Schroeven zonder pluggen in cellenbeton

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik wil binnenkort bij iemand anders wat simpel kluswerk gaan doen. Er is een koof van zo'n 60 cm diep en zo'n 40 cm breed waar wat planken in opgehangen moeten worden.

De wanden zijn gemaakt van wat ik zelf als leek "cellenbeton" zou noemen. Het zijn op het oog van die witte Ytong blokken. Gebouw is van rond 1995 gok ik.

Vanwege die 40 cm breedte (en omdat er ook nog eens een buis voorlangs loopt) is het niet echt lekker werken in die koof. Dus als ik het werk wat simpeler kan maken dan doe ik dat graag.

Nu lees ik op internet dat er cellenbetonschroeven bestaan die je er zonder plug in kunt jassen. Maar het lijkt me ondertussen evident dat ophangen met pluggen steviger is. Ik heb helaas geen flauw idee hoe dik die blokken zijn, dat heb ik niet gemeten.

Mijn vraag is; wat is wijsheid? Er is per plank dus zo'n 140cm aan lengte om schroeven over te verdelen (2 latten over de breedte en 1 lat tegen de achterwand) terwijl de planken zelf dus niet heel groot zijn. Dus ik kan me voorstellen dat ik weg kan komen met alleen schroeven. Of kan ik dat er beter niet op wagen en beter "gewoon" pluggen gebruiken?

Als het niet zo'n krappe plek was om in te werken zou ik niet zo moeilijk doen en het gewoon in 1 keer goed doen, maar gezien de beperkte werkruimte maak ik het mezelf graag makkelijk als dat kan :).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
is het cellenbeton of gipsblokken? dat zijn totaal verschillende dingen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:16:
is het cellenbeton of gipsblokken? dat zijn totaal verschillende dingen.
Dit is een hele goede vraag :). Ik moet bekennen dat ik geen flauw idee heb. Het zag er allemaal niet mooi glad en strak uit wat ik me herinner, dus dat lijkt eerder cellenbeton dan gipsblokken. Maar ik zou ter plaatse nog eens moeten kijken om het zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:59
Een en ander ligt ook aan welk gewicht je aan de plank denkt te gaan hangen. Is dat niet heel hoog, zou ik het aandurven om een lat over de lengte en beide zijden volledig met High_tack op zijn plek te plakken. en daar de plank op te leggen. Dat gaat echt niet snel vallen!

https://www.kit247.nl/all...%20aan%20gewicht%20houden.

[ Voor 23% gewijzigd door Gwindorian op 07-10-2025 20:31 ]

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
Ja dat is geen gek idee. Maar je zult altijd zien dat iemand zo'n plank op een dag helemaal vol zet met wijnflessen :).

Een backup optie die ik nog in mijn hoofd heb is om een ghetto stellingkast in elkaar te zetten in die koof. 4 balkjes van 30cm verticaal in de hoeken op de grond, daar een plank op, dan weer vier balkjes van 30cm in de hoeken erop, dan weer een plank erop. Etc. Her en der wat houtlijm erin en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:59
Nikel schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:34:
Ja dat is geen gek idee. Maar je zult altijd zien dat iemand zo'n plank op een dag helemaal vol zet met wijnflessen :).

Een backup optie die ik nog in mijn hoofd heb is om een ghetto stellingkast in elkaar te zetten in die koof. 4 balkjes van 30cm verticaal in de hoeken op de grond, daar een plank op, dan weer vier balkjes van 30cm in de hoeken erop, dan weer een plank erop. Etc. Her en der wat houtlijm erin en klaar is kees.
Dat is zeker ook een goede optie! oogt misschien iets minder fraai, maar zeker heel stevig.

mbt gewicht als je gaat lijmen met high Tack: Uitgaand dat een fles wijn 1 kg weegt, kun je er volgens den Braven al 8KG * 1,4 meter = 11 per plankje op kwijt, dat zijn 22 flessen in dat nisje :+

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
Nikel schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:23:
[...]

Dit is een hele goede vraag :). Ik moet bekennen dat ik geen flauw idee heb. Het zag er allemaal niet mooi glad en strak uit wat ik me herinner, dus dat lijkt eerder cellenbeton dan gipsblokken. Maar ik zou ter plaatse nog eens moeten kijken om het zeker te weten.
heb je de verschillen al eens opgezocht?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gebruik gewoon een paar pluggen dan weet je zeker dat het goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je Fischer DuoPower gebruikt zit je eigenlijk altijd goed. Die trekt wel strak in nagenoeg iedere soort muur.

Ik zou altijd pluggen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:18
Heb je al eens aan een chemisch anker gedacht ;)

er zijn idd schroevven voor beton weet niet of die in gips of cell beton kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:54
Gewoon DuoPower pluggen erin. Niet moeilijk doen, geen risico's nemen, kost helemaal geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baha
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:32
Fischer heeft ook pluggen specicfiek voor gasbeton:
https://www.fischer.be/nl...n-pluggen/gasbetonplug-gb

Deze heb ik in Ytong al gebruikt, kost iets meer dan duopower, maar kan wel de moeite zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
@No Hands Ik heb nog eens kunnen kijken en het blijken toch gipsblokken.

Maar ik ben er ook wel uit dat ik voor de ghetto-stellingkast optie ga. Er is niet fatsoenlijk te werken in die koof, ik ga me de frustratie van daar proberen te boren besparen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Voor statische belasting haaks op de schroef kun je bij wijze van spreken nog punaises gebruiken. Problemen ontstaan pas bij krachten die de schroef uit de muur proberen te trekken of als je gaat rammelen aan de plank waardoor je langzaam de cellenbeton verpoedert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:41
https://www.bol.com/nl/nl...RISA.4_55.58.ProductImage

In elkaar zette, erin schuiven en klaar.

[ Voor 42% gewijzigd door daniel14 op 09-10-2025 14:38 ]

Pagina: 1