Spotify streamt niet in 24 bits/44,1Khz.FLAC naar Hegel H590

Pagina: 1
Acties:

• Metaltoby
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-11 15:15
Spotify gebruik ik op de hoogste kwaliteit met koptelefoon op android en ook vanuit android bestuur ik mijn streamers zoals de Hegel H590 en de Hifirose SR130. Helaas streamt Spotify niet in de hoogste kwaliteit naar deze Rose RS130 en HegelH590. De streamkwaliteit wordt terug gezet naar zeer hoog, 320kbps. De instellingen in Spotify staan goed (zonder kwaliteitsverlies en niet automatisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zkMfDKM94nyh6WBtOV3GNXfT94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rizw9Ya55iWS33h3QdhbgdFU.png?f=fotoalbum_large

Wat kan ik er aan doen om de maximale geluidskwaliteit te benutten van spotify op deze streamers?

ps. Tidal en Qobuz streamen wel in de maximale geluidskwaliteit van android.

Alvast bedankt.

[ Voor 22% gewijzigd door Metaltoby op 09-10-2025 12:34 ]

• Cornholius
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-11 23:32
Je apparaat ondersteund FLAC dus het zou moeten kunnen werken.
Ik vermoed echter dat je het via Spotify Connect probeer? Ik heb geen Rose, maar lossless audio werkte bij mij ook niet met Spotify Connect. Probeer het eens over HDMI.
Als het goed is ondersteund de Rose HDMI 2.0 met ARC wat voldoende bandbreedte heeft voor lossless audio.

• Metaltoby
Aan de bandbreedte voor de kabels ligt het niet. De streamers gaan nu via een AudioQuest Diamond USB kabel. Spotify is de enige streamingsdienst die het niet doet.

• Cornholius
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-11 23:32
Snap ik, De (mogelijke) oplossing ligt ook niet in de bandbreedte als dat zo overkwam.
Het issue is dat (als je nu) spotify connect gerbruikt dat niet gaat werken. Of dat bij iedereen zo is weet ik niet, bij mij werkt het in ieder geval ook niet. En of dat in de toekomst opgelost gaat worden door een firmware update geen idee....Ik kan het lossless selecteren in de Spotify app, maar het springt steeds terug dat het apparaat het niet ondersteund. (Terwijl die wel FLAC aan kan).
Door geen Spotify Connect te gebruiken maar het signaal via HDMI te sturen ging er bij mij letterlijk en figuurlijk Muziek uit komen. Dus als bijvoorbeeld je TV of een Nvidia Shield (Ik noem maar een oplossing.....) FLAC kan uitsturen dan zet je de Spotify app op je TV of Nvidia Shield en gaat het werken. Voorwaarde is wel dat je HDMI op de Rose ARC moet ondersteunen. En wat ik erover kon vinden doet hij dat....

• Metaltoby
Hoi Cornholius, bedankt voor de tip, ik snap het nu ook, ik ga het iig uitproberen. Ik stuur spotify via de tv-app aan door de HDMI kabel. Ik ben benieuwd.

• radekker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-11 21:00
Hegel is hier zelf heel duidelijk over.
Spotify Connect Lossless wordt alleen ondersteund op de H400 en de H600.
Het is helaas niet mogelijk op de H390 en de H590 wegens hardwarematige beperkingen.
Wellicht een te kleine geheugenbuffer voor Spotify Lossless in de oude streaming modules.

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-12 23:44
Metaltoby schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:43:
Aan de bandbreedte voor de kabels ligt het niet. De streamers gaan nu via een AudioQuest Diamond USB kabel. Spotify is de enige streamingsdienst die het niet doet.
Wauw, die kabel :'(

Maar er nog uitgekomen?

• Metaltoby
Ik stream niet meer met Spotify maar met Tidal en Qobuz.

Het ligt niet aan de hardwarematige beperkingen want Spotify is de enige streamingsdienst die niet in de volledige bandbreedte streamt via de Hegel 590V2 of de Hifirose RS130 .

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:05
En dat is natuurlijk de oplossing…. Gebruik een fatsoenlijke streaming service ipv Spotify. Tidal is ook niet geweldig maar wel beter. Qobus en Apple music hebben de beste lossless kwaliteit.

[ Voor 34% gewijzigd door TweakGP op 26-11-2025 08:19 ]

• Metaltoby
Metaltoby schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:04:
Hoi Cornholius, bedankt voor de tip, ik snap het nu ook, ik ga het iig uitproberen. Ik stuur spotify via de tv-app aan door de HDMI kabel. Ik ben benieuwd.
Dit werkte ook niet maar bedankt voor de moeite om mee te denken.

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:21

Polycom

Poes van goud

Even resumé, je hebt voor duizenden euro’s aan hifi apparatuur staan maar je gaat vervolgens audio streamen? :?

• Inverted_World
TweakGP schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:18:
En dat is natuurlijk de oplossing…. Gebruik een fatsoenlijke streaming service ipv Spotify. Tidal is ook niet geweldig maar wel beter. Qobus en Apple music hebben de beste lossless kwaliteit.
Een "fatsoenlijke streamingdienst" is niet echt meer een argument meer. Je gaat geen verschil horen ooit in de lossless situaties. Maar Qobuz is bitperfect. Heeft dan wel weer minder aanbod en slechtere ontdekking algoritmes.

Ik gebruik Tidal naast Spotify voor Atmos..

Argumenten kunnen nu de uitbetaling per artiest, ai muziek, algoritmes, de apps, etc zijn. Niet de kwaliteit.

• Inverted_World
Polycom schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:47:
Even resumé, je hebt voor duizenden euro’s aan hifi apparatuur staan maar je gaat vervolgens audio streamen? :?
Streamen is juist het beste. Wat zou er beter kunnen zijn dan hi-res? En daarvan durf ik al te stellen dat niemand het verschil kan horen met cd-kwaliteit.

• TweakGP
Inverted_World schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:15:
[...]
Een "fatsoenlijke streamingdienst" is niet echt meer een argument meer.
Natuurlijk wel...... de master die gebruikt wordt is nog steeds bepalend. Veel bij Tidal is van lagere kwaliteit waarbij dan wat conversie plaatsvindt om het lossless te laten lijken. Of je het hoort is een tweede natuurlijk.

• Metaltoby
Dat klopt, ik stream om nieuwe muziek te ontdekken en dan koop ik het op cd of lp. Ik heb inmiddels een aanzienlijke (LP/CD) collectie, mede doordat ik jaren voor een muziekblad cd/lp recensies heb geschreven.
Ik gebruik 3 streamingsdiensten.

Spotifty heeft de grootste collectie voor Blues, Hardrock, Heavy, Death, Thrash, Speed, Black Metal.
Qobuz en Tidal voor de hoge resolutie,

CD kwaliteit is toch wel het max wat mijn oren kunnen ervaren aan gedetailleerdheid en bandbreedte want op hogere resoluties > 44.1Khz hoor ik geen verschil, zelfs niet met de Susvara of de HD1000SE. Ligt misschien aan mijn gehoor. :)

• TweakGP
Echt… die bits van een cd of van een goede streamingdienst zijn echt niet anders. Mijn hele collectie staat ook gewoon op een schijf zodat ik met Roon kan streamen.

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:21

Polycom

Poes van goud

Metaltoby schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:09:
[...]

Dat klopt, ik stream om nieuwe muziek te ontdekken en dan koop ik het op cd of lp. Ik heb inmiddels een aanzienlijke (LP/CD) collectie, mede doordat ik jaren voor een muziekblad cd/lp recensies heb geschreven.
Ik gebruik 3 streamingsdiensten.

Spotifty heeft de grootste collectie voor Blues, Hardrock, Heavy, Death, Thrash, Speed, Black Metal.
Qobuz en Tidal voor de hoge resolutie,

CD kwaliteit is toch wel het max wat mijn oren kunnen ervaren aan gedetailleerdheid en bandbreedte want op hogere resoluties > 44.1Khz hoor ik geen verschil, zelfs niet met de Susvara of de HD1000SE. Ligt misschien aan mijn gehoor. :)
Een echte liefhebber dus! _/-\o_

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat is daar mis mee? Even los van als er twijfelachtige masters zijn gebruikt, is het iig beter dan LP kwaliteit...
Metaltoby schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:09:
[...]

Meer dan 16-bit, zeker met moderne dithering technieken, is twijfelachtig qua nut als je gewoon kijkt op welk niveau je de quantizatie ruis wil hebben liggen van die 16-bit, en hoe lang je van muziek wil genieten voor je doof bent door een idioot hard volume.

Maar goed, daar kan je het nog over hebben. Het voordeel van meer dan 44.1kHz sampling bestaat gewoon niet. Tenzij je een vleermuis bent.

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11 14:39
Geinig dat het juist over die Spotify (Connect) met FLAC gaat die zoals blijkt op meer apparaten niet zomaar werkt. Zoals je kan lezen bij Spotify zelf gaat het dan over streamen per bluetooth dat te weinig bandbreedte heeft, maar ook over de firmware van sommige apparaten die een aanpassing nodig hebben.
Voor de Spotify Connect aanpassingen in de firmware moet elke fabrikant betalen, dat kan even duren voor ze die stap nemen en of ze hem nemen wegens de ouderdom van bepaalde toestellen en het rendement dat hun nieuwe firmware gaat opleveren.

Ik heb twee HP's computers die rechtstreeks naar de Amp gaan. Een via cinch met een Fosi Audio erachter aan m'n bureau en een via HDMI naar de Denon AVR in de woonkamer. Dus helemaal happy met lossless FLAC in Spotify.
Met de HP computer en die audio drivers per HDMI naar de Denon AVR is het dus ook op mijn TV leuk om te bedienen en alle features te gebruiken van de Spotify App.
@Metaltoby
Kijk gewoon eens naar je computer of die ook HDMI heeft en probeer die eens naar de Rose RS130 want dan gebruik je feitelijk de HDMI -ingang en die perfecte DAC in de Rose RS130. Dat zou moeten werken. Heb ik bij een kameraad getest aan een Pink Faun super.

• Metaltoby
AntoniusDD schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:39:
Geinig dat het juist over die Spotify (Connect) met FLAC gaat die zoals blijkt op meer apparaten niet zomaar werkt. Zoals je kan lezen bij Spotify zelf gaat het dan over streamen per bluetooth dat te weinig bandbreedte heeft, maar ook over de firmware van sommige apparaten die een aanpassing nodig hebben.
Voor de Spotify Connect aanpassingen in de firmware moet elke fabrikant betalen, dat kan even duren voor ze die stap nemen en of ze hem nemen wegens de ouderdom van bepaalde toestellen en het rendement dat hun nieuwe firmware gaat opleveren.

Ik heb twee HP's computers die rechtstreeks naar de Amp gaan. Een via cinch met een Fosi Audio erachter aan m'n bureau en een via HDMI naar de Denon AVR in de woonkamer. Dus helemaal happy met lossless FLAC in Spotify.
Met de HP computer en die audio drivers per HDMI naar de Denon AVR is het dus ook op mijn TV leuk om te bedienen en alle features te gebruiken van de Spotify App.
@Metaltoby
Kijk gewoon eens naar je computer of die ook HDMI heeft en probeer die eens naar de Rose RS130 want dan gebruik je feitelijk de HDMI -ingang en die perfecte DAC in de Rose RS130. Dat zou moeten werken. Heb ik bij een kameraad getest aan een Pink Faun super.
De Hifirose RS130 heeft geen DAC. Deze zit bij mij in de Hegel H590 V2. Maar ik wil niet via de pc de audio installatie bedienen. Bedankt voor het meedenken.

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:55:
[...]
Het voordeel van meer dan 44.1kHz sampling bestaat gewoon niet. Tenzij je een vleermuis bent.
De meeste artiesten zullen sowieso geen verschillende masters aanleveren voor verschillende diensten en gewoon één master maken/aanleveren op 24 bit en 44.1 kHz voor alle diensten, want dat is min of meer de standaard.

Maar goed, de 'audiophile' community heeft wel meer 'kleren van de keizer' dingetjes. :+

• TweakGP
NLxAROSA schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:05:
[...]
De meeste artiesten zullen sowieso geen verschillende masters aanleveren voor verschillende diensten en gewoon één master maken/aanleveren op 24 bit en 44.1 kHz voor alle diensten, want dat is min of meer de standaard.
Er is meer dan genoeg te vinden is van mensen die hebben getest en zeker bij Spotify en Tidal er vaak geen lossless bestanden als bron wordt gebruikt en soms ook niet uit de software komt. Zeker Spotify waar alles gewoon mp3 kwaliteit was en veelal nog steeds is.

Maar ook Tidal heeft nog steeds niet volledig afscheid genomen van de lagere kwaliteit MQA shit. Hoewel ze dat wel pretenderen.

Blijft de vraag of je echt verschil gaat horen. Maar waarom niet gewoon Qobus of Apple Music als je daarover helemaal niet na zou willen denken. Eventueel aangevuld met je eigen content....

[ Voor 26% gewijzigd door TweakGP op 27-11-2025 16:39 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TweakGP schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:23:
[...]
Maar ook Tidal heeft nog steeds niet volledig afscheid genomen van de lagere kwaliteit MQA shit. Hoewel ze dat wel pretenderen.
Sowieso een ieder die onder de indruk was van MQA heeft gewoon geen hoog resolutie audio nodig, gezien die standaard gewoon objectief slecht was.

• TweakGP
Ach..... ik begin het liefst met lossless. Maar om nou te zeggen dat ik, zelfs met goede spullen, veel verschil hoor :-). Veel erger zijn al die nieuwe remasters die gewoon slechter klinken dan het origineel.

[ Voor 26% gewijzigd door TweakGP op 27-11-2025 16:40 ]

Pagina: 1