Toon posts:

468 nog boeiend?

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg morgen een 486 33 mhz peeceetje van me oom, gratiz ja!

Alleen mijn vraag is of deze nog wel progjes draait, hij heeft 32mb ram, 500 mb HD.

Ik wil hem eigenlijk gebruiken voor drive-in shows om daarmee mijn mp3's af te spelen en dat soort shit, kan ik gewoon een windows gerelateerde speler nemen(winamp ofzo) of met ik een DOS player nemen(zo ja, namen en url's graag)

Verder hoef ik er niet zo veel mee.

O ja, ik pleut die mp3's niet op de HD, maar op CD en bouw er een cd-spelertje in :)

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
denk niet Dat dat Met MP3z leKker werkt :?

Verwijderd

MP3's kun je eigenlijk wel vergeten, of je moet met belachelijk rare bitrates gaan werken..

Je kunt er wel leuk die oude spellen op installeren, bv. warcraft oid.. kun je dagen lol mee hebben.

Verwijderd

MP3's afspelen werkt niet,
omdat je te weinig processorkracht hebt.

Eigenlijk moet je een pentium 66 of 75 als minimum hebben.

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 09:57

highking

Langharig tuig

Gaat voor MP3 niet lukken, ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd met een 486DX4/100 maar dees waz ook te traag voor het vloeiend afspelen van MP3 :'(

Voor MP3 heb je eigenlijk op z'n minst een Pentium 100Mhz of hoger nodig :(

Misschien is het een leuk routertje? Linux erop en instellen als route & firewall, ken je meteen die k*t firewall van je Windoos bak afpleuren!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Er zijn 2 opties

Optie1: Je kan er wel een internet server van maken.
optie2: Geef hem aan mij >:)

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Heb zelf nog een 486 66mhz staan met 20mb geheugen, maar daarmee kun je echt niet normaal mp3's mee afspelen. Hij kan in ods met downsamplen wel een mp3 afspelen dat gaat nog net. Maar op die 33mhz gaat dat niet werken.

Verwijderd

Als je eenig kans wilt hebben om er uberhaubt nog geluid uit tekrijgen, moetje er Linux op installeren.

Die heeft MP3 player support en werkt op een 486!

DOS lol

Verwijderd

ik denk dat mp3 nog wel gaat lukken maar dan moet je zeker linux er op doen anders zal het niet werken.

Verwijderd

Routertje van Bouwen!

Verwijderd

Topicstarter
zag op school ergens nog een cyrix 150 mhz liggen, die past zeker niet op een intel mobo hé?

Ja, op school lag in het techniek lokaal een cyrix 150!!!

Verwijderd

Gaat meer om de socket format denk ik.
jij hebt vast een socket6.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 18 september 2001 19:47 schreef paulus_ het volgende:
Ik denk eerder een socket <5, want socket 6 is alleen voor 486DX4 CPU's. Socket 5 is Pentium.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Linux is een goed OS, maar ook die kan geen MP3's op een 486-33 afspelen..

een 486-100 kan het wel vloeiend, idd mbv. linux en bv. xaudio

Verwijderd

Topicstarter
ik zal ff zien wat voor socket het is, en als het goed is, gap ik die cyrix ff mee!

Verwijderd

JE hebt minimaal een Pentium proccesor nodig. Want de kwaliteiten zijn veel beter ervan. bijv. mijn pentium 90 draait prima Mp3's met PCDJ (www.pcdj.com). Het moet volgend mij dan ook wel mogelijk zijn met een 486 van 66MHZ

JE gaat er nog veel plezier van hebben.

Maar ja een 1100MHZ is altijd beter he? 7:

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Vriend van me heeft ook een oude 486 staan, je kan gewoon bij instellingen ergens aanvinken:

Pentiums
Fast 486
Slow 486

Gewoon de laatste aanvinken, dan gaat het wel...

• Skaah
  • Niet online
Hmm, probeer er iets geinigs van te bouwen, wat d8 je van het mobo (als het een desktop is) tussen je mammaplank en de kast plakken, en al je fans aan laten sturen en je blacklight en de luxaflex van je raam enzo.... BE INSPIRED!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:49

Killjoy

Klingon lawn products

Op dinsdag 18 september 2001 19:47 schreef paulus_ het volgende:
De oudere 486 borden hebben een Socket 3. Ook borden met DX4 ondersteuning.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Verwijderd

500 MB voor mp3'tjes? Beetje weinig ruimte zou ik zeggen.

Een paar mp3'tjes downloaden en je zit al zo over de gieg heen.
En met een 486/33 gaat het je ook niet echt lukken om mp3'tjes af te spelen.
Zo'n pc is leuk als router of knutsel pc of zo maar meer gaat je er echt niet me lukken.

Edit: zal beter lezen, mp3'tjes idd niet op de harde schijf, maar met een cd rom gaat het je helemaal niet lukken denk ik...

Verwijderd

En al wil je hem gaan gebruiken voor drivIn show dan mot je wel zorgen dat je voor dat je legale mp3(Lees: Met licentie) Want als ze je een keertje pakken ben je flink de lul en kan je gaan dokken $$$$$$$$$

• TMV
  • Laatst online: 08:00

TMV

Op dinsdag 18 september 2001 20:28 schreef Skaah het volgende:
wat d8 je van het mobo tussen je mammaplank en de kast plakken
Dit kan ik FF NIET helemaal volgen... :?

Verwijderd

kan je nog makkelijk een leuk routertje van maken. Linux draait er prima op. Succes!

Verwijderd

Probeer eens mpxplay.cjb.net met dat proggie is het mij ook gelukt om mp3 draaiende te krijgen op mijn oude 486 met een crystal geluidskaartje.

Verwijderd

In het blad Ct (nee dat is geen computer totaal, dit is computer techniek, erg leuk blad) stond eens een mp3 speler om zelf te bouwen. Als stream aanlevering diende een oude comp (dacht dat een 486 echt wel kon) de decodering werd gedaan door een los stuk hardware. Gewoon even zoeken op zelfbouw mp3 spelers.

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 12:02

Nietzman

Woei!

Een 486 DX2 was volgens mij het absolute minimum om mp3tjes (dosplayer) mee af te spelen.... ik geef je vrij weinig kans dat het op jou systeem gaat lukken

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

mp3 gaat niet lukken

dx/2 66 mHz kan het net in DOS en Linux.

32 mb ram is nog best aardig voor zo'n sys. zou er win95 op zetten (minimaal installeren) en een netwerkkaartje erin. Kun je nog best geinige spelletjes mee spelen (seriele null-modem kabel?)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:48

Tarin

Just plain weird.

Op dinsdag 18 september 2001 19:42 schreef paulus_ het volgende:
Als je eenig kans wilt hebben om er uberhaubt nog geluid uit tekrijgen, moetje er Linux op installeren.

Die heeft MP3 player support en werkt op een 486!

DOS lol
Kan dat ook op een 386/25MHz?
Ik krijg er binnenkort namelijk zo eentje :+

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

Misschien handig om eerst de thread even te lezen voordat je reageerd.

Nee, voor MP3 heb je echt minimaal een 486 Dx2/66 nodig, mogelijkerwijs zelfs een 486 DX4/100.

Het kan dus NIET op een 386.

Linux zelf draait weer WEL op een 386.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
zal d'r een leuk servertje van bouwen :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Hoicks
  • Laatst online: 12:09

Hoicks

Techno!

Je kunt er nog leuke spelletjes op spelen, of dat ding te gebruiken als chatbak met mirc/msn enzo ;)

• Squee
  • Laatst online: 07-06-2025
Probeer anders een 486DX2/66 chip op de kop te tikken, op iets als een Pc Dumpdag ofzo... kost je bijna niets, en als je die er in prikt is ie al gouw 2x zo snel... dan moet mp3's wel lukken denk ik. Zou er ook voor zorgen dat je 256Kb level2 cache op je moederbord prikt... tenminste: als dat er niet al op zit, of als je moederbord het niet ondersteund...

Please do not contact me telepathically.

• Squee
Op woensdag 19 september 2001 14:03 schreef hezik het volgende:

Misschien handig om eerst de thread even te lezen voordat je reageerd.

Nee, voor MP3 heb je echt minimaal een 486 Dx2/66 nodig, mogelijkerwijs zelfs een 486 DX4/100.

Het kan dus NIET op een 386.

Linux zelf draait weer WEL op een 386.
Heheh... ik heb eens in een dwaze bui Redhat 6.0 weten te installeren op een 386 20 Mhz met 6 Mb ram ;)
Het liep nog best wel goed... NADAT hij opgestart was... "Finding module dependencies" duurde ongeveer een kwartier 8-) :D

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook de PCB's van die 486 aan de muur hangen!!!
Erg decoratief *D

• Epsilon
  • Laatst online: 19-08 13:49

Epsilon

Op dinsdag 18 september 2001 19:39 schreef hezik het volgende:
MP3's kun je eigenlijk wel vergeten, of je moet met belachelijk rare bitrates gaan werken..

Je kunt er wel leuk die oude spellen op installeren, bv. warcraft oid.. kun je dagen lol mee hebben.
idd, eer dat de comp doorheeft dat je op het toensenbord geramt hebt ben je een dag verder :D

Verwijderd

Wat denk je van overclocken??
Met een 50Watt peltier en een beetje luchtkoeling bevries je dat ding compleet, en dan maar overclocken. :)
Goh, dat moet toch best aardig gaan. Wat produceerd een 486 nou aan hitte? Mijn eigen had een passieve heatsink. Dus dat zit wel goed. >:)

• Epsilon
  • Laatst online: 19-08 13:49

Epsilon

ja, maar je kan dan nog steeds niet hoog overclocken, een 486 is niet erg goed overclockbaar

• Squee
Op woensdag 19 september 2001 18:05 schreef epsilon het volgende:
ja, maar je kan dan nog steeds niet hoog overclocken,een 486 is niet erg goed overclockbaar
En hij draait al op de maximale snelheid he, je kan hem waarscheinlijk wel instellen (heleboel jumpers! :D )als langzamer dan 33 Mhz, maar niet sneller... of je moet echt gaan lopen solderen op het moederbord...

Verwijderd

Ooit geprobeerd? :)
10Mhz meer is procentueel al vrij pittig op een 486 sx 33Mhz. :P

ok, genoeg onzin. 468 is niet als mp3 station te beschouwen.
zou eigenlijk ook liever een laptop meenemen, gewoon een simpele van 2500,- ofzo. (tja das wel veel geld, maar dat geld zeker niet voor al die audio apparatuur :P )

Verwijderd

voor mp3 heb je dx 4

je kan beter en pentium 100 of hoger

• Squee
Op woensdag 19 september 2001 18:14 schreef Peltier het volgende:

Ooit geprobeerd? :)

10Mhz meer is procentueel al vrij pittig op een 486 sx 33Mhz. :P
JA! :9 >:)

Alleen mijn 486sx25@33 hield het ongeveer 30 minuten vol... daarna was ie dood :P ;)

Maar wat ik dus bedoel, is dat je je bus snelheid niet hoger kan zetten dan 33 Mhz... je kan hem wel waarschijnlijk op 16/20/25/33 Mhz laten draaien, maar niet hoger... dan heb je een DX/2 of DX/4 nodig, en de multiplier zit dus gewoon vast... in de proc ofzo...

Hij heeft overigens nooit gezegd of het een 486sx of 486dx is... dat scheelt namelijk nogal wat, omdat een sx geen coprocessor heeft en dus ZUIGT in Floating point performance.

En verder, tsja of dus evt voor een paar piekjes upgraden naar dx/2 (of misschien dx/4 als het MB dat aankan), en dan moet MP3 wel lukken denk ik...met DOS dus, of Linux. Verder is het dan sowieso een leuk linux bakje... evt als thin-client ofzo... of simpel netwerk servertje.

Of... je kan er natuurlijk ook MODjes op gaan maken! DE muziek uit de 486 tijd :D ... maar misschien is dan een DX/2 toch ook wel fijn... dat weet ik eigenlijk niet.

• Sine
  • Laatst online: 18-08 22:19
Op woensdag 19 september 2001 18:35 schreef squee het volgende:

[..]

JA! :9 >:)

Alleen mijn 486sx25@33 hield het ongeveer 30 minuten vol... daarna was ie dood :P ;)
hehehe ...

ik had ooit een plastic sx25 op 40 mhz draaien !!!
met seconden lijm een extra heatsink er op en draaien maar

dat ding loopt nu nog zover ik weet :P

Repareren doe je zo.

Verwijderd

JE KUNT WEL GOEIE OUWE DOOM SPELEN!!!!!!!

VET!!!!!!!! en DESCENT 1 of wacky wheels ook allemaal uit die goede ouwe tijd van vroeger!

• Squee
Op woensdag 19 september 2001 19:53 schreef Sine het volgende:
hehehe ...
ik had ooit een plastic sx25 op 40 mhz draaien !!!
met seconden lijm een extra heatsink er op en draaien maar
dat ding loopt nu nog zover ik weet :P
Huh... 40 Mhz? :?
Een 486Mobo kan toch geen snellere bus dan 33 Mhz normaal? of heb je lopen solderen? 40 Mhz is toch normaal 2x 20Mhz?

Verwijderd

Op donderdag 20 september 2001 11:51 schreef squee het volgende:

[..]

Huh... 40 Mhz? :?
Een 486Mobo kan toch geen snellere bus dan 33 Mhz normaal? of heb je lopen solderen? 40 Mhz is toch normaal 2x 20Mhz?
De intel 486 konden slechts tot 33 Mhz (mobo snelheid), AMD (en ik dacht ook cyrix) konden tot 40Mhz (mobo dus). De latere DX2 80Mhz zal wel een 40 Mhz mobo hebben gehad, ik weet alleen niet welke fabrikanten deze in de aanbieding hadden. En had je niet ook een dx2 100 Mhz? of was dat een DX4?

Ach toen kwamenr net de eerste pentiums op de markt en verdween de 486 naar de low budget markt, net zoals nu winchips (van cyrix toch)

Verwijderd

MP3 heeft geen dx100 nodig... Win95 loopt goed op een 486 dx 2 /80mhz... Ik heb er tot 20 april mee gedraaid... Nu heb ik toch maar iets anders gekocht.
Suggesties voor gebruik: Internet zuiltje, boekenplanksteun, printer/internet servertje, apparaat om uit het raam te gooien (deed het erg leuk bij mijn huisgenoten die onder mij zaten.

• RedTop
  • Laatst online: 28-01-2024
Waarom installeer je niet gewoon fasttracker II? Dat is een DOS muziek programma waarmee je allerlei soorten formaten kan afspelen. Mod-formaat is daar een voorbeeld van. Heowel de kwaliteit niet zo mooi is als mp3 staan er echt hele coole op het internet! :)

• arjandijk162
  • Laatst online: 18-08 20:25
Mp3 is wel mogelijk, in tegenstelling tot wat hier gezegd wordt, zeker met zo'n "stoot" ram moet het lukken. Zoek een oude versie van winamp >2.00 die nog zonder skins enzo werkt, zou ook wel eens een versie >1.00 kunnen zijn, dan zet je de buffer aan en hij speelt de mp3z prima af, het is niet te gebruiken bij drive-in shows, want elk mp3tje moet een paar seconden laden.

Verder is dat apparaatje uit de C't vette onzin, want alleen aan materiaal ben je al 350,- verder, voor dat geld koop je een pentium 166 en ben je een stuk verder

veel suc6 ermee

• Mooody
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Op dinsdag 18 september 2001 19:45 schreef mark_dabomb het volgende:
zag op school ergens nog een cyrix 150 mhz liggen, die past zeker niet op een intel mobo hé?

Ja, op school lag in het techniek lokaal een cyrix 150!!!
Grrr...wattizer mis met cyrix?
Ik heb er ook een (op mn ouwe-in-de-hoek-wegrottende-bak) en deze is een stuk sneller dan bijv. de pentium166 van buurmanz...

Hoe dan ook...mp3's op 486..zelfs met linux...werkt niet echt lekker...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

mp3's afspelen werkt dus ècht wel. Je moet alleen even in winamp (als je die gebruikt that is) de buffers wat groter zetten.. dan kan ie zelfs 160 kb/s trekken.

Verwijderd

en dan laat ie een kwartier per mp3 ofzow? :P
jat die cyrix 150, je kunt er altijd nog een sleutelhanger van maken :P

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Lekker oude adventures (indy, monkeyisland) op zetten :P

• Skaah
  • Niet online
Wat ik heb gedaan met een 486: de pc van mijn zusje van gemaakt. Wat doet zij nou achter een pc: alleen maar typen en emailen dus. Gaat perfect, zij het dat IE4 wel aardig wat vergt. Ff kabels omwisselen en dan kan zij, kan ze niet aan mijn pc komen, kan ze haar eigen problems weer oplossen dus heb ik lekker geen last van haar.

• dawuss
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Op donderdag 20 september 2001 19:55 schreef Techwarrior het volgende:
mp3's afspelen werkt dus ècht wel. Je moet alleen even in winamp (als je die gebruikt that is) de buffers wat groter zetten.. dan kan ie zelfs 160 kb/s trekken.
echt niet, een dx33 kan dat niet, en al helemaal niet in windows. Hij is gewoon niet snel genoeg om die buffers vol te houden, zelfs al zijn ze groter.

dx/2 66 mHz kan het NET in DOS

officieel kan win95 niet eens op een dx33 draaien... (requires dx66...)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Skaah
  • Niet online
Wat een discussie, probeer het nou gewoon en je ziet (hoort) wel of het werkt of niet.

*ME denkt van niet!

• yeadder
  • Niet online
Op dinsdag 18 september 2001 20:14 schreef lennert het volgende:
JE hebt minimaal een Pentium proccesor nodig. Want de kwaliteiten zijn veel beter ervan. bijv. mijn pentium 90 draait prima Mp3's met PCDJ (www.pcdj.com). Het moet volgend mij dan ook wel mogelijk zijn met een 486 van 66MHZ

JE gaat er nog veel plezier van hebben.

Maar ja een 1100MHZ is altijd beter he? 7:
volgens de site
SYSTEM REQUIREMENTS

° Intel® PII or AMD® Athlon 350Mhz processor or above
° 64 Megs RAM
° Direct X (Direct sound) supported sound card
° 5 Megs of free hard drive space
° Windows® 98, 98SE, ME, 2000
(NT 4.x not supported)
° SVGA Graphics
(800x600 minimum resolution at 16bit color depth)
° CD-ROM
of ik kijk verkeerd.

Verwijderd

Server, voor FTP

Verwijderd

486 met 32 Mb is ideaal om routertje te spelen met Freesco! Kun je zelfs je HD nog ergens anders in proppen, als het de boel niet vertraagt... :)

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 12:02

Nietzman

Woei!

Op donderdag 20 september 2001 20:36 schreef dawuss het volgende:

[..]
officieel kan win95 niet eens op een dx33 draaien... (requires dx66...)
* Nietzman kent iemand die win95 op een 386 heeft geknald :)

Verwijderd

Ik heb Win95 ook op een SX25mhz gekregen moet je alleen niet zien hoe.
Een tikje aan de muis en dan weer een half uur laden.
Heb nog wel een 133mhz pentium liggen met 2x8mb ram.
Mag je wel meenemen voor weinig.

• Professor_Botje
  • Laatst online: 19-08 23:30

Professor_Botje

Administrator

een 486Dx2 66Mhz daar kan je gewoon MP3tjes mee draaien en ik denk met een 33Mhz ook wel
MP# is niet zo zwaar!
want anders kan een MP# player ook nix zijn.
tis alleen dat je aan 500 mb niet genoeg zal hebben :)
Op dinsdag 18 september 2001 19:39 schreef hezik het volgende:

Intel 80486 Dx4, 100@158MHz 4x 32Mb EDO FP mem, Quantum Bigfoot 8Gb 3200RPM 256KB/cach VESA-Localbus 2Mb Tseng Labs ET4000 Windows95usb www.Professor-Botje.nl

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Nee Nee, zoals vaker gezegd, MP3 op 33mhz is gewoon ONMOGELIJK. Op 66mhz is het al lastig (mij lukte het in linux alleen mono met downsampling).
Pagina: 1