Ik ben er door tijdgebrek niet aan toegekomen om de schakelaars in ons nieuwe huis te labelen voordat de stukadoors alles uit de inbouwdozen hebben gehaald. Nu probeer ik alles weer werkend te krijgen, maar vooral het trappenhuis is een nachtmerrie door drie verdiepingen en meerdere kruisschakelingen. Op dit moment krijg ik geen enkele lamp aan, en weet ik ook niet goed waar ik moet beginnen.
Situatie:
Begane grond:
* inbouwdoos met 4 zwart naast WCD op groep A
* 1x buis met 7 draden: 3 naar inbouwdoos 1, 4 naar inbouwdoos 2 (geen bruin)
* 3 plafondlampen (serie)
Eerste verdieping:
* 1x buis met 4 draden naar een inbouwdoos, naast WCD op groep A (zit een extra bruin in die naar boven gaat, maar geen idee waar precies heen)
* 2 plafondlampen (serie)
Tweede verdieping:
* 1x kabel met 4 zwarte draden, waarbij 3 naar inbouwdoos 1 en 1 naar inbouwdoos 2.
* 2 bruine draden (één spanningsloos, één op groep
in inbouwdoos 2.
* Als ik in inbouwdoos 2 groep B op de zwarte draad aansluit → kortsluiting
* 3 plafondlampen
Ik heb geprobeerd te meten waar spanning op staat als ik het een en ander verbind. Maar er komt beneden bijna overal spanning op te staan als ik op de eerste verdieping naar beneden bruin op zwart zet, wel met wisselende spanning.
Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken of systematisch kan doormeten?
Heel veel dank.
Situatie:
Begane grond:
* inbouwdoos met 4 zwart naast WCD op groep A
* 1x buis met 7 draden: 3 naar inbouwdoos 1, 4 naar inbouwdoos 2 (geen bruin)
* 3 plafondlampen (serie)
Eerste verdieping:
* 1x buis met 4 draden naar een inbouwdoos, naast WCD op groep A (zit een extra bruin in die naar boven gaat, maar geen idee waar precies heen)
* 2 plafondlampen (serie)
Tweede verdieping:
* 1x kabel met 4 zwarte draden, waarbij 3 naar inbouwdoos 1 en 1 naar inbouwdoos 2.
* 2 bruine draden (één spanningsloos, één op groep
* Als ik in inbouwdoos 2 groep B op de zwarte draad aansluit → kortsluiting
* 3 plafondlampen
Ik heb geprobeerd te meten waar spanning op staat als ik het een en ander verbind. Maar er komt beneden bijna overal spanning op te staan als ik op de eerste verdieping naar beneden bruin op zwart zet, wel met wisselende spanning.
Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken of systematisch kan doormeten?
Heel veel dank.