Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:11
Sinds geruime tijd heb ik immich draaien op de homeserver, met daarin enkel een account voor mezelf. Daarin heb ik dan een external library die verwijst naar de hele foto-historiek uit ons leven.

Voorlopig worden de smartphone foto's van mij en m'n vrouw enkel op de klassieke manier naar google photo's gebackupped. Op m'n server draait dan gphotos-sync om onze foto's te backuppen naar de homeserver. Ook deze folders worden in de external library van immich opgenomen. Op deze manier heb ik dus één grote library met al onze foto's.

Dit heb ik lange tijd op deze manier gedraaid, als 'test'. Maar nu immich de stable status heeft wil ik het graag echt gaan gebruiken.

De omweg via google photo's wil ik graag wegwerken en de foto's rechtstreeks via de immich app naar immich backuppen. Die grote library (met alle foto's van vroeger en ook de nieuwe smartphone-foto's) wil ik graag behouden want dat is leuk met de gezichtsherkenning, albums, en dergelijke meer.

- Als ik voor ons beiden een aparte account in immich maak, dan lukt dit al niet. De external libraries zijn immers per account.
- Zou het dan beter zijn om allebei met dezelfde account in te loggen? Dan komen alle foto's weer fysiek op één hoop (wat met mijn huidige oplossing niet zo is), alhoewel dat op zich eigenlijk geen drama is.
- Ik heb al gedacht van met aparte accounts te werken voor onze eigen foto's, een derde account voor de grote library, en dan een symlink o.i.d. om de eigen folders ook in die grote library te 'zien'. Maar dan zien we op onze eigen account de grote library weer niet.

Is hier iemand met een gelijkaardig probleem (en liefst een oplossing :) )

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:55
Ik heb 3 account gemaakt in Immich:
- een beheerders account, daaraan hangt mijn externe bibliotheek met alle camera foto's in mijn eigen mappenstructuur
- een account voor mezelf, daarmee ben ik ingelogd op te telefoon en backup ik automatisch mijn mobiele foto's
- een account voor mijn vrouw, die daarmee is ingelogd op haar mobiel en backup automatisch haar foto's

Alle 3 de account delen hun collectie onderling via 'Delen met partner'. Ik kan op de mobiel eenvoudig de collecties van andere accounts via het 'toon in tijdlijn' zichtbaar maken of verbergen.
De gezichtsherkenning werkt gewoon prima naar mijn beleving en neemt ook de foto's mee uit de gedeelde collecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
Hmm, dat werkt toch op die manier dan. Ik zal er gewoon eens aan moeten beginnen dus!

Moet ik enkel nog eens uitzoeken hoe ik best van start ga met backuppen vanop de telefoon zonder dubbels te krijgen... Als ik nu die app laat backuppen naar immich, dan gaat die vermoedelijk ook een hoop foto's meenemen die al in google photos - en dus in de externe bibliotheek - zitten.

Bedankt voor het delen van je ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
Misschien toch nog een gerelateerd vraagje....
De foto's die nu nog lokaal op mijn smartphone staan, zijn al naar google foto's gebackupped in de niet-originele resolutie zodat het gratis blijf (pixel telefoon). Via die weg zitten ze dus ook al in mijn grote library.
Als ik nu de immich app laat backuppen naar mijn immich server, zou die duplicate detectie goed genoeg zijn om ze niet een 2e keer te gaan uploaden? Of nog leuker zou zijn als hij kon zien dat de smartphone-foto een betere resolutie heeft dan diezelfde foto die al in de library zit en die dan overschrijft, maar dat zal wellicht een brug te ver zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
De gezichtsherkenning werkt gewoon prima naar mijn beleving en neemt ook de foto's mee uit de gedeelde collecties.
Ik heb in de loop der tijd een hele hoop gezichten 'benoemd' in die gedeelde library. Nu heb ik deze library gedeeld met een nieuwe gebruiker (en in de timeline getoond, merci voor die tip!) maar ik zie daar toch niets van reeds herkende gezichten.. ? Het explore-gedeelte is ook gewoon leeg... spijtig, ik had echt gehoopt dat dit mee gedeeld zou worden...

EDIT: het staat zelfs letterlijk op de site 8)7
Partner sharing includes:

Access to all non-archived and trashed photos and videos.
Access to all metadata, including GPS information.
Access to share assets via shared links, albums, etc.

Partner sharing does not include:

Already existing partner albums
If an asset is favorited
People and facial recognition data

[ Voor 30% gewijzigd door bmaster001 op 08-10-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:02
Arosa schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:36:
Dat klopt, maar het zijn wel gescheiden bibliotheken. Elke user heeft dus een eigen bibliotheek met herkende gezichten in eigen foto's en die van partners.

Er loopt wel al even een draadje met een feature request om meer privileges te delen:
https://github.com/immich-app/immich/discussions/13206

Leaping Lab Rats!

Pagina: 1