(Ik hoop dat ik dit topic in het juiste forum heb geplaatst)
Hoi allemaal,
Mijn man en ik zitten op dit moment in de onderhandelingsfase voor een woonboerderij in de Krimpenerwaard (veengebied). Het huis is dusdanig oud dat het op staal is gefundeerd a.k.a. het staat dus direct op de grond en heeft geen paalfundering. Zelf een fundering aanleggen is een onbetaalbare klus en doet vrijwel niemand (aldus onze aankoopmakelaar). Wel hoor ik over een mogelijke oplossing in de vorm van omgekeerde drainage om te voorkomen dat de bodem uitdroogt en het veen inklinkt.
Wat ik zoek zijn eigenlijk de ervaringen van mensen hier die in een oude woning/boerderij zonder paalfundering wonen, in een veengebied:
Alvast bedankt! Hopelijk helpt dit topic ook anderen!
Hoi allemaal,
Mijn man en ik zitten op dit moment in de onderhandelingsfase voor een woonboerderij in de Krimpenerwaard (veengebied). Het huis is dusdanig oud dat het op staal is gefundeerd a.k.a. het staat dus direct op de grond en heeft geen paalfundering. Zelf een fundering aanleggen is een onbetaalbare klus en doet vrijwel niemand (aldus onze aankoopmakelaar). Wel hoor ik over een mogelijke oplossing in de vorm van omgekeerde drainage om te voorkomen dat de bodem uitdroogt en het veen inklinkt.
Wat ik zoek zijn eigenlijk de ervaringen van mensen hier die in een oude woning/boerderij zonder paalfundering wonen, in een veengebied:
- Wat zijn jouw grootste onderhoudsklussen m.b.t. verzakking en hoe vaak komen die voor?
- Hoeveel €€€ ben jij gemiddeld per jaar kwijt aan onderhoud?
- Hoe hard zakt jouw woning?
- Heb je te maken met sterk wisselende waterstanden?
- Merk je dat het de laatste jaren erger wordt (ivm klimaatverandering)?
- Heb jij wél paalfundering aangebracht? Over wel bedrag praten we dan? Hoe zijn de kosten opgebouwd?
- Heb je ervaring met een omgekeerd drainagesysteem (ook wel peilgestuurde drainage genoemd)? Wat zijn de kosten van zo'n systeem?
- Zou je als je nu een huis ging komen weer een oude boerderij op veen kiezen? Waarom wel/niet?
Alvast bedankt! Hopelijk helpt dit topic ook anderen!