MacOS versie kiezen bij installatie nieuwe MacBook?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Hi,

Ik ben van plan een MacBook te kopen en vraag me af welke OS versie ik er bij krijg.
Tahoe is wat mij betreft Taboe want ik heb begrepen dat er nog veel stoute bugs zijn.
Zo schijnt vscode (essentieel voor mij) niet goed te werken onder Tahoe.

Onder Sequoia werkt alles goed, en dat zou ik daarom graag installeren.
Weet iemand of er tijdens de installatie van een MacBook de mogelijkheid is om de OS versie te kiezen?
Of wordt standaard de laatste versie geïnstalleerd?

Beste antwoord (via Rob vd Hoeven op 10-10-2025 08:29)

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:35

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Er is inmiddels een eerste patch (26.0.1) die al veel problemen verhelpt. De problemen met Tahoe vallen overigens reuze mee - het is met name Liquid Glass-incompatibiliteit waardoor apps soms niet lekker werken, maar je ziet al veel van dat soort issues weggepatched worden door de leveranciers van die apps.

Over het algemeen is het (op een productiemachine) wel altijd verstandig om een maandje of twee te wachten voordat je upgrade, maar daar heb je weinig aan als je de machine nog moet kopen natuurlijk :)

Als je een Mac koopt met een productiedatum van vóór de introductiedatum van Tahoe, dan staat de vorige versie van macOS er nog op. Je krijgt dan na de setupprocedure een melding dat er een nieuwe versie is, en kunt upgraden (maar dat hoeft niet).

Een Apple Silicon-machine (alles dat geen Intel-CPU heeft, maar een M1- t/m M4-CPU dus) die op Tahoe draait, kan niet meer teruggezet worden naar een oudere versie van macOS. Ook niet als de machine met een oudere versie van macOS is geleverd. Met Intel-gebaseerde Macs is dit soms wel mogelijk (afhankelijk van het bouwjaar) door shift+option+command+R ingedrukt te houden (in plaats van de gebruikelijk command+R voor de huidig geinstalleerde versie of command+option+R voor de meest recente). Let op: deze toetsencombinaties werken niet op een Apple Silicon-Mac.

Voor Apple Silicon geldt: Als je de system restore start (powerknop ingedrukt houden na het aanzetten), dan kun je kiezen voor een reinstall. Die kiest voor de meest recente patchversie van het OS dat op dat moment op de SSD staat, of de meest recente macOS die het apparaat ondersteunt als er nog geen OS op de SSD staat. Als je de SSD via Disk Utility gewist hebt vlak voor de system restore, dan kan het zijn dat je de vorige versie terugkrijgt, maar dat is geen garantie. Apple doet daar vaag over (letterlijke tekst uit het supportdocument: "you might get the macOS that you were using before upgrading", waarbij might het sleutelwoord is).

Apple houdt meestal enkele dagen na de release van een nieuwe macOS-versie wel de optie om de oude versie te herinstalleren, maar blokkeert dat dus vrij snel.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:51
Standaard wordt de laatste versie geïnstalleerd, tenzij je nog een model hebt dat geproduceerd is voor de introductie van Tahoe.

Volgens mij kan je ook altijd terug naar Sequoia als het model wat je koopt deze versie ondersteund.

Ik herken de stoute bugs overigens niet. Ook niet met VS Code. Misschien eerst proberen en dan zelf een mening vormen?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 06:33:
Ik herken de stoute bugs overigens niet. Ook niet met VS Code. Misschien eerst proberen en dan zelf een mening vormen?
Bedankt voor je reactie en fijn dat Tahoe bij jou geen problemen heeft. Ik heb nog geen MacBook, dus zelf even proberen gaat niet. Ik moet afgaan op de ervaringen van anderen. Als je Googled op "Tahoe bugs" dan worden er best wel veel rare problemen gemeld. De problemen met vscode (en andere electron software) zijn best wel serieus, en het is raar dat deze blijkbaar niet tijdens het testen naar boven kwamen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Er is inmiddels een eerste patch (26.0.1) die al veel problemen verhelpt. De problemen met Tahoe vallen overigens reuze mee - het is met name Liquid Glass-incompatibiliteit waardoor apps soms niet lekker werken, maar je ziet al veel van dat soort issues weggepatched worden door de leveranciers van die apps.

Over het algemeen is het (op een productiemachine) wel altijd verstandig om een maandje of twee te wachten voordat je upgrade, maar daar heb je weinig aan als je de machine nog moet kopen natuurlijk :)

Als je een Mac koopt met een productiedatum van vóór de introductiedatum van Tahoe, dan staat de vorige versie van macOS er nog op. Je krijgt dan na de setupprocedure een melding dat er een nieuwe versie is, en kunt upgraden (maar dat hoeft niet).

Een Apple Silicon-machine (alles dat geen Intel-CPU heeft, maar een M1- t/m M4-CPU dus) die op Tahoe draait, kan niet meer teruggezet worden naar een oudere versie van macOS. Ook niet als de machine met een oudere versie van macOS is geleverd. Met Intel-gebaseerde Macs is dit soms wel mogelijk (afhankelijk van het bouwjaar) door shift+option+command+R ingedrukt te houden (in plaats van de gebruikelijk command+R voor de huidig geinstalleerde versie of command+option+R voor de meest recente). Let op: deze toetsencombinaties werken niet op een Apple Silicon-Mac.

Voor Apple Silicon geldt: Als je de system restore start (powerknop ingedrukt houden na het aanzetten), dan kun je kiezen voor een reinstall. Die kiest voor de meest recente patchversie van het OS dat op dat moment op de SSD staat, of de meest recente macOS die het apparaat ondersteunt als er nog geen OS op de SSD staat. Als je de SSD via Disk Utility gewist hebt vlak voor de system restore, dan kan het zijn dat je de vorige versie terugkrijgt, maar dat is geen garantie. Apple doet daar vaag over (letterlijke tekst uit het supportdocument: "you might get the macOS that you were using before upgrading", waarbij might het sleutelwoord is).

Apple houdt meestal enkele dagen na de release van een nieuwe macOS-versie wel de optie om de oude versie te herinstalleren, maar blokkeert dat dus vrij snel.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Nu online
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:58:

Bedankt voor je hele uitgebreide en duidelijke antwoord! Ik beschouw mijn toekomstige MacBook als een productiemachine, en denk dat het daarom verstandig is om een paar maandjes met de aanschaf te wachten. De laatste OS versie heeft naast nadelen natuurlijk ook voordelen, en problemen zullen hopelijk in de loop der tijd worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:58:
Ah, dit was mij ook nog niet bekend. Jammer zeg, want macOS was zo'n beetje het enige besturingssysteem van Apple waar je wel mocht kiezen welke versie je wilde installeren. Ook jaren later nog. Dat is dus niet meer zo? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Rob vd Hoeven schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:38:
[...]

Bedankt voor je reactie en fijn dat Tahoe bij jou geen problemen heeft. Ik heb nog geen MacBook, dus zelf even proberen gaat niet. Ik moet afgaan op de ervaringen van anderen. Als je Googled op "Tahoe bugs" dan worden er best wel veel rare problemen gemeld. De problemen met vscode (en andere electron software) zijn best wel serieus, en het is raar dat deze blijkbaar niet tijdens het testen naar boven kwamen.
Bijzonder trouwens, ik heb zelfs de beta's geïnstalleerd en ben niets geks tegengekomen in VS Code. Ik denk overigens dat er altijd wel iets te vinden is met een nieuwe release. En dat mag van mij ook wel, het rigoreuze updatebeleid van Apple en het uitfaseren van oude frameworks doet ook wat met de stabiliteit van een besturingssysteem in het algemeen.

Ik hoop in ieder geval dat je nog een MacBook aantreft met Sequoia. En zo niet, dan komt het vast ook wel goed. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:22
VSCode werkt prima hier. Eigenlijk alle applicaties tot zover wel, zelfs alle VPN's en remote desktop rommel van m'n opdrachtgevers. De kleine problemen die ik had waren met het OS zelf en die zijn inmiddels ook opgelost.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:42:
[...]

Ah, dit was mij ook nog niet bekend. Jammer zeg, want macOS was zo'n beetje het enige besturingssysteem van Apple waar je wel mocht kiezen welke versie je wilde installeren. Ook jaren later nog. Dat is dus niet meer zo? :-(
Nee, dat is inderdaad niet meer zo. Ze zijn dezelfde kant opgegaan die ze bij iOS en iPadOS hanteren, namelijk forceren dat iedereen de hoogst mogelijke versie krijgt die het apparaat ondersteunt.

Daar valt wat voor te zeggen natuurlijk, vooral op het vlak van veiligheid, maar in sommige gevallen zou het wel fijn zijn om een paar versies achter te lopen.

Ik heb om die reden naast mijn productie Macs ook oudere Macs staan met nog gangbare, maar oudere versies van macOS erop voor testdoeleinden. Ik ben op dit moment bezig om dat gevirtualiseerd te krijgen (scheelt risico op hardwarefalen en een hoop ruimte).

[ Voor 6% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 10-10-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:24
Lukt een oudere MacOS versie installeren via een USB-stick ook niet meer?

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

pporrio schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:16:
Lukt een oudere MacOS versie installeren via een USB-stick ook niet meer?
https://discussions.apple.com/thread/255879291?sortBy=rank

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1