Hoe vakmensen op locatie krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Een beetje een flauwe vraag maar wij weten niet goed hoe we het aan moeten pakken.

We willen het dak van onze woonboerderij vervangen: isoleren (pir platen), nieuwe (metalen) spanten plaatsen, een kopgevel moet opnieuw en we willen een draagbalk verlengen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik heb meerdere bedrijven in de regio gebeld maar ik krijg gewoon niemand op locatie.
De meeste zeggen stuur maar een mail dan nemen we nog wel contact op.
Zou de klus te groot zijn? Denken ze dat we geen geld hebben? zijn we te wazig?
We weten het "probleem" gewoon niet en dat frustreert ons.

Mijn vraag:
Hoe maak ik het aantrekkelijk dat er toch (meerdere) vakmensen komen kijken?
We hebben een bouwdepot, dit is maar 2 jaar natuurlijk daarom voelen we wel druk.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:57
Het meest elementaire heb je weggelaten: wat heb je gemaild en wat was de reactie daarop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
Het adres zodat ze de woonboerderij op kunnen zoeken en wat ik hier ook uitleg wat we willen.

Er komt eigenlijk geen reactie terug dat is het rare...

[ Voor 24% gewijzigd door Vogels60 op 07-10-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

TTLCrazy

Listen to Frankie

Het lijkt er op dat je gewoon nog meer bedrijven moet inschakelen. Probeer werkspot ook eens, ik heb hier wel goede ervaringen mee.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Dus even voor mijn beeldvorming, wat ik begrijp is dat je het volgende hebt gemaild:
Hoi,
We willen het dak van onze woonboerderij vervangen: isoleren (pir platen), nieuwe (metalen) spanten plaatsen, een kopgevel moet opnieuw en we willen een draagbalk verlengen.
We wonen op
Straatweg 1
1234 AB Dorpsestad

Tot ziens

Dat gaat natuurlijk niet werken. Je hebt een architect en een beeld wat er moet gebeuren. Geef veel en veel meer info eventueel tekeningen van wat er moet gebeuren.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Waarom niet de klus bij die aannemer neerleggen?

[ Voor 24% gewijzigd door olafmol op 07-10-2025 15:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:20
Waarom moeten ze perse langs komen? Als de architect goed zijn werk heeft gedaan kunnen ze toch makkelijk een calculatie op die basis maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
Saint2Saint schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:28:
Dus even voor mijn beeldvorming, wat ik begrijp is dat je het volgende hebt gemaild:
Hoi,
We wonen op
Straatweg 1
1234 AB Dorpsestad

Tot ziens

Dat gaat natuurlijk niet werken. Je hebt een architect en een beeld wat er moet gebeuren. Geef veel en veel meer info eventueel tekeningen van wat er moet gebeuren.
Nouja telefonisch eerst wel e.e.a. toegelicht maar op advies van de architect eerst maar eens gaan vragen wat het ongeveer kost en op basis daarvan kijken of onze plannen haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
olafmol schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:30:
Waarom niet de klus bij die aannemer neerleggen?
Omdat ik toch wel graag iets van vergelijk heb aangezien er nu bv. voor bijna 100k euro aan manuren in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
DonChaot schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:41:
Waarom moeten ze perse langs komen? Als de architect goed zijn werk heeft gedaan kunnen ze toch makkelijk een calculatie op die basis maken?
De boerderij is van 1890 en dan weten ze i.i.g. wat de basis is en wat er eventueel nog meer mogelijk is.
De architect heeft nog niks gedaan en vermoedelijk hoeft deze ook niet veel te doen, we willen niks echt veranderen.
Een constructeur hebben we ook zeker nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Vogels60 op 07-10-2025 16:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
TTLCrazy schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:26:
Het lijkt er op dat je gewoon nog meer bedrijven moet inschakelen. Probeer werkspot ook eens, ik heb hier wel goede ervaringen mee.
Werkspot voor deze omvang van een klus durf ik echt niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Misschien in je kennissenkring informeren met welke (timmer)bedrijven goede ervaringen zijn opgedaan en die rechtstreeks eens bellen met de opgedane referentie om langs te komen.

Ervaring leert wel dat goede timmerbedrijven +- 1 jaar vooruit plannen, en dat de klus die jij omschrijft niet zomaar tussendoor kan.

[ Voor 4% gewijzigd door OosterF op 07-10-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:08
wanneer moet het uitgevoerd worden? Vraag je wel de juiste partijen die dit soort klussen qua schaal ongeveer doen/aankunnen? dit lijkt me typisch iets voor een bouwbedrijf met 5-15 mensen namelijk. Je kunt het ook via een andere route proberen, bijvoorbeeld rietdekkers/dakdekkers bellen en vragen via welke clubs zij vaak werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
OosterF schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:57:
Misschien in je kennissenkring informeren met welke (timmer)bedrijven goede ervaringen zijn opgedaan en die rechtstreeks eens bellen met de opgedane referentie om langs te komen.

Ervaring leert wel dat goede timmerbedrijven +- 1 jaar vooruit plannen, en dat de klus die jij omschrijft niet zomaar tussendoor kan.
Precies dit heb ik ook gedaan, juist timmermannen/bedrijven en ook toegelicht dat ergens rond volgend jaar zomer gewoon goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
Fr33z schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:00:
wanneer moet het uitgevoerd worden? Vraag je wel de juiste partijen die dit soort klussen qua schaal ongeveer doen/aankunnen? dit lijkt me typisch iets voor een bouwbedrijf met 5-15 mensen namelijk. Je kunt het ook via een andere route proberen, bijvoorbeeld rietdekkers/dakdekkers bellen en vragen via welke clubs zij vaak werken.
Rond volgend jaar zomer is prima. Ik vraag juist timmermannen en die weten verder toch "de mannetjes" uit de buurt waar ze normaal mee werken? De architect, constructeur en eventueel andere kan ik ook wel weer achter aan maar iemand om aan het dak te werken lijkt me het begin van werkvolk.

[ Voor 4% gewijzigd door Vogels60 op 07-10-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Nu online
Vogels60 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:51:
[...]

Nouja telefonisch eerst wel e.e.a. toegelicht maar op advies van de architect eerst maar eens gaan vragen wat het ongeveer kost en op basis daarvan kijken of onze plannen haalbaar zijn.
Dat snap ik, maar daar kan de architect je toch ook wel mee helpen? Verder heb je een indicatie van de kosten, die heeft die kennis al gegeven.

Let op dat een telefoontje zo weer vergeten is, daarom willen ze dat je e-mailt. Dus als je een email stuurt moet je ze alle info die je in het telefoongesprek hebt benoemd nogmaals geven. Liefst voorzien van foto's en/of tekeningen etc. Aannemers hebben het nog steeds retedruk, dus je zal ze moeten "verleiden" om bij je langs te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:42
De ervaring van mezelf en mensen om mij heen is ook dat mailen gewoon niet werkt.
Of je hoort niets, of ze willen wel langskomen maar vervolgens hoor je niets weer, of ze zijn zelfs geweest en je hoort niets weer. Maar met name de eerste totaal geen enkele reactie op email.
Onbegrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:57
Mijn ervaring is dat je belt, gevraagd wordt om een appje of email te sturen en vanaf daar verder. Soms is een vriendelijke herinnering nodig. Dat zegt niets over de latere uitvoering.

Op basis van berichten van topicstarter kan ik me eventueel voorstellen dat het/hij ingewikkeld of lastig overkomt. Iemand anders (vrouw?) de vraag laten stellen kan dus ook een optie zijn.

Zelf zou ik na het eerste belletje gewoon zo concreet mogelijk zijn in de email:
- je wil een offerte en indicatie op welke termijn de werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden
- er zijn tekeningen van de architect, nog geen tekeningen door constructeur
- opsomming van werkzaamheden na handtekening
- welkom om langs te komen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In welke regio zoek je, misschien weten de Tweakers hier nog wel goede aannemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:34
Vogels60 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:10:

De meeste zeggen stuur maar een mail dan nemen we nog wel contact op.
Zou de klus te groot zijn? Denken ze dat we geen geld hebben? zijn we te wazig?
We weten het "probleem" gewoon niet en dat frustreert ons.
Die gasten barsten van het werk dat is het probleem

En die je wel op korte termijn kan krijgen zijn vaak cowboys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Rukapul schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:56:
Mijn ervaring is dat je belt, gevraagd wordt om een appje of email te sturen en vanaf daar verder. Soms is een vriendelijke herinnering nodig. Dat zegt niets over de latere uitvoering.

Op basis van berichten van topicstarter kan ik me eventueel voorstellen dat het/hij ingewikkeld of lastig overkomt. Iemand anders (vrouw?) de vraag laten stellen kan dus ook een optie zijn.

Zelf zou ik na het eerste belletje gewoon zo concreet mogelijk zijn in de email:
- je wil een offerte en indicatie op welke termijn de werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden
- er zijn tekeningen van de architect, nog geen tekeningen door constructeur
- opsomming van werkzaamheden na handtekening
- welkom om langs te komen
Dit maar ik zou wel toevoegen dat je 2 (en dan doe je er stiekem toch 3) offertes opvraagt. Want anders denken ze dat je er 10 opvraagt en dan vinden ze het de moeite niet.

De werkzaamheden moeten wel duidelijk zijn. Je wilt een draagbalk verlengen zonder constructie berekening ? Met welke type balk?

Kopgevel vervangen ? Nieuwe stenen , metselen of ?

En ga je geen nieuwe dakpannen oid leggen ? Je hebt het over pir. Welk type ? Geen dakgoten etc ?

Hoe specifieker hoe beter , heb je niet iets van een klein bestek ?

Je architect heeft toch al iets berekend en gespecificeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:22
Je kan ook voorstellen om de uren die het maken van de offerte kost te betalen.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:40

FreakNL

Well do ya punk?

Je stelt het niet duidelijk in je TS, maar ik neem aan dat die 250k teveel is? Ik vind het ook een behoorlijk bedrag overigens. Maar ik heb geen flauw idee wat zoiets wel zou moeten kosten, maar mijn gevoel zegt dat het toch wel onder 200k moet kunnen blijven en misschien zelfs onder de 150k?

Is het een idee dat je bedrijven langsgaat? Ipv mailen...

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 08-10-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

En als je gewoon 2 weken na de mail eens belt als vriendelijke reminder ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Is er een goeie reden waarom de architect geen aannemers contacteert? Normaal hebben die een legertje aan aannemers allerhande waar ze ervaring mee hebben (dus ook weten wie ze willen aanraden en welke ze liever niet meer zien); ook kennen die aannemers al de manier waarop de architect opdracht geeft dus gaat dat vlotter.
Maar wat niet echt duidelijk is: is de opdracht duidelijk? Normaal tekent de architect iets, maakt een opdracht voor de verschillende aannemers (metselwerk, timmerwerk, dakdekker, loodgieter, electricien), en dan kan je die opdracht rondsturen om prijzen te krijgen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een aannemer een prijs zal willen geven op basis van "Hoi, wat kost een nieuw dak, dit is mijn adres".

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
Waypoint schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:43:
[...]

Dit maar ik zou wel toevoegen dat je 2 (en dan doe je er stiekem toch 3) offertes opvraagt. Want anders denken ze dat je er 10 opvraagt en dan vinden ze het de moeite niet.

De werkzaamheden moeten wel duidelijk zijn. Je wilt een draagbalk verlengen zonder constructie berekening ? Met welke type balk?

Kopgevel vervangen ? Nieuwe stenen , metselen of ?

En ga je geen nieuwe dakpannen oid leggen ? Je hebt het over pir. Welk type ? Geen dakgoten etc ?

Hoe specifieker hoe beter , heb je niet iets van een klein bestek ?

Je architect heeft toch al iets berekend en gespecificeerd ?
We weten grofweg wat we willen maar we weten niet wat dit gaat kosten.
Nu heeft iemand een berekening uitgespecificeerd aan de hand van wat er ongeveer nodig zou zijn maar we zijn geschrokken van de prijs. We willen dus een soort van "second opinion" om te kijken of ons het vel over onze oren wordt getrokken of dat dit gewoon gangbaar is in de branche.

De architect zelf heeft dus nog niks gespecificeerd omdat we eerst moeten weten wat we willen/kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
FreakNL schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:19:
Je stelt het niet duidelijk in je TS, maar ik neem aan dat die 250k teveel is? Ik vind het ook een behoorlijk bedrag overigens. Maar ik heb geen flauw idee wat zoiets wel zou moeten kosten, maar mijn gevoel zegt dat het toch wel onder 200k moet kunnen blijven en misschien zelfs onder de 150k?

Is het een idee dat je bedrijven langsgaat? Ipv mailen...
Wij vinden het inderdaad veel geld maar als dit gebruikelijk is dan weten we dat we onze wensen bij moeten stellen.
We tasten een beetje in het duister daarom wil ik meerdere partijen om te kijken welke prijzen gebruikelijk zijn.

Het langsgaan kan ik ook nog proberen maar dat zal alleen bij aannemers zijn en of deze zitten te wachten dat je daar met je verhaal komt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
naftebakje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:14:
Is er een goeie reden waarom de architect geen aannemers contacteert? Normaal hebben die een legertje aan aannemers allerhande waar ze ervaring mee hebben (dus ook weten wie ze willen aanraden en welke ze liever niet meer zien); ook kennen die aannemers al de manier waarop de architect opdracht geeft dus gaat dat vlotter.
Maar wat niet echt duidelijk is: is de opdracht duidelijk? Normaal tekent de architect iets, maakt een opdracht voor de verschillende aannemers (metselwerk, timmerwerk, dakdekker, loodgieter, electricien), en dan kan je die opdracht rondsturen om prijzen te krijgen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een aannemer een prijs zal willen geven op basis van "Hoi, wat kost een nieuw dak, dit is mijn adres".
De opdracht is inderdaad nog niet duidelijk, onze wens wel maar deze moet waar nodig bijgesteld.
Misschien is het een soort kip-ei verhaal?
Wij weten niet wat kan voor ons geld en de aannemer weet niet precies wat we willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:21

m-vw

Dus?

Toen wij bij ons vorige huis het dak gingen vernieuwen hebben we gewoon afspraken gemaakt om op locatie te kijken wat er gewenst was. Dat vond niemand vreemd.

Nu is het tegenwoordig wel zo dat mening aannemer gewoon vol zit.
Want er is schijnbaar een huizen crisis, maar hier stampen ze het ene na het andere nieuwbouwproject uit de grond.

En over wat voor reactietermijn hebben we het? Een week, meerdere weken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Nu online
Als je prijzen wil vergelijken, zal je een uitgebreidere vraag moeten stellen die voor alle aannemers gelijk is. Ik wil je adviseren om met de architect te kijken wat er minimaal nodig is en daar een bestek en tekeningen voor op te laten stellen. De architect kan ook meehelpen in materiaalkeuzes en andere slimme dingen bedenken. Ja dat kost geld, maar dat geld zal je in een later stadium deels terug verdienen omdat je een weloverwogen keuze kan maken tussen aannemers. Volgende stap is om dan aan de architect te vragen om aannemers aan te schrijven.

Het risico wat je nu loopt is dat de aannemer een voorstel schrijft waar materiaal keuzes in worden gemaakt die je veel te duur vindt of, dat kan ook, te goedkoop en niet mooi vind. Ook loop je het risico dat je straks verschillende offertes niet kan vergelijken omdat ze op verschillende aannames en uitgangspunten gebaseerd zijn.

Dus even terug naar de tekentafel, een bestek opstellen en vooraf je budget vaststellen. Alleen dan kan je tot verschillende offertes komen die je goed kan vergelijken.

[ Voor 1% gewijzigd door Saint2Saint op 08-10-2025 13:03 . Reden: iets verduidelijkt ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-10 22:29
(Onder)aannemer hier.

Zie meerdere punten te weinig info en waarom ik (no offence) geen energie zou steken in een offerte:

- Ik zit vol tot kerst volgend jaar, je meld volgens mij niet wanneer je de uitvoering wil hebben.
- Hou liever ruimte voor "vaste" opdrachtgevers als architecten, jij klinkt (wederom no offence) als een klant met relatief veel vragen en die veel tijd kost in begeleiding van het traject. Vaste ketenpartners hoeven geen uitleg.
- Teveel info voor een eerste kennismaking op locatie, maar te weinig voor een goede offerte. Het proeft alsof je al onderzoek gedaan hebt en mij alleen als second opinion gebruikt. Daar steek ik liever geen tijd in die ik niet kan factureren.

Zoals hierboven genoemd: lever tekeningen en/of een programma van eisen aan en je krijgt waarschijnlijk sneller en concreter respons.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:45
Joost075 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:29:
(Onder)aannemer hier.

Zie meerdere punten te weinig info en waarom ik (no offence) geen energie zou steken in een offerte:

- Ik zit vol tot kerst volgend jaar, je meld volgens mij niet wanneer je de uitvoering wil hebben.
- Hou liever ruimte voor "vaste" opdrachtgevers als architecten, jij klinkt (wederom no offence) als een klant met relatief veel vragen en die veel tijd kost in begeleiding van het traject. Vaste ketenpartners hoeven geen uitleg.
- Teveel info voor een eerste kennismaking op locatie, maar te weinig voor een goede offerte. Het proeft alsof je al onderzoek gedaan hebt en mij alleen als second opinion gebruikt. Daar steek ik liever geen tijd in die ik niet kan factureren.

Zoals hierboven genoemd: lever tekeningen en/of een programma van eisen aan en je krijgt waarschijnlijk sneller en concreter respons.
Leuk dat je ook als aannemer reageert maar ik heb dan toch wat tegenvragen, gewoon omdat ik ook veel met aannemers en uitvoerende partijen te maken heb via mijn werk.
Wanneer zijn aannemers gestopt hun klanten echt te helpen? Sinds ze omkomen in het werk? Dat is een luxe positie die mogelijk niet houdbaar is. Die uren die je in begeleiding steekt kun je toch gewoon aangeven dat je die factureert, je hoeft niet voor niets te werken maar je (toekomstige) klant is een leek, die moet toch ergens met zijn vragen heen. Natuurlijk is, ga maar naar een architect dan kan ik je daarna beter helpen ook een advies maar zelfs dat krijg je vaak niet terug als antwoord.
Als jij eens iets wil wat buiten jouw expertise gebeid ligt, dan zoek je toch ook info en advies? Dan wil je ook geholpen worden en je bent vast bereid daarvoor te betalen, je weet immers dat tijd ook geld is. Hoe zou je het vinden als er dan niet wordt gereageerd op je vragen? Wat is er mis met een second opinion geven? Als die second opinion dermate goed is dan heb je daar mogelijk een nieuwe klant mee. Als jij een nieuwe bus nodig hebt ga je dan ook maar naar 1 garage en daar koop je de eerste de beste bus?
Ik kan me gewoon niet aan het idee onttrekken dat aannemers het zich makkelijk maken nu het werk voor het uitkiezen ligt en als dat eens anders is ze met zo weinig mogelijk inspanning ze zichzelf in die positie willen houden door weer te gaan doen wat ze altijd doen en met vlugge halen snel thuis willen zijn.
De diverse topics hier over dit onderwerp zijn daar toch ook wel bewijs van.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Nu online
Dat heeft te maken met de marktwerking. In 2014 kon ik voor alles heel goedkoop een gerenommeerde aannemer laten komen. In die periode waren ze blij met elke opdracht en waren ook bereid om daar veel tijd aan te besteden. Nu zitten ze voor minimaal 12 maanden vol, dus kan de aannemer kiezen naar wie hij wel en niet gaat. Daarom sprak ik in een eerder bericht ook over verleiden, zorg dat je een dusdanig mooie opdracht hebt dat ze die graag willen doen en die in hun planning past.

De adviezen die @Joost075 geeft zijn dan ook: ga naar een architect, maak een programma van eisen of bestek. Een architect heeft een goed netwerk en wordt door aannemers serieus genomen. En het scheelt ze werk en tijd.

Neemt niet weg dat als de markt keert ook deze tendens zich keert en er weer een heleboel cowboys over de kop gaan en je als klant weer kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
@Vogels60 Kijken wat een verbouwing ongeveer gaat kosten, en zorgen dat die kosten niet (te veel) overschreden worden; dat is puur een taak van een architect. Als die je daar nu niet meer kan helpen, kan je er van op aan dat de rest ook van bedenkelijke kwaliteit zal zijn.
Wat streepjes op papier zetten is simpel maar de goeie aansturing kan enorm veel verschil maken, gezien wat een architect kost mag die ook wat werk doen.
Hang je vast aan de huidige, of kan je een andere zoeken?

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 09-10-2025 09:12 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zonder iets te weten van maten van het huis, locatie e.d. is het natuurlijk vrij moeilijk inschatten hoe realistisch die 250k is.

Hier het dak van onze woonboerderij (10 bij 22 meter, dakhelling 49 graden) vier jaar geleden laten isoleren met Isobouw platen, nieuwe panlatten en hergebruik van dakpannen en dat kwam in de offerte op 70k en werd door de prijsstijgingen 100k. Maar, dat was met een lage goothoogte (dus simpele steigertjes genoeg), bestrating rondom het huis waarop de kraantjes konden staan, materialan konden worden opgeslagen en in een niet-uithoek (onder de rook van Veenendaal). Afhankelijk van je locatie, de directe omgeving van het huis en de afmetingen e.d. kan het veel duurder worden. Daarnaast is dit een grotere klus met eigenlijk een compleet nieuw dak en een stuk gevel.

Wat wij destijds gedaan hebben: Niet willekeurige aannemers contacten maar even op hun site kijken wat voor portfolio ze hebben. Degene die wij hadden gekozen deed eigenlijk niets anders dan grote oude huizen renoveren.

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 09-10-2025 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:08
No Hands schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 06:59:
[...]

Wanneer zijn aannemers gestopt hun klanten echt te helpen?
Vind niet dat ze elke aannemer over 1 kam mag scheren, wij hebben probleem met onze badkamer die een jaar geleden is opgeleverd en onze aannemer komt nu op zijn vrije zaterdag met een tegelzetter om het te maken.

Heb je in de buurt soort gelijke huizen staan? dan kun je eens kijken of er ergens een vrij nieuw dak opzit, en daar eens brutaal aanbellen?

250k klinkt veel, maar laatst ons dak offerte gemaakt voor een relatief kleine woning en werd al snel 40k (dakpannen, panlatten, kilgoot, en isolatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Ik woon in Utrecht stad, en daar komen ze 9 van de 10 keer gewoon niet meer opdagen, of reageren überhaupt niet. De enigen die nog reageren zijn helaas de cowboys en oplichters. Het is een extreem overspannen markt. Alles gaat dus “via-via”. Er is hier 1 club die wel goed werk levert, en die doet dan dus ook de hele wijk en omgeving, met een wachttijd van minstens 1 a 1,5 jaar, premium prijzen en voor een offerte vragen ze al een paar honderd euro aanbetaling. En dat wordt ook betaald. Bijzondere tijden.

Concreet: werk via je/een architect of via je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:30
Een goede architect moet ook in staat zijn om een raming te maken. Die hoort bekend te zijn met de prijzen en als hij het zelf niet allemaal kan bijhouden: er bestaat een organisatie die op maandbasis prijzen uit de markt haalt en panklaar kan aanleveren. Kan je je gewoon op abonneren.

Maar vind maar eens een goede architect. Ik vermoed dat dit de kern van het probleem is.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:12
olafmol schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:34:
Ik woon in Utrecht stad, en daar komen ze 9 van de 10 keer gewoon niet meer opdagen, of reageren überhaupt niet. De enigen die nog reageren zijn helaas de cowboys en oplichters. Het is een extreem overspannen markt. Alles gaat dus “via-via”. Er is hier 1 club die wel goed werk levert, en die doet dan dus ook de hele wijk en omgeving, met een wachttijd van minstens 1 a 1,5 jaar, premium prijzen en voor een offerte vragen ze al een paar honderd euro aanbetaling. En dat wordt ook betaald. Bijzondere tijden.

Concreet: werk via je/een architect of via je netwerk.
En je hebt dan nog als nadeel dat er niet te komen is, en parkeren een uitdaging voor juist dit soort bedrijven, zeker als ze grotere bussen nodig hebben voor hun werk..

Uiteindelijk keert de wal het schip wel weer, maar dat duurt nog wel even.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JukeboxBill schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:50:
Een goede architect moet ook in staat zijn om een raming te maken. Die hoort bekend te zijn met de prijzen en als hij het zelf niet allemaal kan bijhouden: er bestaat een organisatie die op maandbasis prijzen uit de markt haalt en panklaar kan aanleveren. Kan je je gewoon op abonneren.

Maar vind maar eens een goede architect. Ik vermoed dat dit de kern van het probleem is.
Dan zal ik de bal maar weer terug leggen :P
Overal in de keten zijn veranderingen geweest maar ik heb toch echt de grootste verandering gezien bij de opdrachtgevers. Een opzichter of enig advies/kennis/controle aan de kant van de opdrachtgever is een zeldzaamheid geworden.

In de slechte periode deden veel aannemers een stapje extra hun best ook voor onbekende klanten, daar was tijd voor en was een manier om je te onderscheiden. nu kan je jezelf onderscheiden door de telefoon op te nemen en je agenda niet ram vol te hebben staan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
?? Je hebt een architect, die heeft nog niks gedaan en zegt: Vraag eerst een aannemer wat t zal gaan kosten. Mis ik iets of wat is de bedoeling van die architect?

Normaliter maakt een architect een plan met een begroting. Dan ga je op zoek naar een aannemer die een uitgewerkt plan op tafel krijgt en daar iets mee wil. Ook je opmerking "we weten het nog niet precies" zal niet helpen bij het vinden van een aannemer. De goeien komen om in t werk en kunnen aan cherry-picking doen.

Zorg dat je een redelijk plan hebt: kap vervangen, materialen, isolatie waarden, afvoeren rommel ja/nee, ander werk, mate van zekerheid dat het werk ook gaat gebeuren, vervolgopdracht in het verschiet, noem maar op. Maak het SMART en zorg dat de aannemer niet alleen voor jou een aantrekkelijk voorstel maakt, maar ook voor zichzelf en zijn mensen een aantrekkelijke opdracht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
Mooi om gedachten van alle kanten te lezen.
We hebben deze architect omdat deze de meeste vergunningen bij de gemeente er goed door krijgt en deze gewoon goed aangeschreven staat via mond-op-mond (we wonen in een dorp).
Ik heb het idee dat de architect het beste met ons voor heeft. Wij hebben onze ideen verteld en hij heeft toen gezegd, voordat ik van alles doe vraag eerst eens rond wat kan en wat het gaat kosten dan weten jullie beter wat het jullie waard is. Ik zie het meer als dat hij nog geen echte tekenkosten voor ons wil gaan maken want hij regelt wel mensen (constructeur en die man die nu een soort begroting heeft gemaakt.)

Die begroting hebben we nu van een persoon op wat we hem verteld hebben. Ik ben nu dus benieuwd hoe een andere partij misschien andere oplossingen heeft en welke prijzen hun hanteren.

Misschien moet ik dan maar de architect al maar laten tekenen en dan offertes opvragen en onderdelen toch laten vallen eventueel als bedrijven/aannemers dat nodig hebben zodat je serieus genomen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Vogels60 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:50:
We hebben deze architect omdat deze de meeste vergunningen bij de gemeente er goed door krijgt en deze gewoon goed aangeschreven staat via mond-op-mond (we wonen in een dorp).
Ik heb het idee dat de architect het beste met ons voor heeft. Wij hebben onze ideen verteld en hij heeft toen gezegd, voordat ik van alles doe vraag eerst eens rond wat kan en wat het gaat kosten dan weten jullie beter wat het jullie waard is. Ik zie het meer als dat hij nog geen echte tekenkosten voor ons wil gaan maken want hij regelt wel mensen (constructeur en die man die nu een soort begroting heeft gemaakt.)

Die begroting hebben we nu van een persoon op wat we hem verteld hebben. Ik ben nu dus benieuwd hoe een andere partij misschien andere oplossingen heeft en welke prijzen hun hanteren.

Misschien moet ik dan maar de architect al maar laten tekenen en dan offertes opvragen en onderdelen toch laten vallen eventueel als bedrijven/aannemers dat nodig hebben zodat je serieus genomen wordt?
Je zult toch een keer met een architect aan de bak moeten, dus waarom niet nu? Of ben je uberhaupt nog aan het kijken of je budget hebt voor deze verbouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
Budget is er maar niet oneindig. We zoeken nu dus een balans tussen de must haves en nice to haves.
Maar dan spanten pakken we de bestaande houten en knappen we deze op of een metalen zelfdragende kap.
Isoleren het liefst van buiten maar wat kost eventueel van binnen.
We hebben een draagbalk in de woonkamer maar willen deze eigenlijk "verlengen".
Enz...
Ik ken totaal de kosten niet en weet dan dus niet of iets geld kost of onrealistisch veel geld kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Vogels60 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:29:
Budget is er maar niet oneindig. We zoeken nu dus een balans tussen de must haves en nice to haves.
Maar dan spanten pakken we de bestaande houten en knappen we deze op of een metalen zelfdragende kap.
Isoleren het liefst van buiten maar wat kost eventueel van binnen.
We hebben een draagbalk in de woonkamer maar willen deze eigenlijk "verlengen".
Enz...
Ik ken totaal de kosten niet en weet dan dus niet of iets geld kost of onrealistisch veel geld kost...
Dat lijkt me dan typisch iets dat je met een (goede) architect kunt/moet afstemmen, jij geeft aan wat je budget is, en hij/zij kijkt wat daarvoor mogelijk is. Daarna kun je samen een aantal offertes uitvragen bij aannemers uit het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Vogels60 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:50:

Je woont in een dorp. Ben je al bij "de plaatstelijke" aannemer met een goede naam aan de deur geweest? In een dorp werk 1-op-1 het best. En wat betreft offertes waar men op dit forum nogal een voorkeur voor heeft: Zoek 1 maximaal 3 aannemers uit de buurt en ga praten. Dan weet je meteen of er een offerte komt. Levert dat de beste prijs op? Vast niet maar mond-op-mond reclame is voor aannemers uit de buurt van belang en dus zal de kwaliteit gemiddeld beter zijn dan van een aannemer die 20-30km weg zit. Je hebt t over forse klussen, als het op de laatste paar duizend euro aan gaat komen kun je beter nu stoppen want er gaan sowieso tegenvallers komen.

O ja, en over dat budget: Must haves zijn alle dingen die flink goedkoper zijn als je ze in de eerste fase meeneemt (bouwkundige zaken dus). Verfraaien en luxe (badkamer inrichten keuken van een ton) kan later nog. En nu spreek ik uit eigen ervaring ;) Neem al het bouwkundige mee - geen budget dan flink sparen en over 1-2 jaar nog eens kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door DjoeC op 09-10-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Nu online
Je hebt een architect, maar welke opdracht heeft die van je gekregen? Is dat alleen regel de vergunningen, dan snap ik dat deze weinig doet.
Zet voor jezelf op papier wat je wil en laat dan het budget even los. Beschrijf welke eisen jij stelt.
Dan ga je naar je architect en geeft de lijst met eisen en wensen en ook een budget indicatie. Geef deze architect vervolgens de opdracht om dit in een bestek uit te werken. Als het goed is gaat de architect vervolgens met jullie in gesprek over de invulling van de wensen en eisen (bijvoorbeeld wat voor isolatie, dakbedekking houten of spanten of metaal etc.). Daarna vraag je de architect om in zijn netwerk meerdere offertes te vragen. Vallen deze tegen, dan kan je gaan schaven aan je bestek en wensen en eisen.

Het is nu wel erg vrijblijvend, wat is de reden om de draagbalk te verlengen, is dat functioneel of wil je dat omdat het mooi is. ALs het 20.000 euro kost, wil je het dan nog steeds? Dus ga met je architect in gesprek, want gezien de antwoorden die je geeft ga je geen aannemer in de huidige markt zo gek krijgen om bij je langs te komen.

Pagina: 1