Kapotte auto-lader na installatie 3-fase omvormer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam1122334
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-10 12:35
De installateur zegt dat doordat hij alles tegelijkertijd inschakelde er een piekbelasting op onze auto-lader kwam. Deze werkt nu niet meer (en er is een rook geur).

Dit gebeurde tijdens de installatie van een drie fase zonneomvormer. Er werd al drie fasen gebruikt voor de auto oplader, alleen nu werd de één fase omvormer vervangen door een drie fase omvormer.

De auto was niet aangesloten of aan het opladen.

De glasvezelbox is ook stuk gegaan, maar ik weet niet of dat toeval is.

We hebben een nieuwe (andere) autolader gekregen, maar ik kan me nog steeds niet goed voorstellen hoe het tegelijkertijd inschakelen zorgt voor een defecte autolader. Is er iemand die dit toevallig kan uitleggen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:55
De installateur zal in de meterkast bezig zijn geweest om een 3-fasen automaat aan te sluiten.

Wat ik kan bedenken is dat hierbij de nul is losgeraakt, of slecht contact heeft gemaakt (heeft staan vonken). Door zo'n zwevende nul kunnen de spanningen op fasen alle kanten op zijn gegaan, tot misschien 350 of meer Volt.
Lijkt me goed om alles in huis met een stekker en ingewikkelder dan een gloeilamp, te controleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:30
Dat is zeker geen toeval.
Het zou ook nog kunnen dat hij 2 draadjes heeft verwisseld. Hierdoor komt al het achterliggende op 400V i.p.v. 230V, en verbrand daarbij verschillende apparaten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:21
Ja dat klinkt als een zwevende nul inderdaad.
Goed alle apparatuur controleren EN dat de komende tijd ook goed in de gaten te houden.
Bij mij ging na verloop van tijd nog wat andere apparaten problemen vertonen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:16

Croga

The Unreasonable Man

Ik denk dat je heel blij mag zijn dat je auto niet aangesloten was.....

Wat er ook gebeurt is; de installateur is verantwoordelijk. Of dat nou komt door alles tegelijkertijd in te schakelen (blijkbaar weet hij dat dat een probleem is en heeft het toch gedaan) of doordat hij iets verkeerd aangesloten heeft.
De kans bestaat dat er meer in je huis kapot is. Installateur aansprakelijk stellen dus en geen clausules accepteren die die aansprakelijkheid beperken.