Na even rondkijken ben ik bang dat dit niet bestaat. Afijn wie weet is er toch iets dat mogelijk is!
Nu ik binnen een paar weken een nieuwe woning met een aansluiting van Open Dutch Fiber (ODF, het vroegere E-Fiber) ga krijgen ben ik op zoek naar een provider. En als netwerk guru wil ik natuurlijk wel mijn kleine mini-datacenter voor de lol gaan draaien
Daarbij heb ik een aantal eisen:
Ik ben bang dat wat ik zoek simpelweg niet beschikbaar is. Ik denk ook dat ik alternatieven heb maar die zijn het net-niet:
Nu ik binnen een paar weken een nieuwe woning met een aansluiting van Open Dutch Fiber (ODF, het vroegere E-Fiber) ga krijgen ben ik op zoek naar een provider. En als netwerk guru wil ik natuurlijk wel mijn kleine mini-datacenter voor de lol gaan draaien
- Snelheid 1Gb/s up en down. Niet omdat het moet maar omdat het kan en er leuk uit ziet.
- Koppelvlak mag UTP of MM fiber zijn.
- IPv6
- Geen PPPOE, het liefst DHCP
- Uiteraard als echte Hollander: voor een leuk prijsje
Ik ben bang dat wat ik zoek simpelweg niet beschikbaar is. Ik denk ook dat ik alternatieven heb maar die zijn het net-niet:
- Abonnement bij Freedom internet en hun modem ophangen in bridge modus plaatsen. Voordeel: vast IPv6 blokje en IPv4 adres. Nadeel: apart apparaat ophangen welke ook weer stroom verbruikt enkel om een PPPOE process af te vangen. Plus weet ik niet in hoeverre de modem van Freedom in bridge kan fungeren of dat je een private IP krijgt op je WAN poort en het IP adres in de DMZ moet plaatsen (huidige setup.) Het werkt prima maar voelt allemaal niet heel clean.
- Abonnement bij Odido. Voordeel: Levert hoge snelheden over het ODF netwerk en doet DHCP. Nadeel: nog steeds geen IPv6 en al helemaal geen vaste allocatie.
- Snelheid van 500Mb/s accepteren / lager abonnement nemen met lagere maandelijkse kosten. Maar dan kan ik niet flexen naar mijn mede-netwerk nerds en wordt ik weggepest van werk.
[ Voor 5% gewijzigd door Yariva op 08-10-2025 12:05 ]
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply