Advies DIY nas met Unraid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahramank
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-10 21:41
Goedemiddag allen,

Ik ben bezig met het samenstellen van een eigen nas voor thuisgebruik. Ik was nieuwsgierig naar jullie meningen. Het zou kunnen dienen voor onder andere de volgende taken:

- Backups van foto's en video's
- Eigen website hosten
- Plex
- VMware

Dit is het systeem wat ik heb samengesteld:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14500 Boxed€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B760M-PLUS II€ 160,99€ 160,99
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 98,-€ 98,-
1Usb-sticksSandisk Ultra Fit USB 3.1 64GB Zwart€ 7,55€ 7,55
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 31,48€ 31,48
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3636F16GX2-RS5K€ 109,60€ 109,60
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 550W€ 87,99€ 87,99
1Interne SSD'sWD Red SN700 1TB€ 83,80€ 83,80
Totaal€ 818,41
Wat vinden jullie er van?

Groetjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Voor een NAS vind ik dit vrij weinig (redundante) storage. Was je van plan om hier nog meer HDD's of SSD's aan toe toe voegen (en zo ja: welke?), of ligt het doel dichter op een thuisserver en minder op een nas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:58

D4NG3R

kiwi

:)

Ik weet niet waar je het beestje neer wil gaan zetten, maar houd er rekening mee dat de 804 een best wel forse behuizing is. M'n vorige server was er in gehuisvest, m'n huidige gebruikt de kleinere 304.

Zoek overigens een goede USB2 stick, USB3 sticks worden aardig warm en begeven het doorgaans een stuk sneller. https://docs.unraid.net/u...d-of-usb-device-do-i-need

Zowel m'n vorige (7 jaar oude) als huidige (2 jaar oude) server hebben een uitvoering: Sandisk Cruzer Blade 16GB Zwart, al wordt SanDisk al een tijdje afgeraden.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 08-10-2025 16:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahramank
Sorry! vergeten om er bij te melden: ik heb al 4x 4TB WD red pro schijven en ik wil dit langzaam gaan uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@kahramank Is een Ugreen NAS niks voor je? Mooie vormfactor, fantastische hardware en kan je als je wilt ook Unraid op draaien.

categorie: NAS

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahramank
D4NG3R schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:37:
Ik weet niet waar je het beestje neer wil gaan zetten, maar houd er rekening mee dat de 804 een best wel forse behuizing is. M'n vorige server was er in gehuisvest.

Zoek overigens een goede USB2 stick, USB3 sticks worden aardig warm en begeven het doorgaans een stuk sneller. https://docs.unraid.net/u...d-of-usb-device-do-i-need

Zowel m'n vorige (7 jaar oude) als huidige (2 jaar oude) server hebben een uitvoering: Sandisk Cruzer Blade 16GB Zwart, al wordt SanDisk al een tijdje afgeraden.
Op zolder heb ik een groot tafel waar ik hem wel op kwijt kan :)

Oke bedankt wat betreft de USB stick. is 16GB genoeg voor Unraid OS? Ik ga het nl voor het eerst gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kahramank
Greatsword schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:44:
@kahramank Is een Ugreen NAS niks voor je? Mooie vormfactor, fantastische hardware en kan je als je wilt ook Unraid op draaien.

categorie: NAS
Ik heb daar serieus naar gekeken, vooral de ugreen dxp6800 pro had mijn interesse. Maar na het samenstellen van een DIY nas (en een paar andere) kwam ik snel achter dat ik voor een lagere prijskaartje meer kreeg dan bij ugreen. Ik wil namelijk rond de 800 euro zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

kahramank schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:44:
Oke bedankt wat betreft de USB stick. is 16GB genoeg voor Unraid OS? Ik ga het nl voor het eerst gebruiken
Zat. Het hele OS is geïnstalleerd nog geen 2GB, het enige wat er verder naar geschreven wordt zijn configuratiebestanden. Containers, VM's e.d. draaien straks vanaf je je pool(s) al dan niet array; de 'normale' opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahramank
D4NG3R schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:59:
[...]

Zat. Het hele OS is geïnstalleerd nog geen 2GB, het enige wat er verder naar geschreven wordt zijn configuratiebestanden. Containers, VM's e.d. draaien straks vanaf je je pool(s) al dan niet array; de 'normale' opslag.
Met de opslag bedoel je dan de SSD wat ook als cache gaat functioneren toch?

Duidelijk over de USB stick iig, die ga ik aanpassen. Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-10 10:58
kahramank schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:09:
[...]

Waarschijnlijk ga je het volgende doen. De 4x4tb zullen je opslag worden, de SSD ga je als cache gebruiken.

Je kunt instellen dat de VM's en Containers 'leven' op de cache, dat is aan te raden zodat ze sneller reageren en zodat je harde schijven standby kunnen staan.

Op de usb stick komt verder weinig te staan zoals gezegd door @D4NG3R configuratiebestanden, wat interne packages en user scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahramank
Flans schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:33:
[...]

Waarschijnlijk ga je het volgende doen. De 4x4tb zullen je opslag worden, de SSD ga je als cache gebruiken.

Je kunt instellen dat de VM's en Containers 'leven' op de cache, dat is aan te raden zodat ze sneller reageren en zodat je harde schijven standby kunnen staan.

Op de usb stick komt verder weinig te staan zoals gezegd door @D4NG3R configuratiebestanden, wat interne packages en user scripts.
Dat klopt! Dat is hoe ik het zou willen hebben. Zou er dan nog genoeg tijdelijke opslag zijn op de 1TB voor bijv het transcoderen van plex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
kahramank schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:36:
[...]

Zou er dan nog genoeg tijdelijke opslag zijn op de 1TB voor bijv het transcoderen van plex?
Ik ben niet bekend met plex, ik gebruik zelf jellyfin, maar transcoderen heeft weinig/niks te maken met je SSD. Dat gebeurt voor zover ik weet direct vanaf de locatie van het bestand of die nou op de SSD of op de hdd staat.

Ik heb zelf 2x512GB als cache en daarvan wordt +/- 350GB gebruikt voor VM's, dockers en wat andere zaken. Voor de downloads heb ik een losse cache schijf toegevoegd om ervoor te zorgen dat die twee zaken elkaar niet bijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-10 11:37

TommieW

Numa numa.

kahramank schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:09:
[...]

Ik denk dat het verstandig is om je cache ook redundant uit te voeren. Als ik het goed begrijp heb je nu slechts één SSD als cache gepland. Op het moment dat die SSD het begeeft, weet je niet zeker welke data er nog niet naar draaiend roest is weggeschreven. Misschien nog erger dan missende data, is onverwacht corrupte data.

De unRAID docs suggereren ook meerdere devices als cache te gebruiken: https://docs.unraid.net/u...nage-storage/cache-pools/

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahramank
TommieW schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:56:
[...]

Ik denk dat het verstandig is om je cache ook redundant uit te voeren. Als ik het goed begrijp heb je nu slechts één SSD als cache gepland. Op het moment dat die SSD het begeeft, weet je niet zeker welke data er nog niet naar draaiend roest is weggeschreven. Misschien nog erger dan missende data, is onverwacht corrupte data.

De unRAID docs suggereren ook meerdere devices als cache te gebruiken: https://docs.unraid.net/u...nage-storage/cache-pools/
Hier had ik niet aan gedacht.. Is het dan goed om de 1tb wd te vervangen voor 2x 512tb en eentje reduntant te maken zodat ik een beetje binnen mijn budget blijf? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahramank
Flans schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:45:
[...]

Ik ben niet bekend met plex, ik gebruik zelf jellyfin, maar transcoderen heeft weinig/niks te maken met je SSD. Dat gebeurt voor zover ik weet direct vanaf de locatie van het bestand of die nou op de SSD of op de hdd staat.

Ik heb zelf 2x512GB als cache en daarvan wordt +/- 350GB gebruikt voor VM's, dockers en wat andere zaken. Voor de downloads heb ik een losse cache schijf toegevoegd om ervoor te zorgen dat die twee zaken elkaar niet bijten.
Zijn je SSD's reduntant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
Yes. 2x512GB en effectief 512GB aan cache. Dat is ook de cache waar alle belangrijke werkende applicaties gebruik van maken (Home Assistant, Nextcloud, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-10 11:37

TommieW

Numa numa.

kahramank schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:11:
[...]

Hier had ik niet aan gedacht.. Is het dan goed om de 1tb wd te vervangen voor 2x 512tb en eentje reduntant te maken zodat ik een beetje binnen mijn budget blijf? :)
Minder cache maar wel redundant zou ik inderdaad wel aanraden. Hoeveel cache je nodig hebt, is erg afhankelijk van je workload. Ik vind het lastig om daar iets over te zeggen. :)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahramank
Flans schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:12:
[...]

Yes. 2x512GB en effectief 512GB aan cache. Dat is ook de cache waar alle belangrijke werkende applicaties gebruik van maken (Home Assistant, Nextcloud, etc)
Is een dagelijks backup naar een extern schijf ook geen goede oplossing hier voor eigenlijk? Ik heb begrepen dat Unraid dockers in appdata staan en als ik datzou backuppen dan is het wel weer zo hersteld toch? Dan kan ik iig mn gehele 1TB kunnen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahramank
TommieW schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:57:
[...]

Minder cache maar wel redundant zou ik inderdaad wel aanraden. Hoeveel cache je nodig hebt, is erg afhankelijk van je workload. Ik vind het lastig om daar iets over te zeggen. :)
Je hebt gelijk, ik gaf ook een reactie aan Flans hierover. Of een dagelijks backup van appdata naar een extern schijf ook geen oplossing zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik trek zelf wekelijks een backup van m'n appdata en dagelijks een backup van m'n belangrijke VM's. Maar voor de duidelijkheid; M'n eigen server dient niet (primair) voor backups.
Flans schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:45:
[...]

Ik ben niet bekend met plex, ik gebruik zelf jellyfin, maar transcoderen heeft weinig/niks te maken met je SSD.
Jawel, transcodes moeten ergens naartoe geschreven worden. Bij voorkeur naar RAM, om niet constant naar SSD's te zitten schrijven en zo min mogelijk vertraging te hebben.

Ook JellyFin (en Emby) schrijft transcodes naar een tijdelijke folder.

Bij Emby werdt RAM transcoding iig in het verleden het afgeraden i.v.m. geen transcode cleanups tijdens playback, hoe het met JellyFin zit weet ik niet.

Niet alsof dit alles heel relevant zou moeten zijn, als je constant moet zitten transcoden doe je het namelijk fout. :+

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 09-10-2025 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
kahramank schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:09:
[...]

Is een dagelijks backup naar een extern schijf ook geen goede oplossing hier voor eigenlijk? Ik heb begrepen dat Unraid dockers in appdata staan en als ik datzou backuppen dan is het wel weer zo hersteld toch? Dan kan ik iig mn gehele 1TB kunnen gebruiken
Een backup maken van je appdata is sowieso een goed idee! ;)

Dit heeft alleen niks met backup te maken. Als je je VM's/dockers laat draaien vanuit de cache drive dan zijn ze sneller en meer responsive. Daarnaast hoeven je normale schijven niet constant te werken die worden alleen 'opgespint' als er informatie van de schijf gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
D4NG3R schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:18:

Jawel, transcodes moeten ergens naartoe geschreven worden. Bij voorkeur naar RAM, om niet constant naar SSD's te zitten schrijven en zo min mogelijk vertraging te hebben.
Check, dat klinkt inderdaad wel logisch. Daar had ik eigenlijk nooit over nagedacht maar dan zou ik eerder wat extra RAM in de machine prikken dan een grotere SSD.
D4NG3R schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:18:
Ook JellyFin (en Emby) schrijft transcodes naar een tijdelijke folder.
Ik heb het even nagekeken Jellyfin transcode inderdaad naar een tijdelijke directory in RAM binnen de docker container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahramank
Flans schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:44:
[...]

Een backup maken van je appdata is sowieso een goed idee! ;)

Dit heeft alleen niks met backup te maken. Als je je VM's/dockers laat draaien vanuit de cache drive dan zijn ze sneller en meer responsive. Daarnaast hoeven je normale schijven niet constant te werken die worden alleen 'opgespint' als er informatie van de schijf gevraagd wordt.
Ah ik snap het! Dat is een goede tip! Ik neem dan aan dat je in Unraid kan aangeven wat je permanent op cache wilt laten staan en wat niet?
Pagina: 1