Advies voor Mini PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeppoo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-10 16:30
Ik wil graag afstappen van cloud services zoals Google Drive en OneDrive. Ik zoek daarom een kleine pc om Ubuntu Server en NextCloud op te hosten. Ik ga het vooral gebruiken voor mijn eigen bestanden. Maar ik zou ook graag bestanden willen kunnen delen via links.

Ik zat zelf te denken om misschien een oude kantoor pc te gebruiken. Maar een mini pc klinkt voor mij als een betere oplossing.

Mijn vraag is waar ik naar opzoek moet gaan? Waar moet ik voor uitkijken? En misschien nog andere tips?
Het budget ligt tussen de 50-150 euro. En zoek iets wat erg stil is!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauwie007
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-10 11:42
Ik zou een Tiny/Mini/Micro aanraden, zie ook https://www.servethehome....icro-home-lab-revolution/
Dit zijn systemen die klein en energie zuinig zijn.

Zelf draai ik een redelijk oude hp mini (g2 dacht ik)
De g3 en verder is wel mooier omdat daar 2 m.2 ssds in kunnen EN nog een 2.5 inch hdd/ssd, maar is niet verplicht.

Wat ik zou aanraden is om op marktplaats vooral te zoeken op processor (dan krijg je zowel de Dells, lenovo's als HPs door elkaar). Ligt aan budget maar mooi is wel 8ste generatie of nieuwer.

Zoek bijv op een i3-8100T, of i5-8600T, etc.
In dit voorbeeld is de 8 de generatie en de T voor lager tdp, iets zuiniger.
Ik draai nextcloud, synology dsm, home-assistant, frigate, jellyfin, etc op een i5-6500 met 16GB ram.
Zit dus prima rekenkracht in deze kleine computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauwie007
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-10 11:42
Toevoeging; bedenk ook hoeveel opslag je wilt. Ik ben voor volledig SSD gegaan (2TB m.2 + 2TB SATA SSD) voor energie zuinigheid. De mini PCs hebben iets minder aansluitingen dus je zit al snel vol qua mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:52
Met dit budget vind je nieuwe alleen erg karige machines als de EliteMini GK41. Geef liever iets meer uit aan bijvoorbeeld een Minisforum UN150P. Als dat niet lukt wordt het een tweedehandsje, waar @Lauwie007 al wat tips voor geeft.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 08-10-2025 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:52
Als je het aandurft vind je op Ali binnen je budget wel dingen met vergelijkbare specs zoals die ik ^^ aanraad, zoek bijvoorbeeld naar de 'Teclast N30', of de 'Soyo Mini PC M4', ik durf niets over de kwaliteit te zeggen, en ook zullen er nog wel wat kosten bovenop de geadverteerde prijs bijkomen, zoals BTW en transport. Over merken als Minisforum, Beelink en GMKtec zijn positieve recensies te vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 08-10-2025 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:32

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Minisforom, GMKtec een beelink zijn merken waar je naar kan kijken. In jouw geval met jouw gebruik: lekker modern apparaatje i.v.m. lange driverondersteuning, maar dan wel de simpelste processorvariant want een server heeft niet veel nodig. Ik zou ook kijken naar energiezuinigheid.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1