Danfoss master controller van vloerverwarming vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-10 08:44
Mijn vraag
...
In 2019 is mijn woning opgeleverd met 4 verschillende vloerverwarming verdelers. De woning is aangesloten op stadverwarming.
De Danfoss Icon™ Master Controller 24 V (type 088U1141) had het helemaal begeven en was met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen en dus besloot ik deze te vervangen. Ik heb netjes alle draden (3 thermostaten en 6 thermische motoren en de waterpomp) op dezelfde wijze aangesloten aan de nieuwe controller, getest en alles lijkt weer te werken zoals vanouds.

Vraag één: 2 extra thermostaat draden
Toch heeft mijn installatie avontuur mij aan het denken gezet... in de woonkamer met aansluitende keuken is slechts één thermostaat te vinden en alle 6 groepen zijn dus verbonden aan dezelfde thermostaat. Toch komen er 3 thermostaat draden uit de muur, en kan ik maar niet uitvinden waar die andere 2 draden naartoe gaan. Ik vraag mij dus af of ik iets cruciaals over het hoofd zie. Ook op de plattegrond van de woning is niet te zien waar deze draden van zijn. Wat zou dit mogelijkerwijs kunnen zijn?

Vraag twee: waarom geen master-slave installatie?
Tijdens de installatie viel op dat geen van de 4 verdelers op elkaar zijn aangesloten. Wel is het leidingwater van alle 4 de installaties hetzelfde, maar ik ben benieuwd waarom de installateur er niet voor gekozen heeft om de verdelers met een master/slave constructie met elkaar te laten communiceren. Door het koppelen van de systemen zoudan in dat geval de pompen van iedere verdeler in werking treden als er warmte vraag is bij minimaal één van de verdelers, zodat het water door de leiding in de hele woning wordt gepompt. Zijn er redenen te bedenken om deze verdelers alsnog aan elkaar te koppelen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
Hierbij een afbeelding van de set, en dus 3 draden ipv die uit de muur komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMiYo4bpChmbIQi7cWUCT67w6bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eyKsxFm3A9jtix8533dQXBs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
Helaas nog geen reacties op dit mysterie… ondertussen het installatiebedrijf gevraagd wat het zou kunnen zijn en ze gaven aan bij nieuwbouw niet verantwoordelijk te zijn voor de leidingen en in hun voorwaarden eisen dat dit gereed is voordat ze komen installeren.

Mijn vermoeden is ondertussen dat het echt om een tweetal reserve leidingen gaat die waarschijnlijk ergens onzichtbaar achter een stuc paneel uitkomen.

Kan iemand met bouw ervaring dit scenario bevestigen?