Ik ben van plan mijn thuisnetwerk te upgraden en kan wat advies of aanbevelingen gebruiken van mensen met ervaring.
Mijn opstelling & context:
• Huis: 3 verdiepingen, ongeveer 80 m² per verdieping . De wifi-dekking is slecht al op de eerste verdieping.
• Internet: Ziggo Groot, 1 Gbps down / 100 Mbps up.
• Huidige router: (Ziggo SmartWifi
Sagemcom in Bridged modus) TP-Link Archer C5400
• Raspberry Pi als Pi-hole DNS en proxy voor mijn mediaserver, dus ik wil die in de netwerkketen houden.
• Ik gebruik de DNS-service van TP-Link om mijn mediaserver te bereiken. Dit werkt, maar betekent niet dat ik vastzit aan TP-Link als andere merken dit ook bieden.
• Ik wil graag wifi 7 implementeren om voorbereid te zijn op de toekomst.
• Optioneel: 10 GbE-verbinding voor mijn mediaserver.
• Game zelden, mijn prioriteiten zijn een goede wifi-dekking in het hele huis, soepele 4K-streaming en betrouwbaarheid.
⸻
Waarover ik graag advies wil:
Beste wifi 7-hardwareopstelling voor een huis met drie verdiepingen en een zwak signaal op de middelste en bovenste verdieping, moet naar één high-end router of een mesh-systeem?
Mijn Raspberry Pi geïntegreerd houden (Pi-hole + proxy), moet de router als DHCP-server blijven functioneren en als DNS naar de Pi verwijzen, of moet ik een andere opstelling kiezen?
Aanbevolen modellen of opstellingen?
Prijs: ik denk aan ongeveer € 300. Is dit redelijk? Of mogelijk?
Ik zie inmiddels door het bomen het bos niet meer, en heb me misschien te blind gekeken op “het moet” TP-Link zijn/blijven.
Mijn opstelling & context:
• Huis: 3 verdiepingen, ongeveer 80 m² per verdieping . De wifi-dekking is slecht al op de eerste verdieping.
• Internet: Ziggo Groot, 1 Gbps down / 100 Mbps up.
• Huidige router: (Ziggo SmartWifi
Sagemcom in Bridged modus) TP-Link Archer C5400
• Raspberry Pi als Pi-hole DNS en proxy voor mijn mediaserver, dus ik wil die in de netwerkketen houden.
• Ik gebruik de DNS-service van TP-Link om mijn mediaserver te bereiken. Dit werkt, maar betekent niet dat ik vastzit aan TP-Link als andere merken dit ook bieden.
• Ik wil graag wifi 7 implementeren om voorbereid te zijn op de toekomst.
• Optioneel: 10 GbE-verbinding voor mijn mediaserver.
• Game zelden, mijn prioriteiten zijn een goede wifi-dekking in het hele huis, soepele 4K-streaming en betrouwbaarheid.
⸻
Waarover ik graag advies wil:
Beste wifi 7-hardwareopstelling voor een huis met drie verdiepingen en een zwak signaal op de middelste en bovenste verdieping, moet naar één high-end router of een mesh-systeem?
Mijn Raspberry Pi geïntegreerd houden (Pi-hole + proxy), moet de router als DHCP-server blijven functioneren en als DNS naar de Pi verwijzen, of moet ik een andere opstelling kiezen?
Aanbevolen modellen of opstellingen?
Prijs: ik denk aan ongeveer € 300. Is dit redelijk? Of mogelijk?
Ik zie inmiddels door het bomen het bos niet meer, en heb me misschien te blind gekeken op “het moet” TP-Link zijn/blijven.
[ Voor 4% gewijzigd door Cheeeese op 07-10-2025 17:09 ]