten af? Of ga je je alleen de lichtpunten langs?

En ik lees dat je systeem altijd start met een bruine naar twee zwarte, maar in mijn opstelling ziet het er meer uit dat op de begane grond je direct start met een bruine naar vier zwarte. Op de eerste verdieping is dat ook een kruis. Overigens zou het heel goed kunnen de de kruisschakelaar met een brug is verbonden.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
DesertRose schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:11:

Je schrijft: Lange draad aan je universeelmeter en meten wat met wat verbonden is.
Koppel je hem dan aan een zwarte draad en vervolgens loop je alle andere zwarten af? Of ga je je alleen de lichtpunten langs?

En ik lees dat je systeem altijd start met een bruine naar twee zwarte, maar in mijn opstelling ziet het er meer uit dat op de begane grond je direct start met een bruine naar vier zwarte. Op de eerste verdieping is dat ook een kruis. Overigens zou het heel goed kunnen de de kruisschakelaar met een brug is verbonden.
Koppel je hem dan aan een zwarte draad en vervolgens loop je alle andere zwarten af?

Ja zo dus.Verder niet nadenken maar van iedere draad-uiteinde opschrijven waar het andere uiteinde zit.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:43
DesertRose schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:11:

Het doel is om van elke draad beide eindes te vinden. Dat doe je door een kant te verlengen en de weerstand te meten.

Je begint dus bij de eerste inbouwdoos en kiest een willekeurige draad, vervolgens verleng je die naar de centraaldoos waar je denkt dat de buis heenloopt en meet de weerstand met alle draden. Bij weerstand 0 markeer je beide uiteinden.

Herhaal en herhaal.
Niet maar level 2 als level 1 te moeilijk was. Beginnen op level 0.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Met een tracer kan je zoiets vrij snel uitzoeken. Andere optie is (mits alles los gehaald is!) bijv. een 9v blokje op een draad die je weet met - en vervolgens een voor een een andere draad op + aansluiten en dan met een multimeter aan de andere kant meten. Weerstand meten kan maar is lang niet zo betrouwbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 09-10-2025 21:35 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:18
Soms kun je ook aarde gebruiken als retour bij het doorpiepen. Als je die daar hebt zitten.
Want dat is de enige draad waarvan je zeker weet waar hij voor is door zijn nogal opvallende kleur.

Verbind een draad op locatie A met aarde.
Controleer op locatie B welke draad er doorpiept naar aarde.

Uiteraard moet je hier voor alle betrokken groepen isoleren. En als je dat niet zeker weet, even je hele huis.
Anders doet de aardlek dat voor jouw.

• DesertRose
Ik heb inmiddels tijd gehad om alles met een multimeter door te meten. Ik begin het steeds meer te snappen.

Ik snap alleen nog niet goed waar het licht van de eerste verdieping vandaan moet komen. Maar dat kan ook zijn doordat ik tijdens het meten van die sectie mogelijk een losse multimeter draad had.

In de figuur heb ik het schema proberen te tekenen. Alleen nu moeten daar dus nog de schakelaars bij. En ik vermoed dat de spanning van de eerste verdieping vandaan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXZlb5grgpksCa2ZtxBM80U3kMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcy0Nuoly9gSdwWecmFrBTUf.jpg?f=fotoalbum_large

A tm F zijn de inbouwdozen. 1 tm x de zwarte draden.

Er zijn meerdere lampen op elke verdieping maar het lijkt erop dat vanaf de 2e verdieping ik twee verschillende lampen kan aansturen.

Iemand een suggestie welke wissel wissel waar moet?

• DesertRose
Ik ben weer een stuk verder gekomen. Inmiddels weet ik hoe elke lamp aan moet.
Maar vooralsnog heb ik niet de ingeving om te bepalen waar een wissel wissel moet etc.

Iemand suggesties? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OLtJfwfP0PTOSuO3f4AXW2C8G8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hG0YyfqS3iqgpUdQR0mLn7Pu.jpg?f=fotoalbum_large

Het komt er dus op neer dat ik denk dat de spanning vanaf de begane grond komt. Er daar één aftakking is naar twee ganglampen. Er vervolgens een hotelschakeling is via de eerste naar de tweede waar het trappenhuis (1 lamp op de 2de, 2 op de 1ste en 1 op de bg) wordt gevoed. En dan is er ook op de tweede verdieping een losse lamp die aan kan.

Iemand suggesties?

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:50
Onderste een dubbel wissel.
Wissel 1 tussen L en 4 want 4 zijn alleen lampen beneden en niet de trap op
Wissel 2 tussen L(p) en 5 en 2
1e verdieping kruis
2e verdieping weer dubbel wissel, vraag alleen mij af waar L vandaan komt.
Wissel 1, 1(p) en 4 en 3
Wissel 2, 5 en L, weet alleen niet waar L vandaan moet komen. Want 5 is de zolderlamp en heeft dus niet met trap af te maken.

• DesertRose
Dank. En om het nog iets lastiger te maken: Rechtsonder, waar L en de draden 1 - 4 - 3 -2 zijn is op afstand van de inbouwdozen met 1 - 3 - 6 - 7, 4 en 5 en 2. Moet er dan ergens in de laatste set ook een kruisschakelaar?

Er is trouwens ook een L op de eerste verdieping die ik daar kan gebruiken (die lust hem namelijk naar de L rechts onder in het schema). Maar de L op de tweede verdieping is een andere groep, en ik heb daar een L die spanningsloos is? Dat begrijp ik nog niet helemaal.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Waarom heb je lampen in serie staan :? Dat is op z'n zachts gezegd erg ongebruikelijk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• DesertRose
Geen idee. Dat hebben de vorige bewoners, of degene daarvoor, laten doen.
Ik moet zeggen dat het sowieso nogal een puinzooi is. Maar ik heb foto's gezien van hoe de pvc buizen erbij bungelen in het plafond dus ben niet erg genegen om overal nieuwe draden te (laten) trekken.

• Lebans
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-10 02:52
verwijderd!

[ Voor 96% gewijzigd door Lebans op 16-10-2025 20:31 ]

Rob

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-11 13:41
Dit is echt een uitdaging zo, eerst zorgen spanning eraf, dan kijk eerst eens goed met een zaklampje of er echt 7 draden in 1 pijp zitten, Kan zomaar dat er een dubbele pijp op die doos zit, dan kan je al een scheiding krijgen tussen twee draadleidingen, zoek daarna met een verlengsnoer of je de lampdraad kan vinden op elke verdieping en merk hem duidelijk evt een lasdop erop of kleur tape, daarna ga je de voeding zoeken vanaf de meterkast, zorg dat er geen kinderen rondlopen ivm veiligheid, daarna kan je een plan trekken bv eerst begane grond, zitten er op bg meerdere schakelaars voor begane grond of alleen eentje. Als er een bruine draad zit deze op P kontakt cq afwijkende kleur op de schakelaar, ik hoop voor je dat het de gangbare hotel schakelingen is, want er bestaat ook nog een andere nl "de vereenvoudigde wisselschakeling" ga hier nog maar niet van uit dat deze is toegepast, heb je echt een kruisschakelaar leggen of een dubbel wissel (daar zitten ws 6 aansluitkontakten op) en een kruis heeft 4 kontakten, kon je voorheen alle verdiepingen tegelijk aandoen of op de eerste verdieping daar de tweede verdieping aanzetten, maar kijk eerst naar evt die dubbele tuit op die inbouwdoos die kunnen soms strak naast elkaar zitten, spanningsloos inspekteren met zaklamp en draden een beetje uit elkaar trekken

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DesertRose schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:22:
Geen idee. Dat hebben de vorige bewoners, of degene daarvoor, laten doen.
Ik denk het niet hoor. Dus jij wilt zeggen dat die nul niet langs alle lampen loopt en bij elke lamp gesplitst wordt en aan de lamp is gekoppeld? Hetzelfde voor de schakeldraad.
Als jouw huidige schema rondom de lampen echt klopt (lampen in serie dus, en ik betwijfel dus of dat klopt) dan is dat gewoon fout en moet je dat herstellen.
Maar nogmaals, ik denk dat je het verkeerd getekend of gemeten hebt.

Alles kan stuk.

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-11 13:41
Een 230 volt lamp staat altijd parralel, aftak van zwarte schakeldraad, zit lijkt wel een fout in tekening van bg naar eerste verdieping beneden een 5 en andere zijde een draad nr 1, ( zullen ws twee draden zijn 5--'----5 en 1------1), verder met een volt stick ga je dit niet oplossen ivm inductie op de draden als op bv bruin spanning staat dan geven alle draden in die zelfde buis ook een spanning (nepspanning/inductie met een voltstick) zolang er geen belasting achter zit (lamp of zo), met een duspel cq digimeter kan je wel verder zoeken

• DesertRose
remco_k schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

Ik denk het niet hoor. Dus jij wilt zeggen dat die nul niet langs alle lampen loopt en bij elke lamp gesplitst wordt en aan de lamp is gekoppeld? Hetzelfde voor de schakeldraad.
Als jouw huidige schema rondom de lampen echt klopt (lampen in serie dus, en ik betwijfel dus of dat klopt) dan is dat gewoon fout en moet je dat herstellen.
Maar nogmaals, ik denk dat je het verkeerd getekend of gemeten hebt.
Ik durf geen duidelijk antwoord te geven op je veronderstelling (aangezien hij een beetje boven mijn pet gaat).
Wél kan ik zeggen dat de enige manier van het aanzetten van de traphuislampen is om spanning te zetten op de zwarte draad genummerd met 1 op de tweede verdieping. En die spanning moet vanaf de eerste of tweede verdieping komen.

Om een idee te geven hoe het was boven het (inmiddels nieuw gegipplaatte en gestucte) plafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hONL1LQe2RgfJV8x09-F7uekDXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1F84FgaNzlHFRSAtlxNNdfQ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
O, misschien heb ik iets heel onduidelijks gedaan (maar wat voor mij logisch leek?!).
Ik heb gewoon per wandoos een zwarte draad gelabeld.
Dus een 1 in de de ene doos hoeft niet overeen te komen met de 1 in een andere doos.

Bijvoorbeeld, een zwarte draad tussen de bg en 1ste is op de bg gelabeld als 5, en op de 1ste als 1.

Edit 2:
Waarschijnlijk staat het trouwens wel in parallel, maar dat doet er wat mij betreft minder toe t.a.v. de schakelingen die ik moet doen.

[ Voor 15% gewijzigd door DesertRose op 18-10-2025 20:41 ]

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

DesertRose schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:34:
[...]

Om een idee te geven hoe het was boven het (inmiddels nieuw gegipplaatte en gestucte) plafond.

[Afbeelding]
:X
Dit lijkt mij rijp voor volledige vernieuwing. Kun je op zich wel zelf doen als je je een beetje inleest en hulp op dit forum. Het is geen rocket science maar moet wel netjes gebeuren. Je kunt wellicht veel buis en draad hergebruiken met nieuwe lasklemmen. Als je een beetje handig bent kost herstel weinig geld maar wel wat tijd.
DesertRose schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:22:
Maar ik heb foto's gezien van hoe de pvc buizen erbij bungelen in het plafond dus ben niet erg genegen om overal nieuwe draden te (laten) trekken.
Edit: Je hebt dit zo aangetroffen en besloten dat dit wel ok was en dicht laten maken en laten stuccen :?
Je moet ook wat aan die buizenzooi doen. Dus wat ik al zei: volledige vernieuwing.

[ Voor 22% gewijzigd door evilution op 18-10-2025 22:05 ]

Pagina: 1