Check: past GeForce RTX 5060 in mijn PC? (incl. foto's)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutorious
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18:34
Hi allemaal,

Ik wil mijn pc upgraden met een nieuwe videokaart Ên mogelijk extra RAM, maar ik ben niet super thuis in hardware. Ik hoop dat jullie mee kunnen kijken of dit een logische en compatibele upgrade is. Bovendien vermoed ik dat ik een ander voeding nodig heb.

Het vertrekpunt, de systeeminformatie:
CPU: Intel Core i7-8700 @ 3.20GHz
RAM: 32GB (31,8GB bruikbaar)
Opslag: Samsung SSD 860 EVO 500GB
GPU (nu): Intel UHD Graphics 630

Videokaart-upgrade:
Ik heb mijn oog laten vallen op deze kaart:
🔗 ASUS GeForce RTX 5060 Ti PRIME-RTX5060 Ti-O16G

Mijn vragen hierover:
  1. Past deze kaart fysiek in mijn kast/moederbord? (Zie foto's van de binnenkant en PCIe-slots).
  2. Is mijn voeding voldoende, en zijn de juiste aansluitingen aanwezig? (Zie foto's van de PSU en beschikbare kabels).
  3. Is dit een verstandige keuze qua prijs/kwaliteit voor mijn systeem?
Voeding:
Ik heb bedenkingen bij de voeding. Ik zag de extra kabel niet voor de grafische kaart. Welke voeding valt aan te raden?

Extra RAM-geheugen:
Ik zie dat er nog 2 RAM-slots vrij zijn.
Momenteel zit er 32GB in, verdeeld over 2 slots.
Is het aan te raden dit uit te breiden naar 64GB? En zo ja, welk type kan ik het best bijplaatsen?

Hopelijk is dit zo duidelijk. Ik hoor het graag als ik iets moet toevoegen!

Dank alvast 🙌

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzJmyZzoFa7vU302USwR-kXzlB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/db8uNk50rdTBGxfh61Pa7TPG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-ihCCcdLYzC1k6Z32hmFhyAztU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkLuKdeVbUZ7HES4hTNS6bAX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uy9r7bPnpFl6rrsWi1M89_Zvqdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5BVpeq20fxysMBUhdOhJU4r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/updktCWPBIzdAyr4p6J2LwCpUg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84doglzao6GSL5C3IEtFmxLX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfyBls9CtvUviMg3Gnmon0Xci90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCYwwP4rMPN3PZmRI3s1SNsv.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Passen, ja.

Alleen over de voeding heb ik mijn twijfels of die vervangen moet worden. Misschien kan iemand anders hier daar iets over zeggen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:22

Jorissie87

No diggity

- Zal fysiek vast passen, dat kun je ook checken door de specs van je kast er op na te slaan. De lengte van de door jou genoemde kaart is 304mm
- 550 watt zit onder de geadviseerde minimale 600 watt maar hoogstwaarschijnlijk werkt het wel gewoon. Je hebt wel een risico dat bij een enorme piek je pc uit kan vallen. De 5060TI heeft 1x 8 pin connector nodig. De voeding die jij hebt (Crosshair550M) heeft 2x 6+2pin dus de connectors heb je. Mijn advies is desondanks wel om een PSU uit het jaar 2016 met bronze certificering wel te vervangen om je componenten te beschermen.

Verder een aantal dingen die me opvallen op basis van de fotos:
- Je hebt je ramsticks waarschijnlijk in de verkeerde slots zitten. Deze moeten om en om (meestal in 2 en 4).
- Je kabelmanagement is verschrikkelijk maar vraag me af of je case uberhaupt beter management toelaat
- Je gebruikt een stock koeler voor je CPU, wordt deze niet erg heet? Zeker als je de GPU gaat upgraden wordt dat je bottleneck dus investeren in een betere koeler is raadzaam.
- Je voeding

Edit: Je ram zit inderdaad verkeerd volgens de handleiding Deze moeten namelijk in slots B2 en A2 en niet in A1 en A2 zoals nu. (Zie 1.1.4)

[ Voor 40% gewijzigd door Jorissie87 op 08-10-2025 17:21 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:47
Waarom denk je 64GB RAM nodig te hebben? Als je gaat gamen dan is dat iig niet nodig.

CX550M is geen rommel. Alle nodige beveiligingen zijn aanwezig en er zal niets stuk gaan als de voeding de geest geeft. 5060 Ti heeft spikes van iets over de 200w. Samen met de rest van het systeem inclusief cpu zal het op 300w zitten. Totaal geen probleem voor een 550w voeding. Je zult eerder tegen de beperkingen van de cpu aan lopen. I7-8700 begint intussen zijn ouderdom te tonen in games icm recente videokaarten.

Heb je de modulaire PCIe kabel van de voeding nog ergens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:16

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Gaat inderdaad gewoon passen, en idd zoals ook al gezegd even het ramgeheugen goed zetten. Een cpu cooler voor â‚Ŧ25 is al een stuk beter dan wat je er nu in hebt zitten, dus dat zou ik ook even meenemen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutorious
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18:34
Dank allen: @Jorissie87 @PD2JK @Uszka @DeNachtwacht 🙏🙏🙏🙏

Ik doorloop jullie reacties en probeer zo goed mogelijk aan te vullen.

Grafische kaart:
Ik ga er vanuit dat de beoogde kaart past, zowel in het slot als in de kast. Ruimte lijkt voldoende. Dat bevestigen jullie reacties.
Reden van uitbreiding (ten opzichte van kaart op moederbord)... Insta360 video bewerking. Dat gaat nu niet helemaal lekker.

Voeding:
  • Probleem is dat ik geen vrije stekker in de kast zie. EÊn kabel gaat vanuit de voeding naar de SSD schijf. En de andere in het moederbord.
  • Ik heb de modulaire PCIe kabel van de voeding niet ergens. Dus dit onderdeel is een aandachtspunt. Uitgaande dat er een voedingskabel direct in de grafische kaart moet (mijn veronderstelling... ik ben geen kenner).
  • Het vermogen zou hoger mogen, begrijp ik. Suggesties?
Ram:
Dank voor de oplettendheid! Ga ik aanpassen.
Moet ik uitbreiden of heeft het nooit volledig gewerkt? 🙊

Cooler CPU:
Ook dank voor deze tip. Als ik het goed begrijp, jullie advies om de ventilator te vervangen? Ik verneem graag een verwijzing naar een onderdeel (ik ben geen kenner), dat ik kan bestellen.

Dank!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:47
Vermogen hoeft niet hoger, 550w is prima. Je zou ergens een Corsair type 4 PCIe kabel kunnen kopen echter lijken alleen de individueel gesleevde exemplaren van rond de â‚Ŧ25 beschikbaar. Zonde voor een voeding van 9 jaar oud. Nieuwe goede voeding is er vanaf zo'n â‚Ŧ80. Bijvoorbeeld:
uitvoering: Enermax Revolution III 650 watt
uitvoering: Chieftec Vega M 750 watt
uitvoering: XPG Core Reactor II VE 650W

Wat betreft RAM zou je eerst het RAM gebruiken kunnen monitoren (met MSI Afterburner bijvoorbeeld) voordat je onnodig geld gaat stuk slaan op RAM dat niet gebruikt wordt.
Pagina: 1