Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeannine
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09-10 16:19
Mijn vraag
graag had ik vernomen welke camera ik het best koop voor fotograferen van mijn schilderijen voor in catalogen en boeken...Hartelijk dank bij voorbaat

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Nikon Z9

edit: flauw natuurlijk, maar hier wordt van je verwacht zelf ook wat onderzoek te doen. En je vraag wellicht wat verder specificeren, dan krijg je ook niet een camera van 5000 euro geadviseerd.

[ Voor 92% gewijzigd door gysman11 op 09-10-2025 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:24
Lekker kort ook. Zowel vraag als antwoord.

Denk dat je ook moet kijken naar verlichting. Daarbij wordt er hier verwacht dat je ook zelf onderzoek doet, dus waar heb je naar gekeken, wat heb je gevonden? Wat verwacht je nodig te hebben, want alleen een camera gaat het waarschijnlijk niet worden, maar ligt ook weer aan de kwaliteit. Welke resolutie moet je minimaal hebben?

Wel in het Engels:
https://www.reddit.com/r/..._their_own_paintings_for/
en dan vooral dit stukje:
You're going to want a camera with a good optical zoom (as opposed to a digital zoom). Shoot your work in an area that is well lit with natural, white, diffused light. Some people recommend shooting outdoors on an overcast day. I prefer to shoot in a room with a big window covered by a thin white sheet. Make sure there is no glare on your artwork. Stand back from your artwork several feet, and zoom in on on it to bring it properly into frame. Make sure your camera settings are correct for natural light. 100 speed film (or the digital equivalent) is fine. I tend to get better results when prioritizing aperture (F-stop number) over shutter speed to control exposure. Use a tripod. If shooting digitally, shoot at the highest resolution you can -- getting a RAW file is helpful.

Camera lenses are always going to distort your work. It's just the nature of the thing. Use a photo manipulation program to correct for color, exposure, and lens distortion. If you don't have Photoshop, then there are programs out there like GIMP.

Obviously, if you're working huge, or if you're making sculpture or art that has some dimension to it, photographing your work is going to be the way to go. However, if you work in a size that could be manageably scanned, even in pieces, then it might be better for you to buy a scanner, instead of a camera. Scanning in pieces and then stitching artwork together may be a bit more time spent overall (though repetition over time results in speed) but I've always found scanning to be far more reliable and consistent -- a lot easier to control variables, and get exactly what you want from digitization -- when compared to photographing.
Andere link voor nog meer tips:
https://www.milanartinsti...ow-to-photograph-your-art

[ Voor 73% gewijzigd door Arunia op 09-10-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeannine
ik ben maar een leek hoor, ken eigenlijk niks van fotografie maar omdat ik onlangs mijn schilderijen moest fotograferen voor drukwerk in een boek bleek ik niet het juiste toestel te hebben (is ook maar een gewone Nikon S8200). Ik ben dus op zoek naar een beter toestel voor een simpele leek. Als ik het goed begrepen heb moet ik foto's kunnen maken met voldoende pixels om dan aan 30 dpi te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:32
ik denk dat je 300 dpi bedoeld.

Verder:
  • Statief
  • ISO100 --> sluitertijd door de camera laten berekenen
  • ontspanvertraging
  • zacht natuurlijk licht, of twee lampen in de hoek van de kamer met zacht licht
Met deze zaken zal elke dslr of mirrorless voldoen. Ook camera's van een aantal jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik weet niet of zacht natuurlijk licht gewenst is. OK, je kan de witbalans erop aanpassen, maar liefst wil je je schilderijen met zo weinig mogelijk nabewerking vastleggen.
Ik zou eerder één of twee softboxen gebruiken, met een flitser erin. Als er relief in de schilderijen zit, kan je overwegen om een van de softboxen wat meer aan de zijkant van je schilderij te plaatsen voor een subtiele schaduw. Met het aanpassen van de lichtsterkte kan je het effect verder reguleren.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-10 14:38
Je kan zelfs een smartphone ervoor gebruiken... Als je maar een statief gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Qua resolutie is die 16MP camera die je nu hebt in theorie ook ruim voldoende, tenzij de prints veel groter dan A4 moeten zijn. Voor A4 300dpi heb je op zich maar iets van 9 Megapixel nodig.
Alleen zal een 10+ jaar oude compactcamera misschien niet de beste kwaliteit leveren, zeker als je niet voor voldoende licht zorgt.

Kan je misschien een voorbeeld posten van wat je nu gemaakt had en waarom die niet geschikt zou zijn?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Komt er kortgezegd op neer dat kennis van fotografie, en dan met name verlichting, en daar de juiste spullen voor, een stuk belangrijker is dan de gebruikte camera.

Een moderne high-end smartphone is mogelijk al dikke prima, als je verlichting op orde is. Helemaal met een statief en de mogelijkheid van lange sluitertijden die dat biedt.

[ Voor 13% gewijzigd door defusion op 09-10-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeannine
ja maar, is het nu niet mogelijk om mij gewoon enkele types toestellen voor te stellen ?
Ik heb echt wel overal gezocht maar ik ben (wat fotografie betreft) niet slim genoeg om de juiste keuze te maken. Is een Sony ZV1 ok ? of moet ik voor een Canon 250D opteren ? Of een Nikon D7500 ? of ...
Hartelijk dank op voorhand voor deze info

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:27
De camera is van ondergeschikt belang, dat is wat men je probeert duidelijk te maken.
Belangrijker zijn de instellingen van de camera, gebruik van een statief, en de belichting.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:26

DukeBox

loves wheat smoothies

Orion84 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:04:
Voor A4 300dpi heb je op zich maar iets van 9 Megapixel nodig.
Ja en nee.. dan moet de sensor wel een beeldverhouding van 1:1,414 hebben, gezien de meeste aps/full frame sensoren 1:1,5 zijn heb je minimaal 9,23Mp nodig voor A4.

Dus voor TS ook iets om rekening mee te houden bij schilderijen en sterk afwijkende verhoudingen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:30
jeannine schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:49:
ja maar, is het nu niet mogelijk om mij gewoon enkele types toestellen voor te stellen ?
Nee. Zo werkt het niet. In principe zijn alle modellen die je noemt prima geschikt om te doen wat je wilt, dus met een eisenlijstje wat maar zo kort is, is het bijna onmogelijk om iets te noemen.

Vertel bijvoorbeeld eens hoe groot je schilderijen zijn. Leg uit hoe je deze gaat fotograferen (wat voor spullen heb je, wat voor licht ga je gebruiken). Wat is je budget? Een camera is maar een aspect van het verhaal, vergeet niet dat je ook een goede lens nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:13

dragonhaertt

@_'.'

Ik heb echt wel overal gezocht maar ik ben (wat fotografie betreft) niet slim genoeg om de juiste keuze te maken. Is een Sony ZV1 ok ? of moet ik voor een Canon 250D opteren ? Of een Nikon D7500 ? of ...
Hartelijk dank op voorhand voor deze info
Ja natuurlijk kunnen we enkele types voorstellen.
Letterlijk elke camera van > 200 euro (inclusief smartphones)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:24
Om even nog wat toe te voegen. Ik zou echt niet met geld smijten voor wat foto's van je schilderijen.
Je hebt nu die Nikon S8200? Ik zou het daar gewoon mee doen en kijken wat er uit komt.
Koop in ieder geval een statief. Denk dat je binnen fotografeert, dan hoef je ook niet een hele dure te hebben.
Schroef die camera er op en zorg dat je iets van lichtboxen hebt om licht te schijnen. Ook daar kun je goedkoper iets voor halen in mijn ogen.

Ok, waarom statief? Omdat je dan je camera niet beet hoeft te houden. Dit combineer je met een timer zodat je geen trillingen krijgt. Meer van belang wanneer je met te weinig licht fotografeert. Timer ingesteld op de camera, dan indrukken en wachten tot de timer afgelopen is en de foto gemaakt.
De lichtboxen zorgen voor altijd hetzelfde licht. Dus ik zou wel proberen een specifieke plek hiervoor te creëren zodat je niet iedere keer hoeft te verplaatsen.

Het liefste heb je een raw formaat uitkomst, maar dat heeft je huidige camera niet.

Wanneer je de camera voor meer wil gebruiken dan alleen voor je schilderijen, dan zou ik pas aan willen raden om iets anders te kopen.
Verwacht zelf dat je alleen je schilderijen plat gefotografeerd wil hebben, daar hoef je echt geen luxe apparatuur voor te hebben. Zolang ze er maar goed uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

franssie

Save the albatross

jeannine schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:43:
ik ben maar een leek hoor, ken eigenlijk niks van fotografie maar omdat ik onlangs mijn schilderijen moest fotograferen voor drukwerk in een boek bleek ik niet het juiste toestel te hebben (is ook maar een gewone Nikon S8200). Ik ben dus op zoek naar een beter toestel voor een simpele leek. Als ik het goed begrepen heb moet ik foto's kunnen maken met voldoende pixels om dan aan 30 dpi te komen
Wat was er volgens de hun niet goed?

Maar zoals gezegd, koop eerst een stabiel statief - welke camera je ook gaat gebruiken, dat heb je gewoon nodig. En gebruik inderdaad de zelfontspanner zodat je geen beweging krijgt van je vinger.
Heb je al een licht statief, hang er dan een zakje zand, 3 liter fles melk oid onder voor stabiliteit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb echt wel overal gezocht maar ik ben (wat fotografie betreft) niet slim genoeg om de juiste keuze te maken.
Dat geeft niet, maar er is een heleboel waar je wel informatie over kan geven, zodat we je hier meer gericht kunnen helpen.

• Leg zo concreet mogelijk uit op welke manier je huidige camera tekortschiet, bij voorkeur met voorbeelden van wat je nu geprobeerd had en voorbeelden van het soort kwaliteit dat je wilt bereiken. Als je commentaar hebt gekregen van de drukker of zo, deel dat in alle detail of vraag door naar meer concrete informatie van hun kant.
• Leg uit wat het precies is wat je wilt fotograferen en voor wat voor drukwerk. Grote schilderijen die ook op groot formaat drukwerk (posters) gereproduceerd moeten worden is wat anders dan kleine schilderijen waarvan een redelijke kwaliteit foto in een catalogus moet komen staan.
• Hoe is de ruimte waar de foto's gemaakt moeten worden, heb je daar fatsoenlijk licht, of ben je bereid te investeren in betere verlichting?
• Is dit een eenmalig iets, of gaat dit regelmatig terugkomen?
• Heb je iets van een budget in gedachten?
• Wil je de camera ook nog voor andere doeleinden gaan gebruiken, of puur voor het vastleggen van je schilderijen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:27
Aangenomen dat je die schilderijen zelf gemaakt hebt en het de bedoeling is om te verkopen/showen in een breder te verspreiden boek/catalogus zonder dat je zelf fotografie ervaring hebt? Ik zou een dagje een professional inhuren ipv een kapitaal aan spullen aan te schaffen voor iets dat 1 of 2 maal moet gebeuren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Ik heb er een ontzettende hekel aan om lijstjes te genereren, maar ja, toch maar een lijstje:

https://www.cameranu.nl/p...zwart-rf-s-18-45mm-is-stm
https://www.cameranu.nl/p...-monopod-en-ball-head-kit
https://www.cameranu.nl/p...litsset-ssk-2200d-met-tas

Waarbij je jouw eigen camera ook kunt gebruiken ipv de aanbevolen canon.
Pagina: 1