excel data lijst opslaan in archief onder zelfde datum.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JIMM_250
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09-10 19:39
Ik heb een lijst met data die elke dag anders is en ik wil deze automatisch bijhouden.
Zo kan ik na een lange periode zien wat mijn gemiddelde is en welke zaken uitschieten.

Ik wil dit door middel van een macro knop. Als de data compleet en correct is dat ik door een simpele knop dit kan "archiveren."

Ik heb al ontdekt doormiddel van deze formule: =TEKST.SAMENV("W";C1;"D";E1) dat ik de datum kan refereren. (omdat in mijn data lijst staat de datum zo: 40 1 en in het archief zo: W40D1. Dit mag ik niet aanpassen)

Maar nu loop ik vast door de range B14:B29 te kleven onder de cel met de juiste datum.

Welke formule kan ik hiervoor gebruiken of welke vba code? mijn kennis van vba is nihil.

Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Is het altijd B14:B29 dat je wil kopiëren onder een datum in kolom A ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JIMM_250
ja het is altijd B14:B29 en deze zou onder dezelfde datum moeten komen in rij 1 de datums lopen chronologisch van links naar rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
JIMM_250 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:09:
de datums lopen chronologisch van links naar rechts.
Als de datums van links naar rechts staan, dan staan ze toch niet allemaal in kolom A ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JIMM_250
Nee de datums staan in rij 1 en lopen van links naar rechts en mijn bedoeling is om de range B14:B29 te kopiëren en te plakken in range onder de cel met dezelfde datum in rij 1.

de data lijst en het archief staan op 2 verschillende sheets. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUqp3KrZeAbzko5TEPhCIfqseSE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/57hIKa5l6DvZIo9i0Bo1CrDl.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1X2iHwTxJ384Op0qjU_4D-L59s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/evkOYbgKiqVaNC2BOKecAQWd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Als de naam van het blad van waaruit je B14:B29 wil kopiëren "Blad1" is en de naam van het blad waarheen je die gegevens wil kopiëren "Blad2", kun je onderstaande macro gebruiken. Hierbij is ervan uitgegaan dat - zoals in je voorbeeld - de datums in rij 1 reeds zijn ingevuld. De macro zoekt naar de eerste lege cel in rij 2 en plakt daar de gekopieerde range.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Sub macro1()
Dim ac As Integer
ac = Sheets("Blad2").Rows("2:2").SpecialCells(4).Cells(1).Column
Sheets("Blad1").Range("b14:b29").Copy
Sheets("Blad2").Cells(2, ac).PasteSpecial , xlPasteSpecialOperationNone
With Application
.CutCopyMode = False
.Goto Reference:=Sheets("Blad2").Cells(1, ac)
End With
End Sub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10 22:11
Ik ben sterk van mening dat macro's en vba in 99% van de gevallen niet de goede oplossing zijn.

Ik zou hier durven kijken naar powerquery om bestanden kn dezelfde map samen te voegen en een overzichtstabel te extraheren: YouTube: Combine Files from a Folder with Power Query the RIGHT WAY!

Anderzijds (als de excels per mail komen) zou je een powerautomate flow kunnen opstellen die bij elke mail die toekomt de relevante velden ophaalt en wegschrijft in een overzichtsexcel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Teun_2 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:00:
Ik ben sterk van mening dat macro's en vba in 99% van de gevallen niet de goede oplossing zijn.
Dat kun je in zijn algemeenheid niet stellen, het hangt af van het probleem dat je wil oplossen.
Jammer dat de vragensteller nog niet heeft gereageerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10 22:11
dix-neuf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:27:
[...]

Dat kun je in zijn algemeenheid niet stellen, het hangt af van het probleem dat je wil oplossen.
Jammer dat de vragensteller nog niet heeft gereageerd...
Boeiende discussie, helaas niet het onderwerp van dit topic.
In de praktijk zie je in de bedrijfswereld dat macro's gemaakt worden en dan jaren gebruikt en wanneer er iets met misloopt de oorspronkelijke auteur niet meer in dienst is. Ook zie je op meerdere plekken striktere security het gebruik van macro's aan banden leggen. Er zijn uiteraard nog wat niches waar macro's nog aangewezen zijn, maar ik durf wel in zijn algemeenheid zeggen dat powerquery, office scripts en de modernere formules die op gehele datasets werken heel veel use cases van macro's kunnen coveren.
Pagina: 1