nieuwe pc's op schoolsecretariaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-10 21:50
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik werk op een school (oa) op het secretariaat. Momenteel gebruiken we gedateerde hp compaq pro 8200sff pc's met 8gb geheugen, ssd en dual monitor setup (1x27" en 1x22" ... deze wil ik vervangen naar iets uniforms). De huidige pc's kregen we van een bedrijf, doen al jaren dienst, we zijn er nog steeds erg tevreden over, maar ze ondersteunen windows 11 niet :-( Ikzelf sta wel open voor linux, we werken toch vooral in de (Google) cloud, maar vrees dat het voor de collega's wat moeiljker wordt. Ikzelf heb wel Lightroom en Photoshop staan om sporadisch eens een foto te bewerken, maar dit gaat ook meer en meer richting Canva.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst zo bescheiden mogelijk, het moet gewoon goed werken. Elke € die niet naar die pc's gaat kan gebruikt worden voor iets anders in de schoolwerking

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord en muis. Mijn 27" monitor zou naar de directie gaan omdat ze eindelijk na enkele jaren overtuigd is dat een grotere monitor aangenamer werkt ipv enkel maar haar laptop en iphone als 2de scherm :+ Ikzelf zou graag terug een dual screen setup hebben. Het moet zeker niet groter dan 27", ik twijfel voor 2x24"

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niet veel, we werken vooral in de cloud. Offline wordt vooral excel eens gebruikt om een uitgebreid rekenblad te maken. Al probeer ik dit zoveel mogelijkte beperken en ook met de google apps te werken. Photshop en Lightroom worden sporadisch eens gebruikt

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
/

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Pc moet gewoon vlotjes werken

Ga je overklokken?
Ikzelf ben regelmatig overklokt, mijn pc mag gewoon netjes standaard blijven :-)

Wat verwacht je van ons?[i]
Zo veel mogelijk bang for buck/i]

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:35

Croga

The Unreasonable Man

Ik zou opnieuw ergens naar een betrouwbare tweedehands computer winkel gaan en de goedkoopste PC uitzoeken die Win11 ondersteund. Als je nu met die 8200sff werkt dan gaat iedere nieuwe PC meer dan genoeg voor je zijn.

Het enige wat je wellicht zou willen is dat er 16GB RAM in zit en een SSD. Voor de rest is er helemaal niets wat je nodig zou kunnen hebben wat je bij dat werk gaat helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ChromeOS Flex installeren. Werkt prettig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:55
Als je google cloud hebt is Chrome OS een goede optie. Ook Linux is opzich zeer gebruiksvriendelijk te maken. Mocht je echt wat nieuws willen, online veilingmeester heeft er soms wat leuks voornlage kosten tussen staan, misschien lokale computerzaak vragen. Die hebben mogelijk nog wat liggen.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
Leerkrachten moeten overstappen naar beheerde chromebooks. Ikzelf dacht er ook reeds aan om sociaal te zijn en flex/ubuntu te installeren. Maar met Ubuntu krijg ik de printer niet geconnecteerd (werkt met papercut na een vpn), flex zie ik ook wel zitten, maar ik ben iemand die graag verschillende tools gebruik, en ben toch bang dat mijn keuzes enorm beperkt zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Hier waren twee hp compaq pro 8200sff pc's op W10.
Nu nog één over op Linux en en de andere vervangen door een (gebruikte) HP EliteDesk 800 G5 USFF op W11.
Iedereen tevreden.

Je zou ook kunnen zoeken naar een Dell Optiplex 3060 Micro USFF (met W11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Als je van een 8200sff komt en het zo goedkoop mogelijk moet zijn N150 bakken van aliexpress misschien een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:12

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@arcss Klinkt toch een beetje vreemd, waarom voorziet school niet gewoon in devices voor overig personeel? Je hebt dit nodig voor werk, het is eigenlijk standaard dat een werkgever je er dan in voorziet.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-10 16:04
DeNachtwacht schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:58:
@arcss Klinkt toch een beetje vreemd, waarom voorziet school niet gewoon in devices voor overig personeel? Je hebt dit nodig voor werk, het is eigenlijk standaard dat een werkgever je er dan in voorziet.
Liefst zo bescheiden mogelijk, het moet gewoon goed werken. Elke € die niet naar die pc's gaat kan gebruikt worden voor iets anders in de schoolwerking
Lijkt erop dat dit een gevalletje is waar hij zelf kan kiezen hoeveel budget hij eraan spendeert.
De werkgever voorziet wel, maar vanuit een potje wat gedeeld wordt.
Maar met Ubuntu krijg ik de printer niet geconnecteerd (werkt met papercut na een vpn),
Daar is gewoon een officiële guide voor. https://www.papercut.com/...-mf/common/install-linux/ die werkt dus niet bij jou? Misschien kun je met iemand van papercut in contact komen. Als ze de moeite nemen een tutorial te schrijven voor je usecase is er vast ook wel iemand waar je bij terecht kan.

Ben ik blij dat we bij mij op kantoor gewoon met een printer werken waar ik een usb-stickje in druk met de pdf erop zeg.

[ Voor 33% gewijzigd door youridv1 op 09-10-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
De school voorziet er in, het wordt niet allemaal uit eigen zak betaald hoor :-)
Ik wil vooral prijs/kwaliteit goed zitten voor mijn geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Zo vreemd vind ik het niet. TS @arcss werkt op de school en is dit aan het uitzoeken voor de hele school.
Dat is tenminste hoe ik de vraag lees.

Klinkt mij ook als bewust omgaan met gemeenschapsgeld. En dus niet een kostbare consultant in huren die een pallet dure spiksplinternieuw PC's naar binnen laat schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@youridv1 laat ik het dan anders zeggen, ik vind het vreemd dat er geen ICT beheer is die standaard bepaalde laptops/pc's verschaft aan personeel met beleid erop uitgerold en eventueel ook beheer etc.

Bovendien koop je als organisatie vaak collectief in met korting, maar ook bijv. automatische vervanging na 5 jaar.

Kan verder hoor, geen waardeoordeel. Maar ik heb er een beetje houtje/touwtje gevoel bij.

[ Voor 35% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-10-2025 12:08 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:59
Croga schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:27:
Ik zou opnieuw ergens naar een betrouwbare tweedehands computer winkel gaan en de goedkoopste PC uitzoeken die Win11 ondersteund. Als je nu met die 8200sff werkt dan gaat iedere nieuwe PC meer dan genoeg voor je zijn.
Of hier op V&A natuurlijk, daar worden ook regelmatig prima HP/Dell's etc. partijen/configuraties aangeboden die prima voldoen aan Windows 11.
Vraag & Aanbod advertenties: Pc's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:23
Er is een scala aan refurbished PC verkopers die HP desktops verkoopt voor om en nabij de 200 euro. Een HP Prodesk of Dell Optiplex met 8th gen Intel of nieuwer zal volstaan. Meestal staat er dan ook meteen Windows 11 op. Ideaal.
Edit; let wel even op de monitor aansluitingen als je 2 stuks wil aansluiten. Moet wel kunnen natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Dekar op 09-10-2025 12:27 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:06:
@youridv1 laat ik het dan anders zeggen, ik vind het vreemd dat er geen ICT beheer is die standaard bepaalde laptops/pc's verschaft aan personeel met beleid erop uitgerold en eventueel ook beheer etc.

Bovendien koop je als organisatie vaak collectief in met korting, maar ook bijv. automatische vervanging na 5 jaar.

Kan verder hoor, geen waardeoordeel. Maar ik heb er een beetje houtje/touwtje gevoel bij.
Ga eens kijken op een basisschool in een dorp met minder dan 2500 inwoners, en die zijn er veel in Nederland. Dan zal je zien dat je als personeel (dus met vier tot zes mensen) bijna alles zelf moet regelen en dat woorden als "ICT-beheer" en "organisatie" nauwelijks van toepassing zijn.
Dan moet je dus zelf je pc uitzoeken en regelen.

Of veel betalen aan het Quote-500 bedrijf Heutink dan 70 % van deze markt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Prisma16 basisscholen vallen juist daarom eigenlijk bijna altijd onder een overkoepelende stichting met een bestuur waar precies zaken als ICT geregeld zijn.

Maar goed, ongetwijfeld is dit ook de verklaring hoor, een eenpitter die weinig zelf formeel heeft geregeld, dat is verder niet goed of slecht maar wel waar dit op lijkt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:09
Je noemt "leerkrachten moeten overstappen op beheerde chromebooks"
Dan is er dus al een beheerpartij in de organisatie, kunnen die niet ook een desktop service er bij aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:06:

Dat inderdaad. Ik verbaas me ook. Voor een school, waar doorgaans geen vaste IT'er loopt, is standaardisatie/harmonisatie belangrijker. Ik zie wel dat oude PC's lang nog ergens een rol krijgen (mediatheek of zo, waar leerlingen nogal eens niet zachtzinnig met spullen omgaan). Meestal zie je toch pre-build spul van een bekend A-merk op school staan (HP, Dell, Lenovo volgens mij al minder).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arcss
We hebben een ICT-dienst in de scholengroep, we kunnen advies vragen alsook uit handen geven. De chromebooks voor de leerkrachten zijn gekocht met hun advies. ICT gerelateerde dingen zijn een hobby van mij, dat weten ze ook en ze zijn ook blij dat ik veel zelf kan oplossen/installeren/... Ikzelf ben dan blij dat ik het kan verwezenlijken. De school heeft zo al duizenden euro's kunnen besparen. Iedereen blij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:09
In dat geval, wellicht heeft die ICT-dienst nog wat staan of wat binnenkort vervangen wordt wat jullie dan kunnen overnemen, ipv dat ze het aan een opkoper slijten.
En anders hierboven ook al genoemd, er zijn talloze refurbished verkopers vaak ook hier in de V&A dat is allemaal ex-zakelijk spul en kan nog jaren mee, gaat meestal na 3-5 jaar eruit bij de bedrijven.
Pagina: 1