ODF provider met DHCP, IPv6 en 1Gb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:42

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
Na even rondkijken ben ik bang dat dit niet bestaat. Afijn wie weet is er toch iets dat mogelijk is!

Nu ik binnen een paar weken een nieuwe woning met een aansluiting van Open Dutch Fiber (ODF, het vroegere E-Fiber) ga krijgen ben ik op zoek naar een provider. En als netwerk guru wil ik natuurlijk wel mijn kleine mini-datacenter voor de lol gaan draaien :) Daarbij heb ik een aantal eisen:
  • Snelheid 1Gb/s up en down. Niet omdat het moet maar omdat het kan en er leuk uit ziet.
  • Koppelvlak mag UTP of MM fiber zijn.
  • IPv6
  • Geen PPPOE, het liefst DHCP
  • Uiteraard als echte Hollander: voor een leuk prijsje
Reden voor geen PPPOE is omdat mijn Fortigate 60E in de meterkast het PPPOE encap / decap proces single-threaded draait. Gezien de SOC van de Fortigate niet bijster snel is en de ASIC in dat kasje het meeste werk doet betekend het dat ik ongeveer rond de 500 Mb/s kan verwachten. Ondanks dat de line-speed op 1Gb draait.

Ik ben bang dat wat ik zoek simpelweg niet beschikbaar is. Ik denk ook dat ik alternatieven heb maar die zijn het net-niet:
  • Abonnement bij Freedom internet en hun modem ophangen in bridge modus plaatsen. Voordeel: vast IPv6 blokje en IPv4 adres. Nadeel: apart apparaat ophangen welke ook weer stroom verbruikt enkel om een PPPOE process af te vangen. Plus weet ik niet in hoeverre de modem van Freedom in bridge kan fungeren of dat je een private IP krijgt op je WAN poort en het IP adres in de DMZ moet plaatsen (huidige setup.) Het werkt prima maar voelt allemaal niet heel clean.
  • Abonnement bij Odido. Voordeel: Levert hoge snelheden over het ODF netwerk en doet DHCP. Nadeel: nog steeds geen IPv6 en al helemaal geen vaste allocatie.
  • Snelheid van 500Mb/s accepteren / lager abonnement nemen met lagere maandelijkse kosten. Maar dan kan ik niet flexen naar mijn mede-netwerk nerds en wordt ik weggepest van werk.
Kortom wie weet heeft iemand anders nog een goede ervaring / ingeving van de perfecte oplossing. En anders zal het een niet-perfecte oplossing worden. Ook niet het einde van de wereld :+

[ Voor 5% gewijzigd door Yariva op 08-10-2025 12:05 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramyad
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:33
Hi Yariva,

Het probleem wat je beschrijft klinkt erg herkenbaar.

Vanuit ervaring als mede-netwerkenthousiast een aantal observaties:
- Ik draai over het ODF-netwerk met Odido en dit blijkt over het algemeen erg stabiel en snel. Er zijn de laatste tijd wel een paar storingen geweest, maar de tevredenheid blijft groot.
- In mijn eigen mini-datacenter draaien diverse services al twee jaar zonder dat aan DNS- of IP-instellingen iets hoefde te worden aangepast.
- Bij Odido is het gebruik van de ONT in principe verplicht. Dat kastje verbruikt wat stroom en handelt onder water de PPPoE-afhandeling af, vergelijkbaar met de situatie bij Freedom.
- Het ontbreken van IPv6 blijft een gemis.
- De combinatie van Odido-internet met mobiele abonnementen is qua prijs-kwaliteitverhouding zeer aantrekkelijk.
- Overstappen naar een krachtigere firewall die niet beperkt is tot 500 Mb bij PPPoE kan ook een verschil maken.

Hopelijk helpt dit bij het vormen van een keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Ramyad schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:23:

- Bij Odido is het gebruik van de ONT in principe verplicht. Dat kastje verbruikt wat stroom en handelt onder water de PPPoE-afhandeling af, vergelijkbaar met de situatie bij Freedom.
Dit is niet correct. Je kunt bij Odido een eigen ONT, ook in de vorm van een SFP+ module met de juiste intelligentie (AON/GPON/XGSPON) gebruiken en voor particulieren geldt geen PPPoE maar alleen DHCP en VLAN300 tagged.

Dat gezegd hebbende, tegen de tijd dat Odido IPv6 gaat doen zijn zelfs mijn achterkleinkinderen al dik in de 80 schat ik zo in :+
Yariva schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:04:

Kortom wie weet heeft iemand anders nog een goede ervaring / ingeving van de perfecte oplossing. En anders zal het een niet-perfecte oplossing worden. Ook niet het einde van de wereld :+
Het lijkt inderdaad kiezen tussen twee kwaden. Uiteindelijk is Freedom wel de beste keuze. Je kunt bij hen ook hun modem skippen en dan krijg je alleen een ONT. Dan is het UTP in je Forti en blazen met 't spul.
Hoewel ik niet in je portemonnee kan kijken is het wellicht tijd de 60E te gaan uitfaseren het komende jaar. End of support komt eraan op 29-12-2026 dus dat zou een goede stok achter de deur kunnen zijn om een stevigere unit te gaan zoeken ;) Dan is je PPPoE probleem ook grotendeels opgelost.

De 60F en 50G zouden 't in theorie moeten kunnen als ik zo her en der lees.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je alleen internet nodig hebt zou je eventueel naar TriNed zakelijk kunnen kijken. Bij hun premium product krijg je puur een ONT en vervolgens IPv4 en IPv6 gegevens die je statisch instelt in je router (dus puur ethernet, geen PPPoE). Je /48 IPv6 subnet wordt gerouteerd naar het statisch ingestelde IPv6 adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:05
Yariva schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:04:
  • Snelheid 1Gb/s up en down. Niet omdat het moet maar omdat het kan en er leuk uit ziet.
  • Koppelvlak mag UTP of MM fiber zijn.
  • IPv6
  • Geen PPPOE, het liefst DHCP
  • Uiteraard als echte Hollander: voor een leuk prijsje
Volgens mij voldoet Netrebel aan al je eisen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:25
Jef61 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:16:
[...]

Volgens mij voldoet Netrebel aan al je eisen :)
Maar die levert niet via ODF, dus voldoet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
vanaalten schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:27:
[...]

Maar die levert niet via ODF, dus voldoet niet.
Ik heb zelf Netrebel bij ODF (E-Fiber, regio Cuijk).
Je moet de beschikbaarheid even bij Netrebel zelf doen, ze maken volgens mij geen actieve reclame meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramyad
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:33
nelizmastr schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:24:

Dit is niet correct. Je kunt bij Odido een eigen ONT, ook in de vorm van een SFP+ module met de juiste intelligentie (AON/GPON/XGSPON) gebruiken en voor particulieren geldt geen PPPoE maar alleen DHCP en VLAN300 tagged.
Excuses en thanks voor de correctie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Jef61 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:33:
[...]

Ik heb zelf Netrebel bij ODF (E-Fiber, regio Cuijk).
Je moet de beschikbaarheid even bij Netrebel zelf doen, ze maken volgens mij geen actieve reclame meer.
Helaas bij mij niet leverbaar (regio Castricum). Anders was dit inderdaad perfect geweest! :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:47

markvt

Peppi Cola

Is glasnet.nl beschikbaar?

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
Yariva schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

Helaas bij mij niet leverbaar (regio Castricum). Anders was dit inderdaad perfect geweest! :)
Helaas... (is verhuizen naar regio Cuijk nog een optie? _O- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Die is zeker beschikbaar en werd ik initieel ook enthousiast van! Totdat ik las dat ze met PPPoE werken.
Alsnog is het een relatief goedkope keuze dus ik neem de partij zeker mee in mijn vergelijkingen. Wie weet kan een van hun modems in bridge mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Topicstarter
Jef61 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:29:
[...]

Helaas... (is verhuizen naar regio Cuijk nog een optie? _O- )
Gaat lastig worden maar wie weet! Zo te horen wel veel behulpzame inwoners :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
Glasnet zou idd mijn 2de keuze zijn, ongeveer hetzelfde als Netrebel maar PPPoE. Volgens mij doet Glasnet tegenwoordig ook IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Of je vervangt je Fortigate door een Unifi Gateway. Zit sinds kort ook bij Freedom, /48 ipv6 maar tevens een /29 ipv4 subnet op een 1G up/down verbinding.

V4 subnet was in feite niet echt nodig, maar wil uit security oogpunt toch services gaan scheiden.
Pagina: 1