Video converteren met VLC: alleen geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:58
Ik wil mijn films converteren naar H.265 + MP3 (MP4) en dan audiodec op AAC instellen. Zodat mijn tv het probleemloos kan afspelen zonder dat het getranscodeerd hoeft te worden
Het converteren gaat heel erg snel waardoor ik al gelijk dacht dat het niet goed ging en het klopt want ik had daarna alleen het geluid over.

Weet iemand waarom ik alleen het geluid over houd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0g-T5wDeFXr96NeFszKWhAD7YPE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XoqFwJbki0jiADFYO8FWmK8x.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEFcCuyCwGktjNlQaBvR96irKps=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eGOWZeZynhnJtN5TZDQ33YWW.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel266 op 09-10-2025 19:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:10
wat heb je bij videocodec ingesteld? als daar geen output gespecificeerd is, dan ga je geen video krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
peter-rm schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:24:
wat heb je bij videocodec ingesteld? als daar geen output gespecificeerd is, dan ga je geen video krijgen
Daar staat dit automatisch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOnyNDHgKPBCBSlGYkJ7YJYqQas=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8jJGLB3uIudQldn51SmWtRl.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Daniel266 op 09-10-2025 19:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-10 21:54

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je wel de juiste container gekozen bij Inkapselen (Encapsulation)? Het niet opgeven van bitrate en kwaliteit is wellicht ook niet handig.

Is er een reden waarom je VLC wilt gebruiken ipv iets als Handbrake?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Hero of Time schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:36:
Heb je wel de juiste container gekozen bij Inkapselen (Encapsulation)? Het niet opgeven van bitrate en kwaliteit is wellicht ook niet handig.

Is er een reden waarom je VLC wilt gebruiken ipv iets als Handbrake?
Ik gebruik vlc omdat het makkelijk is omdat ik die al heb en internet vol met gekke rare shady programma's staat die ik niet vertrouw of reclame met zich mee brengt.
Bitrate en kwaliteit enzo heb ik allemaal geen verstand van, Wil gewoon goeie hebben zodat transcoderen niet nodig is. Dus AAC voor geluid en beeld mp4 ofzo. Daarnaast word de film vaak ook een stuk kleiner normaal gesproken

Ik heb dit bij inkapselen staan, wat inkapselen is weet ik niet haha
Maar als ik H264 doe en de andere instellingen het zelfde zoals in de screenshots dan heb ik wel beeld maar uiteindelijk word de video AAC en MPEG-4P ipv mp4 zoals ik had gekozen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jmrvQ3ow7Q8obCluNRggZ7IxfA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qUQt54ArAs7VBumc08ZnC5lw.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel266 op 09-10-2025 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Encapsulation/Inkapselen (blegh, Nederlands :P ) is de container waar de twee onderdelen in zitten. De bestandsextentie als het ware, vroeger had je avi, wmv, mov, ogm en nu voornamelijk mp4 en mkv.

Het koste mij aardig wat moeite om dit scherm naar voren te krijgen, echt makkelijk wil ik het daarom niet noemen. Handbrake is daar toch wel makkelijker mee en kiest voor jou de bitrates, die je desgewenst nog aan kan passen. Homepage: https://handbrake.fr/. Programma is volledig open source, net zoals VLC. Je kiest je bron, kiest het formaat wat het moet worden, waar je het wilt opslaan en dat is het wel zo'n beetje. Vergelijkbaar aan de profielnamen e.d. die je bij VLC hebt, maar ik weet iig zeker dat het werkt en je hoeft niet 6 menu's door om eindelijk aan te klikken wat je wilt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:33
Daniel266 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:40:
Bitrate en kwaliteit enzo heb ik allemaal geen verstand van, Wil gewoon goeie hebben zodat transcoderen niet nodig is. Dus AAC voor geluid en beeld mp4 ofzo. Daarnaast word de film vaak ook een stuk kleiner normaal gesproken
Maar wat/waarop speel je het af dat transcoden nodig is?
De meeste TV's kunnen de gangbare formaten toch wel direct afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Hero of Time schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:48:
Encapsulation/Inkapselen (blegh, Nederlands :P ) is de container waar de twee onderdelen in zitten. De bestandsextentie als het ware, vroeger had je avi, wmv, mov, ogm en nu voornamelijk mp4 en mkv.

Het koste mij aardig wat moeite om dit scherm naar voren te krijgen, echt makkelijk wil ik het daarom niet noemen. Handbrake is daar toch wel makkelijker mee en kiest voor jou de bitrates, die je desgewenst nog aan kan passen. Homepage: https://handbrake.fr/. Programma is volledig open source, net zoals VLC. Je kiest je bron, kiest het formaat wat het moet worden, waar je het wilt opslaan en dat is het wel zo'n beetje. Vergelijkbaar aan de profielnamen e.d. die je bij VLC hebt, maar ik weet iig zeker dat het werkt en je hoeft niet 6 menu's door om eindelijk aan te klikken wat je wilt. :P
Bedankt voor de duidelijke uitleg ik ga zeker even naar handbrake kijken.
Wat ik wel zie is bij vlc dat als ik alles het zelfde doe alleen dan H264 doe ipv H265 dan doet hij het wel. Alleen soms de eerste 5 of 10 seconde van de film is het zwart beeld wel gek maar voor de rest werkt het en bitrates enzo zegt mij niks dus ik weet ook niet of handbrake nou de goede kiest, stel ik had hem moeten aanpassen om betere kwaliteit enzo te krijgen. dus ik ben een beetje bang dat ik straks naar films loop te kijken en veel tijd kwijt ben van het converteren en dat het eigenlijk anders had gemoeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
The_Doman schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:50:
[...]

Maar wat/waarop speel je het af dat transcoden nodig is?
De meeste TV's kunnen de gangbare formaten toch wel direct afspelen?
Samsung TV. Veel devices kunnen dts enzo allemaal niet aan en dat soort dingen. transcoderen komt vaak voor bij een tv enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Daniel266 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:55:
Samsung TV. Veel devices kunnen dts enzo allemaal niet aan en dat soort dingen. transcoderen komt vaak voor bij een tv enzo
Zeker, maar als het echt alleen het geluid is wat problemen geeft kan je natuurlijk veel tijd besparen door dan alleen de audio te converteren.

Ook nog interessant eventueel:
Media streamen naar TV
The_Doman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:47:
Een Windows DLNA server gebruiken is het makkelijkst inderdaad.
Werkt prima hier met een oude Samsung TV (2014).
HottoGeek: How to Turn Your Computer Into a DLNA Media Server

Er zijn vele DLNA Media Server tools beschikbaar, sommige routers met USB hebben die mogelijkheid ook.
LG heeft ook wel een makkelijk DNLA tooltje om te proberen:
LG: DNLA Smart Share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
The_Doman schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:04:
[...]

Zeker, maar als het echt alleen het geluid is wat problemen geeft kan je natuurlijk veel tijd besparen door dan alleen de audio te converteren.

Ook nog interessant eventueel:
Media streamen naar TV

[...]
Het is verschillend ene keer geluid dan beeld en dan doet hij niet transcoderen tot dat je de srt aan zet dan ineens wel en dat soort dingen

Wat is het verschil tussen H264 en H265?
En wat maakt het uit of je bitrate en kwaliteit wel of niet iets invult of aanpast?
Ik deed vaker H264 en vulde daar ook niks in

[ Voor 10% gewijzigd door Daniel266 op 09-10-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik verplaats even van Serversoftware en clouddiensten naar de clientsoftware-buren. het gaat immers niet om servers. Ik vul meteen de topictitle wat aan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Daniel266 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:07:
Het is verschillend ene keer geluid dan beeld en dan doet hij niet transcoderen tot dat je de srt aan zet dan ineens wel en dat soort dingenp
De films remuxen wil ook wel eens helpen om afspeelproblemen te voorkomen.
Je kan dan ook nog ondertitels en geluid selecteren wat vaak meervoudig aanwezig is bij de bekende "scene releases".
Het bekende tool daarvoor is:
MKVToolNix – Matroska tools for Linux/Unix and Windows

Zelf kies ik ook nog vaak H264 versies vanwege compatibiliteit met oudere hardware.

Google: Wat is het verschil tussen H264 en H265?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor een echt duidelijk verschil tussen H.264 en H.265 moet je de documentatie van beide lezen. Je zou om diezelfde reden net zo goed kunnen vragen "wat is het verschil tussen divx, mpeg en av1?" Simpelste antwoord: een video codec.

Voor bitrate kan je het mooi vergelijken met audio. Hoe klinkt een mp3 met 64 Kbps vs eentje met 320 Kbps? Zo gaat het ook een beetje met video. De codec bepaald hoe het opgeslagen wordt, de bitrate bepaald samen met de resolutie hoeveel informatie er wordt opgeslagen. Zo kan een 720p video met hoge video bitrate er beter uitzien dan een 1080p video met een lage bitrate.

Kijk eens voor de gein wat livestreams van games waar het heel druk op het scherm kan zijn, bijvoorbeeld Vampire Survivors en kijk hoe de stream er uit ziet wanneer het beeld stil staat en wanneer er enorm veel effecten en bewegende delen zijn. De enorme drukte en snel wisselende delen in het scherm zorgt er effectief voor dat de bitrate instort om maar te zorgen dat de stream bij kan blijven met real-time weergave en het resultaat is een heel korrelig beeld. Leuk dat het 1080p kan zijn, maar op 360p zou het er upscaled net zo uit zien. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Hero of Time schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:36:
Voor een echt duidelijk verschil tussen H.264 en H.265 moet je de documentatie van beide lezen. Je zou om diezelfde reden net zo goed kunnen vragen "wat is het verschil tussen divx, mpeg en av1?" Simpelste antwoord: een video codec.

Voor bitrate kan je het mooi vergelijken met audio. Hoe klinkt een mp3 met 64 Kbps vs eentje met 320 Kbps? Zo gaat het ook een beetje met video. De codec bepaald hoe het opgeslagen wordt, de bitrate bepaald samen met de resolutie hoeveel informatie er wordt opgeslagen. Zo kan een 720p video met hoge video bitrate er beter uitzien dan een 1080p video met een lage bitrate.

Kijk eens voor de gein wat livestreams van games waar het heel druk op het scherm kan zijn, bijvoorbeeld Vampire Survivors en kijk hoe de stream er uit ziet wanneer het beeld stil staat en wanneer er enorm veel effecten en bewegende delen zijn. De enorme drukte en snel wisselende delen in het scherm zorgt er effectief voor dat de bitrate instort om maar te zorgen dat de stream bij kan blijven met real-time weergave en het resultaat is een heel korrelig beeld. Leuk dat het 1080p kan zijn, maar op 360p zou het er upscaled net zo uit zien. :P
Wat het verschil is tussen mp3 met 64 Kbps vs eentje met 320 Kbps weet ik niet heb ze nooit naast elkaar gelegd en ook noet wetende naar wat voor iets ik aan het luisteren ben haha. Ik heb daar echt niet veek kaas van gegeten zoals je wel merkte denk ik.

Dus ik kan beter h264 doen? Ik wilde h265 doen omdat ik las dat het beter was en kleiner en sneller.

Als ik h264 doe zonder bitrate normaal en als ik dan h264 en bitrate zo hoog mogelijk zet bijvoorbeeld is er dan wel verschil ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:21
Ik zou als ik jou was toch Handbrake eens proberen. Simpeler kan het niet: https://handbrake.fr/docs...oduction/quick-start.html
1. Selecteer bron
2. Kies preset
3. Selecteer doel
4. Start!

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
sig69 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:47:
Ik zou als ik jou was toch Handbrake eens proberen. Simpeler kan het niet: https://handbrake.fr/docs...oduction/quick-start.html
1. Selecteer bron
2. Kies preset
3. Selecteer doel
4. Start!
Ja ga ik morgen zeker naar kijken.
Maar hoe weet je of hij alles goed zet qua bitrate en andere zaken?
En verkleind hij de films ook om ruimte te besparen?

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel266 op 09-10-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je wilt het op je tv kunnen afspelen. Wat is de reden waarom het nu niet werkt? Dat is dan ook gelijk de reden waarom je specifieke codecs moet gebruiken. H.265 kan dan heel mooi een kleiner bestandsgrootte opleveren, maar je hebt daar bar weinig aan als je tv het niet ondersteund. Want dat is ook waarom je de audio track wilt veranderen.

En voor m'n voorbeeld met mp3 en bitrates, eentje met 64 Kbps is logischerwijs kleiner dan een met 320 Kbps bitrate. Maar die van 64 Kbps klinkt voor geen meter in vergelijking. Dat is ook wat ik eerder aangaf met een stream kijken met heel veel veranderingen in beeld. Lagere bitrate is sneller en geeft een kleiner bestand, maar de kwaliteit laat ook wat te wensen over. Maar je gaat niet spontaan een beter resultaat krijgen als je een hogere bitrate dan de bron gebruikt. Je kan van het eerder genoemde mp3'tje met 64 Kbps wel heel fijn een 320 Kbps versie maken, het gaat er niet opeens beter van klinken, de informatie was al weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Hero of Time schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:30:
Je wilt het op je tv kunnen afspelen. Wat is de reden waarom het nu niet werkt? Dat is dan ook gelijk de reden waarom je specifieke codecs moet gebruiken. H.265 kan dan heel mooi een kleiner bestandsgrootte opleveren, maar je hebt daar bar weinig aan als je tv het niet ondersteund. Want dat is ook waarom je de audio track wilt veranderen.

En voor m'n voorbeeld met mp3 en bitrates, eentje met 64 Kbps is logischerwijs kleiner dan een met 320 Kbps bitrate. Maar die van 64 Kbps klinkt voor geen meter in vergelijking. Dat is ook wat ik eerder aangaf met een stream kijken met heel veel veranderingen in beeld. Lagere bitrate is sneller en geeft een kleiner bestand, maar de kwaliteit laat ook wat te wensen over. Maar je gaat niet spontaan een beter resultaat krijgen als je een hogere bitrate dan de bron gebruikt. Je kan van het eerder genoemde mp3'tje met 64 Kbps wel heel fijn een 320 Kbps versie maken, het gaat er niet opeens beter van klinken, de informatie was al weg.
Ik weet niet of mijn tv h265 aan kan. Dat staat nergens omschreven.

Ik begrijp wat je bedoeld bedankt voor de uitleg. Vlc Pakte veranderde niks aan het beeld kwaliteit en bitrate denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Als ik handbrake download dan komt hij met de melding dat Microsoft .NET Desktop Runtime 8.0 geinstalleerd moet worden. Wat ik wel gek vind is dat windows deze update zelf niet automatisch doet.
Dus het komt voor mij raar over dat een programma dat eist en via dat programma kan downloaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Daniel266 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:02:
Als ik handbrake download dan komt hij met de melding dat Microsoft .NET Desktop Runtime 8.0 geinstalleerd moet worden. Wat ik wel gek vind is dat windows deze update zelf niet automatisch doet.
Dus het komt voor mij raar over dat een programma dat eist en via dat programma kan downloaden
Dit is heel normaal. Je bent een beetje paranoide hier.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het punt van .NET 8 heb ik op m'n werk ook met een ander programma. Kale Windows 11 24H2 wil het om een of andere reden wel, maar zodra alle updates zijn toegepast of de basis is 25H2, dan wil het ook niet installeren ivm ontbreken van .NET 8, want er is ondertussen al .NET 9 aanwezig. Geen idee of die backwards compatible is, maar sommige installers gaan er op nat en willen niet verder.

Overigens wel een beetje apart dat voor de Windows versie er .NET nodig is, dat is op Linux en MacOS geen vereiste. Maar de site heeft ook gewoon een link er heen: https://handbrake.fr/docs...download-and-install.html met bijna onderaan een link via aka.ms naar de installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Hero of Time schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:20:
Het punt van .NET 8 heb ik op m'n werk ook met een ander programma. Kale Windows 11 24H2 wil het om een of andere reden wel, maar zodra alle updates zijn toegepast of de basis is 25H2, dan wil het ook niet installeren ivm ontbreken van .NET 8, want er is ondertussen al .NET 9 aanwezig. Geen idee of die backwards compatible is, maar sommige installers gaan er op nat en willen niet verder.

Overigens wel een beetje apart dat voor de Windows versie er .NET nodig is, dat is op Linux en MacOS geen vereiste. Maar de site heeft ook gewoon een link er heen: https://handbrake.fr/docs...download-and-install.html met bijna onderaan een link via aka.ms naar de installer.
Oke bedankt. Ja vond het gek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Wat zou de beste keus zijn voor de voorinstelling?
Fast 1080p30 of matroska H.264 mkv 1080p30? (dit is nauwlijks verschil denk ik)
Of wellicht een andere

Ik heb er net een met handbrake gedaan en het was een H.265 AC-3 en ik had hem op standaard fast 1080p30 laten staan en naar H.264 AAC. Het bestand is nu 50GB groter

De ondertiteling had ik ingesteld als standaard zodat de ondertiteling er wel in zit maar niet ingebrand.
En dat klopt hij zit er in en niet ingebrand en kan hem aan en uit zetten maar als ik met MKV kijk zie ik de ondertiteling er niet in staan?

[ Voor 62% gewijzigd door Daniel266 op 12-10-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Daniel266 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:32:
Ik weet niet of mijn tv h265 aan kan. Dat staat nergens omschreven.
Je kan natuurlijk even wat test/sample video's downloaden en proberen?
Google: video codec samples
Bijvoorbeeld:
https://kodi.wiki/view/Samples

En even nagaan welke TV je precies hebt?
Dat kan misschien al veel extra converteer/rekenwerk schelen.
En de meeste "films" worden vrijwel altijd in zowel H264 als H265/HEVC formaat aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Ik heb al een paar getest maar ik merk niet zoveel in de kwaliteit.
Maar wellicht is er een toch beter vandaar de vraag wat misschien beter is
Fast 1080p30 of matroska H.264 mkv 1080p30 of matroska H.264 mp4 1080p30?

De ondertiteling had ik ingesteld als standaard zodat de ondertiteling er wel in zit maar niet ingebrand.
En dat klopt hij zit er in en niet ingebrand en kan hem aan en uit zetten maar als ik met MKVtoolnix kijk zie ik de ondertiteling er niet in staan. Waarom kan ik hem in mkvtoolnix niet zien? Wellicht doe ik iets verkeerds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
.

[ Voor 99% gewijzigd door Daniel266 op 12-10-2025 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:34
Je kan het freeware programma Handbrake gebruiken. Om je video's om te zetten naar iets wat je tv afspelen kan, met zelfs ondertitels erbij . Hoe je dat precies moet doen staat op internet in tutorials .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
WhiteHwk schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:53:
Je kan het freeware programma Handbrake gebruiken. Om je video's om te zetten naar iets wat je tv afspelen kan, met zelfs ondertitels erbij . Hoe je dat precies moet doen staat op internet in tutorials .
Klopt ik heb handbrake gebruikt en daar stel ik een paar vragen over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
Daniel266 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:27:
[...]

Klopt ik heb handbrake gebruikt en daar stel ik een paar vragen over
Oh sorry ik heb er overheen gelezen.

Als je je bestand in handbrake laad, kies je bij stap 2 de preset( bijv 1080p) filter. Bij encode tablad kan je je videokaart kiezen om het encoden te versnellen. (Je renderd dan via je je videokaart) bij het tablad ondertitel kies je de optie ondertitel inbranden

[ Voor 36% gewijzigd door WhiteHwk op 12-10-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
WhiteHwk schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:52:
[...]

Als je je bestand in handbrake laad, kies je bij stap 2 de preset( bijv 1080p) filter. Bij encode tablad kan je je videokaart kiezen om het encoden te versnellen. (Je renderd dan via je je videokaart) bij het tablad ondertitel kies je de optie ondertitel inbranden
Ow kan gebeuren maakt niet uit.
Zit er geen verschil in fast 1080p30 en matroeska h264 1080p30?

Ondertiteling wil ik niet inbranden maar gewoon aan en uit kunnen zetten dus ipv inbranden te selecteren selecteer ik standaard en dan zit die er niet ingebrand. Maar als ik het laad in mkvtoolnix dan staat die sub er niet bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
Mag ik vragen om welk merk tv het precies gaat? Als je een google tv hebt kan je de VLC app installeren. Maar met een LG tv kan dat niet

Ik begrijp dat je films met ondertitels aan en uit wil zetten en dat regelen met Handbrake.

Is een laptop met VLC aansluiten op tv ook een optie?

Nou ik denk dat terug komend op je vraag. Ik zelf kies altijd fast 1080p 30 Fps mkv

Mkv is een container die ondertitels kan hebben

[ Voor 54% gewijzigd door WhiteHwk op 12-10-2025 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
WhiteHwk schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:04:
Mag ik vragen om welk merk tv het precies gaat? Als je een google tv hebt kan je de VLC app installeren. Maar met een LG tv kan dat niet

Ik begrijp dat je films met ondertitels aan en uit wil zetten en dat regelen met Handbrake.

Is een laptop met VLC aansluiten op tv ook een optie?

Nou ik denk dat terug komend op je vraag. Ik zelf kies altijd fast 1080p 30 Fps mkv

Mkv is een container die ondertitels kan hebben
Ik heb een samsung tv
Ik wil niet via mijn laptop spelen want heb een nas met plex dat werkt opzich goed.

Oke mkv beter dan mp4 dan. H264 1080p30 is ook mkv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er is precies 1 manier die werkt voor precies jouw situatie: probeer alle opties uit. Je merkt het dan vanzelf.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Wat ik wel jammer vind is dat de film groter word ipv kleiner haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Ik heb nu een aantal keer handbrake gebruikt en werkt opzich goed maar wat mij opviel is dat de cpu vaak richting de 100% gaat of is gewoon een tijd letterlijk 100% terwijl alleen handbrake bezig is en als ik chrome wil openen dat dit gewoon een beetje vastloopt zeg maar en niet functioneerd omdat de cpu volledig in beslag word genomen door handbrake.

Is dat niet erg slecht voor mijn cpu? als hij gelange tijd zo hoog is?

ik heb een Intel Core i7 14650HX (16 cores / 24 threads) en een Nvidea Geforce RTX 4060

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel266 op 15-10-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
WhiteHwk schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:52:
[...]

@WhiteHwk Ik kan even niet vinden waar ik de videokaart kan selecteren. Ik zie geen tabblad encode staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
Daniel266 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:45:
[...]

@WhiteHwk Ik kan even niet vinden waar ik de videokaart kan selecteren. Ik zie geen tabblad encode staan
Kan je even een screenshot plaatsen van Handbrake? Ik zelf heb voor de komende paar weken een computer in de buurt. En kan het niet meer voor de geest halen.. ik heb het gegoogled :

For a single GPU
Open HandBrake and load your source file.
Navigate to the Video tab.
In the Video Encoder dropdown menu, select an NVIDIA-specific option, such as "H.264 (NVEnc)" or "H.265 (NVEnc)".
Proceed with your desired settings and start the encode.

[ Voor 26% gewijzigd door WhiteHwk op 15-10-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkTOPLteaN8RU7Enoq4FbLMG2WA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hli97W5tO91S5H5tzY316Xvr.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door sig69 op 15-10-2025 16:55 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Ik heb het gevonden bedankt allebij.
Ik heb H.264 (x264) aanstaan maar ik zie wel dat handbrake nvidea kaart gebruikt.
Zit er nog een verschil in H.264 (x264) en H.264 (NVEnc) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlNIXzqgzN6rnSEa4yAbSPrstaw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qoLOMqnuobWXdPKuTPFM7i4f.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1JjnyxDgUnSs3qSi64sckUCxRM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q3shAR77gK5rivnTMW09YiTi.png?f=user_large

Ik heb nu een aantal keer handbrake gebruikt en werkt opzich goed maar wat mij opviel is dat de cpu vaak richting de 100% gaat of is gewoon een tijd letterlijk 100% terwijl alleen handbrake bezig is en als ik chrome wil openen dat dit gewoon een beetje vastloopt zeg maar en niet functioneerd omdat de cpu volledig in beslag word genomen door handbrake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
Daniel266 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:01:
Ik heb het gevonden bedankt allebij.
Ik heb H.264 (x264) aanstaan maar ik zie wel dat handbrake nvidea kaart gebruikt.
Zit er nog een verschil in H.264 (x264) en H.264 (NVEnc) ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

H.264 (NVEnc) ik zou voor deze gaan, dan word je videokaart gebruikt. Renderen duurt gewoon eenmaal lang, zelfs met een hele krachtige computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Daniel266 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:01:

Je kan in de instellingen de prioriteit op "below normal" zetten, dan zou je systeem wat bruikbaarder moeten blijven. En 100% cpu is niet erg, daar is dat ding voor.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
sig69 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:19:
[...]

Je kan in de instellingen de prioriteit op "below normal" zetten, dan zou je systeem wat bruikbaarder moeten blijven. En 100% cpu is niet erg, daar is dat ding voor.
Ik ben heletijd aan het zoeken naar Below normal maar ik kijk er echt overheen volgens mij wat erg dit haha

Zit er nog verschil in H.264 (x264) en H.264 (NVEnc) aangezien hij bij H.264 (x264) volgens mij ook al mijn videokaart gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
WhiteHwk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

H.264 (NVEnc) ik zou voor deze gaan, dan word je videokaart gebruikt. Renderen duurt gewoon eenmaal lang, zelfs met een hele krachtige computer
Zit daar verschil in tussenH.264 (x264) en H.264 (NVEnc) aangezien hij bij H.264 (x264) volgens mij ook al mijn videokaart gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
Ja want alleen bij nvenc gebruikt hij de nvidea encoder en word de druk verspreid naar je videokaart. Anders alleen je processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:17

FreakNL

Well do ya punk?

Wat een gedoe.
Kun je niet beter een mediaspeler kopen die alles slikt?
Dit zou bij mij al snel mijn neus uitkomen…

Met je videokaart coderen is overigens sneller maar de kwaliteit is ook stukken minder

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 15-10-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
FreakNL schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:55:
Wat een gedoe.
Kun je niet beter een mediaspeler kopen die alles slikt?
Dit zou bij mij al snel mijn neus uitkomen…

Met je videokaart coderen is overigens sneller maar de kwaliteit is ook stukken minder
Waarom zou de kwaliteit slechter zijn? Ik heb net 2 dezelfde dingen gedaan en de ene met en de ander zonder de videokaart en met het oog zie ik geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 23:51
Je moet sowieso de NVENC variant hebben anders pakt hij altijd de CPU om te renderen.

Daarnaast moet je kijken of h265/HEVC ondersteund wordt op de TV.
Dit kun je testen door er 1 te renderen op h265.

Voor het audio gedeelte maakt Handbrake er volgens mij automatisch AAC 2.0 van.
Hier kun je ook mee spelen om te kijken wat de TV allemaal aan kan

Als de ondertiteling een .srt file is die naast de videofile staat pakt VLC deze automatisch op (Plex ook) maar MKVToolnix niet, die kijkt namelijk alleen naar de videofile

En als er wel ondertitels in de videofile zitten moet je deze nog wel handmatig toevoegen, de SRT kun je hier ook handmatig toevoegen.

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
WhiteHwk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:50:
Ja want alleen bij nvenc gebruikt hij de nvidea encoder en word de druk verspreid naar je videokaart. Anders alleen je processor
Als ik het met de videokaart doe dan is de processor nog steeds op 100%. Voor dat is het geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
Ik zie ook dat het een mobiele CPU is klopt dat?
Dan zou je handbrake ook kunnen toevoegen als app die altijd door NVidia gebruikt moet worden.
Daarnaast zou je ook de Intel variant kunnen gebruken, dan gebruikt hij als het goed is Intel QuickSync
Mits de Intel QSV variant in het lijstje er bij staat

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
DaMoUsYs schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:18:
Je moet sowieso de NVENC variant hebben anders pakt hij altijd de CPU om te renderen.

Daarnaast moet je kijken of h265/HEVC ondersteund wordt op de TV.
Dit kun je testen door er 1 te renderen op h265.

Voor het audio gedeelte maakt Handbrake er volgens mij automatisch AAC 2.0 van.
Hier kun je ook mee spelen om te kijken wat de TV allemaal aan kan

Als de ondertiteling een .srt file is die naast de videofile staat pakt VLC deze automatisch op (Plex ook) maar MKVToolnix niet, die kijkt namelijk alleen naar de videofile

En als er wel ondertitels in de videofile zitten moet je deze nog wel handmatig toevoegen, de SRT kun je hier ook handmatig toevoegen.
Bedankt voor de info
Maar als ik Nvenc doe dan is de prosessor alsnog 100%

Als er een srt in het bestand zit kan ik die met handbrak zetten op "standaard" dan word hij niet ingebrand maar blijft er wel in staan. Alleen wat ik nu zie is dat als ik hem op standaard zet en ik klik op coderen of ik ga naar een andere titel dan zet hij hem weer terug op alleen forceren en inbranden

Wat betreft mkvtoolnix, als ik in handbrake in het tabblad algemeen, het formaat op mkv zet dan kan ik het srt bestand wat er in zit weer wel zien in mkv toolnix

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsyVqRL_NkVD8NP7PWEmoc6uYDw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/w2nokZFCvM3f2chiMtrVjUan.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0tH6l2HXfR-yrQ0XHwQWxlhopQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUBmkZrGFGLh6MBIAxurKNnr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYD51v01loKcqn42euJKK7gfw48=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AhOjUrvW9TAnmp5NF34kSgY8.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel266 op 15-10-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
DaMoUsYs schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:22:
Ik zie ook dat het een mobiele CPU is klopt dat?
Dan zou je handbrake ook kunnen toevoegen als app die altijd door NVidia gebruikt moet worden.
Daarnaast zou je ook de Intel variant kunnen gebruken, dan gebruikt hij als het goed is Intel QuickSync
Mits de Intel QSV variant in het lijstje er bij staat
Nee het is geen mobile CPU. of wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
De huidige ondertitel instellingen voegt er geen een toe.
Wat ik er van begreep is dat wat hij nu doet is een ondertiteling maken voor als er een andere taal gesproken wordt, waar die die data vandaan haalt weet ik niet zeker.

Je moet bij Sporen de juiste ondertitels nog toevoegen.

Als ik op onderstaande link kijk. lijkt het er op dat het een mobiele CPU is
Maar er zit dus geen onboard video in de machine ?

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
DaMoUsYs schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:39:
De huidige ondertitel instellingen voegt er geen een toe.
Wat ik er van begreep is dat wat hij nu doet is een ondertiteling maken voor als er een andere taal gesproken wordt, waar die die data vandaan haalt weet ik niet zeker.

Je moet bij Sporen de juiste ondertitels nog toevoegen.

Als ik op onderstaande link kijk. lijkt het er op dat het een mobiele CPU is. Waar zag je dat aan als ik vragen mag?
Maar er zit dus geen onboard video in de machine ?
Sorry ik had de verkeerde schermafbeelding bijgevoegd.
Ik stel hem zo in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQsE-Gg_70SoVW-bJs9CBpTF9bI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zA7EsbyiDjOWtjQIwoOFlIot.png?f=fotoalbum_large

Als ik dan een andere titel aanklik en weer terug ga of op coderen klik om te beginnen staat hij weer zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gOdv5y5XhPgnRDgGEA44QEnQWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BDaqRB1XmLjzsZR7BkqMsiZE.png?f=fotoalbum_large

Sorry ik begreep de term mobile cpu verkeerd heb daar niet veel kaas van gegeten. Het is een laptop dus ik denk dat het inderdaad een mobile cpu is zoals je bedoeld. Wat is onboard video?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Daniel266 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:03:
Zit er geen verschil in fast 1080p30 en matroeska h264 1080p30?
H264 is de codec, 1080p30 geeft de (hoogte) resolutie + FPS aan, dus 1080 pixels in de hoogte en 30FPS. ;)
Ondertiteling wil ik niet inbranden maar gewoon aan en uit kunnen zetten dus ipv inbranden te selecteren selecteer ik standaard en dan zit die er niet ingebrand. Maar als ik het laad in mkvtoolnix dan staat die sub er niet bij
Als mkvtoolnix de sub niet weergeeft, zit er waarschijnlijk geen stream met een subtitle erin inbegrepen in de video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
CH4OS schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:45:
[...]
H264 is de codec, 1080p30 geeft de (hoogte) resolutie + FPS aan, dus 1080 pixels in de hoogte en 30FPS. ;)

[...]
Als mkvtoolnix de sub niet weergeeft, zit er waarschijnlijk geen stream met een subtitle erin inbegrepen in de video.
Ja dat is het gekke, hij zat er wel in en kon hem in vlc aanzetten maar toen stond hij op mp4, nu hij kop mkv staat en gecodeerd is zie ik hem wel in mkvtoolnix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
Ja dat klopt dan gebruikt hij weer de default instellingen
Dan worden de subs weer weggelaten

Daarnaast moet je op een laptop waarschijnlijk specifiek aangeven dat je voor Handbrake de NVidia kaart wil gebruiken
Anders wil Windows stroom besparen en gebruikt hij de Intel video kaart.
Die kun je ook gebruiken maar moet je in plaats van NVENC de optie met Intel QSV gebruken

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
DaMoUsYs schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:49:
Ja dat klopt dan gebruikt hij weer de default instellingen
Dan worden de subs weer weggelaten

Daarnaast moet je op een laptop waarschijnlijk specifiek aangeven dat je voor Handbrake de NVidia kaart wil gebruiken
Anders wil Windows stroom besparen en gebruikt hij de Intel video kaart.
Die kun je ook gebruiken maar moet je in plaats van NVENC de optie met Intel QSV gebruken
hoe kan ik er voor zorgen dat hij de instelling wel laat staan bij de ondertiteling? Want ik stel wat in en hij pakt het helemaal niet?

Ik heb net ingesteld dat handbrake moet draaien op de nvidea maar alsnog is de processor 100%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogfyl1tQ379E58dhckS5wSPta1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xMYPKz9uxtqhcSYIeFB0nKtx.png?f=fotoalbum_large

voor mijn duidelijkheid, als ik NVENC gebruik dan pakt hij de nvidea video kaart?

Hoe zag je dat het om een laptop ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
Zo zou het goed moeten gaan ja.
Misschien een keer herstarten.
Doordat ik de CPU gegoogled heb en op de Intel pagina staat dat het om een Mobiele CPU gaat

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
DaMoUsYs schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:57:
Zo zou het goed moeten gaan ja.
Misschien een keer herstarten.
Doordat ik de CPU gegoogled heb en op de Intel pagina staat dat het om een Mobiele CPU gaat
Je heb me echt heel er geholpen!

Weet je toevallig ook waarom de instellingen van ondertiteling weer terug gaat naar default voordat ik uberhout begonnen ben met coderen?

Ik zie wel dat de bestanden groter zijn als ik NVENC gebruik. Als ik H.264 (x264) gebruikte waren ze een stuk kleiner. Komt dat door de snelheid of weer door iets anders? Kan je in dat geval niet beter de prosessor gebruiken ipv nvidea kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
Nou door je videokaart ook aan te zetten verdeel je de load van je computer. Een full hd film bestand is dan ietsjes sneller ge encoded.
Ik zelf heb een redelijk oude computer met ryzen 3600 en merk wel dat de processor dan niet op volle kracht moet draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
Waarom de file grootte aangepast wordt weet ik niet.
Maar je moet het selectie gedrag aanpassen wat hij moet toevoegen.
Ik heb hier standaard de volgende staan
Unknown
NL
Engels

De rest wordt dan automatisch niet mee genomen.
Dit moet je dan wel in de Voorinstelling / Preset opgeslagen worden volgens mij

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
WhiteHwk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:11:
Nou door je videokaart ook aan te zetten verdeel je de load van je computer. Een full hd film bestand is dan ietsjes sneller ge encoded.
Ik zelf heb een redelijk oude computer met ryzen 3600 en merk wel dat de processor dan niet op volle kracht moet draaien
Oke ja hij is echt heel snel klaar, de ene doet er 20 of 40 minuten over en de andere maar 10 of 2 minuten.
Alleen wel jammer dat de bestanden wel 2 keer groter zijn met de videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
DaMoUsYs schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:16:
Unknown
NL
Engels

Oke bedankt daar ga ik me even in verdiepen. Je hebt me mega goed geholpen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
DaMoUsYs schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:16:
Unknown
NL
Engels

als ik de videokaart gebruik is het dan ook beter qua kwaliteit dan de intel of is het slechter voor de intel als ik die gebruik. Of gaat het alleen om de snelheid van het proces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
Dat weet ik niet, ik heb zelf een volledig AMD systeem
Kwestie van testen

Check dit en help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Daniel266 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:19:
[...]

Oke ja hij is echt heel snel klaar, de ene doet er 20 of 40 minuten over en de andere maar 10 of 2 minuten.
Alleen wel jammer dat de bestanden wel 2 keer groter zijn met de videokaart
Instellingen, Instellingen, Instellingen. Hangt ook van de bron af. Als ik een 64kbps mp3 converteer naar een 320kbps mp3 wordt ie ook groter. Maar je wint er niks mee. Waarschijnlijk is je bron al zwaar/goed gecomprimeerd en ben je het aan het omzetten naar een minder gecomprimeerd format. Ja dan wordt het bestand groter. Ik zou lekker een leuke mediaplayer kopen als ik jou was, heb je dit gedoe niet (waar je, niet lullig bedoelt, geen verstand van hebt)
Sorry maar enige vorm van eigen inzet ontbreekt ook wel. Er wordt gevraagd wat voor je tv je hebt, het is een "samsung". Daar kunnen we niks mee. Als je modelcode+codec in Google gooit komt er waarschijnlijk wel uit wat het ding precies ondersteund.
Als je dit soort dingen wil doen moet je je ook even verdiepen in wat je aan het doen bent

[ Voor 27% gewijzigd door sig69 op 16-10-2025 00:51 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
Misschien ben ik zelf ook niet helemaal duidelijk geweest. Ik zei google tv maar daar bedoel ik Sony,philips en chromecast mee waar je de Vlc app op kan zetten. Op LG tv's en samsung tv's kan je de VLC app niet installeren. Hier liep ik vroeger zelf ook tegen aan. Lg tv zag geen ondertitels alleen als ik het inbrande. Met een android google tv met VLC was het al wat anders.

Maar als je het helemaal instelbaar zou willen ,lijkt mij een laptop of een mini computer of iets aan de tv wel het makkelijkst. Omdat op de computer je ondertitels nog makkelijker kan instellen dan via tv

[ Voor 21% gewijzigd door WhiteHwk op 16-10-2025 08:29 ]

Pagina: 1