Nieuwe NAS, als onderdeel van de verbeterde backup strategie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Satom

Verzamel ervaringen

Topicstarter
Ik hoop dat dit ook past in het "desktop koopadvies"

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag afstappen van foto's in de cloud en met Immich aan de slag gaan, maar wel op een betrouwbare manier. Het verliezen van foto's zou een redelijke ramp zijn. Momenteel heb ik een Intel NUC 10 i7 met Proxmox en services die direct naar de cloud backuppen. Gevoelsmatig heb ik een extra station in de vorm van een NAS nodig, die ik wil gebruiken als tussenstap in mijn backup-strategie zodat backups van Proxmox eerst naar de NAS gaan en van daaruit naar de cloud.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken ergens tussen de 200 en 300 euro. Ik zag de uitvoering: QNAP TS-216G, geen harde schijven voor 249 euro wat perfect leek.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een Intel NUC 10 i7 met Proxmox en diverse services die ik wil behouden. Daarnaast heb ik al 2x 5TB 2.5" HDD's (ongebruikt) liggen - deze heb ik een tijd geleden al gekocht voor hetzelfde doel (een NAS kopen), maar dat was er nog niet van gekomen. De NAS komt daar als aanvulling bij.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een 2-bay(?) NAS met voldoende RAM (ik denk zoiets als de QNAP TS-216G met 4GB RAM). Dit is nodig voor de lokale backups op een extra systeem zo kan ik het gebruiken voor een betere backup-strategie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ken QNAP van vroeger toen ik nog een 2-bay dedicated NAS had, dus daar heb ik ervaring mee. Daarnaast heb ik ook gekeken naar de uitvoering: Ugreen NASync DXP2800 (rond de 300 euro), maar ik ken het merk verder niet en lees wisselende reviews. Sta wel open voor andere merken als ze vergelijkbare functionaliteit bieden (dat is dan ook een van de redenen dat ik dit topic aanmaak).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Form factor is belangrijk omdat ik niet heel groot woon, daarom heb ik eigenlijk niet gekeken naar zelfbouw. Overigens is stabiliteit ook erg belangrijk. Daarnaast zal de NAS zo'n 20 uur per dag uitstaan (alleen aan voor backup taken).

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een redelijk beeld van wat er is, de Ugreen lijkt het beste bang for buck. Middels Docker en Duplicati kan ik de backups prima encrypted in de cloud krijgen (zoals ik nu vanaf de NUC met Proxmox doe), het prijsverschil is klein, maar zie ik wellicht nog iets over het hoofd? Is bijvoorbeeld een QNAP stabieler, betrouwbaarder (het is voor mij een redelijk bekend merk)? Een QNAP TS-219G zou ook prima moeten kunnen doen, maar de totale performance is (iets) minder. Synology heb ik verder niet naar gekeken, die hebben volgens mij ook niet echt iets in mijn gewenste prijscategorie.