Trunk en Vlan tagged en untagged

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:24
Ik heb al heel wat opzoekwerk gedaan in verband met VLAN’s en Trunk maar geraak niet verder

Op een HPE switch JG933A staan 2 VLAN’s ingesteld om CCTV camera beelden en CCTV client pc's te scheiden van elkaar.
Vlan 1: poort 1 t/m 18
Vlan 2: poort 19 t/m 24
Switch is glas en koper poorten.

Nu wil ik poort 9 zou configureren dat deze zowel pakketjes vervoert voor Vlan 1 en Vlan2.

Ik heb deze nu zoals hieronder te zien is ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuKHexBuKzU8Tkf6LSHnPlop22g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSfohpKTBEJKLbTI7DfmYP6k.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiv_Bi4QbfcP55vZQv9wfXrkuvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JADPmA7AMt4nHRCaoLhd8BjK.jpg?f=fotoalbum_large

En de switch waar de de glaspoort 9 naar toe loopt heb ik ingesteld zoals hieronder:
Poort 24 Client PC
Poort 25 Trunk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jiisMkpodgLSEOGYQbPKb3zXEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjdtTDpJGe7g0nsrhEh2QtJJ.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:14

lier

MikroTik nerd

Meestal staat in een topic ook een vraag.

Desondanks mijn reactie: gebruik geen VLAN ID 1 als je met custom VLAN's aan de slag gaat.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:39
Ik lees ook geen vraag, maar ik vermoed dat je setup op dit moment niet werkt? :)

Zoals lier aangeeft, geen VLAN ID 1 gebruiken, dat gaat je snel genoeg problemen (of security issues) opleveren :)

Verder, op de poort 25 van die 2e switch, in die trunk moet je ook VLAN1 en VLAN2 toestaan, anders komen die nooit over de trunk heen. Daarna kan/mag je die VLAN's untagged op de poorten zetten van die 2e switch zodat je erbij kan.

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Xilvaro schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:42:
Ik lees ook geen vraag, maar ik vermoed dat je setup op dit moment niet werkt? :)

Zoals lier aangeeft, geen VLAN ID 1 gebruiken, dat gaat je snel genoeg problemen (of security issues) opleveren :)

Verder, op de poort 25 van die 2e switch, in die trunk moet je ook VLAN1 en VLAN2 toestaan, anders komen die nooit over de trunk heen. Daarna kan/mag je die VLAN's untagged op de poorten zetten van die 2e switch zodat je erbij kan.
Oke geen Vlan 1 dat wordt lastig. Er zien nu meer switches en ze staan allemaal standaard op Vlan1.
Als ik nu Vlan 1 wijzig naar 3 moet ik overal vlan1 wijzigen naar 3 toch?

Je zegt "Verder, op de poort 25 van die 2e switch, in die trunk moet je ook VLAN1 en VLAN2 toestaan" bedoel je dan beide op tagged zetten? Want 1 staat nu wel op untagged en 2 op tagged!

[ Voor 9% gewijzigd door gigabit op 09-10-2025 14:12 ]

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:31
Verwar je Trunk niet met Uplink in jouw scenario?
Trunk bij HP is het samenvoegen van ethernet verbindingen t.b.v. fault-tolerance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:14

lier

MikroTik nerd

gigabit schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:10:
Oke geen Vlan 1 dat wordt lastig. Er zien nu meer switches en ze staan allemaal standaard op Vlan1.
Als ik nu Vlan 1 wijzig naar 3 moet ik overal vlan1 wijzigen naar 3 toch?
Dan staan ze allemaal verkeerd ingesteld.
Je zegt "Verder, op de poort 25 van die 2e switch, in die trunk moet je ook VLAN1 en VLAN2 toestaan" bedoel je dan beide op tagged zetten? Want 1 staat nu wel op untagged en 2 op tagged!
Als je het over een trunk poort hebt, dan zijn alle VLAN's als tagged ingesteld. In geval van een hybride port kan je tagged en (een VLAN) untagged combineren.

Kan je een netwerk diagram maken zodat duidelijk is wat je precies wil?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:19
Ik lees ook niets over een router of firewall tussen Vlan1 en Vlan2.
Hoe praten die Vlan's met elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Hier een blokschema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRcyKnErCbw3n_ThJ6RZqoRWRsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/viFLpUvq0mc3RvOfWhO2A9IE.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Dronium schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:31:
Hoe praten die Vlan's met elkaar?
Niet.
Dat is juist de bedoeling, dat ze gescheiden zijn van elkaar.
De scheiding tussen vlans en wie wat op welke poort mag en kan gebeurt in de switch zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:19
gigabit schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:32:
Op een switch staan 2 VLAN’s ingesteld om CCTV camera beelden en CCTV client pc's te scheiden van elkaar.
Als je camera's in een ander Vlan staan als de Client pc's moet er een device (router of firewall) zijn wat die twee Vlan's met elkaar laat praten. Anders kunnen je Clients geen camera beelden weergeven.

Ik zie nu in je tekening dat dit in jouw situatie door de switch gedaan word. Die functioneerd dus als router tussen je Vlan's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:21
Heb je op de switch met IP 192.168.0.20 ook VLAN2 tagged op de poort gezet die naar switch met IP 192.168.0.18 gaat?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
FredvZ schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

Heb je op de switch met IP 192.168.0.20 ook VLAN2 tagged op de poort gezet die naar switch met IP 192.168.0.18 gaat?
Nee er loopt een glasvezel rechtstreeks van switch met IP 192.168.1.9 poort 9 naar switch met IP 192.168.0.18 poort 25

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maak aub even gewone screenshots, dat kijkt zoveel fijner :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Boudewijn schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:45:
Maak aub even gewone screenshots, dat kijkt zoveel fijner :)
Ja snap had ik beter kunnen doen maar ben niet meer op locatie.

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

gigabit schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:27:
[...]

Nee er loopt een glasvezel rechtstreeks van switch met IP 192.168.1.9 poort 9 naar switch met IP 192.168.0.18 poort 25
welk medium je gebruikt speelt geen rol, je moet tegen die poort zeggen dat ie die vlan's mag doorgeven ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Dus beide vlans taggen en op trunk zetten.

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bij HP tagged men een fysieke poort (en pakketjes) met een VLAN nummer.

Zoals @EverLast2002 al aangaf is bij HP een Trunk enkel voor fault tolerance en hogere snelheid. Die hogere snelheid haal je alleen bij meerdere streams overigens.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
gigabit schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:03:
Dus beide vlans taggen en op trunk zetten.
Vergeet Trunk, dit gebruik je alleen als je meerdere poorten en netwerkkabels wilt "bundelen" t.b.v. fault tolerance (en snelheid).

Gewoon de fysieke poorten configureren op elke switch die toegang moet hebben tot vlan X.

Ik heb hier zelf een HP1820 switch, daar heb ik eerst de vlans in aangemaakt en vervolgens de betreffende poort(en) "member" gemaakt van de betreffende vlan(s).
Daarna zet je poort X als "Tagged" waarover diverse vlans moeten lopen, dit is in feite de Uplink poort naar je andere switch.

Untagged = 1 vlan (i.c.m. PVID)
Tagged = meerdere vlans

[ Voor 4% gewijzigd door EverLast2002 op 10-10-2025 12:35 ]

Pagina: 1