PCI-4 op een PCI-3 moederbord. Doe ik mijzelf te kort?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:28
Redelijk straight forward.
Ik heb een 5700 XT. Deze heb ik nu ingeplugged op een B450 moederbord op een PCI-E 3.0 slot.
Ik kwam hierachter omdat ik een NVM-e adapter wil gaan aanschaffen. toen ging ik eens kijken naar welke pci-e versies mijn MSI Gaming max heeft.

Kortom:
Verlies ik performance van mijn 5700XT momenteel? Kan de videokaart uberhaubt genoeg leveren om 4.9 nodig te hebben?
Ergens dit jaar nog ga ik upgraden naar een 9070 XT. Moet ik dan wel mijn moederbord ook meenemen?
IOk heb een 57003DX die ik opzich nog prima vind. Dus ik hoef niet per se van AM4 af nog. En er staan best wel wat mooie bordjes nog in de V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:17
Verlies je een beetje performance, ja een klein beetje.
Maakt dit een gigantisch verschil met de 5700xt? waarschijnlijk niet.
Ga je dit merken op een 9070 xt, mogelijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:29

HugoBoss1985

Xenotech

Je verliest volgens mij hooguit zo'n 1%.

https://www.techpowerup.c...caling-radeon-rx-5700-xt/

Met een nieuwere/snellere cpu kan het wellicht iets anders zijn maar zal evenveel niet zoveel zijn om je druk over te maken.
Misschien kan DirectStorage ook nog wel een groter verschil laten zien?

Waarom wil je een NVME adapter gaan aanschaffen?
Voor snelheidswinst hoef je dat, denk ik, niet te doen.
Wat er op je moederbord zit qua NVME sloten is PCI-E 3.0 en doordat je uitbreidingssloten max PCI-E 3.0 zijn zal een NVME adapter ook op PCI-E 3.0 snelheid werken.

[ Voor 39% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-10-2025 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:28
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:43:
Je verliest volgens mij hooguit zo'n 1%.

https://www.techpowerup.c...caling-radeon-rx-5700-xt/

Met een nieuwere/snellere cpu kan het wellicht iets anders zijn maar zal evenveel niet zoveel zijn om je druk over te maken.
Misschien kan DirectStorage ook nog wel een groter verschil laten zien?

Waarom wil je een NVME adapter gaan aanschaffen?
Voor snelheidswinst hoef je dat, denk ik, niet te doen.
Wat er op je moederbord zit qua NVME sloten is PCI-E 3.0 en doordat je uitbreidingssloten max PCI-E 3.0 zijn zal een NVME adapter ook op PCI-E 3.0 snelheid werken.
Oh thanks. Die link kwam ik niet tegen met googlen. Fijn!

Ik wil de adapter aanschaffen omdat mijn huidige moederbord er maar 1 ondersteund. Ik wil er meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:29

HugoBoss1985

Xenotech

DeBers schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:04:
[...]

Oh thanks. Die link kwam ik niet tegen met googlen. Fijn!

Ik wil de adapter aanschaffen omdat mijn huidige moederbord er maar 1 ondersteund. Ik wil er meer hebben.
Ter aanvulling, ik doelde op het feit dat je een snellere cpu hebt (voor gaming) dan in dat artikel.
En @99ruud99 heeft zeker een punt dat het met een 9070XT versus je 5700XT wat meer kan zijn.
Wellicht kun je nogmaals, met een poging via Google, test resultaten vinden m.b.t. een 9070XT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vuistregel dat al sinds de dagen van AGP opgaat is dat bandbreedte van de primaire slot voor videokaarten doorgaans ongeveer een generatie voorloopt op wat zelfs high-end GPUs nodig hebben.

Corner cases daargelaten zul je hooguit een minimaal verschil kunnen meten tussen 16 lane PCIe 4.0 en 3.0 met een 4.0 GPU.

Let overigens op dat je het over PCIe hebt, niet PCI. Dat is/was een heel andere paralelle bus met andere eigenschappen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1