Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertRose
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 01:47
Ik ben er door tijdgebrek niet aan toegekomen om de schakelaars in ons nieuwe huis te labelen voordat de stukadoors alles uit de inbouwdozen hebben gehaald. Nu probeer ik alles weer werkend te krijgen, maar vooral het trappenhuis is een nachtmerrie door drie verdiepingen en meerdere kruisschakelingen. Op dit moment krijg ik geen enkele lamp aan, en weet ik ook niet goed waar ik moet beginnen.

Situatie:
Begane grond:
* inbouwdoos met 4 zwart naast WCD op groep A
* 1x buis met 7 draden: 3 naar inbouwdoos 1, 4 naar inbouwdoos 2 (geen bruin)
* 3 plafondlampen (serie)

Eerste verdieping:

* 1x buis met 4 draden naar een inbouwdoos, naast WCD op groep A (zit een extra bruin in die naar boven gaat, maar geen idee waar precies heen)
* 2 plafondlampen (serie)

Tweede verdieping:

* 1x kabel met 4 zwarte draden, waarbij 3 naar inbouwdoos 1 en 1 naar inbouwdoos 2.
* 2 bruine draden (één spanningsloos, één op groep B) in inbouwdoos 2.
* Als ik in inbouwdoos 2 groep B op de zwarte draad aansluit → kortsluiting
* 3 plafondlampen

Ik heb geprobeerd te meten waar spanning op staat als ik het een en ander verbind. Maar er komt beneden bijna overal spanning op te staan als ik op de eerste verdieping naar beneden bruin op zwart zet, wel met wisselende spanning.

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken of systematisch kan doormeten?

Heel veel dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Met "buis met 7 draden", "3 plafondlampen (serie)" en "2 bruine draden" samen met die kortsluiting zou ik alles er uit trekken, en opnieuw bedraden en aansluiten zoals het hoort.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
  1. Elektriciteit uitschakelen in de meterkast.
  2. Alle draden merken, met een stikker met een nummer of zo.
  3. Lange draad aan je universeelmeter en meten wat met wat verbonden is.
  4. Tekening/schema maken en net zo lang prutsen tot je het snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49
Inderdaad eerst maar eens uitzoeken waar welke draad uit komt.
Eventueel met zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...-allteq/9300000045792153/

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Prisma16 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:01:
  1. Elektriciteit uitschakelen in de meterkast.
  2. Alle draden merken, met een stikker met een nummer of zo.
  3. Lange draad aan je universeelmeter en meten wat met wat verbonden is.
  4. Tekening/schema maken en net zo lang prutsen tot je het snapt.
Precies dit. En dus niet '7 draden' maar '#1 zwart', '#2 bruin' etc.

Als je het uittekent valt het meestal wel op zijn plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertRose
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 01:47
Dank voor jullie hulp. Ik ga het morgen dan weer verder proberen.

Je schrijft: Lange draad aan je universeelmeter en meten wat met wat verbonden is.
Koppel je hem dan aan een zwarte draad en vervolgens loop je alle andere zwarten af? Of ga je je alleen de lichtpunten langs?

En ik lees dat je systeem altijd start met een bruine naar twee zwarte, maar in mijn opstelling ziet het er meer uit dat op de begane grond je direct start met een bruine naar vier zwarte. Op de eerste verdieping is dat ook een kruis. Overigens zou het heel goed kunnen de de kruisschakelaar met een brug is verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
DesertRose schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:11:

Je schrijft: Lange draad aan je universeelmeter en meten wat met wat verbonden is.
Koppel je hem dan aan een zwarte draad en vervolgens loop je alle andere zwarten af? Of ga je je alleen de lichtpunten langs?

En ik lees dat je systeem altijd start met een bruine naar twee zwarte, maar in mijn opstelling ziet het er meer uit dat op de begane grond je direct start met een bruine naar vier zwarte. Op de eerste verdieping is dat ook een kruis. Overigens zou het heel goed kunnen de de kruisschakelaar met een brug is verbonden.
Koppel je hem dan aan een zwarte draad en vervolgens loop je alle andere zwarten af?

Ja zo dus.Verder niet nadenken maar van iedere draad-uiteinde opschrijven waar het andere uiteinde zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
DesertRose schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:11:

Het doel is om van elke draad beide eindes te vinden. Dat doe je door een kant te verlengen en de weerstand te meten.

Je begint dus bij de eerste inbouwdoos en kiest een willekeurige draad, vervolgens verleng je die naar de centraaldoos waar je denkt dat de buis heenloopt en meet de weerstand met alle draden. Bij weerstand 0 markeer je beide uiteinden.

Herhaal en herhaal.
Niet maar level 2 als level 1 te moeilijk was. Beginnen op level 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Met een tracer kan je zoiets vrij snel uitzoeken. Andere optie is (mits alles los gehaald is!) bijv. een 9v blokje op een draad die je weet met - en vervolgens een voor een een andere draad op + aansluiten en dan met een multimeter aan de andere kant meten. Weerstand meten kan maar is lang niet zo betrouwbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 09-10-2025 21:35 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Soms kun je ook aarde gebruiken als retour bij het doorpiepen. Als je die daar hebt zitten.
Want dat is de enige draad waarvan je zeker weet waar hij voor is door zijn nogal opvallende kleur.

Verbind een draad op locatie A met aarde.
Controleer op locatie B welke draad er doorpiept naar aarde.

Uiteraard moet je hier voor alle betrokken groepen isoleren. En als je dat niet zeker weet, even je hele huis.
Anders doet de aardlek dat voor jouw.
Pagina: 1