Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumDumDum
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:07
Mijn vraag
Is het mogelijk om 2 omvormers met een accu met elkaar te laten communiceren? Ik heb nu zonnepanelen op Oost en West liggen. Dit zijn nu 2x 1 fase omvormers. Deze wil ik vervangen met een 3 fase growatt omvormer met een accu. Nu wil ik op zuid ook nog panelen leggen met een 3 fase omvormer en daar ook een accu aan koppelen. Maar, hoe laat ik de 2 omvormers met elkaar communiceren zodat ik ze niet allebei stroom gaan leveren als er vraag is?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Growatt TPM 3 fase smart meter, Growatt MOD 6000TL3-X 3 fase omvormer, Growatt ARK 15.3 kWh XH Thuisbatterij

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb heel tweakers al nagezocht, maar nog niets gevonden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:17
Moeten het per se 2 losse accus zijn? Dat maakt het verhaal een stuk ingewikkelder. Vaak is het simpeler om 1 grotere accu te kopen en daar beide omvormers op aan te sluiten. Desnoods 1 van de omvormers niet rechtstreeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:50
Dit moet je even aan growatt gaan vragen, ze bieden volgens mij ShineMaster en Smart Energy Manager aan, maar dat moet wel compatibel zijn met je omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumDumDum
99ruud99 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:41:
Moeten het per se 2 losse accus zijn? Dat maakt het verhaal een stuk ingewikkelder. Vaak is het simpeler om 1 grotere accu te kopen en daar beide omvormers op aan te sluiten. Desnoods 1 van de omvormers niet rechtstreeks.
jeroen3 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:43:
Dit moet je even aan growatt gaan vragen, ze bieden volgens mij ShineMaster en Smart Energy Manager aan, maar dat moet wel compatibel zijn met je omvormers.
De 2 losse accu's zijn min of meer noodzakelijk in verband met het gewicht. De kanaalplaten kunnen wel 250kg dragen, maar ik heb ook al een zonneboiler van 100kg met 300 water op zolder staan.

Ik ben bang dat als ik het aan Growatt zelf ga vragen, ik het hele assortiment aangeboden krijg.
Het zou eigenlijk niet zo moeilijk moeten zijn.
Draadloze oplossing of cloud oplossing is geen optie in verband met de latency.
Kom ik eigenlijk op een modbus aansluiting uit.
Ik zal Growatt eens een mail sturen of ze hier een oplossing voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:28
Niet zomaar elke set panelen op enkelfase omvormers kan op 3 fase omvormers.

Hoeveel van wat licht er op oost, west, en wat zou er bij moeten komen op zuid?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumDumDum
Ronald schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:54:
Niet zomaar elke set panelen op enkelfase omvormers kan op 3 fase omvormers.

Hoeveel van wat licht er op oost, west, en wat zou er bij moeten komen op zuid?
Ik heb momenteel 11 325wp panelen op oost en 11 315wp panelen op west. Allebei in een hoek van 40 graden. Op zuid wil ik 9 450wp panelen leggen met een hoek van 45 graden. Ik twijfel nog tussen een 6000TL3 en een 5000TL3 van Growatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 19:05

BCC

De home accus van goodwe zijn de stapelen en met dc kabel te verbinden - is het dan niet handiger een growatt 3 fase hybride omvormer te nemen ? Kun je ook nog eiland modus als je dat leuk vindt

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@DumDumDum Welke model en type zijn die 315/325-ers?

@BCC iets met 3 strings, dat gaat niet zomaar op een 2MPPT omvormer.
En eilandbedrijf gaat al helemaal niet zomaar...

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 08-10-2025 08:32 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
DumDumDum schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:13:
[...]

Ik heb momenteel 11 325wp panelen op oost en 11 315wp panelen op west. Allebei in een hoek van 40 graden. Op zuid wil ik 9 450wp panelen leggen met een hoek van 45 graden. Ik twijfel nog tussen een 6000TL3 en een 5000TL3 van Growatt.
Minimaal de 6kW, daar top je al 0,42% mee af. Het systeem piekt naar 8,8kW potentieel volgens SolarEdge designer. 7kW is wat mij betreft de lichtste die je moet overwegen, 8kW is prima.

De 315 en 325 zullen voldoende vergelijkbaar moeten zijn om polystring te kunnen.
Anders ga je naar een luxe dure 3-mppt hybride omvormer van SMA (Tripower X, kleinste 12kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
@DumDumDum Begin eens met waar je een probleem ziet. Je komt met "hoe kan ik 2 auto's aan elkaar hangen zodat ik maar een chauffeur nodig heb" terwijl je vraag eigenlijk is "bestaan er auto's waar je met 6 in kan".
Als je meerdere omvormers met accu hebt binnen hetzelfde electriciteitsnetwerk, is dat geen enkel probleem. Binnenshuis ook niet. Elke omvormer zal moeten "meten" wat het momentele verbruik of teruglevering is, of dat dan via de slimme meter (er zijn splitters zodat je meerdere kan aansluiten) of een CT klem of een aparte meter gebeurt.
Gaat de ene wat meer terugleveren, dan ziet de andere de impact en stuurt die zichzelf bij, en omgekeerd. Dat loopt vanzelf goed bij gewone netgekoppelde omvormers/accu's.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumDumDum
Ronald schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:30:
@DumDumDum Welke model en type zijn die 315/325-ers?

@BCC iets met 3 strings, dat gaat niet zomaar op een 2MPPT omvormer.
En eilandbedrijf gaat al helemaal niet zomaar...
De panelen die ik nu heb zijn Jinko's. Type weet ik niet precies.

Maar de 5000 topt hem toch gewoon af of niet.
Of is het schadelijk voor de omvormer en panelen als er meer WP is dan dat de omvormer aan kan.

Mij hebben ze toen verteld dat 3575WP gelijk stond aan 2860W door het omzettingsverlies van gelijkstroom naar wisselstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumDumDum
naftebakje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:09:
@DumDumDum Begin eens met waar je een probleem ziet. Je komt met "hoe kan ik 2 auto's aan elkaar hangen zodat ik maar een chauffeur nodig heb" terwijl je vraag eigenlijk is "bestaan er auto's waar je met 6 in kan".
Als je meerdere omvormers met accu hebt binnen hetzelfde electriciteitsnetwerk, is dat geen enkel probleem. Binnenshuis ook niet. Elke omvormer zal moeten "meten" wat het momentele verbruik of teruglevering is, of dat dan via de slimme meter (er zijn splitters zodat je meerdere kan aansluiten) of een CT klem of een aparte meter gebeurt.
Gaat de ene wat meer terugleveren, dan ziet de andere de impact en stuurt die zichzelf bij, en omgekeerd. Dat loopt vanzelf goed bij gewone netgekoppelde omvormers/accu's.
Growatt omvormers kan je instellen dat je maximaal zelf wilt verbruiken.
Hiervoor heb je de Growatt TPM 3 fase smart meter. Maar, je moet ze dan koppelen zodat ze niet allebei terug gaan leveren, dus een master slave oplossing.
Maar hoe laat ik de 2 omvormers met elkaar communiceren?
Gaat dat via een modbus, speciale kabel, via de growatt TPM?
Niet dat ik dadelijk het halve huis af moet gaan breken om de kabel op de juiste plek te krijgen.
Ik denk dat ik Growatt even mijn situatie uit moet gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Waar heb je in hemelsnaam vandaan dat een PV-omvormer maar 80% efficient is?
Op vollast gaat het om 98% (piek efficiëntie van een 3-Fase Growatt is 98.6%).
Ik zie op mijn 5kW pas 80% efficiëntie als er maar een paar 100W uit komt (SolarEdge meet ook de geleverde gelijkspanning op de optimizers)

Ik mag jouw voorgestelde systeem niet eens uitvoeren met een SolarEdge 5kW... het is echt ver ondergedimensioneerd: 2,5% aftopverlies accepteren is gewoon wat ruig.

Waarom wil je per se zo ver ondergedimensioneerd?

Een 7kW Growatt MOD 7000 TL3-XH mag 20A kortsluitstroom hebben. De kans dat 2 strings van 325W Jinko's dat halen is nihil (Datasheet is een haar over de 10A Isc per string heen, maar 1000W/m² halen we in NL eigenlijk nooit). Dan komt er nog bij dat de daken 180 graden van elkaar staan dus sowieso nooit beide maximaal kunnen.

Dus er van uitgaande dat het dezelfde serie Jinko's zijn dan kun je de 2 strings parallel aansluiten.
De 2e tracker is dan vrij voor de 9x450.
Simpeler, goedkoper, efficiënter.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 08-10-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DumDumDum
Ronald schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:50:
Waar heb je in hemelsnaam vandaan dat een PV-omvormer maar 80% efficient is?
Op vollast gaat het om 98% (piek efficiëntie van een 3-Fase Growatt is 98.6%).
Ik zie op mijn 5kW pas 80% efficiëntie als er maar een paar 100W uit komt (SolarEdge meet ook de geleverde gelijkspanning op de optimizers)

Ik mag jouw voorgestelde systeem niet eens uitvoeren met een SolarEdge 5kW... het is echt ver ondergedimensioneerd: 2,5% aftopverlies accepteren is gewoon wat ruig.

Waarom wil je per se zo ver ondergedimensioneerd?

Een 7kW Growatt MOD 7000 TL3-XH mag 20A kortsluitstroom hebben. De kans dat 2 strings van 325W Jinko's dat halen is nihil (Datasheet is een haar over de 10A Isc per string heen, maar 1000W/m² halen we in NL eigenlijk nooit). Dan komt er nog bij dat de daken 180 graden van elkaar staan dus sowieso nooit beide maximaal kunnen.

Dus er van uitgaande dat het dezelfde serie Jinko's zijn dan kun je de 2 strings parallel aansluiten.
De 2e tracker is dan vrij voor de 9x450.
Simpeler, goedkoper, efficiënter.
11 Jinko's liggen op oost en 11 Jinko's liggen op west. Er zitten geen optimizers tussen. Die kan ik dan toch niet parallel aansluiten. Denk dat ik dan haast niets meer opwek.

De 11 Jinko's die aan bijn Bosch 1 fase omvormer gekoppeld zijn leverde in de zomer maximaal 3134w. Als ik de grafiek mag geloven. Dat zijn de 325wp panelen.

Het is niet zo dat ik perse een 6000TL3 wil, maar ik het voordeel van een 7000TL3 was in mijn ogen nihil. Er is praktisch geen prijs verschil tussen die 2. Ik was alleen in de veronderstelling dat het opstart voltage van een 7000 hoger was dan van een 6000. Vandaar dat ik "krapper" wilde gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Bij ongeveer gelijke spanningskarakteristiek kan parallel wel. Je verward serie schakeling, dan houdt je inderdaad niet veel over.

Maak geen aannames, lees vooral de datasheets. Opstart specs zijn identiek tot minimaal de 8kW voor de Growatts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
DumDumDum schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:47:
[...]Growatt omvormers kan je instellen dat je maximaal zelf wilt verbruiken.
Hiervoor heb je de Growatt TPM 3 fase smart meter. Maar, je moet ze dan koppelen zodat ze niet allebei terug gaan leveren, dus een master slave oplossing.
Maar hoe laat ik de 2 omvormers met elkaar communiceren?
Gaat dat via een modbus, speciale kabel, via de growatt TPM?
Niet dat ik dadelijk het halve huis af moet gaan breken om de kabel op de juiste plek te krijgen.
Ik denk dat ik Growatt even mijn situatie uit moet gaan leggen.
Details over hoe je het bij Growatt specifiek kan, zal je idd bij Growatt zelf moeten halen.
Maar als je elke omvormer een eigen TPM 3fase meter geeft, dan gaan ze allebei zelf gaan regelen. Mogelijks lukt het om beide omvormers op dezelfde bus vanuit een TPM meter te zetten, check dat bij Growatt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1