Historisch gasverbruik: X m³/jaar
Afgelopen drie jaar steeds iets minder dan 900 m3 per jaar. Waarvan zo' n 550 m3 voor douchen wordt verbruikt.Afgiftesysteem:
Op dit moment verwarmen we eigenlijk alleen de woonkamer, daar staan twee grote drieplaats radiatoren, 1 2 plaats radiator en 1 1 plaatsradiator (die laatste staat op dit moment uit staat). Huis is gebouwd in 1999 en onlangs voorzien van nieuwe kozijnen en trippleglas. In toekomst zullen we waarschijnlijk ook de kamer van ons zoontje gaan verwarmen (als die gaat puberen).SWW:
We hebben mogelijk plek voor de boiler in de huidige CV hok, hangt er ook vanaf hoe groot de boiler gaat zijn qua afmetingen (hoogte zal wel goed gaan 2,4 meter hoog, maar 65x65 zal net wel/net niet gaan, dus zal afhankelijk zijn van daadwerkelijke model. Grootste probleem zal de inhoud zijn, we zijn met zn 3' en, waarvan twee best langs willen douchen en in bad willen. Dus 230l zou denk ik nodig zijn,Warmtepompvoorkeur:
Geen voorkeur voor L/W of W/W maar gok dat L/W de meest normale manier is. Stil is meest belangrijk. Gezien de kleine voor en achtertuin, zou ik de warmtepomp het liefst op ons betonnen platte dak willen zetten (dak is goed toegankelijk voor onderhoud), maar mijn angst is dat die lawaai/trillingen veroozaakt (al schijnt dat wel steeds beter te gaan). zuinig, milliuevriendelijk, verkrjgbaarheid. Integratie met HomeAssistant is leuk, maar niet super belangrijk. Uiterijk totaal onbelangrijk. Wel belangrijk is dat die WP niet afhankelijk is van cloud en niet van een start up (en reken ik Quat nog even tot start ups).Wie gaat het installeren?
Installateur (mocht ik een goede kunnen vinden).Tot nu toe 1 installateur op bezoek gehad, die raad warmtepompen af, veel te duur en luidruchtig en vereist teveel aanpassingen aan de woning. Zijn offerte was een nieuwe Remeha Tzerra Ace 28C + Remeha Elga ACE 4KW voor 8700 euro (ex subsidie). Overal lees ik echter dat je bij gasbruik onder 1200 m3 je vrijwel zeker warmtepomp kan gaan. Geen goed gevoel bij deze installateur, die wilde volgens mij alleen installeren wat ze standaard doen.
Mijn overwegingen
Ik overweeg een monoblock systeem zodat ik een kleine binnenunit nodig heb dus grotere kans dat het warmwater vat op de plek wil die ik voor ogen heb (CV ruimte zit direct onder het plattedak dus zal relatief makkelijk leidingen trekken zijn).Nadeel is alleen kostenQua warmtepompen zit ik te denken
- Daikin Altherma 4
Stil, maar wel duur. R290 (is dit echt veel beter? In de FAQ staat "R32 kan doorgaans niet zonder hulp de legionellabescherming doen," als je voor R290 gaat is dat nog steeds nodig toch? (Gaat om water toch niet om koelmiddel, of mis ik iets
- Vaillant aroTHERM plus R290 Monobloc
- LG Therma V R32
Op basis van de koevlaas formula kom ik op vermogen van 4,3 kW uit, Is het nog zo dat ik soms beter voor een net iets groter vermogen kan gaan (e.g. 7Kw ipv 5 kW, zodat die korter draait of is dat juist niet het geval.
Verder zie ik dat er soms 1 fase versus 3 fase pompen worden aageboden, ik neem aan dat dat puur is dat drie fase pompem meer stroom kunnen afnemen en daardoor krachter zijn, of zit er ook nog iets qua effciency voordeel in een drie fase pomp?
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.