Dubbele programma's in Program files & Program files (x85)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosgra1
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-10 14:42
Zoals iedereen heb ik ook zowel een Program files als Program files (x86) op mijn harde schijf, met regelmatig in beide mappen een versie van het zelfde programma. Mijn OS is Windows 11, volledig 64-bit dus, wat me doet denken dat ik alleen dan ook die versie vanuit Program files gebruik, tenzij het een (meestal ouder) programma is dat alleen als 32-bit versie in omloop is en dus vanuit de (x86) map aangevlogen wordt.

Nu gebruik ik extra harde schijven voor mijn samples en andere software (muziekproductie), maar intussen loopt toch stiekem mijn C-schijf vol, dus ik dacht (om ruimte vrij te maken), kan ik dan misschien de dubbele programma's opzoeken en dan de 32-bit versie verwijderen, omdat ik die waarschijnlijk niet gebruik. Zoeken op internet levert vooral op dat je daar voorzichtig mee moet zijn, wat uiteraard logisch is, maar verder vind ik daar niet echt nuttige info over, vandaar dat ik het hier eens vraag.

Is het advies afblijven, of zou ik de dubbele programma's moeten kunnen verwijderen, zonder dat ik dan in de problemen kom?

Beste antwoord (via Bosgra1 op 10-10-2025 10:02)

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 14:32

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik zou inderdaad eerste eens met SpaceSniffer of een andere diskspace analizer een check doen op waar nu precies de grootste bestanden huizen. Ik kom nog wel eens archive.zip van <insertveelcijfers> GB's tegen in allerlei subfolders :$
Heb je bijvoorbeeld al eens gekeken om met Admin privileges de C:\ disk op te schonen. Met name de Windows Update cache is een notoire space-hog. Program Files bevat meestal niet zo heel veel winst hierin.
Wat ZOU kunnen is dat eventuele DAW's (je zit in de muziek) samples cached. Meestal hebben die programma's een temp of scratch folder waar tijdelijk bestanden geplaatst worden die in je project zitten. Meestal kun je ook aangeven in de instellingen dat deze bestanden niet op de C:\ drive geplaatst moeten worden, maar juist op een andere disk/partitie.

Maar, zoals gezegd, meten is weten, dus eerst eens kijken waar de grote bestanden zich verscholen houden.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-10 18:20
Wat is het ergste wat je kan overkomen? Dat je het programma opnieuw moet installeren.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 13:22

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Ik zou zeker niet zomaar de mappen uit die folders weggooien, waarschijnlijk is het wel legacy spul, maar als het geinstalleerd is, zal het nog wel nuttig zijn... als je al heel lang de software erop hebt staan na meerdere updates, zou je kunnen proberen het pakket netjes te deinstalleren, dan de mappen opruimen ( van dat programma ) en dan weer de nieuwste versie terug installeren, kijken of dan die map ook weer teruggezet wordt..

en sidenote, hoe groot zijn die folders in de x86 mappen? is het nuttig om dit te doen, of is het maar een paar MB..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:45
Hoeveel bespaar je er mee? Is het je waard om eventueel in de problemen te komen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 14:32

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik zou inderdaad eerste eens met SpaceSniffer of een andere diskspace analizer een check doen op waar nu precies de grootste bestanden huizen. Ik kom nog wel eens archive.zip van <insertveelcijfers> GB's tegen in allerlei subfolders :$
Heb je bijvoorbeeld al eens gekeken om met Admin privileges de C:\ disk op te schonen. Met name de Windows Update cache is een notoire space-hog. Program Files bevat meestal niet zo heel veel winst hierin.
Wat ZOU kunnen is dat eventuele DAW's (je zit in de muziek) samples cached. Meestal hebben die programma's een temp of scratch folder waar tijdelijk bestanden geplaatst worden die in je project zitten. Meestal kun je ook aangeven in de instellingen dat deze bestanden niet op de C:\ drive geplaatst moeten worden, maar juist op een andere disk/partitie.

Maar, zoals gezegd, meten is weten, dus eerst eens kijken waar de grote bestanden zich verscholen houden.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosgra1
Bedankt voor de reacties, ik zal dit mogen verder uitpluizen en kijken wat ik zoal kan doen met de tips hierboven.
Een fijne dag verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:55
Leeg met Patch Cleaner eens de Windows Installer map. Dat kan al schelen.

Als je iTunes gebruikt en update dan zijn er .msi bestanden in AppData of ProgramData mappen van iTunes die niet meer gebruikt worden. Bewaar enkel de meest recente. Als je iPhone of iPads update en backups maakt via iTunes dan kun je ruimte creëren door de bijbehorende mappen naar een andere schijf te verplaatsen.

Kijk eens met Treesize Free waar er veel data wordt opgeslagen: https://www.jam-software....or-different-requirements .

Gebruik Treesize met beleid en laat ons met je meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:35

Blokker_1999

Full steam ahead

LordSinclair schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:19:
Wat is het ergste wat je kan overkomen? Dat je het programma opnieuw moet installeren.
Dat je het programma niet meer kan herinstalleren. Heel af en toe kom je een applicatie tegen met een rotslechte installer waarbij die installer sporen opmerkt van de vorige installatie en zegt dat je die eerst moet verwijderen, maar waarbij verwijderen niet meer werkt omdat niet alle bestanden gevonden kunnen worden. Het is zeldzaam, maar het gebeurt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosgra1
Spacesniffer was een hele goede tip: er kwam een map naar voren op een plek waar ik nooit gezocht zou hebben, met (inderdaad) content met een fors aantal GB's aan samples. Deze hadden daar niet geïnstalleerd moeten worden volgens mijn 'protocol' qua installatie van samples en software op extra SSD's, maar zijn daar op een of andere manier toch terecht gekomen.
De boel verplaatst en nu is de C-schijf weer voor de helft leeg. Dan ga ik me voor nu eerst ook niet meer druk maken om de twee verschillende mappen en uit te pluizen wat weg zou kunnen of niet, met evt. alle gevolgen van dien, aangezien dat nog wel tricky kan zijn.
Dank dus voor die tip!

Daarnaast de Schijfopruiming toegepast, deze haalde ook nog een aantal GB's aan overbodige bestanden weg. Niet heel veel, maar wel dusdanig dat het de moeite waard is om toch even te noemen.

Het topic kan gesloten worden indien nodig

[ Voor 27% gewijzigd door Bosgra1 op 10-10-2025 11:01 ]

Pagina: 1