Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:20
Goedeavond medetweakers
Ik werk nu al een 4 tal maanden bij een stadsbestuur als systeembeheerder/project. Dit is mijn eerste ervaring na een 2-jarige HBO5 (of graduaatsopleiding, want ik ben Belg). Ik ben her-oriënteerder na 10 jaar in een andere, industriële sector.

Ik heb last van imposter sydrome. Soms heel erg. Mijn collega beheerder vind dat ik het goed doe en de eerste weken-twijfels van hem ook heb weggenomen. Toch ben ik steeds in twijfel bij mijzelf van “doe ik het goed wat ik ga doen/uitvoeren?”

Onlangs ben ik onverwachts opgenomen in het ziekenhuis. Mijn manager vertelde mij dat ik gemist ben op de werkvloer. Dit is mijn eerste week terug, dus dat speelt ook mee. Ik heb toen ook via Teams een gesprek gehad met mijn collega waar hij mij vertelde dat ik een goede collega ben.

Alle signalen zijn groen, maar toch blijft dat radartje draaien. Ik ga ook maandelijks naar een psycholoog (al een jaar of 4) maar toch is deze angst er op nieuw.

Heeft er iemand van jullie fijne medemensen tips/tricks?

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Callewaert op 08-10-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:01

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dat gevoel zou vanzelf weg moeten gaan, naarmate je meer ervaren wordt in je werk. En da's niet van de ene op de andere dag. Bij mij heeft dat wel een paar jaar geduurd

Edit: Als je collega's en leidinggevende zeggen dat je het goed doet: geloof hen ipv jezelf. Zij zijn de objectieve buitenstaanders

[ Voor 28% gewijzigd door FooLsKi op 08-10-2025 18:47 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:01

Kheos

FP ProMod
Callewaert schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:41:
Goedeavond medetweakers
Ik werk nu al een 4 tal maanden bij een stadsbestuur als systeembeheerder/project. Dit is mijn eerste ervaring na een 2-jarige HBO5 (of graduaatsopleiding, want ik ben Belg).

Ik heb last van imposter sydrome. Soms heel erg. Mijn collega beheerder vind dat ik het goed doe en de eerste weken-twijfels van hem ook heb weggenomen. Toch ben ik steeds in twijfel bij mijzelf van “doe ik het goed wat ik ga doen/uitvoeren?”

Onlangs ben ik onverwachts opgenomen in het ziekenhuis. Mijn manager vertelde mij dat ik gemist ben op de werkvloer. Dit is mijn eerste week terug, dus dat speelt ook mee. Ik heb toen ook via Teams een gesprek gehad met mijn collega waar hij mij vertelde dat ik een goede collega ben.

Alle signalen zijn groen, maar toch blijft dat radartje draaien. Ik ga ook maandelijks naar een psycholoog (al een jaar of 4) maar toch is deze angst er op nieuw.

Heeft er iemand van jullie fijne medemensen tips/tricks?

Bedankt!
begrijp ik het goed dat dit je eerste job is? heb je geen feedback momenten? geregelde 1-on-1 gesprekken, performance review, half year conversations...?
Wat ook kan helpen:
Neem een blad papier, verdeel dat in 2 kolommen
Links hoe je job slecht uitvoeren er uit zou zien, rechts hoe die er uit zou zien als je je job wel goed doet.
Vul beide kolommen zo ver mogelijk (dus bijv steeds te laat komen links, je taken goed afwerken rechts, vriendelijk zijn tegen je collega's rechts...)
Kijk dan eens objectief waar je staat.
Als dat te lastig is, vraag je overste om dat ff na te kijken.
Uitendelijk heb je dan een tastbare tool die zwart op wit aantoont hoe goed je je job uitvoert.
Bij twijfel kun je daar altijd naar terug grijpen.
Maar da's dan enkel het rationele aspect (moest je daar over twijfelen), bij jou zit het vast wat dieper (vandaar je maandelijkse gesprekken). Dat kan dat blaadje papier niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:15
Koop een Positiviteit scheurkalender , hang die op de badkamer en lees daar 's morgens elke dag een nieuwe, positieve spreuk.
Ik heb er al 6 jaar een en het helpt echt om met een positieve blik naar jezelf (en de wereld om je heen) te kijken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Met alle respect, maar wat hoop je hier op een online tech forum te lezen? De directe collega's zeggen dat je het goed doet en dat ze tevreden zijn. Daarnaast krijg je ook professionele hulp. Wat kunnen wij dan nog zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Callewaert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:20
Kheos schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:55:
[...]

begrijp ik het goed dat dit je eerste job is? heb je geen feedback momenten? geregelde 1-on-1 gesprekken, performance review, half year conversations...?
Wat ook kan helpen:
Neem een blad papier, verdeel dat in 2 kolommen
Links hoe je job slecht uitvoeren er uit zou zien, rechts hoe die er uit zou zien als je je job wel goed doet.
Vul beide kolommen zo ver mogelijk (dus bijv steeds te laat komen links, je taken goed afwerken rechts, vriendelijk zijn tegen je collega's rechts...)
Kijk dan eens objectief waar je staat.
Als dat te lastig is, vraag je overste om dat ff na te kijken.
Uitendelijk heb je dan een tastbare tool die zwart op wit aantoont hoe goed je je job uitvoert.
Bij twijfel kun je daar altijd naar terug grijpen.
Maar da's dan enkel het rationele aspect (moest je daar over twijfelen), bij jou zit het vast wat dieper (vandaar je maandelijkse gesprekken). Dat kan dat blaadje papier niet oplossen.
Maandag heb ik mijn eerste evaluatiegesprek :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:28
Tja, je collega zegt dat je gemist wordt en dat je je werk goed doet en jij twijfelt en vindt van niet.

Eigenlijk is dat best wel arrogant; de negatieve mening over jezelf is de waarheid en de positieve mening van je collega is een leugen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:13

Reptile209

- gers -

Wat misschien een geruststellende gedachte kan zijn: als jij een imposter zou zijn, waarom de anderen dan niet? En dan is het een kwestie dat iedereen z'n best doet om zo goed mogelijk te spelen dat ze weten wat ze doen.
Ik werk intussen iets van 17 jaar en soms heb ik geen flauw idee van wat ik aan het doen ben. Dan verzamel je al je creativiteit, kennis en ervaring (die komt vanzelf) en doe je je best om er wat goeds van te maken. Of je doet wat minder 'stoer' en gaat even sparren met een collega, je leidinggevende of desnoods je rubber ducky. Hardop uitspreken wat je wil bereiken en waar je vastloopt kan enorm helpen om uit een blokkade te komen en een stapje verder te komen. Rinse & repeat.

Succes, je komt er vast wel. Onderkennen dat je niet alwetend bent is een hele goede eerste stap.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

TS krijgt positieve feedback maar vertrouwd de waarde ervan niet?
Het issue lijkt mij de afhankelijkheid van externe validatie. Ook als feedback negatief is, kan je ervoor kiezen dat naast je neer te leggen en met zelfvertrouwen je werk uit te voeren naar eigen inzicht.

d:)b

Pagina: 1