NAS meubel: advies of persoonlijke favoriet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-10 16:59
Wellicht een vreemde of op zijn minst een niet zo veel voorkomende vraag, maar ik ben op zoek naar een meubel waar ik mijn NAS in kan plaatsen. En dan doel ik dus niet op een plank of schap in de meterkast of van dat soort oplossingen. Ik moet regelmatig verhuizen en ik heb een mobiele oplossing nodig.

Momenteel heb ik een Synology 1517+ (5 bay) en die heb ik in 1 van de 4 vakken van een IKEA Kallax kast(je) (77 bij 77 cm) staan. Dit is een open kastje en ik heb er n dun plaatje tegen aan gemaakt met een opening in 1 van de onderste vakken voor de kabels. Dit werkt voor mij perfect, maar... ik wil een andere NAS gaan kopen met meer bays. Maar modellen van Synology met 6 of 8 bays passen dan niet meer in een vak van een Kallax kast.

Dus... mijn vraag is aan de mensen hier met grote(re) modellen NAS-en (geen rack modules), waar hebben jullie je NAS geplaatst? En dus bij voorkeur een soort van meubel waar je NAS in kan en het zou helemaal handig zijn als dit bij een winkel zoals IKEA of Leen Bakker of wat dan ook is waar ik dan eventueel makkelijk hetzelfde meubel zou kunnen kopen als het voor mij ook voldoet.

Bij voorbaat dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Je kan toch gewoon de breedte pakken van de nas en allerlei meubelwinkels af gaan om iets wat bij jou smaak past te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Dat kan idd, maar wellicht zijn meer mensen hier tegenaan dit 'probleem' aangelopen en hebben ze een goed advies of idee. Ik moet veel verhuizen, dus ik wil geen groot en duur meubel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10 19:02
Dus je wilt een device wat bedoelt is om juist 1 malig te plaatsen en dan met rust te laten, constant te willen verplaatsen?

WAAROM?????

Als je regelmatig verhuisd dan kan je beter een Cloud oplossing zoeken en daar je bestanden en data inzetten. Dan heb je ook geen gedoe met kastjes en gesleep van je nas.

Storage devices zijn bedoeld om juist na het inrichten op een vaste locatie te laten. Je bent dus nu iets aan het zoeken wat totaal niet praktisch is.

Mocht je toch per se een NAS willen hebben/Gebruiken. Plaats deze dan voor mij part bij een familielid of storage unit met Internet toegang. Of huur een eigen rack in een DC. Dan heb je er daarna ook geen omkijken meer naar.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Meer bays, meer schijven, meer energie en zoals je zelf al aangeeft meer plaats nodig. Of je houdt het bij 5 bays en kiest voor grotere schijven. Kijk in je zoektocht ook wat verder dan alleen Synology. Alhoewel ik zelf al 10+ jaar hun producten gebruik, zou ik er nu geen meer kopen. De concurrentie biedt mooi spul tegenwoordig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:42

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

dfainher schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:32:
Ik moet veel verhuizen, dus ik wil geen groot en duur meubel.
Flightcase op maat laten maken dan. In het verleden heb ik dat zelf veel gebruikt voor mobiele storage oplossingen.
Aansluitingen achter vlindersluiting, afsluiten, snoer in kistje vrotten, oppakken.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
DeBolle schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:17:
[...]

Flightcase op maat laten maken dan. In het verleden heb ik dat zelf veel gebruikt voor mobiele storage oplossingen.
Aansluitingen achter vlindersluiting, afsluiten, snoer in kistje vrotten, oppakken.
Bedankt voor je reactie!

Dat klinkt wel als een dure oplossing, heb je nog advies waar je zoiets kunt laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
S1NN3D schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:10:
Meer bays, meer schijven, meer energie en zoals je zelf al aangeeft meer plaats nodig. Of je houdt het bij 5 bays en kiest voor grotere schijven. Kijk in je zoektocht ook wat verder dan alleen Synology. Alhoewel ik zelf al 10+ jaar hun producten gebruik, zou ik er nu geen meer kopen. De concurrentie biedt mooi spul tegenwoordig.
Ja ik ben zeker al aan het kijken naar andere merken, maar ik kwam toch tot de conclusie dat op dit moment Synology nog steeds de beste keuze is voor mij.

Ik weet niet of je doelt op het harde schijf debacle dat je alleen nog maar Syonlogy branded schijven kunt gebruiken, maar vanaf DSM 7.3 word dit dus schijnbaar weer terug gedraaid. Daar wacht ik nog even op om te kijken of dit ook daadwerkelijk zo is. Want anders word het sowieso geen (nieuwe) Synology inderdaad.

Ik wil gewoon een set and forget apparaat, dus zelfbouw of een custom OS (Ugreen) vind ik niet echt een optie. Volgens sommige mensen blijft dan QNAP of Asustor over, QNAP was mijn eerste NAS en zover ik me kan herinneren beviel me dat prima. Maar ik denk al bijna 10 jaar terug heb ik de overstap gemaakt naar Synology op advies van een paar mensen. Die QNAP heb ik ook zeker 8 tot 10 jaar gehad.

Voor welk merk zou jij persoonlijk gaan als je voor een andere NAS zou gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-10 20:21
Miss een beetje een te kort door de bocht oplossing. Maar het mooie aan IKEA spul is dat het niet zo duur is en zelf in elkaar gezet moet worden. Daardoor is het vrij simpel om een van de planken eruit te halen en dan heb je dus een aantal kleine vakken en 1 groot vak van bijvoorbeeld 2 breed. Daar zou dan een NAS van welke grootte dan ook in moeten passen. Bij mij is bij de KALLAX toendertijd een van die houten pinnetjes afgebroken en toen had ik dus een grote plank. Werkt prima en geeft meer ruimte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:15
Naar mijn idee, alles wat je er extra omheen bouwt om mee te nemen, lijkt me veel meer gewicht. Een koffer met foam erin waar dat ding ingezet kan worden zou prima moeten voldoen. Vervoeren is niet handig met HDD's, maar dat is een andere discussie. Als je hem gewoon rechtop zet, dan moet dat geen probleem zijn. Een koffer kan ook een kleinere hardcase koffer zijn wellicht en niet perse een flightcase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Floris039 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:51:
Miss een beetje een te kort door de bocht oplossing. Maar het mooie aan IKEA spul is dat het niet zo duur is en zelf in elkaar gezet moet worden. Daardoor is het vrij simpel om een van de planken eruit te halen en dan heb je dus een aantal kleine vakken en 1 groot vak van bijvoorbeeld 2 breed. Daar zou dan een NAS van welke grootte dan ook in moeten passen. Bij mij is bij de KALLAX toendertijd een van die houten pinnetjes afgebroken en toen had ik dus een grote plank. Werkt prima en geeft meer ruimte...
Dat ben ik helemaal met je eens, dat maakt IKEA zeker heel geschikt. 1 van de nadelen is echter dat het geperst hout is, dus bij een Kallax kast er 1 tussen paneel uit halen/zagen lijkt me dan weer een minder idee.

Als het een inleg plank was of zo, dan was de oplossing inderdaad heel simpel. Bij andere kasten van Ikea zou dit wellicht wel een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Arunia schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:57:
Naar mijn idee, alles wat je er extra omheen bouwt om mee te nemen, lijkt me veel meer gewicht. Een koffer met foam erin waar dat ding ingezet kan worden zou prima moeten voldoen. Vervoeren is niet handig met HDD's, maar dat is een andere discussie. Als je hem gewoon rechtop zet, dan moet dat geen probleem zijn. Een koffer kan ook een kleinere hardcase koffer zijn wellicht en niet perse een flightcase.
Vervoeren doe ik altijd gewoon in de originele doos, met die kunststof 'houders' en gewoon door voorzichtig te zijn kun je een NAS prima veilig vervoeren in mijn ogen.

En bedoel je een koffer om de NAS ook draaiend in te zetten of puur voor vervoer? Want als een NAS draait en warm word terwijl deze in foam staat lijkt me niet echt ideaal of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:15
dfainher schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:05:
[...]
Vervoeren doe ik altijd gewoon in de originele doos, met die kunststof 'houders' en gewoon door voorzichtig te zijn kun je een NAS prima veilig vervoeren in mijn ogen.

En bedoel je een koffer om de NAS ook draaiend in te zetten of puur voor vervoer? Want als een NAS draait en warm word terwijl deze in foam staat lijkt me niet echt ideaal of wel?
Doel meer op vervoer. Maar als je de doos gebruikt, dan zou dat ook gewoon prima zijn. Zeker niet draaiend in de koffer, maar ook dat is een optie als je handig bent.

Qua neerzetten heb/had je van Ikea de Kallax met die vierkant vakken. Daar is een model van met maar 1 vak. Die kun je ook als soort tafeltje gebruiken.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/kallax-open-kast-wit-20301554/
Desnoods deurtje erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-10 12:04
dfainher schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:28:
... Maar modellen van Synology met 6 of 8 bays passen dan niet meer in een vak van een Kallax kast.
...
Huh?!?
Ik heb een 6-bay DS1621+.
Deze is 28 cm breed,
Kallax dozen zijn doorgaans 33cm breed. Het vak zelf 33,5cm breed
Dat gaat wel passen.
En heb je meer disks nodig, zet je een expansion unit in het vak ernaast, toch?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-10 20:21
dfainher schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:03:
[...]
Dat ben ik helemaal met je eens, dat maakt IKEA zeker heel geschikt. 1 van de nadelen is echter dat het geperst hout is, dus bij een Kallax kast er 1 tussen paneel uit halen/zagen lijkt me dan weer een minder idee.

Als het een inleg plank was of zo, dan was de oplossing inderdaad heel simpel. Bij andere kasten van Ikea zou dit wellicht wel een optie zijn.
Bij sommige kallax modellen bestaat het middenstuk uit een deel van 2 en en 2 delen van 1 deel breed. Dus dan kan je het deel van 1 eruit halen en een kwartslag draaien. Dan heb je 2 vakken van 1 en 1 vak van 2 delen breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
GarBaGe schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:24:
[...]

Huh?!?
Ik heb een 6-bay DS1621+.
Deze is 28 cm breed,
Kallax dozen zijn doorgaans 33cm breed. Het vak zelf 33,5cm breed
Dat gaat wel passen.
En heb je meer disks nodig, zet je een expansion unit in het vak ernaast, toch?
Klopt, een 6 bay lukt nog wel maar ik zat naar een 8 bay te kijken en die zijn te breed. Op die 1621+ kun je dus een expansion unit aansluiten?

Het prijs verschil tussen 1525+ en de 1621+ op dit moment is bijna 200 euro voor 1 extra bay en dezelfde processor, dus in dat geval zou ik dan voor de 1525+ gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
Floris039 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:24:
[...]

Bij sommige kallax modellen bestaat het middenstuk uit een deel van 2 en en 2 delen van 1 deel breed. Dus dan kan je het deel van 1 eruit halen en een kwartslag draaien. Dan heb je 2 vakken van 1 en 1 vak van 2 delen breed.
Ow nice, dat wist ik niet. Daar zal ik dan eens even naar kijken, want die Kallax kasten zijn sowieso op meerdere vlakken heel ideaal.

Thanks voor de tip! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
dfainher schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:32:
[...]
Klopt, een 6 bay lukt nog wel maar ik zat naar een 8 bay te kijken en die zijn te breed. Op die 1621+ kun je een expansion unit aansluiten?
Ja, de DX517 (volgens de Synology website)
Het prijs verschil tussen 1525+ en de 1621+ op dit moment is bijna 200 euro voor 1 extra bay en dezelfde processor, dus in dat geval zou ik dan voor de 1525+ gaan.
De DS1525+ kan ook een expansion unit hebben, maar wel een andere, namelijk de DX525.

ff goed opletten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
GarBaGe schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:34:
[...]

Ja, de DX517 (volgens de Synology website)

[...]

De DS1525+ kan ook een expansion unit hebben, maar wel een andere, namelijk de DX525.

ff goed opletten :)
Ik heb nog nooit een expansion unit gebruikt dus nooit echt aan gedacht, maar misschien is dat nog wel een betere of slimmere oplossing ja. Bedankt dat je me hier op wijst! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
6 bays + 5 expansion bays is samen 11 bays.
Hier kan je totaal 11x 30TB = 330TB aan data opslaan.
Ik weet niet hoeveel data je hebt?

Zelf gebruik ik nu 3x16TB in mijn NAS, met ruimte voor uitbreiding (mogelijk een 4e disk dit jaar of volgend jaar)
Het klinkt als echt enorm veel storage.

Als je echt zoveel data heb, zou ik zelf niet meer kijken naar een "simpele" Synology NAS met een eenvoudige SHR RAID-5/RAID-6...
maar dan zou ik eerder kijken naar een professionelere storage server op basis van ZFS of iets dergelijks.
Veel YouTubers hebben wel videos van hun enorme opslag systemen.
Bijvoorbeeld zoiets: YouTube: Upgrading @GamersNexus Storage Server! Feat. 45Drives and Kioxia!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
GarBaGe schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:49:
6 bays + 5 expansion bays is samen 11 bays.
Hier kan je totaal 11x 30TB = 330TB aan data opslaan.
Ik weet niet hoeveel data je hebt?

Zelf gebruik ik nu 3x16TB in mijn NAS, met ruimte voor uitbreiding (mogelijk een 4e disk dit jaar of volgend jaar)
Het klinkt als echt enorm veel storage.

Als je echt zoveel data heb, zou ik zelf niet meer kijken naar een "simpele" Synology NAS met een eenvoudige SHR RAID-5/RAID-6...
maar dan zou ik eerder kijken naar een professionelere storage server op basis van ZFS of iets dergelijks.
Veel YouTubers hebben wel videos van hun enorme opslag systemen.
Bijvoorbeeld zoiets: YouTube: Upgrading @GamersNexus Storage Server! Feat. 45Drives and Kioxia!
Ik heb geen 330 TB aan data hoor ;)

Maar ik heb 10 TB schijven en daar wil ik bij blijven, want upgraden naar grotere schijven dan moet je alles vervangen. Dat is een grotere investering dan extra 10 TB schijven bij plaatsen.

En het gaat mij ook meer om de snelheid omdat ik een 10G netwerk kaart heb, dus meer schijven is een hogere doorvoer snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 16:41

John Doos

ClaudZaque

dfainher schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:58:
[...]
Ik heb geen 330 TB aan data hoor ;)

Maar ik heb 10 TB schijven en daar wil ik bij blijven, want upgraden naar grotere schijven dan moet je alles vervangen. Dat is een grotere investering dan extra 10 TB schijven bij plaatsen.

En het gaat mij ook meer om de snelheid omdat ik een 10G netwerk kaart heb, dus meer schijven is een hogere doorvoer snelheid.
Met een 10G verbinding zou ik echt niet op harde schijven willen wachten persoonlijk :+

Hier alles intern 2.5G, en uit de muur komt 4G.
Vind het nu al irritant om op de schijven te wachten, dus gooi het meestal direct naar flash in mn proxmox, en laat het savonds rustig naar mechanisch moven.

Maar on topic:
Als je een grotere NAS wilt, en het persee in een ikea meubel wilt vrotten:
https://wiki.eth0.nl/index.php/LackRack

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEangK1eTNiIyeeDrsPaTQlbSZQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1mCuvRaoMf2U5SFcll8DvkEF.jpg?f=user_large

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
John Doos schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:20:
[...]

Met een 10G verbinding zou ik echt niet op harde schijven willen wachten persoonlijk :+
Je bedoelt alles (eerst) op een SSD only NAS of zo en dan 's avonds/'s nachts automatisch kopiëren naar een NAS met mechanische schijven?
Vind het nu al irritant om op de schijven te wachten, dus gooi het meestal direct naar flash in mn proxmox
Maar goed, kosten en gemak moeten wel in balans zijn voor mij persoonlijk.
Maar on topic:

[Afbeelding]
Haha, dat is wel geniaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 16:41

John Doos

ClaudZaque

dfainher schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:30:
[...]
Je bedoelt alles (eerst) op een SSD only NAS of zo en dan 's avonds/'s nachts automatisch kopiëren naar een NAS met mechanische schijven?

[...]
Maar goed, kosten en gemak moeten wel in balans zijn voor mij persoonlijk.

[...]
Haha, dat is wel geniaal!
Nee ik bedoel dat in mijn Proxmox server zowel SSDS als HDDS zitten.
Als ik relatief snel dingen wil offloaden van mijn mobiel/tablet/laptop/desktop naar mijn server/nas, schrijf ik het naar mijn SSD in de server.

Er loopt dan een automatische taak die het in de avond uren van de SSD verplaatst naar de juiste mapjes op de harde schijven.
Dit gebeurt allemaal binnen de zelfde machine.

Als kosten en gemak in balans moeten zijn, dan is Synology/Asustor/Qnap eigenlijk altijd al te duur in verhouding.
Een zelfbouw server is vaak vele malen toekomstbestendiger, meer cores, meer ram, meer expansion mogelijkheden, meer software mogelijkheden etc etc.

Gemak is wel over te twisten, afhankelijk van hoe handig je bent kun je het allemaal zo gemakkelijk maken als je zelf kunt.

Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

John Doos schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:20:
[...]

Hier alles intern 2.5G, en uit de muur komt 4G.
Vind het nu al irritant om op de schijven te wachten, dus gooi het meestal direct naar flash in mn proxmox, en laat het savonds rustig naar mechanisch moven.

Maar on topic:

https://tweakers.net/i/NE..._large"]Afbeelding[/url]]
Je kan ze ook stapelen :)
https://wiki.eth0.nl/inde...#/media/File:Image005.jpg

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
John Doos schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:36:
[...]Als kosten en gemak in balans moeten zijn, dan is Synology/Asustor/Qnap eigenlijk altijd al te duur in verhouding.
Daar heb je zeker gelijk in! Ik heb door de jaren heen regelmatig overwogen en gekeken naar de opties voor zelfbouw, maar ik voel me niet overtuigd genoeg dat ik daar aan kan/wil beginnen.
Een zelfbouw server is vaak vele malen toekomstbestendiger, meer cores, meer ram, meer expansion mogelijkheden, meer software mogelijkheden etc etc.

Gemak is wel over te twisten, afhankelijk van hoe handig je bent kun je het allemaal zo gemakkelijk maken als je zelf kunt.
Een NAS moet gewoon werken voor mij en ook vanuit form factor (compact) en energie zuinig oogpunt hebben kant en klare NAS oplossingen van bijv. de merken die je noemde een grote meerwaarde voor een bepaalde gebruikersgroep waar ik o.a. toe behoor.

Ik bedoel, ik bouw mijn eigen PC's en beschouw me zelf zeker als een bovengemiddelde computer gebruiker. Maar ik zit zeker niet op het level zoals bepaalde mensen hier (not even close) en een zelfgebouwde NAS met een custom OS onderhouden ligt een beetje buiten m'n comfort zone. Hoewel je daar pas achter komt wat het inhoud als je er aan begint natuurlijk en je kunt ook een hoop leren, maar ik weet niet of ik het dat waard vind.

Natuurlijk heeft zelfbouw ook genoeg voordelen zoals je beschreef, maar vooral de form factor en energie is iets wat je moeilijk kunt evenaren t.o.v. kant en klare oplossing zoals een Synology of QNAP.

Heb je zelf een rack setup of heb je een bepaalde behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-10 16:49
Waarom geen cloud? En anders een 19" rackmount NAS in een flight case. Die zijn ook bij de vloot op MP te vinden. Wil je geen rackmount NAS kan je ook voor een Peli case gaan. Dan heb je ook iets wat geschikt is om te vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfainher
greentea schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:34:
Waarom geen cloud? En anders een 19" rackmount NAS in een flight case. Die zijn ook bij de vloot op MP te vinden. Wil je geen rackmount NAS kan je ook voor een Peli case gaan. Dan heb je ook iets wat geschikt is om te vervoeren.
Ik zit hier vast aan 100 Mbit internet een cloud oplossing lijkt me een hel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10 15:44
Ik snap 'm niet helemaal. Je wil een oplossing om een NAS in te plaatsen omdat je regelmatig verhuist. Zo een ding plaats je toch meestal uit het zicht? Juist in een meterkast, muurkast. Of voor mijn part achter je pc scherm, onder je werkplek.... Die dingen zijn toch al behuizingen. Als je er iets omheen doet moet dat ook steeds mee verhuizen. Gewoon in de meterkast of in de kelder op een plank zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
dfainher schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:43:
[...]
Voor welk merk zou jij persoonlijk gaan als je voor een andere NAS zou gaan?
Ooit gestart met een DS212j en geëindigd met een DS423+ van Synology maar die krijgt geen opvolger meer uit die stal. Ja DSM is fantastisch maar qua hardware is het allemaal erg magertjes. Dankzij Container Manager destijds Docker leren kennen en daarmee doe ik tegenwoordig erg veel. De DS kon het allemaal niet meer bijbenen dus al mijn self-hosted homelab spul verplaatst naar een Intel NUC en de DS is alleen nog maar storage. Die wil ik vervangen en ik had al bijna een Ugreen besteld maar ondertussen neig ik naar één van de recent gelanceerde NAS modellen van Unifi. Dat integreert mooi met de rest wat ik daarvan heb.
Pagina: 1