Schimmel in de "kruipruimte"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:19
Wij hebben een flinke verbouwing achter de rug. We hadden voorheen een houten vloer met daaronder een kruipruimte. Die kruipruimte is komen te vervallen, door deze vol te storten met zand, daar een laag isolatie op en daarop weer een betonvloer. Alleen bij de deur en onder de meterkast is nog een kleine "kruipruimte" aanwezig omdat onze watermeter in het luik bij de voordeur zit. Nou zijn de wanden nog gewoon een soort van bekisting om het zand tegen te houden. Op die wanden zit nu schimmel.

Heb het daar al even met de aannemer over gehad en voor ventilatie is er weinig ruimte, daarom adviseerde hij om er een beton vloertje in te storten en dan tegen het hout wandjes te maken van beton.

Nou heb ik hier zelf dus helemaal geen verstand van, maar ik vraag mij af of dit een goede oplossing is en of dat hout niet beter weggehaald kan worden?

Beste antwoord (via Phoolie op 10-10-2025 07:30)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:24
Even afwachten, het zand in de kruipruimte heeft ook tijd nodig om te drogen. (Mits de kruipruimte in het verleden ook droog was en in de winter niet vol water stond).
Of de schimmel die je nu hebt gevaarlijk is, is zonder duidelijke foto niet te zeggen.
Maar eerst even afwachten, wanneer de boel goed droog is dan gaat de schimmel ook weg (zonder vocht geen schimmel).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Was de kruipruimte voorheen droog?

Het is natuurlijk zo dat beton vrij lang vocht vrij laat komen, hoelang zit de vloer er al in?

Op zich geen probleem om die bekisting te verwijderen en van beton te maken, of mogelijk van een ander materiaal wat beter tegen vocht kan. De watermeter en de leidingen daaromheen kunnen namelijk ook wel eens condenseren en een vochtige lucht creëren.

Voor nu zou ik, in hoeverre dat mogelijk is, de ruimte zo lang mogelijk open laten zodat eventueel restvocht nog weg kan en de schimmel kan verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:40
Als deze kleine kruipruimtes in contact staan met een ongeisoleerde buitenmuur, dan kan dat een oorzaak zijn van het vocht dat er in zit. De boel kan dan gaan condenseren in die kruipruimtes.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:24
Even afwachten, het zand in de kruipruimte heeft ook tijd nodig om te drogen. (Mits de kruipruimte in het verleden ook droog was en in de winter niet vol water stond).
Of de schimmel die je nu hebt gevaarlijk is, is zonder duidelijke foto niet te zeggen.
Maar eerst even afwachten, wanneer de boel goed droog is dan gaat de schimmel ook weg (zonder vocht geen schimmel).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:19
De vloer is eind november gestort en de kruipruimte was voorheen droog. Alleen was deze toen natuurlijk wel groter en zaten er ventilatieroosters in.

Er zit inderdaad aan de voorkant van het huis een ongeïsoleerde fundering.

De ruimte open laten gaat helaas niet lukken, het luik zit bij de voordeur.