ISDE subsidie in Groningen en Noord-Drenthe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-10 15:24
Beste mede tweakers. Ik zit met een vraag / probleem rondom het aanvragen van ISDE subsidie op isolatiemaatregelen in de provincie Groningen en Noord-Drenthe. Even een inleiding:

Via de ISDE regeling kunnen woningeigenaren bij de RVO subsidie aanvragen voor het verduurzamen van hun woning. Het gaat dan o.a. (maar niet uitsluitend) om isolatiemaatregelen.

Via de Nij Begun regeling kunnen woningeigenaren in Groningen en Noord-Drenthe bij de SNN subsidie aanvragen voor het verduurzamen van hun woning. Het gaat uitsluitend om isolatiemaatregelen.

De Nij Begun regeling is lange tijd in voorbereiding geweest waarbij in eerste instantie het advies gegeven werd om alvast te starten met de werkzaamheden en ook alvast ISDE subsidie aan te vragen. Later kon dan (was de gedachte) aanvulling Nij Begun gevraagd worden. Per 3 juni 2025 is de regeling dan eindelijk gelanceerd in een definitieve vorm waarbij men (helaas naar mijn mening) gekozen heeft om de ISDE subsidie op te nemen in de Nij Begun regeling. RVO weigert subsidie aanvragen uit Groningen en Noord-Drenthe voor isolatiemaatregelen dan ook per genoemde datum. De gedachte hierachter is dat woningeigenaren maar bij één loket een aanvraag hoeven te doen maar het levert ook problemen op. Concreet:
  1. Nij Begun rekent met een "grove" 30% vergoeding voor ISDE maatregelen ongeacht de daadwerkelijke vergoeding waar de ISDE regeling in voorziet. Soms valt dit gunstig uit, soms helemaal niet.
  2. Voor veel maatregelen binnen de Nij Begun regeling is het opstellen van een isolatieplan door een deskundigde vereist. Dit werpt een extra drempel op ten opzichte van de ISDE regeling.
  3. In tegenstelling tot de ISDE regeling kent Nij Begun een maximum aan de hoeveelheid/dikte aan te brengen isolatie. Je mag wel meer/beter isoleren maar ontvangt dan een lagere vergoeding van opnieuw 30%.
  4. Nij Begun kent een DHZ variant op de regeling. Het is onduidelijk of deze ook geldt voor de 30% "ISDE" vergoedingen.
  5. Nij begun hanteert een lijst van aangesloten uitvoerders die de werkzaamheden mogen uitvoeren om subsidie te kunnen ontvangen. Uitvoerder niet op de lijst? Geen subsidie!
Met name het laatste punt is op dit moment een probleem voor ons. Wij hebben de opdracht om nieuwe kozijnen met triple glas te plaatsen vóór 3 juni 2025 geaccordeerd zonder te weten dat er ineens een aanvullende regel zou zijn dat een bedrijf aangesloten moet zijn bij het Nij Begun netwerk. Kunnen ook niet meer annuleren omdat ze al geleverd en deels gemonteerd zijn. Nou was dat (voor ons) geen probleem geweest zolang we het recht op ISDE maar gewoon hadden kunnen behouden. Het is natuurlijk vervelend om een aanvullende subsidie mis te lopen maar nu lopen we gewoon de hele subsidie mis! Alleen maar omdat we in Groningen wonen. Elke andere Nederlander had gewoon subsidie kunnen aanvragen voor exact dezelfde werkzaamheden door exact dezelfde leverancier!

Nou zijn er een aantal vragen in me opgekomen:
  • Hoe kan het dat woningeigenaren in Groningen en Noord-Drenthe uberhaupt uitgesloten worden van een landelijke regeling? Dat is toch vreemd? Waarom kunnen wij niet meer terecht bij het RVO wanneer we niet in aanmerking komen voor een Nij Begun subsidie?
  • Als bovenstaande dan al okee zou zijn hoe kan het dan dat er voor ons andere regels gelden voor de "ISDE" regeling binnen Nij Begun?
Had men niet op z'n minst moeten beslissen om het 30% / ISDE vangnet binnen de Nij Begun regeling uit te sluiten van de regel dat de maatregel alleen door een aangesloten bedrijf uitgevoerd mag worden? Dit hoeft immers voor de "echte" ISDE regeling ook niet.

RVO noemt dit trouwens Maatregel 29. De wettekst staat hier. Een korte quote daaruit:
In afwijking van het voorgaande is een subsidie opgenomen van 30% voor schuimbeton, bodemisolatie en maatregelen waarmee verdergaand wordt geïsoleerd dan noodzakelijk is om de standaard voor woningisolatie te behalen. Indien vanaf 10 maart 2025 een opdracht is verstrekt tot uitvoering daarvan of, in het geval van een doe-het-zelver, de uitvoering daarvan is gestart vanaf 10 maart 2025 geldt ook voor triple glas en nieuwe kozijnen een subsidie van 30%. Deze subsidies zijn overgenomen uit de ISDE, om te waarborgen dat men deze subsidieaanspraken niet verliest. Daarnaast wordt er hiermee voor gezorgd dat woningeigenaren één aanvraag kunnen doen voor zowel de subsidie voor maatregel 29 als het ISDE-gedeelte voor isolatie- en/of ventilatiemaatregelen. Om die reden vallen deze subsidies dan ook buiten het maximumbedrag dat de burger kan ontvangen, hetgeen hiervoor is beschreven.
Ik hoor graag alle gedachten, ervaringen en/of ideeën. Zowel concreet met betrekking op ons probleem van misgelopen subsidie op de kozijnen met triple glas als in zijn algemeenheid hoe en of het (juridisch) kan dat bepaalde delen van Nederland een totaal anders ingevulde variant van een landelijke regeling voorgeschoteld krijgen. Het zou toch ook vreemd zijn als mensen in een bepaalde provincie minder (of juist meer) kinderopvangtoeslag zouden krijgen dan in andere provincies? :?

[ Voor 11% gewijzigd door mvdklip op 10-10-2025 22:11 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:28
https://www.nationaalcoor...en/eigenaren/maatregel-29

Hier staat meer informatie

[ Voor 15% gewijzigd door rickskeg99 op 10-10-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De ISDE kent overigens ook maxima. Zo is alles boven de grens van 45m2 aan glas niet gesubsidieerd. De bovengrens voor dakisolatie is 200m2, zoldervloerisolatie 130m2, bodem/vloerisolatie 130m2 en gevel 170m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:46
Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Wij hebben onze dak isolatie verbeterd en onder ISDE subsidie krijgen wij meer terug dan onder Nij Begun. Dat lijkt mij persoonlijk niet helemaal eerlijk. Ik ben dus ook voornemens om hier nog wel werk van te maken, maar ben benieuwd of het ook daadwerkelijk wat op gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Ja en nee. Dat gaat over de combinatie van versterken en isoleren. Dit topic gaat alleen over isoleren en dan met name het feit dat Groningers uitgesloten worden van de landelijke ISDE regeling met als alternatief een andere regeling met andere eisen en vergoedingen.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
pagani schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:33:
De ISDE kent overigens ook maxima. Zo is alles boven de grens van 45m2 aan glas niet gesubsidieerd. De bovengrens voor dakisolatie is 200m2, zoldervloerisolatie 130m2, bodem/vloerisolatie 130m2 en gevel 170m2.
Klopt maar dat zijn wel ander soort maxima. Feitelijk zeggen die alleen iets over de maximale grootte van de woning terwijl het bij Nij Begun een maximum dikte/isolatiewaarde is. Ik heb het verduidelijkt in de startpost.

[ Voor 10% gewijzigd door mvdklip op 10-10-2025 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
fixen schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:45:
Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Wij hebben onze dak isolatie verbeterd en onder ISDE subsidie krijgen wij meer terug dan onder Nij Begun.
Deze verwachten wij ook nog tegen te komen later in het proces. We doen namelijk veel meer dan alleen de genoemde kozijnen en moeten dus nog maar afwachten hoeveel we krijgen voor de andere maatregelen.

Het is natuurlijk vechten tegen de bierkaai maar iets zegt me dat ze bij de oorspronkelijke opzet hadden moeten blijven van een eventuele aanvullende subsidie bovenop de ISDE. Als je die aanvullende subsidie dan niet krijgt wegens strengere voorwaarden is er geen man overboord en krijg je "gewoon" subsidie net als elke andere Nederlander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
@fixen Heb je al in gedachten hoe je hier werk van wil maken? Heb je een rechtsbijstandverzekering?

Ik vraag me af of dit nou een geschil met de overheid is of niet. Eigenlijk zou ik die wettekst eens helemaal van voren naar achteren moeten doornemen of daar iets in staat van die goedgekeurde bedrijven en het toepassen van die voorwaarde op de 30% regel. Of uberhaupt het toepassen van aanvullende voorwaarden (t.o.v. de ISDE) op de 30% regel. Als de wettekst daar namelijk iets over zegt en de SNN voert dat uit dan hebben we weinig poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:27
en heb je al gebeld met Nij Begun en ze verteld waar je nu tegenaan loopt? Mogelijk is daar gewoon een workaround voor en kunnen ze je toch de subsidie voor die kozijnen verlenen. Het lijkt me sterk dat jouw situatie uniek is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Uit artikel 18.4:
De aanvrager laat maatregelen alleen uitvoeren door een branchegerelateerd bedrijf indien dit bedrijf zich heeft gecommitteerd aan de isolatie- en ventilatiemaatregelencatalogus. Dat bedrijf hanteert maximaal de in die catalogus genoemde bedragen voor het uitvoeren van de maatregelen.
Uit de toelichting punt 2.3:
In afwijking van het voorgaande is een subsidie opgenomen van 30% voor schuimbeton, bodemisolatie en maatregelen waarmee verdergaand wordt geïsoleerd dan noodzakelijk is om de standaard voor woningisolatie te behalen. Indien vanaf 10 maart 2025 een opdracht is verstrekt tot uitvoering daarvan of, in het geval van een doe-het-zelver, de uitvoering daarvan is gestart vanaf 10 maart 2025 geldt ook voor triple glas en nieuwe kozijnen een subsidie van 30%. Deze subsidies zijn overgenomen uit de ISDE, om te waarborgen dat men deze subsidieaanspraken niet verliest. Daarnaast wordt er hiermee voor gezorgd dat woningeigenaren één aanvraag kunnen doen voor zowel de subsidie voor maatregel 29 als het ISDE-gedeelte voor isolatie- en/of ventilatiemaatregelen. Om die reden vallen deze subsidies dan ook buiten het maximumbedrag dat de burger kan ontvangen, hetgeen hiervoor is beschreven.
Uit de toelichting punt 3.3:
De subsidie op grond van deze regeling is een aanvulling op deze bestaande subsidies. Na de inwerkingtreding van deze regeling kan een aanvrager die onder hoofdstuk 3 van deze regeling valt, geen ISDE meer aanvragen voor isolatie- en ventilatiemaatregelen waarvoor ook een subsidie op grond van de ISDE kan worden aangevraagd bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), die deze regeling uitvoert, maar dient de aanvrager een aanvraag in bij SNN op grond van deze regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
No Hands schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:13:
en heb je al gebeld met Nij Begun en ze verteld waar je nu tegenaan loopt? Mogelijk is daar gewoon een workaround voor en kunnen ze je toch de subsidie voor die kozijnen verlenen. Het lijkt me sterk dat jouw situatie uniek is.
Al gedaan. Antwoord: ze voeren uit en ik heb pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Zojuist dus een eerste poging gedaan om die wettekst door te spitten en ik kom (helaas) precies tegen wat RVO en SNN in de uitvoering doen:
  • Woningeigenaren die onder de Nij Begun regeling vallen weigeren voor de ISDE.
  • 30% subsidie bieden als alternatief voor de ISDE.
  • Eisen dat de werkzaamheden uitgevoerd worden door een bedrijf dat zich gecommitteerd heeft aan de spelregels.
De wettekst sluit de 30% regeling wél uit van de voorwaarde dat een isolatieplan nodig is en ook van het maximumbedrag maar helaas niet van de voorwaarde van het bedrijf dat zich gecommiteerd heeft. M.i. een misser maar wordt wel moeilijk om aan te vechten zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixen
mvdklip schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:57:
@fixen Heb je al in gedachten hoe je hier werk van wil maken? Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Ik ben er nog niet helemaal uit. Mijn hoofd staat nu ook vooral bij andere werkzaamheden. Zodra ik er achteraan gegaan ben en er zijn interessante ontwikkelingen dan laat ik het hier wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixen
Heb je overigens al aan het bedrijf gevraagd of zij zich willen aanmelden bij Nij Begun? Dit kan volgens mij vrij makkelijk en misschien staan ze er helemaal niet zo onwillend tegenover omdat het ze ook klandizie op kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
fixen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:00:
Heb je overigens al aan het bedrijf gevraagd of zij zich willen aanmelden bij Nij Begun?
Heb ik wel naar gekeken, ja. Helaas is het niet een kwestie van alleen maar aansluiten. Er is een handleiding hoe die bedrijven dan precies moeten offreren en factureren. In de maatregelencatalogus vind ik een maatregel die op mijn situatie van toepassing is:
Vervangen houten kozijn door houten kozijn met triple glas (30% subsidiabel)
Wat ik mis is het vervangen van een houten kozijn door een kunsstof kozijn. Dat kan blijkbaar niet? :D Ik negeer de kunststof kozijnen maar even voor nu dan en reken alleen met de houten kozijnen die we hebben aangeschaft.

De maximale prijs is €1004,61 inclusief BTW per m2 als ik de sheet goed begrijp. Wij hebben 6,65m2 voor €6451,50 inclusief BTW aangeschaft dus dat zit op zich wel onder de maximale prijs. Dan is alleen nog de vraag of de manier van offreren en factureren voldoet aan de eisen van Nij Begun en of ze uberhaupt accepteren dat een offerte met terugwerkende kracht onder de regeling valt. :P Zo te zien had dan op z'n minst de maatregelcode op de factuur moeten staan, maar ja misschien kan het bedrijf nog een nieuwere versie van die factuur sturen.

Er is nog wel één gek ding dan: wij hebben de factuur al betaald maar de SNN gaat uit van het betalen van het subsidiale deel rechtstreeks aan de uitvoerder. Dat zou dat bedrijf dan weer aan ons terug moeten storten. Maar ja, wel 30% van €6451,50. Dat is best een boel geld. Dan hebben we ook nog ruim €3500 aan kunststof kozijnen maar daarvoor kan ik dus geen maatregel vinden omdat ze in de plaats van houten kozijnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fixen
Het bedrijf waar wij het dak hebben laten doen was ook nog niet aangesloten bij Nij Begun, maar zijn na aanleiding van mijn mailtje daar nu wel mee bezig. Een factuur opnieuw laten opstellen hoeft natuurlijk niet een groot probleem te zijn voor een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Ik ga ook kijken of dat lukt met ons bedrijf maar het is natuurlijk eigenlijk geen oplossing voor het probleem dat wij Groningers uitgesloten worden van de landelijke regeling. In het beste geval krijg je een lagere vergoeding via deze omweg. Dat is natuurlijk nog steeds heel raar aangezien de bedoeling juist is/was om een extra impuls te geven aan de provincie. :X

50% of 100% van de kosten vergoed is de belofte maar als je dan vergelijkt met ISDE kun je je afvragen 50% of 100% van wat? Niet van de werkelijke kosten in ieder geval. Om nog maar te zwijgen van de 30% regeling voor zaken die ze "onnodig" vinden bij Nij Begun.

[ Voor 26% gewijzigd door mvdklip op 14-10-2025 13:52 ]

Pagina: 1