1440p AMD of Nvidia?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Givati
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:08
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Hoofdzakelijk gaming. Met name first-person shooters met uitstapjes naar games zoals Microsoft Flight Simulator. Ik heb afgelopen jaren niet vaak (nieuwe) videogames gespeeld, maar door BF6 is het weer gaan kriebelen om een nieuwe computer te kopen. De onderdelen die ik kies zijn denk ik wat overkill voor enkel BF6 maar wil een computer die liefst ook een volgende Battlefield kan draaien. GTA6 op PC heb ik ook beetje in mijn achterhoofd maar dat zal nog wel jaren duren.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Zat te denken aan 1500 a 2000 euro (exclusief monitor). Elke euro daarboven is prima mits het zich vertaald in een significant toename van frames per second in een resolutie van 1440p, of bijv. beduidend stiller is. Ik hoef dus niet een 4k-ready pc te hebben die jarenlang mee kan gaan met nieuwste gameontwikkelingen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Nee. Alleen mijn monitor neem ik mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik wil eigenlijk het meest recente lijstje overnemen van Desktop Best Buy Guide 1440p met wat aanpassingen. Mede daarom ook deze topic met de vraag of die componenten goed op elkaar zijn afgestemd. Ik kies een andere processor, behuizing en videokaart dan van die lijst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Voorkeur gaat naar Nvidia- videokaart. Heb afgelopen 10 jaar een Nvidia-kaart gehad en nooit problemen gehad qua warmte, geluid of software. Daarvoor AMD en vond het maar stug spul qua ervaring en bugs. Dan heb je het echter wel over 15 jaar terug oid. Een eeuwigheid in de computerwereld. Enig voordeel van AMD toendertijd waren de aanschafprijzen. Nu zijn ze nog steeds stuk goedkoper dan Nvidia maar gaat dit nog steeds ten koste van bijv. warmte, stroomverbruik, geluid, etc? Als ik de reviews her- en der lees lijkt dat wel mee te vallen tegenwoordig.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Liefst computer met een GPU wat weinig geluid maakt en waarmee ik jaartje of 5 vooruit kan voor 1440p gaming.

Ga je overklokken?

Nee.

Wat verwacht je van ons?

Eigenlijk twee vragen:
De aanschafprijs daargelaten, is AMD tegenwoordig nog steeds inferieur aan Nvidia of is dit verschil minimaal? Niet alleen qua snelheid maar vooral prestaties zoals warmteontwikkeling, fysieke grote van de kaart, softwareondersteuning en geluid. Als dat niet zo is is ben ik eerder geneigd voor een ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6 te kiezen. Scheelt een kleine 360 euro.

Andere vraag is of de componenten goed op elkaar zijn afgestemd of dat er een disbalans in zit.

Bvd.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 283,99€ 283,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 135,15€ 135,15
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5080 WINDFORCE OC SFF 16G€ 1.029,-€ 1.029,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 DX Black€ 96,99€ 96,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 131,29€ 131,29
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 87,-€ 87,-
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 121,99€ 121,99
Totaal€ 1.916,08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:16

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je hebt op zich een mooie aanpassing en goed systeem samengesteld. Enige kanttekening is dat voor gaming die 7700 uit de best buy echt opzich wel voldoende is, maar als je dan wil upgraden ga dan voor de 7600X3D of 7800X3D want die zijn voor gaming beter dan een 9700X.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:47
uitvoering: Corsair RM650e (2025) Zwart werkt niet met een RTX 5080. Die voeding heeft een 300w 12v 2x6 PCIe kabel terwijl een 5080 een 450w kabel vereist. De meeste 750w ATX3.1 voedingen hebben zo'n kabel en vaak zelfs een 600w kabel. Of ga voor 850w als je zekerheid wilt. uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart is zo'n beetje de beste 850w voeding die hier verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:48
Voeding zou ik zeker ook 850W aanbevelen. Verder nVidia 5080 als je rond die 2000 euro wil uitkomen. AMD als je liever rond de 1500 euro wil uitgeven.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:15
Givati schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:41:
De aanschafprijs daargelaten, is AMD tegenwoordig nog steeds inferieur aan Nvidia of is dit verschil minimaal? Niet alleen qua snelheid maar vooral prestaties zoals warmteontwikkeling, fysieke grote van de kaart, softwareondersteuning en geluid. Als dat niet zo is is ben ik eerder geneigd voor een ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6 te kiezen. Scheelt een kleine 360 euro.
AMD maakt nog gebruikt van het tragere GDDR6 VRAM, daar waar Nvidia het nieuwe GDDR7 VRAM gebruikt wat een veel hogere doorvoersnelheid heeft en veel efficiënter is (Bron:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former