Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag over dakconstructie nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Galapogos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-11 10:55
Enkele jaren geleden (februari 2020) zijn wij verhuisd naar onze huidige nieuwbouwwoning. We wonen hier met veel plezier, maar vandaag viel mij toevallig op dat de twee 'staanders' waar het dak op rust niet goed op elkaar aansluiten. Je ziet dit alleen als je er recht onder staat en naar boven kijkt, dus het is me niet eerder opgevallen. Ik weet wel vrij zeker dat dit nog niet zo was toen wij in 2020 de sleutel kregen.

Het is mij uiteraard bekend dat hout werkt, maar toch zit het me niet helemaal lekker. Ik ben immers geen expert. Als er sprake is van een gebrek in de constructie, dan kunnen we als het goed is nog aanspraak maken op garantie. Bovendien willen we binnenkort wellicht een dakkapel laten plaatsen en een tussenwand op zolder maken. Het lijkt me goed dat we vóór we daar aan beginnen duidelijkheid hebben over of er al dan niet een probleem met de dakconstructie is.

Overzichtsfoto van de gehele dakconstructie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWVbbTe1zPqW0-ymZPN7UZVEh_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3o1gt8ftxpdccY01tqxb9qYw.jpg?f=fotoalbum_large

Close-up van de twee middelste 'staanders' van de constructie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6trjLW5cVQsJ2J5JTTKPlnNiIrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHRBWR8lQ27lsVHfI7IaX4jw.jpg?f=fotoalbum_large

Op de laatste foto zie je dat de twee staanders niet netjes op elkaar aansluiten. De houten planken naast de staanders zijn ook een beetje krom gaan staan.

Is dit een normale situatie (werkend hout), of geeft dit aanleiding om een expert in te schakelen? We gaan sowieso de situatie ook melden bij de aannemer zelf.

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:36
niks aan de hand, als je het niet vertrouwd dan boor je een gat door die plaat en zet je er een bout en moer doorheen aan beide kanten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:26
Ik ben ook absoluut geen expert, maar heb wel een boerenverstand. Dat zegt het volgende: de raveelijzers zitten vast aan die 12mm multiplex plaatjes, en moeten daar evident doorheen tot goed in de balken die ten opzichte van elkaar verschoven zijn. Dat geeft te denken, of het daar dan nu nog goed vast zit. Misschien kun je er met een zaklamp in schijnen en dan foto's maken. De slow motion video mode van je telefoon is daarvoor ideaal is mijn ervaring, dan kun je er een goed beeld uit knippen.

Suggestie hierboven van een bout/moer klinkt niet gek. Maar, als dit in 2020 is opgeleverd, moet er nog garantie zijn, en zou ik niet als stap 1 zelf gaan rommelen. Ik zou hiervoor zeker eens contact opnemen met het bouwbedrijf.

Het zal wel aan mij liggen (werk niet in de bouw) maar de constructie komt sowieso vrij marginaal op me over. Zal vast kunnen tegenwoordig met lichtgewicht opbouw, sandwichpanelen ofzo?

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:32
Gaat het over de horizontale lijn op je foto?
Probeer daar eens in te kijken of met een papier te duwen of iets dun.
Ik verwacht dat die wel tegen elkaar zitten.

Of maak je je zorgen om de uitlijning?

Ik vraag me eerder af hoe die balk drager die tegen de multiplex zit bevestigd is, die draagt een zware balk en zit lijkt het alleen op de multiplex?

Maar wat voor dak ligt er boven? Misschien zo goed als zelfdragend?

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:39
laat maar. wat ik zei klopt niet.

alhoewel er wel raveeldragers bestaan met ombuig ijzer strip aan de bovenkant die mogelijk er bij jou ook zitten en zo op de kop van de spanten zijn vastgezet. maar dan zou je met een zaklamp moete schijnen in die kier tussen spant en mp-plaat om te kijken of daar nog ijzer zit.

[ Voor 169% gewijzigd door TheWalrus op 10-10-2025 15:01 ]

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• Galapogos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-11 10:55
Dank voor jullie reacties!
Wilke schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:33:de raveelijzers zitten vast aan die 12mm multiplex plaatjes, en moeten daar evident doorheen tot goed in de balken die ten opzichte van elkaar verschoven zijn.
De nagels waarmee de raveelijzers vast zitten, gaan inderdaad door het multiplex heen en vervolgens de balken in. Hoe goed dat nu nog vast zit met die toch vrij forse spleten tussen multiplex en balk, durf ik niet te zeggen.
Wilke schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:33:Maar, als dit in 2020 is opgeleverd, moet er nog garantie zijn, en zou ik niet als stap 1 zelf gaan rommelen. Ik zou hiervoor zeker eens contact opnemen met het bouwbedrijf.
We gaan inderdaad niet zelf rommelen, maar nemen contact op met het bouwbedrijf. Tijdens de bouw en na oplevering was het contact met dat bouwbedrijf prettig, dus dat geeft wel vertrouwen.
sonina schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:05:
Ik vraag me eerder af hoe die balk drager die tegen de multiplex zit bevestigd is, die draagt een zware balk en zit lijkt het alleen op de multiplex?
De balkdrager zit met nagels bevestigd aan de verticale balken. Die nagels gaan door het multiplex heen. Als ik met een zaklamp de spleet tussen multiplex en verticale balken uitlicht, dan zie ik de nagels zitten.

Daarnaast rust de balkdrager ook aan de bovenkant op in ieder geval de multiplex-plaat, en wellicht ook op de verticale balken, maar dat laatste kan ik niet zien.
sonina schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:05:
Maar wat voor dak ligt er boven? Misschien zo goed als zelfdragend?
In de technische beschrijving van de woning staat niets over hoe het dak in elkaar zit, maar uit foto's uit de bouwfase maak ik op dat er dakplaten van het type IsoFix XT zijn toegepast. Google levert op dat dat zelfdragende dakplaten zijn, ze zijn er in veel varianten. Ik weet niet precies welke variant bij ons gebruikt is.
TheWalrus schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:52:
alhoewel er wel raveeldragers bestaan met ombuig ijzer strip aan de bovenkant die mogelijk er bij jou ook zitten en zo op de kop van de spanten zijn vastgezet. maar dan zou je met een zaklamp moete schijnen in die kier tussen spant en mp-plaat om te kijken of daar nog ijzer zit.
Ik kan vanaf de buitenkant zien dat de raveeldragers inderdaad een ombuig-ijzerstrip aan de bovenkant hebben. Die gaat in ieder geval boven het MDF langs. Het lijkt me voor de hand liggen dat die ook boven de spanten doorlopen, maar dat kan ik helaas niet zien, ook niet door met een zaklamp in de kier tussen spant en multiplex-plaat te kijken. Daar is die spleet te diep voor helaas.
Pagina: 1